Jag var först!!!!!

Djurjouren

Trådstartare
Hm..Vad sjutton ska jag skriva om egentligen :o
Hur resonerar ni om val av sto för din avel?
Är exteriören viktigast? stammen? Egna prestationer?

Sv: Jag var först!!!!!

Sant :crazy:
Så mao så bestämmer du först hur mkt det får kosta och sen letar du därifrån?
annat jag funderar på är, hur mkt franskt respektive amerikanskt blod vill ni ha? Hur mkt inavlat?

Sant :crazy:
Så mao så bestämmer du först hur mkt det får kosta och sen letar du därifrån?
Japp
annat jag funderar på är, hur mkt franskt respektive amerikanskt blod vill ni ha? Hur mkt inavlat?
jag föredrar den amerikanska hästen. Nu är min dröm att så snabbt som möjligt köpa över ett sto från over there som är dräktig med Tripple Crown vinnaren Glidemaster :) :bump: :banana:

Vill varken ha franskt eller amerikanskt..........här avlas det kallblod:p

Skulle jag avla varmt,så gärna helfranskt,dom är lite som kallbloden...de tål lite i loppen.

25 % franskt är det som av många anses vara den magiska blandningen. Jag vill gärna ha franskt, men det är ingen nödvändighet. Det beror lite på stoet också, en starkt och rejäl helamerikansk märr som tål att göra jobbet själv och går över lång distans finns ju inte alls samma anledning att lägga franskt på som vissa andra. Rent generellt har jag hellre franskt på mödernet än på faderssidan.

Jag har bara fött upp en häst själv, den har knappt 20% franskt (från mödernet) och inavelskoefficient är 7%.

Vad gäller inavelsprocenten är jag inte så känslig men detta börjar bli på gränsen för mig: http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?trotter=506011&lang=swe&breed=warm&

Men bra blev det.

Drömmen är naturligtvis att få "allt" du nämner i en och samma häst, men eftersom man måste rätta munnen efter matsäcken har vi valt att lägga större vikt vid att moderslinjen/släkten ska vara stark bakåt (bra syskon, syskonbarn, mormor osv osv) än att stoet har egna topprestationer.

Vi vill ha så mycket "svart" i katalogsidorna som möjligt eftersom vi oftast säljer avkommorna på åringsauktionerna.
Ett plus är om det finns många unga individer i släkten som man kan ha nöjet att följa även om de inte är våra "egna".

Sedan är det viktigt att vi har rätt "känsla" för hästen och släkten.
Vissa kan vara superbra på pappret, men är inte just vår typ av häst...medan andra kan vara mindre bra på pappret, men tilltalar oss på något annat sätt (blev jag luddig nu :o ).

Vi saknar SuperArnieblod i stallet så nästa sto får gärna vara efter honom.

Stoet har jag redan, hon är lite stor saknar den rätta speeden trots amerikanskt blod grov häst.Otroligt snäll fast med bestämt humör och tål träning bra. JAg skulle nog inte byta henne mot nåt annat för hon har ju Smokin Yankee som morfar o jag har en stor förtjusning i denne hingst ända sen han kom till sverige och jag inte ens höll på med trav.
Pengarna styr först, emn sen när jag väljer hingst så är dennes startprocent viktig.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: CaisaCax
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 839
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar