Jag tror jag har en traktor..

Nethril

Trådstartare
nåja, kanske inte riktigt men hon är iallafall lika bred som en! :D
Har ju ett snart treårigt (i juni) paintsto som är av liten, kompakt och breed modell.
Är fast i sadeldjungeln och har provat mängder med sadlar nu.. (Provat på bilderna med en ca 1 cm tunn pad under för att skydda sadlarna.)

Har ju fått låna en sadel som jag ridit henne i hittills och den ligger okej på henne. Dock gör den ju det nu och blir med största sannolikhet för smal sedan när hon börjar sätta "ridmuskler".
Det är en tex tan reiningsadel med Q-bom. När jag har såhär tunn pad så ser det likadant ut oavsett om jag spänner gjorden eller ej men när jag har en tjockare pad så hamnar sadeln ovanför hästen och lättar bak.
Textan1.jpg

Textan2.jpg

Med tjock pad
Chili17nov6-1.jpg

Det känns som att den är lite lång för henne men känner man vart bommen går så är det bara skirten som är för lång. Detta stör henne inte men det gör att det liksom känns som att sadeln står lite ut där bak och att den ligger lite och "flyter" ovanpå ryggen. Trodde först att den kanske var lite vid till henne men så är inte fallet.. Den ramlar inte ner på manken eller ner över bogarna, då sitter den nog snarare lite tajt.

Chili har inte mycket manke alls och ryggen är både bred och rund. Själva ryggen (och sadelläget) är rätt rak men iom att hon är lite överbyggd så kanske den ändå borde klassas som svängd? (åh vad snurrigt det blir) Dessutom har hon rätt mycket bogar (och mer kommer det ju att bli)
Ryggen2.jpg

Ryggen i oktober, lite bredare och rundare nu..
Traktor.jpg

Senast ändrad:
Sv: Jag tror jag har en traktor..

Fick prova en kompis premiersadel (deras storlekar är ju kända för att vara rymliga) med FQ bom och den låg jättebra, betydligt bättre än textansadeln vi använder nu.
Kan hon verkligen vara så bred fast hon är så ung?
Isf lär jag få problem :cool:
Premier1.jpg

Premier2.jpg

Det känns som att premier:en följer hennes kropp bättre. Dock vill jag ju inte ha en rundskuren sadel helst (fula:p) men får väl kanske tänka om.
(och den där cratessadeln med quarterbom jag kärat ner mig i lär ju bara vara att glömma:()

Något annat jag grubblat på; det tvistas ju om huruvida det finns svängda bommar eller ej men jämför man textan:en och premiersadeln så ser premier:en absolut svängd ut. Eller luras ögat av att den är mer utsvängd fram och har kortare skirt?

Jag vet att det inte går att se om en sadel passar eller ej på bild men om någon ser något på bilderna som ni vill dela med er av eller har erfarenheter kring det här med unghästar och sadelletande blir jag jätteglad om ni vill dela med er! (har blivit helt snurrig av allt provande, kännande och klämmande) Alla tankar, ideér, tips och sadelförslag tas tacksamt emot:)
Även stöttande ord från andra med traktorer är välkommna :D

jag hatar det här med sadel....
har en snart 3åring oxå, har dessutom en "billig" sadel eftersom jag vet att hon kommer växa ur den... har inte börjat rida riktigt än. men sadeln är lite bred så jag bygger upp lite fram då liger den bra, tills hon rör på sig...! suck
har jag en tjockare pad och bygger upp fram så ser sadeln ut att "lyfta" bak, men den ligger iaf still.
men man vill ju inte ha för tjockt under, så vad göra. håller nu på att leta pad till att börja med.
jag har ett lite muskelpaket jag med.
jag lider med dig!
men håller ett öga på denna tråd så jag kanske kan få lite tips oxå;)

Ah en till! :D

Ja det finns ju en massa bra paddar, och speciellt när man har unghäst som växer är det ju bättre att sadeln är för vid en kort period så man får padda upp. Men snygga built up paddar är omöjliga att hitta utan att bli ruinerad :(

Jag provade att padda upp textan sadeln (den på de första bilderna) för jag tänkte att jag kanske bara fått för mig att den är lite tajt och egentligen haft fel hela tiden. Egentligen kanske den var för vid.
Men när jag gjorde detta hamnade hela sadeln högt ovanför hästen och gled fram och tillbaka över ryggen som en smörklick på en het potatis..
Har du någon bra bild från sidan på din tös man kan få se?
Hur är hon i höjdförhållande fram/bak?

Äsch, det är väl bara att skaffa en sadel i en storlek större ;)

Själv har jag en varmblodig travare som knappt får plats i en fullquarter... :D

På bild ser Premieren ut att passa henne bättre, men det kan naturligtvis vara en synvilla. En hästar är riktigt breda redan som unga. Ibland blir det inte så mycket värre när de blir äldre och ibland blir det det. Att prova ut westernsadel tycker jag är ännu svårare än engelsk sadel. Jag har varit i båda sadelträsken.;) Med westernsadlar kan det ibland vara så att en bom som man tycker borde vara för smal för en häst ändå passar därför att tillverkaren har modifierat bommen för att passa en viss typ av häst.

Har du testat sadlar med "arabbom" på henne? Dessa har ofta korta och vida bommar.

Om sadeln passar eller inte tycker jag man får en ganska god uppfattning av om man kan göra "svettestet". Fast det kan ju vara svårt med en unghäst om den inte är så mycket riden.

haha, ja det är väl bara till att göra det :D
Ska bara hitta en också (och släppa mina cratesdrömmar) ;)

Jag har en snygg extrabred überskön sadel som är kort men ej rundskuren.... *harkel*

Komma hit o prova? :D

De är inte ovanligt att man måste ha en Fullqbom på en 3åring.
Det finns många fina sadlar som inte är rundskurena som passar henne, jag har en crates som är fullqbom och den är inte rundskuren. Den har passat flera hästar som jag lagt den på. Men den säljer jag INTE!

Du hittar nog en ska du se.

här kommer bilder på olika håll på min dam...

P1210017.jpg

hon är ännu lite högre bak än fram. vet inte hur mycket, har inte mätt henne på länge.

P1210020.jpg

P1210019.jpg

inte så bred fram men resten...:angel:

P1210022.jpg

P1210024.jpg

hon har en jätte rumpa iaf :rofl:

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! :)
Ja precis, dessutom kan hon ju skjuta iväg på höjden och kanske då tappar en hel del massa (även om jag knappast tror det:p)
Precis det är som du säger, och som vanligt måste man prova, prova och prova.
Men någon sadeln med arabbom har jag inte provat på henne då jag inte känner någon som har en sådan (som inte bor jättelångt bort då)
Men har också funderat på om det kanske kan vara något för henne. Dock har hon ju egentligen ingen direkt svängd rygg, eller ja, det beror ju på att hon är överbyggd ännu. det kommer nog att räta ut sig sedan.
Är ju såklart beredd på att få byta sadel några gånger men vill självklart helst slippa det och kunna ha samma :D *önsketänk*

Hon rids ju inte svettig ännu och kommer nog inte att göras förrän till sensommaren/hösten eller så. Däremot jobbas hon ju svettig från marken ibland men det blir ju inte riktigt samma grej.

hehe, jag märker det!:o Det är bara jag som typ aldrig varit med om det förut :D
ååh! Den förstår jag att du inte säljer! :love: Lyckost!
Vart var det du sa att du bodde sa du? :angel:

Nä, men skämt åtsido, tack för ditt svar och för dina stöttande ord :)

åh vad roligt det var att få se bilderna! Tack :)
och vad vit och ren hon är :bow:

En riktig bajting! :d Och hon verkar ha ett ännu kortare sadelläge än Chili.

När man tittar lite snabbt och jämför bilderna på våra så ser de rätt lika ut men nu när jag tittar noga; Det är verkligen en ordentlig rumpa din tös har!
Chili har inte ett sånt piece of ass på långa vägar :D

vit:confused:
det beror endast på täcket:idea:
jag undvek fota benen eftersom hon hade race i hage med kompisarna innan intag:angel:
jo, provar olika alternativ med sadeln jag har nu, men har märkt att den gärna vill glida bak lite när hon rör sig mycket.
inte den bästa sadeln, men jag har inte råd med något annat nu, så den får vara tills jag börjar rida lite mera på henne, den skaver eller trycker inte åtminstone.:grin:
lite bred fram men det brukar jag bygga upp med en neopren/gummi "pad" som är väldigt flexibel och kan vikas dubbel, blir då perfekt.

lite KL
någon med tips på en bra tryckfördelande pad (gärna med neoprenliknande undersida)?

Här hemma bor också en 3-årig tunna.

Jag har sadelproblem på exakt samma sätt. Nu ska jag försöka hitta en kort sadel med fullquarterbom. Någon som har en över?? ;)

Har börjat med inridningen på fått tvärstopp eftersom sadlarna hittills suttit så illa. En halkar runt och en klämmer. Vill ju inte att killen ska få ont eller uppleva obehag av detta....

GAH!

*kl* Ännu en med en traktor XD Dock är min 4 år nu. Har en fullqhbom på honom nu, den passar med tunn padd men har jag en normal så ligger den mil ovanför honom :crazy: Sedan är jag ganska 100 på att den är förlång och det borde sadelprovaren sagt när vi provade ut den tycker jag :mad: för han borde inte bli kortare i ryggen med tiden :p

25967079.jpg

25967077.jpg

25967078.jpg

25967076.jpg

Gammal bild men hur sadlen ligger med normal padd.
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/25000000-25009999/640x480/25001999.jpg?0

Det är alltid svårt med bilder men jag tycker verkligen inte att den ser ut att ligga bra... och ja den ser för lång ut.

Tycker oxå den ligger skit, där har han inte fått ha den på ryggen på 2 månader, vi håller oss till tömkörning tills jag fått sålt på denne och ny inköpt XD han lär va inkörd tills dess kännes det som :p

jag insåg idag vilken dålig sadel jag har... inte så att den skadar hästen eller trycker.
men den ligger inte still, den glider och snurrar. hon är ännu lite smal just över bogen men resten är ju betydligt bredare, vilket syns på de bilder jag tidigare lagt in...
så, någon som har tips på BRA sadelmärken?
känner att jag måste ha något annat nu,
hon kommer ju bredda sig det är jag medveten om.
så en vanlig quarterbom borde nog passa nu, men jag vill veta bra märken med bra bommar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka