ameo
Moderator
Sv: Jag vill ha lite mer hull på min gamle herre
foderstatsprogram är bra för att hjälpa till med uträkningar, men foderstatsprogram har ingen som helst koppling till verkligheten. Programmet ser inte hur hästen svarar på foderstaten ifråga, utan kan bara ge generella tips. På en yngre häst och med ett bra grovfoder hade det kanske varit helt rätt, men här måste du tänka annorlunda.Enligt foderstats programmet så vill den att jag hellre ökar på högivan och tar bort från kraftfodergivan . Men det är pga det låga proteinet i hör som jag har lagt till lusern .
Denna häst är en travare eller före detta travare , numera ridhäst . Det är en stor herre på 170 mkh och han börjar bli gammal. Han har känsliga tänder och därför måste han äta uppblött mat . Han är inte mager men heller inte i det hull som jag önskat han är i .
Jag har läst att lusern är bra om man vill ha upp hästen i hull , men jag kan inte ge honom merän 2 kg / dag , för då är han gallig i benen . Jag är också rädd för andra sjukdomar om jag skulle råka fodra honom för mkt av något .
Han går lätt arbete bara . Rids ca 4-5 dagar / vecka och då är det långa skritt turer , lite trav och någon galopp vända .