Jag vill bli rutinerad NU!

foxyfire

Trådstartare
Hej!

Så, jag har ridit i snart ett år på privathästar och även några månader på ridskola. Red även 1-2 år på ridskola när jag var 8-9 år. Nu är jag 17. SJUTTON ÅR och jag har äntligen förstått meningen med livet; hästar och ridning. Men jag rider bara 1-2 gånger i veckan och det räcker verkligen inte för mig. Medryttarhästar finns det inte här där jag bor och jag har varken pengar eller tid för att pendla 1-2 timmar bort. Har tagit några privatlektioner på ridskolan, men det var väl inte sådär jättenyttigt eller givande. Jag tycker dessutom det är direkt hemskt att rida på ridskolan, man gör ju knappt inget (=lär sig inget) och hästarna är ju som självmordsbenägna skalpaddor. Jag gillar känsliga hästar med lite power. Så, vad kan jag göra för att inte bara rida mer, men också bli en bra ryttare?

Medryttare - Finns inga hästar (möjligen några, ska provrida, men då blir det iaf 'bara' 2-3 gånger per vecka)
Fodervärd - Oftast söker de mer rutinerade ryttare
Köpa häst - Är inte tillräckligt erfaren och det är dyrt som helskotta - dock skulle jag klara av det, men ändå :p

Jag är redan så lugn som man möjligen kan bli, orädd och super intresserad av NH/CR. Har stabil ekonomi (eller ja, mamma...fast jag betalar redan nu all ridning själv, så allt skulle ju inte gå på henne så att säga) och tillgång till fint stall, men jag har puttenuttig riderfarenhet och jag antar att det inte spelar någon roll hur många böcker du läser, videos du ser eller kurser - utan egen häst alltså - du går på - man måste ha ridit minst 3 år står det öööverallt för att vara redo att köpa egen häst. Om man köper en läromästare då? Jag vet ju att jag är bestämd och orädd nog för ridningen och allt det andra (utgifter, ansvar etc) som ingår med hästägande, nu kommer jag låta dödligt naiv, är jag införstådd i och helt okej med. Så vad tusan ska jag göra?

*obs* jag vet att jag ej är rutinerad, vill veta VAD jag kan göra för att bli det :)

Tack på förhand!:bow:

Sv: Jag vill bli rutinerad NU!

Hej!
Lite svårt att svara på ditt inlägg men jag gör ett försök och berättar lite:)
Det tar LÅNG tid att bli rutinerad ryttare - om det ens finns en definition på rutinerad ryttare. Jag tycker inte att du ska satsa på ett uttryck som inte går att definiera men på att bli en erfaren, medveten och påläst ryttare som vet varför man rider som man gör.

Som sagt kan ingen bli en bra ryttare genom att titta på film eller läsa böcker men det kan ge idéer till din egen ridning. Du kan bilda dig en uppfattning om vad du tycker är bra och rätt ridning. Ju mer du ser desto fler inflikningar från andra får du och du kan bilda och ändra uppfattningar om saker.
Att man ska ha ridit i minst 3år för att skaffa egen häst är bara rent skitsnack. Jag kräks på dagens skitungar på 10år som gått nåt år på ridskola och sen får egen häst av sina föräldrar. I dagens läge har jag ridit i ca 10-12år, är snart 18år. I dessa år har jag varit medryttare hela tiden och aldrig ridit på ridskola, däremot har jag tagit lektioner som anordnats av den privata ridklubben. Detta har lärt mig otroligt mycket. Speciellt en liten pärla till bitchig ponny:love:. Tjurigare och envisare häst får man leta efter.

Två gånger i mitt liv har jag ridit på ridskola, detta i samband med skolans friluftsdagar. Jag ville prova på hur det var att rida ridskolehäst. Den ena hästen jag red gick knappt fram och den andra var sjukt hård i munnen och hängde i handen. Dessutom hade de hängt på thidemantyglar på den (hjälptygel). Jag kommer aldrig mer sätta min fot på en ridskola mer än i syfte att se på lektioner och få ökad förståelse.
Jag har även sett folk som tagit lektioner på ridskola typ 3år och sedan kommit ut därifrån med uppfattningen att jag-är-bäst-jag-vet-allt-FLYTTA-PÅ-DIG för att sedan bli medryttare på riktiga hästar - något av det värsta jag har sett om man bortser från ponnyungar. Jag höjer bara på ögonbrynen åt deras kunskaper och fnyser åt deras märkesstövlar som de tror ska göra att de rider bättre.

Jag tycker inte att du är redo att bli fodervärd eller ägare till en häst, du har för lite kunskap till det. Försök få tag på en äldre och välutbildad medryttarhäst. Förklara din situation för ägaren - hon/han kanske vill hjälpa dig och ge dig lite träningstips? Fråga ägaren om du får ta lektioner på hästen. Fall INTE i nybörjarfällan att hoppahoppahoppa, rid markarbete och dressyr för att lära dig från grunden. Se om din ridskola tar in externa tränare som inte är anställda av ridskolan eller om det finns nåt stall/klubb i närheten som tar in tränare.
Titta på när andra tränar och tävlar. Du kanske kan erbjuda dig att vara hästskötare på tävlingar eller gå bredvid någon som är hästskötare? Det kräver en del kunskaper som du kanske inte har just nu men du lär dig!
Studera hästarna och deras reaktioner på banorna. Om en häst t.ex. vägrar vid ett hinder - försök analysera - vad hände? Red ryttaren för snäv väg? Fick hästen inga instruktioner? Var hindret för högt? Tvekade ryttaren? osv. osv. Glöm inte framridningen när du är på tävlingar, leta upp ett ekipage som du tycker det går riktigt bra/riktigt dåligt för på framridningen och studera samma ekipage på banan. Analysera. Vad var det som gjorde att du fastnade för det ekipaget? Var hamnade de på resultatlistan? Om du står bredvid andra - kommenterar de ekipaget?
Anordnar ridskolan föreläsningar? Gå på dem! Leta upp allt du kan.
Vet man hur hästarna reagerar i olika situationer och varför de gör som de gör får man en ökad förståelse.

Lycka till!

Rutinerad blir man bara genom engagemang och tid. Läs allt du kommer över. Titta på så många träningar och tävlingar du kan. Och framför allt, rid så mycket som möjligt. Och det är framför allt på de svårridna hästarna man lär sig. Jag tror att du har massor att lär av ridskolehästarna, alla hästar kan gå hyfsat bra med rätt ridning. Det gäller bara att intruktören är tillräckligt bra. Finns det möjlighet att ta dit en egen tränare annars kanske?

Och jag tycker absolut att du kan skaffa egen häst. Försök rida för tränare flera gånger per vecka i så fall. Dom kan hjälpa dig med allt. Se att hästen får rätt foderstat, passa ut rätt utrustning mm. Vill man satsa finns det inga genvägar. Det är antalet timmar man spenderar på och med hästar som räknas.

Ville bara säg att det finns definitivit medryttarhästar för mer än 2-3 dagar i veckan. Det är kanske inte så vanligt, men hör dig för bland de du känner. Kanske är det någon som vet någon som vill ha hjälp.

Jag började rida min häst som medryttare, och då fick jag ha honom som min egen. Jag fick rida så mycket jag ville i stort sett, för ägaren köpte honom som sällskap till sin häst och hade inte tid att rida den. Hon hade sin häst i samma stall som min syster red en häst, så på så sätt blev jag tillfrågad.
Jag var medryttare på honom i 3,5 år och för 1,5 år sen köpte jag honom. Jag har lärt mig MASSOR!

Så kolla om du kan hitta någon som vill ha lite mer hjälp, kanske är det någon som ska ha barn och inte hinner med så mycket. Har du moped eller något så är det mycket lättare att hitta en bra häst. Och snart kan du ju ta körkort också! :)

Vad är det för privat hästar du rider? medryttare? lånar någon kompis ponny? - varför är det så "mycket bättre" än privatlektioner på ridskola, eller lektioner ö h t ?

Rid så mycket du kan för en instruktör som du synkar med. Det kan vara på en ridskola eller privatlektioner på en medryttarhäst. Det bästa är om du har möjlighet att rida så många olika hästar som möjligt.
En häst med mycket power kan i själva verket vara en som springer undan jobbet. Får du igång drivet i en trög häst, så har du något helt annat att jobba med. En bra instruktör ledsagar dig och ger dig verktygen för att kunna rida, men sedan är det upp till dig att lära dig använda verktygen, tima i situationen när du använder dem och till vilka hästar.

/V

Vill du bli en duktig ryttare så måste du även kunna rida ridskolehästarna ;)
Att det inte är så givande tror jag inte på, så länge har du inte ridit att du 'kan allt'.
Däremot kan jag förstå om det känns som att du står stilla i utbildningen om du ex rider i stora ridgrupper, men det borde väl finnas mer avancerade och mer specialicerade grupper?!

De flesta ridskolor brukar låta de mer engagerade ryttarna rida lite extra också, kanske du ska höra med ridläraren?
Denne kanske också har tips på privata ryttare som behöver medryttare. :)

När man ska skaffa häst är inte ridningen det viktigaste. Köper man en snäll och välutbildad häst kan den hjälpa till med din utbildning tillsammans med en tränare.
Det man däremot måste kunna mkt om är sjukdomar, skador, foder och hur man sköter hästen i övrigt.
Tänk också på att det är betydligt högre kostnader än ridkostnader. Hästen kostar mer i månaden än en terminsavgift på ridskolan.. :p

Håller med Vita, att rida är bara en liten liten del av hela hästhanteringen. Bli medryttare först, även om det är flera timmar att ta sig till stallet så är det värt det! Och om du inte har lust att lägga de timmarna på att ta dig ut till en medryttarhäst några gånger i veckan, kommer du då orka lägga de timmarna varje dag till en egen häst?

Byt ridskola! Åtminstone i steg ett. Själv red jag i stort sett inget på ridskola som barn för jag bodde 4 mil från ridskola men det fanns ponnisar att flänga runt på och "lära sig" själv i skogen. Mina barn har jag däremot satt i ridskola för att de ska lära sig från början. Och jag rider själv på ridskola som vuxen. Det är jättebra!

MEN då har vi hittat en helt fantastisk ridskola, som bara har pigga och glada hästar. Hästar sin börjar bli trötta och/eller inte trivs med ridskoleverkamheten byts ut. Det är alltså alltid ruljans på hästarna, men det är alltid bra hästar - och bra instruktörer, så att ridningen verkligen utvecklas. Så stanna inte på en ridskola med tröga hästar och lektioner där ridningen inte utvecklas! Och privatlektioner är fantastiskt för utvecklingen, men kanske inget man har råd med varje vecka.

Sedan vill man förstås rida fler gånger i veckan, och då är det bara att hålla med ovanstående svar.

Lycka till att jobba dig till erfarenheten! Själv anser jag mig ha stor hästvana, men brister som ryttare. Jag har stor vana av hästar, har ridit massor, men alldeles för lite för instruktör. Så det där med definitioner är knepigt.

Allra först vill jag säga: du har INTE bråttom - sjutton år är ingen ålder och som ryttare blir man aldrig färdig :cool: Lönar sig inte att försöka åstadkomma för mycket för snabbt.

Dock förstår jag att du vill utvecklas och till det behövs både teori och praktik.

Att läsa om ridning och hästskötsel gör förstås ingen till en god ryttare/hästskötare men ger välbehövlig information. Ridning är ju lite svårt att lära sig bokvägen, men vad gäller t.ex. hästvård mm kommer man en god väg med bokkunskap.

Det bästa i ditt läge skulle givetvis vara att hitta en lämplig medryttarhäst (samt gå på lektioner med den) eller att hitta en ridskola där du känner att du lär dig och går framåt. Det finns väldigt olika ridkskolor, garanterat finns sådana där det känns meningsfyllt att rida. Frågan är bara om de finns i trakten där du bor.
Att bara skaffa en medryttarhäst och rida utan tränare ger förstås ridvana, balans mm, men vill man verkligen utvecklas behöver man också gå på lektioner oberoende om hästen är en ridskolehäst, medryttarhäst eller egen. Annars skaffar man sig lätt omedvetet diverse ovanor som senare kan vara svåra att bli av med.

Jag skulle inte heller genast avråda från att skaffa en egen häst, men då krävs att vissa omständigheter är de rätta.
Till allra först gäller det att hitta den rätta hästen. Du skriver att du gillar hästar med power vilket inte är något fel i sig - ibland kan det här dock innebära att man går och köper sig en alltför het o svår häst som man sedan inte klarar av.

Som jag redan skrev behövs en tränare också med egen häst. Man kan alltså inte räkna med att alla lektionskostnader faller bort för att man har egen häst, tvärtom blir det mycket dyrare eftersom man får betala för både hästens uppehåll OCH läraren. Givetvis behöver man inte ta lektioner hela tiden, men i alla fall...

Dessutom skulle jag se det som en absolut förutsättning att du har möjlighet att stalla upp hästen i ett stall där det finns kunnigt folk som kan (och vill!!) ställa upp och hjälpa vid behov. Att med din (o)erfarenhet köpa en häst utan ett tillräckligt "skyddsnät" runt omkring brukar inte bli så lyckat.

Sedan är nog sanningen den att vissa saker inom hästvård o.dyl. lär man sig inte på ridskola utan först när man har egen häst/foderhäst (eller en medryttarhäst som man verkligen har ansvaret för).

Du skriver dock mest om ridning o inte så mycket om skötsel. Att ha häst (egen el foder) innebär så mycket annat än att rida och alltid är det inte positiva saker. Frågan är om du känner dig beredd på "hela paketet"?
Är det främst ridningen du vill utveckla i det här skedet skulle jag nog ändå rekommendera att du försökte hitta en lämplig ridskola där du kan utvecklas.

Tja, det här blev lite flummigt :o
Hur du än gör, lycka till och kom ihåg att du har all tid i världen!

Som flera andra kan jag bara säga att det tar tid och engagemang. Finns inga genvägar. Under mina barn- och ungdomsår "bodde" jag mer eller mindre i stallet. Red lektion 1 gång i veckan samt lite extra då och då när stallchefen bad mig ta ut någon som behövde röra på sig. Studerade ALLT inom hästämnet. Satt och tittade på alla lektioner jag kunde för att insupa något matnyttigt. Var med vid morgonfodringarna, mockning och kvällsfodringar. Var med och intresserad när hovslagare eller veterinär var på plats o.s.v.

Jag ser varje häst som en möjlighet...ridskolehäst, travare, egna hästarna och andra har lite olika "knappar"...bästa bekräftelsen på att jag var på rätt väg var när jag red ridskolans trögaste och tristaste hästen och den fullkomligt dansade fram. En person på läktare frågade vad det var för häst och när jag svarade fick jag ett mycket snopet svar..."Vaaaa?...Trodde inte han kunde gå så fint" ...där tror jag min rutin kom in och jag hittade just den individens knappar. När man upptäcker att alla hästar kan, bara man gör rätt så har man kommit en bit på väg ;)

Jag är 48 år idag och har hållit på med hästar sen jag alltså var en "knodd"...låt det ta tid och lyssna och ta till dig, sålla och prova vad som fungerar. Lär känna din kropp och balans och hur du påverkar hästen.

Senast ändrad:

Som rutinerad ryttare ska man kunna rida alla typer av hästar, inklusive ridskolehästar... När jag gick i skolan red jag hela tiden olika hästar plus min egen. Alla med olika utbildningsnivåer och åldrar, från unghästar till rutinerade gamlingar.
Att rida så många olika hästar gjorde väldigt mycket och jag lärde mig att hitta olika knappar de som faktiskt var svårast att rida var de rutinerade latmaskarna som inte gjorde mer än vad de behövde om man inte gjorde exakt rätt, ,men hittade man knapparna så hände det grejjer ;)
Så rid så många olika hästar som möjligt och häng mycket på ridskolan och var framme på allt, vare sig det gäller att rida igång hästar eller vad som. Passa även på att rida de svåra, "tråkiga" och mindre populära hästar varvat med läromästare som visar knapparna.

Och att komma ihåg: En del i trappan är att inse att man aldrig kan bli fullärd och att man själv kan väldigt lite i det stora hela och börja arbeta med det. Tyvärr märker man att många missar den här delen....

Att vara medryttare 2-3 gånger i veckan är inte så "bara". Lägg till 1-2 lektioner plus tid att hänga i stallet och hjälpa till och se hur andra tränar och handskas med hästar. Du ska ha tid att lägga på skolan också, så du kan få ett jobb med hyfsad lön så du har råd med egen häst så småningom.;)

Jag är tretton år och har häst. Jag red visserligen när jag var liten på ridskola, men dagen då jag blev avslängd fem gånger på rak slutade jag. Då hade jag ridit i ca 1 år. Sedan tog jag inte upp ämnet hästar på flera år. Men när jag blev 11 år tvingade jag mina föräldrar att sätta mej i ridskola igen. Så jag red ytterligare 1 år på ridskolan, tills jag såg en annons i stallet där en tjej sökte medryttare till två ponnisar. En shettis och en C-ponny. Jag och min kompis nappade ju direkt och söndagen därefter bar det iväg till Härad för att provrida. Vi fastnade självklart, jag på shettisen och min kompis på C-ponnyn. Så vi bestämde att varje söndag skulle vi dit och mocka,rida och allt som hör till. Men redan nästa gång vi red blev min kompis avkastad, ponnyn var nämligen ganska svårriden och pigg och det klarade min kompis inte av. Så vi bytte hästar eftersom jag var lite oräddare och modigare. Jag märkte att jag älskade att stå där och trilskas och kämpa om herraväldet. Men in kompis var fortfarande rädd, tillochmed för den urgulliga shettisen. Så hon lade av med allt som heter ridning och hästar. Min lillasyster fick ta hennes plats som medryttare på shettisen. Ett år gick och då tog jag faktiskt över C-ponnyn som hette Sweety. Men när vi skulle sätta igång på allvar märkte vi att hon började snubbla och halta. Vi tog henne direkt till veterinären som sa att vi borde röntga henne - och det gjorde vi och dom konstraterade att hon aldrig skulle bli bra. Vi blev såklart jätteledsna och sa att hon fick bli en promenadhäst istället. Men Sweety mådde så dåligt och tappade helt enkelt livslusten så fick ta bort henne. Jag blev utom mej av sorg och svor att aldrig sätta mej på en häst igen! Men mamma och Sweetys förre ägare gav inte upp hoppet och det var de som letade upp Wonder till mej. Jag vet inte vad det var som fick mej att åka till Linköping för att provrida henne, kanske var det hennes trotsiga och stolta blick som påminde så mycket om Sweety? Jag vet ärligt talat inte men vi for iallafall iväg för att provrida. Det gick superdåligt, Wonder gick med huvudet uppe i taket nästan och jag var lika tafatt som en nybörjare. Men jag bestämde mej ändå för Wonder.
Nu, 4 månader senare ångrar jag inte det valet. Jag och Wonder har en kemi som få ekipage har, och med blod svett och tårar har vi blivit mogna för tävlingbanorna. När vi tog hem henne märkte vi att hon var en enastående hoppare som hoppade hinder höga som hus! Men vägen var svår. Wonder var het och svårriden, mycket mer svårriden än svåre Sweety - men det gick. Nu jobbar hon fint med formen och drar inte i munnen eller sticker iväg. Nu tävlar vi faktiskt lite och är med i allsvenskan.

Så jag hade bara ridit i tre år, varav två år på ridskolan som inte utvecklade mej alls så mycket. Utan det var ridningen på Sweety som gav resultat. Så att vara medryttare ger så otroligt mycket - särskilt om hästen ifråga är lite svårriden.

Om hästarna du får rida på din klubb är som "självmordsbenägna skalpaddor" (sköldpaddor?;)) så be ridläraren att få prova en annan typ av häst. Är ALLA klubbens hästar "självmordsbenägna" så kan det inte vara en särskilt trevlig ridskola du tränar på - i så fall får du byta klubb.

Men gissningsvis är du antingen inte kapabel att rida klubbens hästar på ett bra sätt (inget konstigt med det, du är ju där för att lära dig), eller så bedömer ridläraren att du ska hålla dig på mycket lugna, trygga hästar som inte reagerar när du gör fel (inte heller särskilt konstigt). Så mitt tips är att tala med din ridlärare och förklara att du vill lära dig mer, hur du upplever lektionerna, och vad du skulle vilja istället. Eventuell låter då ridläraren dig prova en annan typ av häst, och ger dig lite extra slit på lektionerna. Det är steg ett.

Steg två är privatlektioner, clinics, utbildningsdagar, fler lektioner, etc etc etc i det oändliga.

Steg tre (som är sammankopplad med steg två) är att skaffa sköthäst eller medryttarhäst, detta både för att få rida mer (i detta stadie gärna på lektion) och framförallt för att få rutin på stallskötsel och lära dig om utfodring, stallrutiner, etc. Ridningen är en väldigt liten del i hästägandet...

Jag blir alltid ledsen när folk talar illa om ridskolehästarna, som oftast kämpar med dessa okunniga, okänsliga ryttare som ska lära sig att rida. Vi har jättefina hästar på min klubb, det finns de pålitliga och tålmodiga som kan gå med nybörjarna - och hela vägen upp i specialgruppperna. Sedan har vi de lite mer känsliga som inte går i lägre grupper, men som är väldigt roliga att rida för dem har har lite mer rutin och balans. Alla hästarna rids igenom av instruktörerna och alla kan sina saker. Däremot så är ju såklart vissa lättare att rida än andra, men alla KAN och ju mer känsla och skicklighet du får som ryttare desto mer lyckas du plocka fram ur varje häst.

För att bli rutinerad behöver du köpa häst. ;) Eller kanske inte, för jag har ägt hästar i 20 år men är ännu ej rutinerad. :D

Hälsning Maja

Kanske du ska byta ridskola? Gillar du varken hästarna eller tycker att du lär dig nåt ska du nog byta.
Själv har jag varit på ridskola alldeles för länge (känns det som, 20 år....). Men den ridskolan har bara hästar, hästar som är perfekta nybörjarhästar, hästar som är pigga, hästar som går jättebra med rätt ryttare och sämre med andra.... En häst vet precis när hon måste jobba, och behöver hon inte det så gör hon det helt enkelt inte.
Jag gillar knepiga hästar, svårare hästar, lite nervösa kanske. Jag förstår såna hästar bättre, men har mest fått hålla på med såna hästar privat. Men visst har det funnits svåra hästar på ridskolan också.
Visst kanske man halkar efter lite på det teoretiska, om sjukdomar och sadlar och allt sånt, men det är ju upp till en själv också att lära sig vid sidan av. Jag tycker generellt att ridskola är bra. Visst lär man sig ju mer om man får hålla på med hästar annars också, och kanske ha egen häst, men jag tycker ridskola är bra. Om det är en bra ridskola.
Bra ryttare blir man genom att lära sig mycket och rida olika typer av hästar. Som nån annan sa får du väl prata med din ridlärare. Om ridläraren väljer häst åt er så kanske h*n sätter dig på hästar som h*n tycker att du klarar av.

Tycker att du har fått toppenbra råd redan! :laugh:

Men en sak reagerade jag på! Du säger att ridskolans hästar är som självmodsbenägna sköldpaddor och att du gillar hästar med power.

Du har ingen tanke på att du faktiskt inte klarar av en häst som är så pigg? Om du bara får rida "lata" hästar kanske du faktiskt inte klarar av mer.
(Detta är väldigt vanligt, man drömmer om en sandstrand och en vacker och het arabhingst, precis som i Min Häst!)

Jag tycker att man rider riktigt duktigt när man kan ta ridskolans tråkigaste häst och få den att dansa! :love:

Jag har själv alltid gillat dom mest egna hästar, hästar som har ansetts tråkiga, heta, galna, fula, otrevliga, hotfulla osv osv.. Dessa hästar har jag gett min kärlek och då fick jag kärlek tillbaka! Så döm inte en häst efter håren!

Min häst jag har nu är vacker som en dag, hon är en kraftfull fux med mycket egen vilja och otrolig motor, men också en enmanshäst som helst bara vill vara med mig! :love:

Jag tycker att man rider riktigt duktigt när man kan ta ridskolans tråkigaste häst och få den att dansa! :love:

Håller med om detta. Alla kan rida "fint" på en hjälpsam häst som gör som den ska av sig själv. Det svåra är att skapa positiv energi hos en ovillig häst, eller att balansera en stressad häst så att den kan slappna av. Att lära sig hitta knapparna. :bump:

Du kan ju prova att hyra häst från en ridskola ett år? Eller över sommaren? Många ridskolor hyr ut ett par hästar och ponnyer, och det är ju ett bra sätt att få lite vana och bara kolla av så att du vet att du kan allt.

Sedan så tror jag att det räcker med att du kan behärska alla gångarterna, rida hästen i form och sådnant, tror inte att du behöver ha någon supervana när det kommer till sjukvård osv. Det har inte jag, och jag har ändå egen häst. Se bara till att du har hästen på ett ställe där det finns vana människor att fråga om du är osäker.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Emro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama