Jag vill ha ett säkert svar

Sv: Jag vill ha ett säkert svar

cafu skrev:
Bind hästen så den inte kommer loss som många andra skriver, d v s i något som håller (rejält grimskaft eller rep), men bind absolut inte i något som hästen kan skada sig i, (som t ex kedja eller repgrimma), utan vanlig stallgrimma.
E
Först säger du mycket riktigt att den ska bindas så att den inte kommer loss, sen säger du att man skall använda en vanlig stallgrimma En stallgrimma knäcker en häst hur lätt som helst! Hur menar du?

Louise skrev:
Jag sätter på grimma på min häst och ett grimskaft med panikhake så det är lätt att koppla loss hästen om nåt skulle hända.
Och var tar din häst vägen då??? Och vad kan då hända?? Fel tänkt!

Fråga: Hur många av er som skrivit inlägg i denna tråd
A: äger en repgrimma
B: hur många av era hästar har skadat sej av repgrimman
C: hur många "har hört" att den är farlig/ skadlig

Skaderisken med en repgrimma är kraftigt överdriven och en vandringssägen typ " jag har hört att" och som sprids av människor som inte har någon som helst erfarenhet av den. Den påstås också vara så skarp beroende på att den har knutar! :-) men som sagt, människor utan erfarenhet men med tvärsäkra åsikter. :-)

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar har aldrig knäckt vanliga grimmor....de har lärt sig sitta fast och blir sällan rädda eller får panik. Tycker därför att en vanlig grimma räcker. Skulle inte vilja binda någon av dem i en repgrimma, tycker den är för skarp. Blir hästen rädd och rycker till vore det som jag ser det risk att den skadar sig.

Och ja, jag har repgrimma till mina hästar också, men använder den bara vid träning, inte vid uppbindning.

Bill skrev:
E
Först säger du mycket riktigt att den ska bindas så att den inte kommer loss, sen säger du att man skall använda en vanlig stallgrimma En stallgrimma knäcker en häst hur lätt som helst! Hur menar du?

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Fråga: Hur många av er som skrivit inlägg i denna tråd
A: äger en repgrimma
B: hur många av era hästar har skadat sej av repgrimman
C: hur många "har hört" att den är farlig/ skadlig

jag äger en repgrimma, som jag använder vid träning. När jag var på NH-träning så varnade min tränare oss för att binda hästarna i den. Det är vad jag går efter, har inte vågat prova att binda honom i den efter hennes varning. Så jag följer alt. C : Har hört att den ska vara skadlig att binda i och gör det därför inte.

Skaderisken med en repgrimma är kraftigt överdriven och en vandringssägen typ " jag har hört att" och som sprids av människor som inte har någon som helst erfarenhet av den. Den påstås också vara så skarp beroende på att den har knutar! :-) men som sagt, människor utan erfarenhet men med tvärsäkra åsikter. :-)[/QUOTE]

Bra att du förhåller dig kritisk till repgrimmadiskussionen. Det ger mig mer infallsvinklar i frågan för så fort jag har min repgrimma på så är det någon som varnar mig att inte binda upp.

Tyvärr har min häst det problemet att hon får panik om hon exempelvis drar till och känner att hon sitter fast. Det blir inte ofta som hon får panik men det händer trots mycket nogrann träning med mig och tränare. Intressant är att hon inte får det om hon är uppbunden mellan två knytpunkter tex i stallet. Mycket fascinerande...

Om jag ska stanna i skogen så har jag grimman under tränset med ett längre grimskaft på. Det har jag runt hornet på westernsadeln.
Då är det mkt lätt att ta av tränset så kusen kan beta. Jag har en smidig grimma under.
Repgrimma eller inte ? En vanlig grimma kan knäckas, det ska du vara medveten om, sen hamnar ju diskusionen på vad som är värst.
När du binder upp så finns det "knopar" som är lätta att lossa, du behöver bara dra i tampen som hänger. Det är ju bättre än panikhake.
Var i Österrike på ridresa och blev visad där. Då hade vi vanliga grimmor under tränset. :banana:
En annan ide´som funkar bra är att sätta hakar på tyglarna så de kan flyttas lätt mellan olika träns och även användas som grimskaft om man hellre vill leda i grimman. Kanske lite svårare att binda upp med än grimskaft.

hellre att jag får gå hem eller leta häst än att han har skadat sig pga panik o inte kommit loss.. ..:o

Man kan inte rekommendera att ha repgrimma på alla hästar.
Jag skulle ha läder grimma o grimskaft utan panikhake. För hur ska du kunna hålla en panikslagen häst utan grimmskaft o ch inte riskera att tappa den?
Jag skulle istället knyta fast den med en för mig snabblösande knut.

OM de får riktig panik, så har en stor häst inget huvud kvar med repgrimma.

I Bills värld kan man träna hästen att stå vid skampålen.
Den sitter då oxå fast vid denna med kroppen, just för att inte bara få skador på huvudet o nacken.

Kan tänka mig att Bill även surrar ihop hästens framben?

Senast ändrad:

man ska aldrig binda hästen med ett träns. man måste ha en grimma med sig och ett grimskaft. iden med att ha ett balsnöre runt trädet och sedan binda grimskaftet i balsnöret lät bra. men jag skulle absolut INTE rekomendera att grimskaftet är så långt att hästen kan äta på marken. dels kan den få huvudet under och få panik, dels kan den få ett ben över och också få panik. absolut inte alltså!!

Om det är din skog du ska fika i (eller om du känner skogsägaren) så kan du göra som vi gjort, vi har skruvat fast bindningsringar i 5 träd, på lämliga avstånd från varandra för att undvika gnabb, vid våra rast/grillplats vilket vi tycker underlättar uppbindningen markant, eftersom det inte alltid finns lämpliga grenar att binda i o risken finns ju att om man knyter runt stammen så hasar det ned eller lossnar. Sen har vi gjort som så några ggr att vi skickat ut pappa kvällen innan med hö i hönät som vi hängt upp så dom inte ska vraa helt sysslolösa, dom får nämligen inte äta från marken efter en lite insident men ett framben som hamnade "fel" så att säga, det gick bra den gången tack vare att det var just ponnyn som trasslade in sej. Hade det varit någon av de andra hade det kunnat sluta lite värre...

axel skrev:

Självklart är mina hästar tränade med hobbles. De ska ju kunna beta under en rast! Bunden står man nattetid när husse sover ute i det fria!:d

Om man binder i ett balsnöre då är det ju lika bra att inte binda den alls, bara låta den gå fritt, utan grimma o träns. Så ditt "bra" råd är i realiteten att inte binda alls!

axel skrev:
Man kan inte rekommendera att ha repgrimma på alla hästar.
Jag skulle ha läder grimma o grimskaft utan panikhake. För hur ska du kunna hålla en panikslagen häst utan grimmskaft o ch inte riskera att tappa den?
Jag skulle istället knyta fast den med en för mig snabblösande knut.

OM de får riktig panik, så har en stor häst inget huvud kvar med repgrimma.

I Bills värld kan man träna hästen att stå vid skampålen.
Den sitter då oxå fast vid denna med kroppen, just för att inte bara få skador på huvudet o nacken.

Självklart förstår jag det, min häst måste jag alltid binda upp med en säkerhetsknut. Däremot tycker jag att det är bra att folk har olika åsikter. Det är bra med kritik för då lär man sig mer, min åsikt.

Är din häst van vid vanlig stallgrimma så tycker jag du ska använda det. Är den van att stå uppbunden med repgrimma kan du ha en sån, men jag skulle inte prova det första gången ute i nån skog. Personligen skulle jag aldrig binda i nåt balsnöre, då räcker det i princip att hästen sträcker sig lite extra efter en saftig grästuva för att den ska vara lös.

Själv har jag löst det på lite olika sätt, beroende på individen. Min ascoola valack lät jag gå lös, var ingen fara med det. Nån har jag bundit upp, men jag tycker det är lite knöligt. Men bör ha en väldigt sansad och orädd häst för det. Oftast har jag haft med mig ett långt rep/lina och helt enkelt hållt i hästen själv. Har den bara att beta behöver man inte hålla stenhårt i linan hela tiden, man kan slappna av rätt bra ändå. Då gör det heller inte så mycket om den råkar kliva över eller på linan och trassla till det lite, eftersom linan inte sitter fast på riktigt. Ska man övernatta och hålla på är det ju lite bökigt :smirk: , men jag förstod det som att du bara ville ha en liten paus.

För det första så utgår jag från att du har tänkt att hästen ska vara kvar där du är och inte springa hem... för i såna fall kan du lika gärna låta bli att binda upp den över huvud taget.
En annan oroande tanke för mig är: -Hur ser hästen ut efteråt, om den springer hem (om den nu kommer så långt som hem) med det långa grimskaftet slängande om benen en längre sträcka?? Snacka om skaderisk!!:bump:

Om du är osäker på om hästen går att binda upp alls, så testa genom att binda upp den hemmavid, på olika ställen, först, i grejer som HÅLLER!!!
Kommer hästen lös en gång är risken mycket stor att den inte går att binda upp alls i framtiden.

Bind upp den i halsrem och långt grimskaft som du fäster HÖGT upp! Ovanför hackhöjd på hästen.(när den står med huvudet upprest) Repgrimma har jag ingen erfarenhet att binda upp i, men skulle kunna tänka mig att det funkar utmärkt det också. Den är hållbar och avskräcker att slita så hårt i.
Vanlig grima är mer eller mindre värdelöst att binda upp hästar som riskerar att slita sig i. Det behövs inte mycket så går den sönder.

Min erfarenhet av slitande hästar medför att jag ALLTID binder upp i halsring. Oavsett om risken för slitning föreligger eller ej. Ren säkerhets grej, alltså.:bow:
Hästen behöver inte få panik för att försöka slita sig. Det räcker med att hästen lyfter huvudet hastigt med en snärt för att ett balsnöre ska gå av... eller en vanlig grimma.

Se också till att repet är stadigt och att haken eller infästningen till halsring är stadig och inte går av eller kan rätas ut. "...ingen kedja är starkare än den svagaste länken..." (läs utrustning, eller nåt:rofl: )

Om hästen inte går att binda upp alls, eller att din oro är stor att det kommer att gå dåligt så ta med en rulle elrep eller elband och dra mellan träd så får du en liten hage istället. Det går ju bra det med.:)

Enar.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama