Jag vill bli rutinerad NU!

Sv: Jag vill bli rutinerad NU!

Vilka absolut fantastiska svar jag fått! Ljuvligt med mycket tips, och får höra era erfarenheter samt tankar. :-}

Jag har tittat runt lite mer nu och faktiskt hittat två hästar som jag ska provrida nästa vecka, och möjligen bli medryttare på. Om det inte blir så, kommer jag nog antingen hyra häst,bli fodervärd eller köpa en egen häst. Jag vet ju att jag "kan" hantera känsliga hästar men jag tror absolut min ridlärare tror att jag är en "dålig" ryttare (inte klarar av svårare hästar). Mycket beror på att jag inte vill rida med superkorta tyglar (är mer intresserad av westernridning..) då hon konstant skriker "korta tyglarna" när jag rider. Det är inte för att jag inte vet hur man rider som mina tyglar inte är spända - som hon säkert tror - utan det är för at jag inte känner för att rida på det sättet. Och självklart är hästarna vana vid att ryttaren sitter och sliter i tyglarna och smäller till med spöet (inte ens de äldre eleverna kan rida utan 'kraft' i de 'hjälperna'). Plus att i stallmiljön på ridskolan trivs jag inte alls, jag trivs inte med att 'slå' hästarna så fort de tar ett litet steg till höger eller sånt löjligt 'fel' och rida runt i ridhuset med fokus på gångarter och tråkigheter där det inte alls är fokus på att lära sig rida, utan mer fokus på att motionera hästarna lite samt dra in pengar till sin verksamthet..känns det som iaf. Om jag skulle ha en egen häst skulle jag självklart rida 'vanlig ridning', gångartsbyten etc, också eftersom det är nödvändigt, men jag skulle kunna köra mycket från marken också eller longera eller vad som helst som hästen skulle tycka om. Jag tror inte att jag ridskola är något för mig, jag vill ju rida en häst som jag känner ett starkt band med och som jag kan rida så känsligt som jag vill och som hästen kan, och om den inte kan då vill jag behöva lära den inte daska till den med spöt! Nu vet jag inte om min ridskolas hästar är extra sega, men hur någon skulle kunna få dem att gå fint med enbart sits och inte tygelhäng, det vet jag inte. ;) Sedan är jag inte direkt bara intresserad av ridning, utan när man har en egen häst så kommer det med så mycket annat! Möjligheten, som jag nämnde tidigare, att verkligen prova olika saker utöver vanlig ridning samt att ta hand om hästen i ur och skur - det är fantastiskt tycker jag. Jag har lite vana eftersom jag har kompisar med häst, men det är säkert jobbigt vissa mornar att gå till stallet och fixa, men det skulle ju vara värt det eftersom det är för ens häst man gör det! inte sant?

Tack än en gång för fina synpunkter, även om dem mer gjorde det ännu mer klart för mig att ridskola inte är min väg i hästvärlden så att säga. :)

Jag tycker att man rider riktigt duktigt när man kan ta ridskolans tråkigaste häst och få den att dansa! :love:

Håller med om detta. Alla kan rida "fint" på en hjälpsam häst som gör som den ska av sig själv. Det svåra är att skapa positiv energi hos en ovillig häst, eller att balansera en stressad häst så att den kan slappna av. Att lära sig hitta knapparna. :bump:

Jo, men absolut är det så! Jag har bara enormt svårt för att kunna fiska fram riktigt glädje ur en lagom lat häst, när man knappt får plats i ridhuset. Det finns liksom inte yta, vare sig fysiskt eller psykisk, för mig att rida sådär ljuvligt som det ibland händer när jag ridit privathäst eller bara ensamt ute i skogen.

Och att komma ihåg: En del i trappan är att inse att man aldrig kan bli fullärd och att man själv kan väldigt lite i det stora hela och börja arbeta med det. Tyvärr märker man att många missar den här delen....

Jag förstår vad du menar. Jag är väldigt ödmjuk och inser att jag är på babynivå när det kommer till hästar med jag är så ivrig på att komma någon vart, till att verkligen utvecklas att jag känner att jag behöver tillgång till häst varje dag.. Sen vill jag säga igen att jag förstår ju självklart att det mer till hästägandet än att rida, men de delarna är lika roliga (nja, inte mockning men det går!) som ridningen! ;)

Som jag redan skrev behövs en tränare också med egen häst. Man kan alltså inte räkna med att alla lektionskostnader faller bort för att man har egen häst, tvärtom blir det mycket dyrare eftersom man får betala för både hästens uppehåll OCH läraren. Givetvis behöver man inte ta lektioner hela tiden, men i alla fall...

Om jag hade foderhäst eller egen häst skulle jag självklart rida för intsruktör så ofta jag skulle ha råd med. Angående det, jag är alltså intresserad av westernridning men häromkring verkar det finnas, har inte tittar in riktigt djup i ämnet ännu, främst hopptränare vilket jag inte alls är intresserad av. Då är det väl bättre, om jag inte hittar allmän ridinstruktör eller westerninstruktör, att jag rider för kanske dressyrtränare istället för hopptränar? Dressyr gör ju mer för mig och hästen än hoppträning skulle kunna rent uutvecklingsmässigt?? Som sagt är jag nybörjare, så jag måste ju rida för någon som lära mig mer! :-}

Jag har inte läst alla svar du fått så jag kanske upprepar mig. Men såhär känner jag inför ridning och utbildning på ridskolor. Av alla de ridskolor jag varit på (ridit själv /besökt) har jag aldrig varit med om att man lär ut ridteknik. Utan man ska bara jaga på hästen och rida geografiska mönster (som man inte heller får förklarat för sig varför man ska göra) och i de värsta fallen har ridläraren stått rätt upp och ner och skrikit frustrerat åt sin elev "RID BÄTTRE!!!" (????)
Olikt många andra sporter där man ofta gör "torr-övningar" i lugn och ro borta från skidbacken, simhallen, etc, samt psykologisk träning (visualisering, kroppsmedvetenhet, mental träning) så ägnar sig inte de ridskolor jag sett åt den sortens ryttarträning. Utan ryttarna får själva komma på hur de inte ska kastas hit och dit och hänga i tyglarna och krampa sig fast på hästen. Många lyckas komma så långt (trots de kontraproduktiva instruktioner de får om tex slappna av, trampa ner hälarna och liknande som bara skapar en massa problem) att de slutar kastas omkring, men från det till att faktiskt börja inverka på hästen med sitsen verkar det vara ett avgrundsdjupt gap. De som har en inneboende förmåga kan lyckas gissa vad de ska göra med sina kroppar, övriga 98% får kämpa på oftast helt utsiktslöst....

Och jag håller inte med om att man som grön ryttare ska rida de svåraste hästarna. Det är ofta på det sättet som dåliga mönster befästs och onda cirklar skapas där både hästen och ryttaren hjälps åt att göra allt sämre och sämre. Istället ska en välutbildad häst lära den gröne ryttaren hur det ska kännas, detta kroppsminne kan eleven sen försöka framkalla igen med kommande hästar.

Till Ts, jag vet inte hur man blir rutinerad. Vissa har tur och har talang, andra råkar träffa bra tränare, och så finns det förstås en liten chans att det finns ridskolor på andra håll i landet där man faktiskt lär ut hur man rider. Annars kan jag bara rekommendera att läsa böcker om högerhjärnig ridning, sportböcker om mental träning, biomekanik, och försöka förstå allt.
Beroende såklart på hur ambitiös man är - men det verkar du ju vara. Hoppas du hittar rätt!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Emro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama