Jag tappar stigbygeln!

minponny

Trådstartare
Jag tappar helt enkelt stigbyglarna när jag rider. Inte bara en gång, utan hela tiden måste jag hålla på och pilla in fötterna när de glider ut. I skritten går det ganska bra, men i tölt/trav/galopp är det fruktansvärt jobbigt. Det är mest på min ena häst som det blir så. På den andra blir det inte alls lika mycket.
Foten glider helt enkelt ut. Jag försöker att trampa ner hälarna, har bytt stigbyglar till vanliga med gummisnodd istället för sånna där böjda, jag har kortat stigbyglarna, jag har längt dem - INGENTING funkar.

Kanske är det här inlägget förvirrande, men jag behöver hjälp och undrar om ni har samma problem, eller om det finns lösningar?

Jag har inte tillgång till intstruktör på ett bra tag, då vi har flyttat hem hästarna och inte har någon hästtransport :angel: .

Sv: Jag tappar stigbygeln!

Limma fast fötterna? :idea::angel:
Men har du sådana där gummiplattor i stigbyglarna? Jag tappar stigbyglarna jämt när jag rider utan :)

Sitter du rakt och balanserat?
Jag har dålig balans och hamnar förmodligen rätt lätt snett...och tappar stigbygeln typ hela tiden:p

Ett vanligt misstag som många gör är att dra upp knäna, och då tappar man såklart stigbyglarna. Tänk inte så mycket på att sänka hälen, utan slappna av i hela skänkeln och låt hälen sjunka ner av sig själv. Att du bara gör det på din ena häst kan bero på att hästarnas gång skiljer sig så du är mer avslappnad på den ena.

Tack för svaren!
Jag ska försöka att bli mer balanserad och slappna av.
Min ena häst har dålig balans, och lägger sadeln extremt snett (ska kolla ryggen om några dagar), så det kan ju påverka en hel del?

Jag tar åt mig av tipsen, tack. :)

Tror att sadeln inte passar dig och/eller hästen. Det gör att ni kommer i obalans och tappar stigbygeln

Du har fått massa bra tips redan och här är ett till för att bli mer balanserad och avslappnad: Börja ridpasset med att rida utan stigbyglar i ca 10-15 minuter.

Sedan när du sätter i fötterna i stigbyglarna så kommer du känna stooor skillnad :)

Om det blir så, så spänner du dej förmodligen med knäna..försök att slappna av och vara mer lealös i benen..
Försök följa seabaz råd att rida utan stigbyglar den första delen av passet...då blir du för trött i benen till slut, för att orka spänna dej..och automatiskt kommer sitsen att bli bättre och stigbyglarna att sitta kvar på fötterna..

Jag har haft samma problem och när jag red lektion sa min tränare åt mig att inte knipa med knäna. Helt plötsligt var det mycket enklare att behålla stigbyglarna på! Det kanske kan vara något att testa? Hoppas att det hjälper för dig med... Jag tror att jag höll balansen för mycket med knäna och inte med hela kroppen. Kanske är det ditt problem med?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 659
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag har en x galopp häst.. Jag själv har skolat om mig från travlivet till ridning.. så jag har inte all kunskap så tips och råd tas...
Svar
6
· Visningar
1 462
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama