Jag vill ha ett säkert svar

Annie_92

Trådstartare
Jag har fått helt olika svar från alla håll. Hur och vad binder jag fast en häst i när jag t.ex. är ute och rider men ska stanna och fika? Om hästen alltså har tränset på sig?
1. Ska jag ta av tränset helt och ha en grimma med som jag sätter på istället,
2.eller sätter jag på grimman utanpå tränset? Men då måste jag väl ta av eller snurra tyglarna medan hästen betar, så den inte kliver på tyglar som dinglar? Och det är ju svårt för den att beta om den har bettet i mun. Vissa säger att 2 alternativet är bäst i alla fall. :confused:
En till fråga: Om jag binder hästen vid ett träd, Ska jag ha med ett balsnöre som jag först knyter runt trädet och sedan binda hästens grimmskaft i den (Om hästen blir rädd så kommer den lätt loss)? Eller ska jag, tvärtom binda hästen i något starkare som t.ex. en kedja runt trädet?

Hoppas på kloka svar!

Sv: Jag vill ha ett säkert svar

jag tycker att man kan ta av tränset o byta till grimma. tror det blir lite "ledigare" för hästen oxå. ang att lägga balsnöre runt ett träd: så skulle jag göra en lite ögla på grimman sätta grimskaftet i det o sen ta det runt ett träd som du sa eller nåt:D

när vi är ute med isisarna som är coola o trygga tar vi med oss grimmor och sätter utanpå tränset för att det ska bli enklare för ryttaren (turridning) men först snurras tygeln ordentligt o sätts fast under o igenom käkremen på grimman.
Hästarna binds direkt i träden med grimskaft.
Med min häst, en trygg D ponny, henne tar jag av tränset o byter till repgrimma o binder henne direkt i ett träd med repet.
Alla hästarna är vana att stå uppbundna vid bindbom o är trygga.
Vi anser att det är värre att binda en häst med balsnöre s den kan rycka sig loss o skrämma upp de undra hästarna med o skubba iväg, bättre att den sitter fast o att man kan gå fram o lugn den.
Men än så länge har det aldrig hänt ngt.

Sätta grimma utanpå tränset tycker jag fungerar bra och att se till att knyta upp tyglarna så att hästen inte trampar på /fastnar i dem.
Finns också speciella träns som många distansryttare använder där man lätt knäpper bort bettet från tränset, så det blir som en grimma.

Det allra bästa är om du kan sätta grimman innanför tränset, helst då en repgrimma som både är stark och inte tar plats innanför tränset, det näst bästa är att du har en grimma ovanpå tränset, men då kan du inte tränsa av utan att ta bort grimman.

Sen när du ska binda hästen: Bind med en stark lina ( klätterrep eller liknande ( för du binder väl fast hästen för att den inte ska komma loss och kunna sticka??) och bind den i ett lagom stort träd eller gren ovanför huvudhöjd på hästen. Bindrepets längd avpassar du så att den precis når att äta från marken. Bind med en knop som du lätt kan lossa, men som sitter säkert.
Se till innan att hästen är tränad att stå uppbunden, det gör fikapausen mer trivsam för dej, och skulle den panika och försöka ta sej lös så är det ju bra om grejorna håller , den lär sej efter en stund att det är meningslöst att försöka ta sej lös och lugnar ner sej.
Glöm allt om balsnören , för som sagt, avsikten med att du binder upp hästen är väl att du ska ha den kvar när du fikat klart ?

Jag sätter på grimma på min häst och ett grimskaft med panikhake så det är lätt att koppla loss hästen om nåt skulle hända.

Bind hästen så den inte kommer loss som många andra skriver, d v s i något som håller (rejält grimskaft eller rep), men bind absolut inte i något som hästen kan skada sig i, (som t ex kedja eller repgrimma), utan vanlig stallgrimma.

Grimma med grimskaft kan du lätt ta med genom att knyta det runt midjan och byta till det när du rastar. Ett lättare alternativ är ett kombinerat träns/grimma där du lättkan knäppa av bettet och sedan knäpper du av tygeln och använder som grimskaft(om du håller i hästen) eller har med ett grimskaft för att knyta fast i något träd. Själv använder jag sidepull och knäpper då bara nosremmen lösare och har med ett tunt (lättare att knyta)grimskaft i sadelväskan (med fikat:) ).

Att binda upp en häst med repgrimma kan göra mer skada än nytta! den är lika skarp om iinte skarpare än ett träns! Bettet kan de bita tag i, men repgrimman kommer de inte undan. Så mitt råd är att använda sig av en vanlig grimma när du ska rasta. Repgrimman ska bara användas vid träning, ridning etc.

Ta av tränset! Försök själv att käka gräs med munnen full av stål. :crazy:
Sen tycker jag att du ska använda balsnöre. Att binda en häst vid ett träd är riskabelt, den kan fastna med benen i linan och blir den rädd kan den skada sig ordentligt. Så balsnöre säger jag, absolut! Mycket bra ide faktiskt.

Och bind ALDRIG din häst i repgrimma! :eek: Repgrimmans utformning gör den mycket "skarp", mao kan den göra hästen mer illa än en vanlig grimma. Det är bla, därför man ofta rider i repgrimma om man ska rida i grimma - man har mer kontrolle fter som att man kan uppnå mer obehag mot hästen. Det bästa är att ha lädergrimma efter som att den kan göra minst skada.

Fråga till "Bill":

Okej, Men menar du att hästen även bär rep-grimman under tränset när jag rider?
Dom rep-grimmor jag har sett sitter ihop med själva grimskaftet, så hur gör man under ridturen med grimskaftet!? Eller finns det rep-grimmor utan ”fast-sittande” grimskaft?// Annie

Tack för övrigt, för bra ”instruktioner”!
p.s Vilket av alternativen är bekvämast för hästen? Jag tycker det lutar mot att grimman sitter utanpå tränset, eller att man bara tar med grimman och sätter på den när man stannar om binder fast hästen.

Senast ändrad:

en halsring måste ju funka bra :)
den kan ju dessutom sitta på när man rider.

Okej, så det vi kommit fram till är alltså att ta av tränset när man stannar och sätta på vanlig grimma? Men jag måste knyta fast hästen i något kort grimskaft (med panikhake) så att hästen inte trampar över skaftet om den betar? Eller ha den under ständig uppsikt om den får ha ett något längre grimskaft när den får beta? Är slutsattsen någorlunda bra, eller är det något nån vill påpeka om den?

Repgrimmman sitter alltid under tränset när jag rider. Grimskaftet är knutet med ett dubbelt halvslag runt hornet, eller så har jag stoppat en ögla av det under bältet så har jag grimskaftet med när jag sitter av. Sen har jag en annan uppfattning om att binda hästen i repgrimma än vad många har här: Jag skulle inte sova gott med hästen bunden i en vanlig grimma, för då kanske jag inte har nån häst när jag vaknar ( rider ofta o mycket i vildmarken), och det där med att hästen skadar sej i en repgrimma är betydligt överdrivet, en vandringssägen, Den lär sej att den aldrig kommer loss en eller två ggr, sen försöker den aldrig mer utan stårlugnt när den är bunden. Detta fixar man hemma innan man ger sej av ut i terrängen o sen binder upp hästen. Om jag skulle använda en lädergrimma eller en nylongrimma då kan jag ju lika gärna binda den i ett balsnöre, för det är för bräckliga grejor.Jag binder ju för att den ska bli kvar. Det tar lite tid att inse detta om man inte som de flesta här har nått erfarenhet.
Sen , som jag sa i ett tidigare inlägg, ska repet bindas över ögonhöjd på hästen och avpassas så att det når 2-3 dm över marken, allt för att den inte ska trassla in framben i repet. detta är viktigt!!! Sen kan man sova gott en hel natt!

Senast ändrad av en moderator:

karuso_00 skrev:
ang att lägga balsnöre runt ett träd: så skulle jag göra en lite ögla på grimman sätta grimskaftet i det o sen ta det runt ett träd som du sa eller nåt:D

- och om hästen rycker sej lös så får du gå hem och hela tiden undra var den tog vägen , om den sprungit ut på en trafikerad väg eller gått ner sej i en sankmark ! Balsnöre är ett dåligt alternativ om du sätter dej ner o funderar en liten stund! Var rädd om din häst !- sätt på repgrimma och ett starkt bindrep!

Annie_92 skrev:
Okej, så det vi kommit fram till är alltså att ta av tränset när man stannar och sätta på vanlig grimma? Men jag måste knyta fast hästen i något kort grimskaft (med panikhake) så att hästen inte trampar över skaftet om den betar? Eller ha den under ständig uppsikt om den får ha ett något längre grimskaft när den får beta? Är slutsattsen någorlunda bra, eller är det något nån vill påpeka om den?
Ett grimskaft att använda vid uteritt skall vara minst tre, gärna 3,5 meter och binder du upp den (som den ska bindas upp t ex vid en rast- HÖGT) så behövs den längden.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama