Jag tror min ena katt är ute och "vänstrar"...

Swat

Trådstartare
Min ena katt har under hela sommaren "kommit och gått" väldigt mycket...

Han är en sådan individ som inte trivs när det är mycket liv och rörelse och i vårt hem är det ofta just det.
Efter att ha blivit anfallen av en katt i vår egen trädgård i höstas så tillbringade denna katt hela vintern och början av våren inomhus - 24/7. Han gick aldrig ut och när vi hade besök så höll han sej alltid "gömd" eller undvek till varje pris att träffa ev. besökare.

Så i början av sommaren började han gå ut korta, korta stunder på altanen - men "flydde" in genom kattluckan så snart han blev "oroad".

Så långt allt väl...

Ju längre tiden gick desto "modigare" blev dock katten och sedan två månader tillbaka är han mer ute än inne! Han kommer in en "snabb sväng" på kvällen och äter och gosar lite, men skyndar sej sedan ut igen...

Han har blivit smalare :) vilket bara är jättebra!
Han är fin i päls,är mer musklad, verkar "pigg och glad" och låter sej snällt kontrolleras för fästingar/skador var kväll osv.
Jag behandlar honom med Frontline, avmaskar och han har halsband med mitt telefonnummer på sej.

Men... Det jag misstänker är att kattskrutten "bor" hos någon annan på dagarna! Han kommer ibland hem när det är dåligt väder, men är aldrig genomblöt... Han fick även under en period i sommar tillbaka sin "svarthaka", en åkomma han endast fått tidigare när han ätit ur metallskålar - här hemma har vi keramik och plast.
Enligt de grannar jag pratat med så har de "sett" mina katter, men aldrig klappat dem eller haft "besvär" av dem!

Så... Vad göra!?

Acceptera att ens katt trivs bättre borta än hemma?

Mitt lilla halmstrå just nu är att han kanske kommer börja vara mer hemma när hösten kommer!
Och samtidigt...om han "är lyckligare"/mår bättre någon annan stans så borde jag ju bara vara glad... Eller? (Just ovissheten om VAR han är, är iof det jobbiga! Inte ATT han är ute och "vänstrar"...)

/Swat
 
Sv: Jag tror min ena katt är ute och "vänstrar"...

Hmm.. Det är ingen i närheten som har utekatter som de matar i en lada eller så?
Ett tag var vår ena katt borta mycket och efter lite undersökningar så visade det sig att han var hemma hos en granne som hade mat ute till sina "stallkatter". Då behövde han inte ens gå hem och äta så ofta utan var borta ett par tre dagar i stöten. Numer håller han sig hemma.

Mvh
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 856
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp