Jag vill ha lite mer hull på min gamle herre

LEOLIN

Trådstartare
Min gamle herre är 21 år gammal och har tunnat av en del i hull. Då vårt hö i år har lite dåliga värden ( mkt energi och lågt med protein) så ger jag honom lusern upptill . Han får ca 2 kg lusern och pellets men han går inte upp särkilt mkt i vikt . Jag har provat att öka lusernet ngt kg till men då blir han riktigt gallig i benen .
Så är det någon som har tips på vad jag skulle kunna ge honom istället? :)

Sv: Jag vill ha lite mer hull på min gamle herre

Han får ca 2 kg lusern och pellets men han går inte upp särkilt mkt i vikt
Detta var svårtolkat, får han 2 kg lusernpellets? Eller 2 kg totalt av lusern och någon annan pellets?

I vilket fall som helst, ge någon form av kraftfoder också, i tillräcklig mängd för att han ska öka i hull. Behöver inte nödvändigtvis vara något proteinfoder, framförallt inte om nuvarande foderstat täcker proteinbehovet. Då kanske det snarare är energifoder som behövs...

Han får 2 kg lusernpellets ( som därefter blötläggs ) utöver det 2 kg vanlig pellets :)

Det enklaste svaret på din fråga är att du kan öka mängden pellets. Hur mycket du ska öka beror på hur mkt han behöver lägga på sig, hur "akut" tunn han är. Jag, som levt i många år med den "gamla skolan" där det var okej att ge massor av kraftfoder om det behövdes, hade mycket väl kunnat tänka mig att dubbla både lusernpellets och förmodligen också det du kallar "vanlig pellets" (beroende på vad det är för sort och vad de innehåller)

Hur mycket hö äter han? Vad är det för värden på hö´t? Kan du öka på den givan?
Om hö´t innehåller mycket energi så är det ju bara bra. Om han får fri tillgång och inte tar sig så funderar jag på tänderna. Kan han tugga ordentligt? När kollades han i munnen senast av någon på tänder vidareutbildad veterinär?
Vad är det för pellets han får? Värde på dem?
Hur ser foderstaten ut i övrigt?
Hur är han i magen? När kollades parasitstatusen senast och vad visade den?
Trivs han med sina kompisar i hagen?
Vad är det du vill ha, mer hull eller mer muskler?
Hur mycket arbetas hästen?
En gammal häst behöver ofta betydligt mycket mer energi än vad den har behövt tidigare för att kunna utföra samma typ av arbete och bara för att hålla kroppen igång.

Hans tänder är kollade i höstas av veterinär och han tyckte inte jag skulle göra något mer med hand tänder då han har känsliga tänder . Han rids ca 4-5dgr / vecka , lite beroende på hur mkt jag hinner och då rider vi inte jätte hårt , utan mkt skritt, trav och lite galopp. Han får nu ca 15 kg hö och jag har provat att öka men då lämnar han kvar en massa i boxen , han får 2 kg lusern , 2 kg pellets ( granngårdens egna) och en näve betfor. Jag har provat öka lusernet men då blir han tjock i benen . Jag provar dock nu med att fodra honom en ggn till för att se om det kan ge något ..
Han är inte mager , men han behöver ändå lägga på sig mer , och sätta mer muskler .
Men jag kanske ska prova öka pelletsgivan istället för lusernet? Eftersom hsn blir så gallig i benen av det ..

Vad får du för kvot på den totala foderstaten med 15 kg hö, 2 kg lusern och 2 kg pellets?

Hmm nja, jag skulle nog behöva räkna på det igen , finns det ngra bra sidor på nätet som man kan använda sig av?

Annars är det relativt lätt att räkna för hand :) Du behöver din grovfoderanalys och analysvärden på din lusern och din pellets (brukar stå på påsen).

Omsättbar energi i enheten MJ/kg foder:

15*hövärdet + 2*lusernvärdet + 2*pelletsvärdet = hur mycket omsättbar energi din häst får i sig i enheten MJ/dag

Smältbart råprotein i enheten g/kg foder:

15*hövärdet + 2*lusernvärdet + 2*pelletsvärdet = hur mycket smältbart råprotein din häst får i sig i enheten g/dag

Hästen behöver minst 6 gånger mer smältbart råprotein än energi. Du tar hur mycket smältbart råprotein din häst får i sig per dag och delar det med hur mycket omsättbar energi din häst får i sig per dag och det ska blir ca 6.

Blir det lägre än 6 behöver du snarare ge mer lusern än pellets och är det högre än 6 kan du öka på pelletsen.

Har gjort en uträkning på hans foderstat nu och där står att han får onödigt mkt energi och protein :/ ... Jaha vad gör man då ?
Jag ser ju ofta stor skillnad så fort det är sommar och han kommer ut på gräs , då blir han ofta rund och fin

vad avser du med vanlig pellets? dvs de kilo du benämner vanlig pellets, bortsett från lusernet??????

Skit i det, ös på om han behöver. Problemet är om du ger betydligt mer av antingen energi eller protein, för en känslig häst är det bra att ha koll så man bibehåller balansen. Dvs delar smältbart råprotein med energi och får en kvot runt 6.

ELLER, så funkar ens häst bättre med betydligt mer energi eller betydlgit mer protein, då blir ju kvoten inte 6. Men vet man inte vilket som passar ens häst så testa med en totalkvot på 6 först :)

Skit i det, ös på om han behöver. Problemet är om du ger betydligt mer av antingen energi eller protein, för en känslig häst är det bra att ha koll så man bibehåller balansen. Dvs delar smältbart råprotein med energi och får en kvot runt 6.

ELLER, så funkar ens häst bättre med betydligt mer energi eller betydlgit mer protein, då blir ju kvoten inte 6. Men vet man inte vilket som passar ens häst så testa med en totalkvot på 6 först :)
Fast kvoten är inte särskilt viktig i slutfoderstaten. Den är mer ett hjälpmedel för att veta om grovfodret (och andra foderslag) är bra nog eller om det behövs tillskott.

Det som är viktigt är att den individuella hästens behov är täckta. En svårfödd häst har ofta ett högt energibehov, utan att proteinbehovet nödvändigtvis ökar Därför kan en lägre kvot behövas för att hästen ska funka optimalt.

OM foderstatsprogrammet påstår att det är för mycket av båda - som sagt, strunta i det. Inse bara att basbehovet är uppfyllt och att överskottet är det som förhoppningsvis ska ge mer hull.

ja kvoten på 6 är ju minimi generella riktlinjen på samtliga hästar genrellt som en riktlinje.

kvoter i sig är som du säger utöver det inte ngn sanning/lösning i sig men TS fall handlar det ju inte om kvoter öht vad jag kan utläsa som ngt svar öht från ngn i sammanhanget.... finns lite frågetecken.

jag tycker inte connemaran snurrat in sig på kvoter i sig ? det framgår av dennes inlägg ?

Det var precis det jag menade. Men TS verkar inte ha överdrivet bra koll på vad hästen äter eller vad hästen behöver. Alltså borde TS först ta reda på det (så hen inte bara vräker på med energi eller protein i helt fel mängder) och lämpligtvis börja med att ge en foderstat som är i balans (kvot 6) innan hen börjar experimentera med att ge betydligt mer protein eller betydligt mer energi. Tycker jag alltså :-)

Edit. Sen tycker jag faktiskt det är lättare att förklara kvoter snarare än behov, det kan jag erkänna. Det är lättare att få folk att förstå att man faktiskt kan ösa på med mat till en som inte tar sig MEN att man måste ha lite koll på om man öser på energi/protein i rimlig balans för att ha något att utvärdera. I trådarna på buke blir det lätt lite proteinhysteri kan jag tycka, lusern är inte lösningen på allt om man har en tunn häst och det tycker jag är lättare att förklara om man kollar på totalfoderstatens kvot :-)

Senast ändrad:

Tillägg igen :-D

I TS fall så syftar jag dessutom lite på just om TS bör ge mer lusern eller mer av sin pellets, dvs är det mer energi eller mer protein som behövs i förhållande till nu. Sedan verkar ju hästen inte tåla mer lusern men det betyder väl inte automatiskt att den får i sig tillräckligt med protein för den individen? Eller? Är inte bra på proteinöverskott/gallor.

Enligt foderstats programmet så vill den att jag hellre ökar på högivan och tar bort från kraftfodergivan . Men det är pga det låga proteinet i hör som jag har lagt till lusern .
Denna häst är en travare eller före detta travare , numera ridhäst . Det är en stor herre på 170 mkh och han börjar bli gammal. Han har känsliga tänder och därför måste han äta uppblött mat . Han är inte mager men heller inte i det hull som jag önskat han är i .
Jag har läst att lusern är bra om man vill ha upp hästen i hull , men jag kan inte ge honom merän 2 kg / dag , för då är han gallig i benen . Jag är också rädd för andra sjukdomar om jag skulle råka fodra honom för mkt av något .
Han går lätt arbete bara . Rids ca 4-5 dagar / vecka och då är det långa skritt turer , lite trav och någon galopp vända .

Har du provat att ge honom mer betfiber? (Betfor, speedibeet, kwik beet.) Det brukar de flesta hästar tycka är smakligt även i större mängder och det kan du ge fri tillgång på efter invänjning om du skulle vilja det eftersom det räknas som grovfoder. Om du inte vill ge honom så mycket socker så ge honom speedi beet eller kwik beet istället för i det har de inte tillsatt melass som de har i betfor.

Jag skulle i ditt fall ge fritillgång på hö vilket man ju kan säga att han får idag om han inte äter mer än 15 kg. Ge så mycket lucern som du kan ge utan att han blir gallig och sedan ge honom iallafall ett par kilo betfiber (i torrvikt som du sedan blöter som vanligt) också. Då lär han ta sig om det inte är något annat fel. Kanske ge några dl linfröolja också så får han ännu mer skjuts på energin. Jag hade inte blandat i något kraftfoder på en häst som redan har svårt att ta upp näring med tanke på att det lätt ställer till det i tarmarna med diverse störningar. Däremot hade jag gett något som stödjer magen. Yea-sacc är väldigt bra men även vanlig bakjäst fungerar på många. Om du ger bakjäst så tänk på att smula över den över fodret precis innan han fodringen när du ger blött foder så att det inte står och jäser för då blir fodret otjänligt. Jag hade också gett några dl linfrökaka eftersom det också är bra för magen. Även betfiber innehåller bra bakterier för magen så ge honom så mycket av det som han vill äta.

Att foderprogrammet säger att du har för mycket protein och energi behöver du inte bry dig om så länge proteinet kommer ifrån grovfodret. Däremot är det skadligt att ge för mycket protein ifrån kraftfoder. En gammal häst behöver mer, så är det bara och man måste ju titta på hur hästen ser ut och inte gå efter vad tabellhästen behöver.

Däremot så tycker inte jag att du ska lägga dig på en kvot över 6 eftersom han behöver lägga på sig hull. Det är nämligen så att när man lägger hästen på en högre kvot så tar det energi att omvandla proteinet till energi till följd att hästen ändå inte tar sig för att den måste slösa på energin för att omvandla proteinet.

Det är ju också viktigt att hästen har ett lagom tjockt täcke på sig så att den inte behöver slösa på energin för att hålla värmen.

Okej , tack för bra tips! Det ska jag nog prova mig fram med . Jag känner att jag behöver nog prova med något mer än bara mina 2 kg lusern då han har fått det ett tag nu men jag ser ingen jätte skillnad på honom, visst har han lagt på sig men inte såpass mkt som jag vill . Han får i princip fri tillgång på hö, han får 15kg och då lämnar han även kvar lite så jag tror inte det ger något att öka där. Jo jag har känt till ett stall där ägaren till stallet arbetade med sådant att räkna ut foderstater som de gjorde då till alla sina hästar men hästarna såg undernärda ut , så man ska nog inte gå helt efter den där uträkningen utan som du skriver så ska man titta på hästen hur den ser ut .
Men tack för bra tips!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 298
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama