Jag tycker avlen i Sverige verkar lustig!

gul

Trådstartare
Är det ingen annan som reagerar över atiklen i Hästmagazinet
I dag har två av hingstarna lämnat Sverige och en tagits ur avel.
Alla tre fick många ston 2006.Jag har inte hållt på så länge men jag ser ingen röd tråd i avlen tycker det korsas för mycket, gräset är inte grönare på andra sidan.Finns alldeles för många hingstar.:confused:

Sv: Jag tycker avlen i Sverige verkar lustig!

Är det ingen annan som reagerar över atiklen i Hästmagazinet
I dag har två av hingstarna lämnat Sverige och en tagits ur avel.
Alla tre fick många ston 2006.Jag har inte hållt på så länge men jag ser ingen röd tråd i avlen tycker det korsas för mycket, gräset är inte grönare på andra sidan.Finns alldeles för många hingstar.:confused:

Både Quite Easy och Cardento har nu lämnat Sverige. Men bland 3-åringarna är de fortfarande väl representerade. Cardentos avkommor fick nio diplom (varav ett i dressyr) medan Quite Easys fick 15 diplom.

Om Du tänker på ovanstående text så är det för att både QE och Cardento lämnat så pass mycket bra att många uppfödare tycker det är värt att lägga en slant extra på att få dessa trots att de inte längre finns i landet.
Jag skulle vilja påstå att det inte har att göra med att man tror att gräset är grönare på andra sidan utan att man helt enkelt inte vill köpa grisen i säcken, ;)

Har själv använt mig av Cardento detta år, och hoppas innerligt att det tagit sig på första kollen på fredag :)

Det är väl bra med ett brett utbud?

Cardento gick tillbaka till sina ägare efter många säsonger i Sverige, Quite Easy har över 1000 avkommor. Då säger det sig själv att deras döttrar behöver annat blod så att vi inte har det som på 40-talet där typ hälften av alla hästar var Onkel - Largo eller Largo - Onkel. Sen kom Heristal och las på majoriteten av de stona...

Dessutom finns båda hingstarna tillgängliga via semin.

Det är nog Corlensky G, First Wish och Rosevelt som TS menar? CG och R har ju lämnat landet och FW är ur aveln pga struppipning.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Den havsörnsunge som jag följt via webkamera flög iväg från sitt bo i fredags. Efter att ha hållit sig på samma ställe i flera månader...
Svar
6
· Visningar
1 285
Senast: Luff
·
Avel Jag har planer på att eventuellt nästa sommar låna ett sto och ta ett föl på henne. Det är en superhärlig individ som fått flera friska...
Svar
19
· Visningar
3 135
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 501
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka