Jag tror jag ska börja buskavla!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
N

Nobbeled

Jag tror jag ska skaffa mig en egen hingst och några ston av varierade färger och storlekar. Sen får jag massor av föl. Korsningar är ju så sunda och bra så de klarar ju dräktigheten och fölningen utan problem.

Jag skulle bli RIK, tänk på alla kostnader man slipper. :devil: :devil: :devil:

Äh! Jag är bara så less på att seriösa uppfödare inte får betalt för sina avkommor som man lagt ner mycket pengar, tid, oro och kärlek på.

Samtidigt ligger det faktiskt ett litet, litet intresse i detta. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att avla fram bra ridskolehästar för där finns det faktiskt en marknad där man skulle kunna få avsättning av korsningarna om de bara hade ett bra temperament och ridbarhet. Det är mycket svårt eller omöjligt att hitta "perfekta" ridskolehästar. Men jag skulle säkert bli stående med 20 hästar som inte alls blev som jag hade tänkt mig... :confused:

Lill / Stall Nöbbeled ( den otursförföljda uppfödaren )

Vad är det som får dig att tro att buskavlade hästar har bättre temperament och ridbarhet? Generellt sett alltså...

Jag TÄNKER faktiskt buskavla i år....Betäcka med min egen hingst, och stoet har jag letat efter i ca 1½ år...så i år smäller det :D
Vem vet?? det kanske blir en kanon :p

Tror inte att de blir bättre...... men borde bli billigare :angel:

Lill / Stall Nöbbeled

Jag har en snygg hingst med bra temperament.... men med hjärtfel... och dessutom bara en sten... Visst kommer han att bli underbar som avelshingst :rofl: Jag måste bara köpa in stona...Ju mer färg desto bättre! Helst denna veckan, innan jag ångrar mig :angel:

Ps. Du har ju åtminstonde lagt ner tid för att hitta det du söker. Jag har dessutom för mig att det var en bra stam du hade på din hingst.

Lill / Stall Nöbbeled

Aha vad intressant!

Jag har en gammal kanin, kan du ta emot henne för betäckning. Jag vill ha en dressyrhäst med riktigt bra bakbensaktivitet och född i uppförsbacke med mkt känslighet.
Då borde kanin + häst bli en utmärkt blandning!

Vad tar du för ett språng?
Är det levande fö...nin avgift?

Han har väl skaplig stam iallafall, dessutom egna bra prestationer, bra exteriör och underbart vacker :love:
Hans far var väl en "flopp" i aveln, men en otroligt bra stam...Dessutom var han listhingst och har inte så många avkommor i Sverige, och räknar man procentuellt har han inte så dåliga avelsresultat trots allt.... min är hans snabbaste och segerrikaste avkomma.

:idea: Du kan ju köpa min hingst unge då ju. Där har du ju färg. Fast det är klart det tar ju ett tag innan han kan börja betäcka, men då har du ju i och för sig tiden på dig att hitta stona du är ute efter. :angel: ;)

Ännu bättre att köpa min åring, gulbrun med mkt bra rörelser och en welsh cob= korsningar! :cool: Det vorde väl bra underlag för äkta buskavel :D

Ja du...jag bara ler när jag ser ditt inlägg :cool: :D

Ja jag har ju fått för mej att sälja mina halvblod i allafall... :smirk:...även om de har färg. :p

Jo rasmässigt är ju din helt klart bättre. Min har ju gröna papper fast det är Arab/Halvblod.

Köper hon nu din hingst och kanske crazys sto eller båda ja då har Lill en bra början.

Vi får hjälpa henne att hitta dom rätta hästarna ;) :D ;)

Tycker jag låter alldeles perfekt :rofl:

Jag har ju dessutom redan en häst som ser ut som en hare.... jättelånga bakben-korta framben-jättelånga öron :cool:

Positivt är ju oxå att det antagligen blir flera på en gång....kaniner får väl 2-4 ungar åt gången... jag har ju vanan inne av fler födslar :crazy:

Lovar att vara billig i språngavgift :angel:

Lill / Stall Nöbbeled ( blivande kanin/häst uppfödare )

Det var ju ston jag var ute efter ;) Hingst har jag ju redan....

Lill

Dina ston är överkvalificerade ;) de är ju halvblod och då skulle jag ju inte få några korsningar....

Lill

Ta mitt sto! :banana:
Det blir väl ingen korsning eftersom hon är halvblod.
Men hon är ju inte överkvalificerad eftersom hon blev klass tre med sina kurviga ben
Färg kan man ju alltid få med lite kyllera, eller?

Fast sätter vi en kanin-hingst på min så lär vi få ett djur som kan HOPPA HUS i alla fall!!
:bump:

Gillar din idé!!!

Det finns faktiskt de som

seriöst försöker avla fram en lämplig ridskolehäst. I hur stor skala vet jag inte, men det är -åtminstone den jag tänkér på - en erfaren hästmänniska/duktig ryttare. Jag kan inte heller säga om det är korsningar eller om h*n väljer lämpliga halvblod.

En listad hingst är en hingst som inte finns i landet, men denna hingsten måste vara godkänd av vårat förbund för att få betäcka i Sverige...dessa hingstar får endast betäcka 25 ston om året i Sverige, och hingsten i mitt fall stod i USA och vi fick fryst sperma hitskickad.

Så min Vackra Travare har ju flugit över "Atilanten" när han var spermie :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Vår har i dagsläget en Finsk lapphund. Han är världens finaste, men börjar dock bli lite till åren. Han har aldrig varit mycket för dom...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Kibani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025