Jag tror min häst är dålig :(

Seabaz

Trådstartare
Jag tror min fina lilla vita är dålig :(

Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker....

I vilket fall som helst så är han ett monster att rida i vänster varv och vill varken det ena eller det andra och allra minst inte fatta vänster galoppen. Fattar fel, bryter av efter 1-2 steg, slängtravar mm mm.. Allt för att inte fatta vänster....

I höger varv funkar han kanon MEN i galoppen biter han tag i bettet och blir stark som en oxe i munnen. Och jag med min pajja handled klarar inte av att hålla honom och försöka jobba ihop honom så det resulterar oftast i att jag ger allt och han bryter av. Dom dagarna han är på det humöret alltså. Andra dagar kan han vara en gud i höger men alltid lite jobbigare i vänster...
Men som sagt... Nu är han ett monster både i vänster och höger....

Möjliga orsaker:

1. Drog av skorna på honom för ca en månad sedan och hovarna har varit väldigt dåliga sedan dess och ömmar regält på grusväg.

Detta har resulterat i möjlighet nr 2;
Hästen kanske är urless på att gå på volten då jag inte ridit ut alls på två veckor då hans hovar fullkomligt ramlar sönder så fort han stöter till en sten eller en rot....

3. Kotledsinflamationen har kommit tillbaka, han hade det för exakt ett år sedan men blev friskförklarad efter en sprutning och 1,5-2 månaders vila

4. Hovböld eller liknande

5. Tänderna, om han har något vasst i munnen...

Åtgärder redan gjorda:
Equiterapeut har varit ute och behandlat två gånger för liten förskjutning i högersidan av bäckenet + spänningar i nacken.
Även i samma veva där som vi tog av skorna och det är EFTER detta som hästen blivit vresig....

Idag provade jag och stallägaren att böja hästen själva lite men eftersom hästen är så fruktansvärt rädd för allt som har med hans ben att göra sedan han kom hem från fodervärden så var det inte det enklaste... Så vi kunde inte böja "jättehårt" eller en hel minut. MEN hästen visade inge tendenser till att halta.

Och när hästarna senare tog ett rejs ner till sommarbetet så fattade hästen självmant vänster galopp dom två gångerna jag såg... Även traven var utan anmärkning...

Så jag vetisjutton vad det kan vara.... Vad skulle ni ha gissat på? Ställ gärna frågor om ni vill ha mer bakgrund, just nu vet jag inte vart jag ska börja titta... Har inte råd att ta allting på en gång heller på klinik just nu....

Vi som skulle tävla om två veckor... :(

13939037.jpg

Sv: Jag tror min häst är dålig :(

Låter lite som min sommar (som skulle bli den den bästa med första egna hästen!)! Strul med hälta som kom och gick, ömmade ibland, sulor sattes på efter att hovbölder eftersökts utan resultat. Skor trillade av, skor sattes på igen, blockhalt. Hovböld konstaterades, efter ett tag värkte den ut. Men, innan vi konstaterade att det var hovböld var det en del diffusa antydningar bara såsom ojämn i ena varvet bara, stel, ovilja osv. Nu är han mycket fräschare, men fortfarande ngt stel i ena varvet. Han har antagligen kompenserat den onda hoven länge...1 månad höll vi på ungefär. Resultatet blev dock än mer skröpligare fossingar...bara till att börja om!

Hoppas du får ordning på din lilla vita! Det värsta är när man känner på sig att något är fel, men man inte kan sätta tummen på vad det är. Om de bara kunde berätta det för en rätt ut!

Låter ju som om han har ont någonstanns, men jag vågar inte uttala mig om var

Får jag bara fråga, om hästen ömmar så mycket, varför skor du inte? Eller åtminstone låter honom vila så hovarna växer lite?

Sätt på honom skor igen. för har han ont så spänner han sig och spänner han sig gör de ännu mer ont sen. så blir allt en ond cirkel.

Sko honom igen för det första!! Ta sen ut veterinären och kolla tänderna och raspa om det behövs. Be vet. känna och klämma igen om hela hästen.

Varför tog du av skorna? Märkligt att göra på en häst med så känsliga fötter. Om han har mycket tappskor rekommenderar jag varmt att hitta en hovslagare som varmskor! Skorna sitter mycket bättre och hoven får då möjlighet av växa i fred!

På din beskrivning tycker jag dock att det låter som kotledsinflammation. Tyvärr.

Precis sådär betedde sig min f.d medryttarhäst en period - ovillig till en viss galopp, kändes "slö" och bröt av, bet sig fast i bettet osv.
Tillslut blev det klinikbesök som visade att pållen hade knä och kotledsinflammation fram...
När han sen, efter lång vila, var helt frisk igen var han som en helt annan häst att rida och hålla på med. Viljan var tillbaka.

Hoppas det blir bra med "liten vit" och att du får reda på vad det kan vara som är fel med honom, hästägaren känner ju sin häst bäst och man ska lita på sin känsla - det har vi lärt oss både en och två gånger "här hemma".

Edit: Kan ju tillägga att medryttarhästen inte kändes halt att rida och veterinären förklarade att det var svårt att känna då han var precis jämnhalt på båda fram.

Senast ändrad:

Om du inte har råd med klinik utredning just nu så börjar du med uteslutningsmetoden och sätter på hästen skorna så den slipper ömma och avlasta. Sen låter du hästen få en paus och ser om det hela blir bättre när du börjar rida igen. Ganska enkel logik i min värld.

Jaa, men först kolla igenom hoven ordentligt efter en ev. hovböld! För att i alla fall utesluta en sak...

Giv den sko på!!! Om det inte hjälper, måste du ringe veterinären!!!!

Låter lite som min kille. I trav i vänster varv känns det ibland som om han ska ta ett galoppsprång någon gång ibland. Detta hade blivit värre nu och var det vid varje steg så jag tog in honom på en röntgen och det var inte positivt..... men iofs så haltade han och de hade problem att böja honom.

Börja med skor så vet du iaf om det kan vara nåt sånt enkelt som är fel. Har du kollat sadeln så den passar eller så inte bommen gått av eller den behöver stoppas om?

Jag skulle ALDRIG lata nagon som inte är veterinär böja min häst! Och definitivt inte försöka böja själv. Det gar att böja sönder en häst om man inte är skicklig.

Man ska INTE låta vem som helst böja:eek:

Du verkar redan ha givit svaret själv och som nästan alla andra skriver - sätt på skor!!

Borde det inte varit nummer ett när du märkte direkt att den inte mådde bra barfota.....

Kan det inte vara så att han ändå har ont i ryggen någonstans.Jag är absolut ingen expert och det här är en ren gissning ,kan det inte vara så att när du rider honom så belastar du hans rygg och han försöker ta sej ifrån allt genom att bete sej som du beskrev.
Du sa väl att i hagen så kunde han trava och galoppera felfritt?

Ni behöver inte låta så nedvärderande när ni svarar, det blir inte bättre av det....

Anledning till att jag tog av skor är att hästen har gått oskodd hos mig i 4-5 ÅR utan problem!

När han åkte till fodervärd för ett år sedan så började hon rida och träna mer än vad jag gör så då skodde hon hästen.
Eftersom jag inte rider och tränar så hårt så jag tycker jag behöver skor på hästen så tycker jag skor är onödigt.
Men tydligen vänjer sig hovar fort vid det för såhär dålig har hästens hovar aldrig varit tidigare oskott som sagt...

En annan sak är att hästen faktiskt inte går att sko utan att ge lugnande intravinöst... I pastaform biter inte på honom, ej heller brems...

Skoning är ju det jag faktiskt först tänkt på men ja, det kommer kosta mig runt 1500 att sko honom och ett jäkla jobb att lyckas få ut veterinär och hovslagare samtidigt. Förhoppnignsvis är det värt det, det kan man ju aldrig veta i förhand..

Angående böjningen så har jag knappast skadat min häst där då han inte gick att böja ordentligt.
Jag har böjt honom flera gånger när veterinären stått bredvid och sagt hur jag ska göra för att dom själva inte kommer närmare hästen än 2 meter då han är som han är ibland... :(

Men just nu känns ju kotledsinflamationen närmast tycker jag... Och jag vill ju helst inte sko honom men eftersom hovarna inte blivit bättre än, å andra sidan bara gått ca 4 veckor, så blir det väl ändå så.....

Har även funderat på sådana där easyboots men känns lönlöst eftersom just nu ömmar hästen när man leder honom också....

Jag är kluven...

Spurning: Ja det har jag funderat med på om det är sadeln som ligger förbenat illa men det tycker jag inte den gör, knappast värre än någon annan sadel... tänkte prova sitta på honom barbacka och med hackamore eller grimma och se om han vill galoppera bättre då eller om det är samma.....

Senast ändrad:

Ber om ursäkt om du tycker att mitt inlägg var nedvärderande, det var inte min mening. Eftersom man inte vet bakgrundsfakta kan det bli fel ibland. Förstår hur du tänker med hovarna och det låter bra i teorin! Men om det inte funkar praktiskt kan det ju kvitta. Ett tips är att böja fodra med biotin och massera kronranden med kronrandssalva. Då kanske hovarna är tillräckligt bra till nästa sommar!

Att böja själv är egentligen ingen jättekatastrof förutsatt att man vet hur det ska gå till. Men jag tycker ändock att kotledsinflammation ligger nära till hands på din beskrivning.

Uppdatering!

Ja nu är det inga frågetecken längre OM hästen är dålig. Nu vet jag att han är det!

Idag körde jag lite uteslutningsmetod...

Red först hästen barbacka och med grimma. Hästen känns tokfin i höger varv och stel i vänster varv. Tyckte jag kände att han trampade till några gånger på liten volt i traven. + ovillig att ställa sig/svänga till vänster... Rakt spår syns eller känns inget och som sagt, ej heller när man rider åt höger.

La sedan på sadel för att se om det blev någon skillnad att det kanske var sadeln som är fel...
Men kändes exakt samma som jag beskrev ovan. Red fortfarande med bara grimma men kunde trycka på honom lite mer nu med sadel och även kräva en lite lägra form. Så tyckte det kändes mer med sadel men jag kom ju åt honom bättre då också.
Mycket ovillig att gå på volt i vänster varv i galoppen men han gjorde det och han höll igång galoppen och fattningarna var klockrena!

Sedan... suck... satte jag på tränset. Behövde inte ens ta i hästen för att han skulle bli ovillig. I höger varv gick han i form som värsta dressyrhästen och satte under sig fint och gjorde till och med ökningar och minskningar och volter osv...
I vänster varv var han ett monster och jag tvingade honom att gå i form på en lite mindre volt och jäklar vad han är tokhalt!

Tänkte ändå testa en galoppfattning på långa tyglar men han gjorde anspelan till en fattning men bröt mitt i den och körde upp huvudet och bara travade iväg fast jag inte ens höll i honom....

Så nu är jag ju verkligen säker på att något är fel... Antingen sitter det i munnen. Det får veterinär kolla i veckan när hon ändå ska ut och ge hästen lugnande för att han kommer få skor på sig igen runt om!

Om inte så sitter det väl i benen och då är min fråga till er, vilka ben belastas mest när man rider hästen samlat på en mindre volt i vänster varv?

Vi hade jättesvårt idag att avgöra vilket ben det satt i, tyvärr misstänker jag ju då att det sitter i flera ben... men som sagt, vad belastas mest på liten volt?

Sv: Uppdatering!

Åk in till klinik och gör en ordentlig hältutredning, istället för att ta ut veterinär och kolla tänder. Om han är tydligt halt när du rider i vänster varv, så skulle jag definitivt inte vänta med att åka in till klinik!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar