Boll
Trådstartare
I förrgår var vet. här och kollade pungen på min relativt nykastrerade ponny, eftersom den var svullen sedan kastrationen för drygt tre veckor sedan. (Jag har givetvis haft kontakt med vet. under denna tid) Det visade sig att det var massa sårvätska i den (inte infekterad) som vet. tömde ut. Det var säkert 3 dl vätska i pungen, inte konstigt att pungen var stor som en honungsmelon. 
Iallafall, eftersom pungen öppnades på nytt så är risken stor att vi orsakar ifektion och därför sattes ponnyn på penicillin. Jag skulle ge detta intramuskelärt i halsen.
Detta är inga problem eftersom jag gjort det flera gånger innan. Inte för att det är något jag ser fram emot, tvärt om, men penicillinet hjälper fortare osv.
När jag dagen efter skulle ge ponny sin spruta, gjorde jag efter alla konstens regler.
Stack in kanylen, såg efter att det inte kom blod ur den. Drog tillbaka lite med sprutan (kommer ju inte ihåg vad det heter... men ni fattar va?? ) där kom det inte heller blod. Då sprutade jag in penicillinet sakta och försiktigt. Kanylen drogs ut och jag lägger bort alla sker. Så långt, allt väl.
Plötsligt börjar det rycka i ponnyns ben, han ser allmänt olustig ut. Det ser ut som om han ska trilla omkull. Han får svårt att stå osv.
Snabbt får jag in honom i boxen.
Jag tror att han ska dö ifrån mig. Att jag tagit livet av honom!!!
Det var jätteotäckt!! Fy f*n säger jag bara!!
Efter ca 10 minuter är han normal igen!
Jag går då in och ringer till vet. som tror att han drabbats av en "lindrig" penicillinchock. Att ett litet blodkärl sprack när penicillinet sprutades in och han fick lite i blodet.
Tack och lov så skrev hon ut pasta istället. SKÖNT!!
Jag vågar INTE sticka honom nåt mer!!
Nu mår min lille ponny prima igen tack och lov
Ville bara skriva av mig lite
// Anna
Iallafall, eftersom pungen öppnades på nytt så är risken stor att vi orsakar ifektion och därför sattes ponnyn på penicillin. Jag skulle ge detta intramuskelärt i halsen.
Detta är inga problem eftersom jag gjort det flera gånger innan. Inte för att det är något jag ser fram emot, tvärt om, men penicillinet hjälper fortare osv.
När jag dagen efter skulle ge ponny sin spruta, gjorde jag efter alla konstens regler.
Stack in kanylen, såg efter att det inte kom blod ur den. Drog tillbaka lite med sprutan (kommer ju inte ihåg vad det heter... men ni fattar va?? ) där kom det inte heller blod. Då sprutade jag in penicillinet sakta och försiktigt. Kanylen drogs ut och jag lägger bort alla sker. Så långt, allt väl.
Plötsligt börjar det rycka i ponnyns ben, han ser allmänt olustig ut. Det ser ut som om han ska trilla omkull. Han får svårt att stå osv.
Snabbt får jag in honom i boxen.
Jag tror att han ska dö ifrån mig. Att jag tagit livet av honom!!!
Det var jätteotäckt!! Fy f*n säger jag bara!!
Efter ca 10 minuter är han normal igen!
Jag går då in och ringer till vet. som tror att han drabbats av en "lindrig" penicillinchock. Att ett litet blodkärl sprack när penicillinet sprutades in och han fick lite i blodet.
Tack och lov så skrev hon ut pasta istället. SKÖNT!!
Jag vågar INTE sticka honom nåt mer!!
Nu mår min lille ponny prima igen tack och lov
Ville bara skriva av mig lite
// Anna