Jag vill ha en muskelknutte!

Nickelodion

Trådstartare
Jag ska snart flytta till en ridsport anläggning. :)
Just för att jag tänkte satsa på min ridning.


Har ett fullblod som har svårt för att hålla hullet när man tränar mycket.Nu kommer jag att börja träna mycket mer än vad jag gjort hitills. Så jag skulle vilja ha tips på ett foder som har hög halt protein och fett och som kan hjälpa honom att sätta muskler.

Just nu äter han fibergi låg (eftersom han går väldigt lätt träning.) +fri tillgång på hö.
Jag tävlar i hoppning. :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Kli är jätte bra för de hästarna som vill koma upp i hull. Har haft det till min Welsh och nu är han super snygg! För kli är också lätt att omvandla till muskler!

Lycka till!! :)
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Hej! Jag har en varmblosvallack (ridhäst) som jag försöker få upp hullet lite på. Jag har gett honom Grund Kraft. Det är en bra "bas mat" eller hur jag ska säga. Sen finns det olika sorter kraft som du kan välja mellan. tex för avels ston, hästar i hård träning mm.. Lycka till!
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Min ponny hade svårt att hålla hullet. Efter lite provande hit o dit med foder o träningsmetoder hittade jag en bra väg, och hästen såg verkligen ut som en muskelknutte. En riktig fitness-häst!!!
Var noga med att hitta bra grovfoder. Ge fri tillg¨ång på vinter höst o vår, och om hästen går på bete på sommaren kan du stödutfodra med hö även då.
Jag tävlade hoppning o distansritt med min ponny. För båda grenarna krävdes en god dressyrbas. Rid gärna samlat så att hästen stärker sej och jobba upp en trevlig "lagom" arbetsform som hästen går självmant i tex i skogen. Rid mycket i backar och intervallträna så förbättras kondisen på både hästen o dej! Trava längre sträckor i arbetstempo i form.
Jag gav min ponny Derby-pellets från vitafor på vintern. Tyckte detta var bra för att hon inte skulle tappa i hull. Hade en bas på mineraler, havre o betfor. Gav även korn o soja på vintern eftersom det innehåller fett. Soja håller dessutom tarmarna i trim, o ger fin päls.
Bytte ut derby mot hippo basic (motsvarande kraft grund) under betessäsongen, samt tog bort soja o korn. Ökade istället havren ett halvt kg för mer energi, då detta kan behövas under tävlingssäsongen.
Lycka till!!!
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Finns massor av färdigfoder på marknaden för hästar som ska prestera, tex. Krafft Sport, Krafft Energi, Krafft Protein, och massor av mer- Även andra m'rken såklart men jag är mest insatt i krafftsortimentet.
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Precis som med människor, massa protein så musklar dom sig jättebra. Förmodligen har du alldeles för lite protein i foderstaten nu och då bryter träningen bara ned, det finns inget material för kroppen att bygga muskler av.
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Mitt fullblod hon rasade i vikt här tidigt i våras, pga lågt innehåll av protein i hösilaget. Så jag kompletterade med Hippo Alfa (högt innehåll av smbrp) och även lusern. Och nu börjar hon bli kanonfin! Glansig hårrem och snart perfekt hull. ET:n sa att hon såg resultat på bara dom få veckorna hon inte varit hos oss. Så ja massor av protein är det som gäller! Ta det lugnt med invänjning och så bara. Lycka till! :)
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Lusern är jättebra om hästen äter det (vårt tunna fullblod vägrar). En skvätt olja på det, så ligger kvoten hyfsat.

Ett bra grovfoder är ändå A och O (tyvärr vägrar vår tunnis även att äta mer än 6-7 kg/dag), vilket ställer krav på fodringen. Just nu håller jag på och sliter mitt hår (snart skallig) då han vägrar att äta så mycket annat än müsli från D&H, och även då i små mängder. Massa fodringar blir det, och tunn plånbok.

Har sneglat på Hippo Alfa, kanske kan Marika berätta mer om fodret, pelleterat? (funkar i s f inte då han ratar pellets).
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Massor med protein, man ser ju hur fina de är på sommaren när de äter allt protein som gräset innehåller. Ett bra grovfoder är grunden, sedan får du räkna ut en foderstat efter det!

Mit fbl käkar 4 kg hösilage, så mycket hö hon vill, 2 kg lusern och 1 kg krafft groov om dagen.
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

*svär*

Ska prova Choice som kanske kan fungera (önsketänkande), om han inte ratar pelletsen vill säga. Då kan det kanske gå att lura i herr Kräsen lite tillskott beroende på vad man vill ha (utifrån hur han ska ridas)...
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

jag har hittat en dröm foderstat till mitt fullblod!

på bara 2 veckor så har hon fått underbar päls och mycket finare rundare form! jag är så lycklig!

hon får i allafall:

runt 15 kg hö som är analyserat med en kvot på 5.5 ungefär.

2 kg Korn

2 Kg Hippo basic

2 kg Hippo bas basic muslin

0,5 kg Betfor

salt

1 dl olja

B-vitaminer

Foderjäst


Den där muslin harfungerat super bra! den ser så god ut att jag skulle till och med kunna äta upp den!

Lycka till!
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Jag vet precis vad du ska prova! Jag är utbildad på att beräkna foderstater och hitta rätt foder till hästar beroende på behov/träning.:)
Först och främst skulle jag göra en analys på grovfodret eftersom det är basen i foderstaten.
Sedans skulle jag absolut prova att ge Eggersmann vital senior müsli. Det innehåller mycket proteiner som är lättupptagliga och mindre energi än "vanligt" foder. Detta fungerar ypperligt på häst som man vill få upp i hull och muskler men som blir för pigg på mycket kraft.
Tillsätt gärna lusernhack i detta.
Jag har själv en fullblodskorsning:love: med detta problem.
Här är hennes foderstat:
Fri tillgång på grovfoder ca 13-14 kg
1,5 kg eggersmann müsli
1 kg lusernhack
1 dl mineraler (pelleterade)
1 dl linfröolja
0,2 kg betfor
Kan tillägga att man ska inte fastna i att räkna ut foderstaten på papper!! Utan titta på hur hästen ser ut och är i tempramentet.
Lycka till med din häst!!!:bump: :banana:
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Mistrelle,
du som ger linfröolja, vet du hur det ser ut med MJ värdet på det? Innehåller det något annat???
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Har du provat soja och linfrö? Skulle göra det om jag var du. Man behöver inte ge särskillt mycket för att det ska ge resultat.
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Mina kräsna fullblod äter Salsas muslifoder.(Bas mix, finns andra sorter) Priset är dessutom helt okej,ca 4,50/kg
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Vad blir den totala foderstaten i Mj, smrp? *Nyfiken:o *
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Oljan har en mycket skonsam energi som är lättupptaglig för hästen men som inte gör den okontrollerbar.:idea:

Vi har ett ganska dåligt hösilage, tyvärr. :mad: Men jag kommer att köpa in ett mycket bättre till hösten. Då kommer jag förhoppningsvis kunna ta bort lusernet helt och minska müslin till 1kg.
 
Sv: Jag vill ha en muskelknutte!

Lusern rekomenderar jag absolut!!
Det är väldigt bra för hästar som har svårt att hålla hullet och desutom är det jätte bra muskeluppbyggande..Lycka till med din häst =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö hejsan jag skulle kolla vad man kan ge för foder till en väldigt svårfödd häst hon får just nu 3,5 L groov 125 om dagen plus 1,5 L...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 741
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 252
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 718
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp