Jag vet inte hur man styr med sitsen, hjälp!

Sv: Jag vet inte hur man styr med sitsen, hjälp!

Blir det fel om man tänker sig att man sitter på en snowracer utan ratt som funkar? Alltså att man lutar sig åt det håll man ska styra hästen åt. Fast med lite mindre lutning :)

Glömde lägga till att man som när man åker snowracer måste föra fram ex högra knäet för att svänga vänster?

Glömde lägga till att man som när man åker snowracer måste föra fram ex högra knäet för att svänga vänster?

och till Enya:

Man får tänka på att det aldrig är överkroppen som ska ange vikten, då får man ett lutande torn = obalans :P Därför är det t ex en metod att tänka att man har en pingisboll innanför naveln som man kan putta aningens i sidled för att flytta vikten.

En annan enklare variant är att använda lite tryck i stigbygeln åt den riktning man vill rida (särskilt praktiskt om man t ex ska rida en öppna, och vill ange riktningen framåt, men ändå kunna be hästen böja sig inåt och komma in lite med framdelen). Då flyttas "basen" alltså rumpa/höfter, där det är tänkt att man ska ha sin tyngdpunkt när man rider! ;) Märks genom att man kommer ner mer på inre sittbenet.

Angående snowracern så är det lite konstig liknelse för mig som inte åkt det på snart ett par decennier, men det där med knäet aningens mer böjt på insidan och aningens mindre böjt på utsidan är bra att tänka på för att höfterna ska hamna rätt.

Det klurigaste är att allt är en helhet. Man kanske får till några delar rätt men får ändå inte rätt svar från hästen för att något annat fortfarande är fel.
Det är därför visualiseringar är så bra, för att det är lättare att tänka helhet! :)

Aha stigbygelvarianten förstår jag! Det gör jag ju!:laugh: Tack för förklaringar :) Tur man kan få hjälp på buke om allt man undrar!!

Tog det med snowracern eftersom man sitter på en sits :)

Jag har ju småbarn så blir ju tvungen att åka ibland ;)

Jag tror jag fattar.

Man tänker med underlivet om man säger så? Hm, hur lät det då?
Utan att flytta med överkroppen utan försöker styra mellan knä och mage?

Låtsas att du är stelopererad i nacken. Istället för att bara vrida huvudet och titta åt det håll du ska, så måste du vända hela överkroppen åt den riktning du tänkt rida.

Detta fungerar inte för mig i praktiken, då blir jag helt stel i nacke/axlar :laugh:. Däremot hjälper det mig om jag tänker lite tripp-trapp-trull: mest vridning i huvud, sedan bröstkorg/axlar, därefter mage och sedan höfter/överskänkel.

Men som sagt, just i början, om man inte får hästen med sig, kan man ta med sig benen runt tillsammans med magen för förtydligande.

Tänker du bara på styrningen då och inte böjningen? Haha börjar bli förvirrad själv! :p

Tänk dig en fäktare. (Övertydligt, inte så extremt i praktiken.)
Då har du böjningen. Titta dit du ska, bålen (överkroppen) aningens vriden inåt men inte fullt lika vriden som huvudet, inre knät lite framåt och yttre lite bakåt.

Sen har vi riktningen. Men enda gångerna jag tänker mig att den avviker från böjningen är t ex i skolor/förvänd galopp/, skänkelvikning? (rätta mig gärna om jag missat något! :p ) alltså när riktningen avviker från böjningen, eller hästen redan ÄR böjd på rakt spår men man vill ändra riktningen in på en volt t ex. Annars vill man ju ha hästen böjd efter riktningen och får samtidigt använda ovanstående.
Då kan man t ex med "bollen i naveln" putta den aningens åt den riktning man vill svänga (i praktiken flyttas då ryggen pyttelite i sidled i förhållande till rakt läge tänker jag mig), eller med stigbygeltrampet förstärka riktningen. Fast oftast räcker det med bara tanken på riktningen, att man tittar åt rätt håll, för den lilla lilla balansändring som krävs för att göra en vanlig vändning.
Ska man rida in/ut på en volt eller skolor t ex så kan man få vara tydligare med vikten.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30