jag vill anmäla vetrinär

S

sinna

det ligger till så här,

jag har en dvärg pinscher 4 år, vi började märka att han inte mådde bra
han spydde, var mycket nedstämd och dämpad i sin personlighet,
sedan efter nån dag så ville han inte lägga sig ner.
han stod upp i soffan med krökt rygg och svansen nerdragen över rumpan.

jag misstänkte då att det kanske handlade om en analsäcksinflammation eller diskbrock, åkte till en vetrinär i närliggande kommun, trots avrådan från min mor som inte gillar denna vet, men vi fick en snabb tid och jag tänkte att jag ville hjälpa min hund så snabbt som möjligt.

väl där så konstaterade han analsäcksinflammation på direkten,
han tömde de och skrev ut rimadyl 20 mg om dagen.

han gjorde ingen annan undersökning.

hunden blev märkbart piggare, men det höll inte i säg länge.
steg för steg blev han igen sämre och fick sedan blödningar från munnen med koagulerade blodklumpar, kräkningar och allmnt dålig.

vi åkte sedan till en annan vetrinär där det första de gjorde var urin och blodprov, vi blev remitterade akut till ett större djursjukhus pga att de konstaterade blodbrist och ett mycket dåligt njurvärde.
på djursjukhuset ligger han nu på IVA med blodtransfusion och är i ett mycket dåligt tillstånd, de vet inte vad detta beror på.

det jag vill göra är att anmäla den första vetrinärenbsom endast gjorde tömning på analsäckarna, vi hade kanske kunnat behandla honom snabbare om första vetrimären gjort en grundlig undersökning med blodprov mm.
är detta något vi kan anmäla?
är det ens någon ide?

jag vill skydda andra från att gå till denna enskilda vetrinär som i
min mening lurat oss!
:cry:

Sv: jag vill anmäla vetrinär

Kan det kan vara biverkningar på Rimadyl? Vet han/hon om att hunden har behandlats med Rimadyl?

Biverkningar vid användning av NSAID-produkter är bland annat kräkningar, diarré, gastrointestinala blödningar, inappetens, slöhet, samt lever- och njurskador. Dessa biverkningar är ofta tillfälliga, men kan i enstaka fall vara allvarliga eller leda till dödsfall.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19970307000028&DocTypeID=4&UserTypeID=1

bra fråga! detta ska jag ta upp med dom imorgon, detta hade jag ingen aning om

Jag beklagar verkligen att din hund är sjuk :( och håller tummarna att han tillfrisknar.

Men vänta med att göra en anmälan tills du vet vad som har hänt. Din hund hade ju analsäcksinflammation, så den första veterinärens behandling och bedömning var kanske inte fel. Att din hund nu är sjuk kan bero på en biverkning av medicinen. Ett annat alternativ är så klart att veterinären kan ha missat allvarlig sjukdom och att du har fog för att göra en anmälan.

Prata ordentligt med den veterinär som behandlade hunden tidigare. Tror den nuvarande veterinären att det kan bero på felbehandling eller om du av andra skäl misstänker att din hund har blivit felbehandlad så är det den veterinära ansvarsnämnden som du kontaktar.
http://www.vetansvar.se/

Precis som philosophia säger så kan det vara en biverkning på rimadylen. Min egen hund kräktes blod och fick blodig avföring av rimadyl. Han blev inlagd, men de trodde att det berodde på att han ätit något olämpligt och inte på rimadylen. Men efter en månad började vi med rimadyl igen och då konstaterade vi att han inte tål det.

Så även om din vet säger att det inte beror på rimadylen så kan den trots allt vara boven.

Tråkigt med din hund, hoppas han kryar på sig snart!

Beklagar att din hund är så sjuk och håller tummarna för att han tillfrisknar fort!

Jag skulle prata med den veterinären som behandlar din hund just nu samt den veterinären som skrev remissen och höra vad de anser om den första veterinärens agerande. En allmänundersökning bör alltid göras om en hund kommer till kliniken, gjorde den första veterinären inte det?

Jag har inga svar på dina frågor, men håller tummarna för att hunden snabbt blir bättre!

Inatt ringde dom och berättade att läget hade försämrats, njurarna hade lagt av, och de fick tömma dem. men hela systemet var liksom färdigt.
Jag frågade i mitt chockade tillstånd och förhoppning på mirakel, om de ännu fanns chans att han skulle bli bra, och svaret blev ju det jag inte ville höra.
Jag åkte in för att göra slut på hans lidande och för att få säga hej då till en av de största kärleken i mitt liv, han var verkligen min ögonsten.

När jag kom in på IVA så låg han i sin bur med slangar i varje ben, nosgrimma med syrgas och två stora kloka lidande ögon som mötte mig.
Han var så sjuk att kroppen börjat lägga av.. han hade fått lungödem och hade så svårt att andas.
Eftersom att han hade behandlats med cytostatika var jag tvungen att ha på mig skyddskläder när jag skulle hålla honom, och det kändes så hemskt.. När jag tog upp han i min famn så tog det nog bara en halv minut innan jag bad dem att låta honom få somna in.
Han tittade upp mot mig rätt in i mina ögon, och det var som att han bad om att få gå nu.. och det fick han.

Detta är det svåraste jag någonsin behövd göra och det gör så fruktansvärt ont i mig, det känns som smärtan aldrig kommer gå över.
Veterinärerna vet inte vad som orsakat detta, och det gör så ont att allt bara tog slut så här, och så fort.

Tack för era svar.

Senast ändrad av en moderator:

Beklagar verkligen! :(

Så otroligt chockartat. Jag lider verkligen med dig.

Jag hoppas att du har möjlighet att obducera honom så att du får reda på vad han avled av. Om det var Rimadyl, tidigare felbehandling, eller något annat.

Men varför behandlade han med cytostatika?
PL

Jag kommer inte ihåg, jag glömmer hälften av vad de sagt just nu,
men jag kommer att få hem journalpapper,
om du vill kan jag återkomma med svar när jag fått dem.

Edit: Jag glömmer inte för att jag är ointresserad, tvärtom.
Jag är i chock.

Senast ändrad av en moderator:

Fanns det någon anledning för den första veterinären att misstänka att det kunde finnas någon annan sjukdom än det han behandlade för?

Fanns det ngn anledning att göra en fortsatt undersökning, och fanns det ngt han övht hade kunnat förvänatas göra?

Fanns det någon anledning för den första veterinären att misstänka att det kunde finnas någon annan sjukdom än det han behandlade för?

Fanns det ngn anledning att göra en fortsatt undersökning, och fanns det ngt han övht hade kunnat förvänatas göra?

topic stämmer inte längre, jag kommer inte göra någon anmälan.
jag var frustrerad ledsen och hade inget att ta på, jag kände mig besviken på grund av att om han gjort en grundligare undersökning så hade han upptäckt det dåliga njurvärdet och blodvärdet, det känns som att han bara lyssnade på vad vi trodde det var och så var det bra så,

jag kommer aldrig mer vända mig till denna veterinär, jag skulle lyssnat på de andra som också hade dåliga erfarenheter. men nu är det som det är.

som sagt jag anmäler inte, men jag ska gå in och lugnt och sansat berätta hur det gick för min hund!

tråkigt att din hund var tvungen att avlivas sånt är inge kul:cry:

Men om de behandlade hunden med cytostatika så är det ju cellgifter, hade hunden möjligtvis cancer? De måste väl hittat tumörer ens för att sätta in cellgifter frågadede om e var ok innan de sattes in?

nej han hade ingen cancer. de använde cytostatika för att stimulera blodkropparna på något sätt så att de skulle börja arbeta för att göra honom frisk, typ.

och nej dom frågade inte, dom hade fria händer att göra ALLT för att få han frisk.

Liknande trådar

J
  • Låst
Hästvård Som frågan lyder kan man anmäla en vetrinär för felaktig behandling och bristande undersökning? vad gäller? kan man få skadestånd? Två...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
20 112
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar