Jag vet ett ställe...

Seabaz

Trådstartare
Denna kanske ska ligga under hästvård? Jag är osäker...

Men i alla fall

Jag vet ett ställe där det finns en häst som inte får gå ut i hagen. Anledningen är att den var skadad och stod väldigt länge på boxvila och när dom till sist släppte ut den så var den så "vild" i hagen att den riskerade skada sig igen. Eller att skadan gick upp. Och det förstår jag ägarna är rädda för.
Men detta är ett tag sedan.
Istället rids hästen två gånger om dagen och står resten av tiden på box inne i stallet.

På samma ställe finns det andra hästägare och skötare som tycker att när det är dåligt väder vill hästarna ändå inte gå ut.

Vi låter hästen gå i skrittmaskinen (med tak) dubbelt så länge istället, dvs en timme.

Eller skrittmaskinen 30 minuter + ridning i ridhus 1h. Istället för hage.
Bör nämnas att de hästarna som FÅR gå ut i hage, är ute runt 2h/dag. Max 4 h. Detta för att hagarna inte räcker till så man måste byta efter två timmar. 4 timmar är om det är två hästar i samma hage, annars går de flesta ensamma. + att de rids/jobbas på nåt sätt 1-2h/dag.


Grannstallet istället har inte hagar så det räcker åt alla sina hästar. Så där går skrittmaskinen hela dagarna. På förmiddagen går det hästar i den, alltså flera timmar. Medans de andra rids/går i hage. Sedan byter man på eftermiddagen och de som reds/gick i rasthage på förmiddagen får gå ett par timmar i skritten medans de som gick på morgonen nu på eftermiddagen rids/får stå i rasthage och senare tas alla pållar in på box.


Dock jättebra så har alla boxar fönster öppna där pållarna kan sticka ut huvudena.


Men på något sätt så känns inte det här riktigt rätt för mig, som alltid haft min häst ute i stor hage, MINST 6h/dag när det var för mig "som värst". Oftast ute minst 10timmar när han stod på stall. Nu står min häst på lösdrift men kommer in och får mat och sova ett par timmar nästan varje dag...

Men jag antar att folk är olika. De flesta hästarna i stallen ovan jag beskrev är trevliga och vet förmodligen inget annat liv... Jag vet dock en av hästarna som inte rids för han har sånt fördjävligt temperament.....

hur ställer ni er till sådant här? Jag har fått för mig att djurskyddet säger att en häst varje dag måste få möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter?
Max 16timmar/dygn inne? Eller har jag fel?
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Jag tycker alltid att det är sorgligt när hästar inte får lov att vara hästar. När dom enbart blir redskap som ska fylla människans behov.

Naturligtvis är det inte roligt när en häst blir skadad, det vet jag av egen erfarenhet, men jag skulle ändå inte kunna tänka mig att ha häst på det viset.

När jag ser hur lycklig min häst är när han får komma ut i hagen med sina kompisar så kan jag stå ut med en och annan blessyr. Det är ju det som är hans "riktiga" liv. Jag är bara en en liten, liten del av det och jag är tacksam för att jag får ha den delen.
Idag när jag släppte ut honom efter att ha ridit så gick direkt fram till sin favoritkompis, nosade lite och sa hej, sen ställde dom sig och kliade varandra på manken. Det tycker jag är helt underbart och jag kan bli stående och bara titta långa stunder bara för att det är så avkopplande.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

jag tycker den hästhanteringen du beskriver är hemsk. Det är inte värdigt ett djur att leva på det viset.
Jag har extremt svårt att tro att alla hästarna kan må bra av att leva så.

Men tydligen är det ok att hålla djur på det viset i dagens sverige så jag antar att folk gör som de vill, även om det inte alltid kanske gynnar djuret i fråga.

Det är max 16 timmar ute, men de får vara inne dygnet runt om de får röra på sig i alla gångarter under dagen.
Däremot är det väl max 16 timmar i spilta?
har dålig koll.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Jag tycker också att det är beklämmande. Jag skulle aldrig ta in så många hästar om det inte fanns möjligehet att ha dem ute åtminstone under dagens ljusa timmar. Mina går ute dygnet runt i princip halva året och har minst 9 timmar ute i hage under vintern, även tävlingshästarna.

Däremot ska man inte underskatta stimulansen en skrittmaskin kan ge om man nu har begränsat med hagar. Jag vet att Hovstallet för ett antal år sedan byggde mindre hagar på sitt begränsade utrymme i hopp om att minska olater och skador. Det fungerade dåligt och man såg inte någon förbättring. Men när man byggde skrittmaskin och lät dem gå där så minskade olaterna dramatiskt och de hade mycket bättre resultat av att ha dem i skritten än i hagen.
Därmed inte sagt att en skrittmaskin kan ersätta hagvistelse med kompisar, men vissa har ju inte förutsättningar för det helt enkelt.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Jag tycker att det är hemskt när hästar inte får vara hästar! Rent av djurplågari.. Har man inte tillräckligt med hagar eller inte kan ha hästarna ute så ska man inte ha hästar heller. Det är min åsikt.. Hästar måste få vara ute och tillsammans med andra hästar! Jag tror inte att någon häst kan prestrera på topp om den aldrig får vara häst.. Det är otroligt viktigt för deras psyke.

Du nämde en häst som inte reds pga. hans temprament, inte konstigt att han blir "vrickad" när han inte får vara häst..

Min häst går ute dygnet runt, i alla väder. Hästar fryser inte när det ex. är 20 minus grader (om man låtit dem få vinterpäls) eller när det regnar lite. Hästar fryser när det blåser och när det spö regnar (då regn och blåst kan nå intill huden).. och har man ett vindskydd/ligghall så går hästen in där och värmer sig om den fryser.

Att ha hästen i stor hage tillsammans med andra hästar i olika åldrar och så mycket ute vistelse så möjligt leder till friskare och mer väl mående hästar. (vilket som leder till hästar som ger mer ex. på tävlingsbanan!)
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Om det nu verkligen är så att hästen skadar sig av att vara ute i en hage, så är det direkt oetiskt och det strider nog också mot djurskyddslagen, att släppa ut den i en hage, så att den skadar sig och får ont. Om de nu rider den 2 ggr per dag och låter den skrittas extra länge, så tycker jag att de har gjort vad de kan för att stimulera den hästen.

För vissa hästar ger det mer stimulans att gå i skrittmaskinen en timme om dagen, än att stå och hänga i ett hörn ensam i en lerig hage i några fler timmar.

Självklart är det inte en idealisk situation, men det är nog bättre än att den skadar sig och måste stå på strikt boxvila igen. Förhoppningsvis arbetar de mot att kunna släppa hästen i hage igen.

Jag förespråkar själv lösdrift och så mycket hagvistelse som möjligt. Tycker det ger sunda och glada hästar. Tyvärr är det inte alla hästar som tål det. Dock vill jag understryka att det är väldigt få hästar som är så skröpliga och tokiga att de inte klarar av att gå i hage. Man kan inte låsa in en häst för att den kanske slår sig.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

det är väldigt vanligt. När jag jobbade i travstall var hästarna ibland bara ute en timme i en liten ruta. Sen träning o sen skrittmaskin på em.
Utomlands lever många hästar hela siba liv i box. Inte sagt att det är rätt men vanligt.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Jag tycker inte det ger hästarna värdiga liv för då lever de endast för våra behov. Jag skämdes när min häst bara gick ute 10 h om dagen i vintras, det var en kompromiss i stallet för de andra tyckte inte att de skulle vara ute längre. En häst ska få vara häst. Och är det nu så att vi programerar hästen till att inte kunna vara det så är det ju på vårt samvete. Jag tycker i alla fall att det är hemskt.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Är lite osäker på datumen, men från och med någon gång i år kommer det inte längre att vara tillåtet att "bara" låta häst gå i skrittmaskin eller ridas. Då kommer krav på att alla hästar som inte av veterinära skäl inte får, ska få vara i hage dagligen. Den hagen ska dessutom vara så stor att hästen kan använda alla sina naturliga gångarter. Undantagsvis kan det godtas att man släpper hästen i ett ridhus istället. Men det handlar o väldigt speciella skäl t ex att det är iskana i hagen eller snöstorm.

Så har inte stallen hagar som är tillräckligt många och stora kommer inte dessa stall att vara godkända enligt djurskyddslagen efter de datumet.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Om det nu verkligen är så att hästen skadar sig av att vara ute i en hage, så är det direkt oetiskt och det strider nog också mot djurskyddslagen, att släppa ut den i en hage, så att den skadar sig och får ont. Om de nu rider den 2 ggr per dag och låter den skrittas extra länge, så tycker jag att de har gjort vad de kan för att stimulera den hästen.

Det där resonemanget förstår inte jag mej på. Om min häst blev halt av att gå i hagen så skulle jag se det som att hästen inte håller och då kanske måste tas bort istället eller bli sällskapshäst om den inte lider av det.

För min del så tycker jag att i första hand ska hästen få vara häst och hålla för det, det vill säga kunna gå i hagen och helst med andra hästar, sen kommer tränings biten. Klarar hästen inte av att vara häst ska den heller inte ridas/hållas enbart på box för att kunna ridas.
Det är djurplågeri från min vinkel.

Sen om det är för en period för att hästen ska läka så förstår jag det fullt ut trots att jag själv känner mej som ett monster när hästen stått i sjukhage.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Jag vill börja med att gratulera på dagen....:D

Nu till övrigt..
Det du beskriver är sorgligt och eländigt och jag hoppas att den lagen Masse beskrev kommer träda laga kraft ganska fort...

Jag som är skogsmulle och enbart har hästar för att njuta har väldigt svårt för just detta med skrittmaskin, jag förstår som inte riktigt orsaken till varför man väljer det framför hage, jag menar, i min värld, på min gård finns en sjukhage, är det så att nån inte får överanstränga sig för risk av skador/sämre läkning sätter jag ju den bara där... då går den jämte de andra men på ett mkt mindre område, ensam så att riskerna blir näst intill obefintliga....
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Jag tycker det är viktigt man inte generaliserar, utan med öppna ögon kan se från fall till fall, från individ till individ. Om nu denna häst verkar trivas med livet, tycker jag det är väldigt taskigt att avliva den, bara för att en person har en inställning att den inte får utlopp för sina naturliga behov. Bara för att den inte är frisk nog än och lite för vild efter sin skada, ska man väl inte skjuta hästen, utan att ge den en chans till rekonvalecens? Jag tror inte man ska vara så snar med att döma, djur anpassar sig ohyggligt snabbt. Sen vill jag understryka att de hagar som många har, som består av en liten lerig fyrkant där de inte kan lägga sig och får både mugg och strålröta, är det så mycket bättre än att stå i box och få rörelsebehovet tillfredsställt?

Jag tycker självklart att alla hästar ska få en chans att leva så naturligt som möjligt, men ingenting av det de flesta hästägare kan erbjuda, är särskilt naturligt. Man gör det bästa man kan. OM nu denna häst verkligen skadar sig av att gå i hage, menar jag att släppa ut den så den får leva "naturligt" INTE är det bästa alternativet. Om den ska avlivas pga av en sådan orsak, det kan ju diskuteras i en annan diskussion.

// Z - Har själv haft sina hästar på lösdrifter eller storagräshagar året runt med många timmars utevistelse och prioriterar detta mycket i sin hästhållning
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Diskussionen blir ju ännu intressantare om man drar paraleller till andra trådar i forumet med fånghästar, hästar som inte kan gå på bete pga alla mygg/insekter, gamla hästar som behöver extra TLC osv. Går det att hitta ett värdigt liv för dem, eller ska man ha ihjäl alla hästar som inte kan vara ute året om på lösdrift eller bete?...
Nu raljerar jag, men det är en sak att tänka på.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Helt klart att ta med i diskussionen, men här finns det väl sk veterinära skäl att hålla hästarna inne de jobbigaste timmarna, tex kvällarna. Och har man inte möjlighet själv att ta hand om sina insektskänsliga pållar kanske man ska ge/sälja dom till någon som har tiden att ta in och ut när det behövs.


En annan sak jag tänkte på. Är det någon skillnad om hästen är en ridskoleponny eller en tävlingshäst?
Om pållen är värd 5-10 tusen eller flera hundra tusen??



Det jag skrev i orginalinlägget, glömde nämna att hagarna är sandpaddockar med samma mått som rundkorall, dvs ca 15meter i diameter. Lite större ibland där hästar kan gå två och två.

I andra stallet jag beskrev ligger stall, skrittmaskin och hagar på en sammanlagd yta markant mindre än en fotbollsplan. Även det hagar utan gräs (läs lera)
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Men vari blir skillnaden EGENTLIGEN? En hästägare som inte riskerar att ha sin häst ute pga fångrisk (även under vintermånaderna, med frostrisk i gräs och vad det nu kan vara, jag är inte expert..) eller en annan hästägare som är rädd för att hästen ska bli sparkad alternativt skadar sig själv då den går ute? Båda hästarna tvingas leva ett "onaturligt" liv, båda ägarna månar säkert lika mycket om sin häst, och har båda sk veterinära skäl till att inte ha hästen ute.
Det blir en jättesvår diskussion, tycker i alla fall jag.

/eigollet, som har alla sina hästar ute tillsammans i stora hagar.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

kl

Jag tycker diskussionen är intressant och väldigt viktig att ta. Hur hade folk reagerat på en tråd som startade med "En i ett grannstall har en skadad häst ute i en stor hage och den fläker upp sin skada varje gång den går ut och blir ännu mer sjuk"? Eller, "Jag har en slingerhäst som går omkull varje gång den ska följa med kompisarna och galoppera i min stora kuperade hage. Nån dag kommer den bryta nacken. Den klarar dock fint av att gå ensam i en 20X40 sandhage och är nöjd med livet, men det tycker jag inte är ett värdigt hästliv". Kan ni inte höra dilemmat? Och ska man avliva alla hästar som inte klarar av att gå i stora kuperade hagar 10 h om dygnet? Alla stackars mugghästar och hästägare med lerjordar? Den frusna hästen med kissing spines som får tväront när det regnar och blåser?

Tror nog inte det är alla hästar som går i posttraumatisk stress och total depression för att de står på stall lite mer än andra eller bara får sandhagar. Däremot tycker de flesta hästar det är trevligare att vara ute än inne och ingen vill ju ha tråkigt/inte få utlopp för sitt rörelsebehov.
Men fysisk sundhet är också en viktig aspekt i det med djurhälsa, med sjuka djur når du sällan full psykisk sundhet heller.
 
Sv: Jag vet ett ställe...

Är lite osäker på datumen, men från och med någon gång i år kommer det inte längre att vara tillåtet att "bara" låta häst gå i skrittmaskin eller ridas. Då kommer krav på att alla hästar som inte av veterinära skäl inte får, ska få vara i hage dagligen. Den hagen ska dessutom vara så stor att hästen kan använda alla sina naturliga gångarter. Undantagsvis kan det godtas att man släpper hästen i ett ridhus istället. Men det handlar o väldigt speciella skäl t ex att det är iskana i hagen eller snöstorm.

Så har inte stallen hagar som är tillräckligt många och stora kommer inte dessa stall att vara godkända enligt djurskyddslagen efter de datumet.
Från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

Här finns svaren http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf och i 5 kap 2 § står bl a så här: "Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande".

I föreskriftsmotivet står även: "För hästar som tränas tillgodoses rörelsebehovet delvis med motion men hästar ska även ges möjlighet att röra sig lösa utan inverkan av yttre faktorer. De ska kunna rulla sig och röra sig i olika gångarter."

Samt "Hästar ska ges möjlighet att vistas ute. Solljus har betydelse för hästens ämnesomsättning och luften är bättre. I områden med mycket begränsad marktillgång kan det vara svårt att anlägga rasthagar utomhus."
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 695
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 486
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp