"Jag tänker bli bäst i världen"

(Kristianstadsbladet)
2008 blev hon diskad och fråntagen sitt EM-brons. 2009 fick hon en varning och böter på nordiska mästerskapen sedan kontrollanter hittat grus i munnen på hennes häst. Elin Aspnäs har haft två tunga år, men nu är hon ...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Jag tänker bli bäst i världen"

Jag förstod aldrig, varför blev hon diskad och fick tillsägelsen? Var de befogade?

Jag är inte 100% säker, men var det inte på EM som hennes ponny fastnade i en dopingkoll och familjen hävdar att någon mixtrat med deras liniment, men de kunde aldrig bevisa det (vilket ju inte kan vara helt lätt)? Därav blev hon av med bronset.

På NM öste stewarden grus ur munnen på hästen på framridningen. Åtminstone efter vad jag har läst mig till, då kunde det inte heller bevisas att hästen åt allt och själv hade tagit gruset i munnen.

Araminta: Tänkte detsamma, riktigt dålig bild.. :crazy:

Jag är inte 100% säker, men var det inte på EM som hennes ponny fastnade i en dopingkoll och familjen hävdar att någon mixtrat med deras liniment, men de kunde aldrig bevisa det (vilket ju inte kan vara helt lätt)? Därav blev hon av med bronset.

På NM öste stewarden grus ur munnen på hästen på framridningen. Åtminstone efter vad jag har läst mig till, då kunde det inte heller bevisas att hästen åt allt och själv hade tagit gruset i munnen.

Stämmer det så kanske det borde ha stått: Jag tänker bli bäst i världen till vilket pris som helst så länge jag inte blir påkommen.:crazy:
Eller så får man hoppas att personen kommit på bättre tankar än att plåga sin häst till "framgång"

Låter som om hon inte heller skyr några medel för att komma dit...

Om allt nu är "olyckliga omständigheter" så får hon nog börja ha bättre kolla på hästar och saker när hon är på tävlig :grin:

Jag är helt okunnig i konsten att plåga hästar för att vinna, varför sätter man grus i munnen på hästen? Vad ger det för prestationsförbättring? Borde det inte innebära tvärt om att hästen blir krånglig i munnen?

Sen kan jag tycka att om de kunde ösa ur grus ur munnen på hästen så är det inte där av misstag. Vid tränsning borde det ha synts och efter tränsning låter man väll inte en dressyrhäst beta? (brukar innebära att de blir gröna och slemmiga runt munnen).

Gruset gör att hästen inte gnisslar tänder. Tyvärr en inte helt ovanlig form för att "bli av" med det problemet, då det drar ner poängen.

Ursh det visste jag inte.

Dåligt om det var så att hon verkligen satt dit det själv.

Varför väljer de att framföra en ryttare som kommit dit för fusk (mer eller mindre) två gånger?? Vilken urusel bild :S

Det var dessutom EFTER avslutad ritt som gruset upptäcktes så sannorlikheten att den självmant ätit gruset är väl inte så stor..

Visst ja, det stämmer. Jag tänkte helt fel där o tänkte på framridningen, men då hade hon kanske inte startat ens.. Efter var det ju till och med.

Jag försöker låta bli att döma, men hon drabbas av väldigt många konstiga olyckliga omständigheter om man säger så. Trist på en så ung tjej, eftersom jag tvivlar på att idéerna är bara hennes egna.

*Knapplån*

Måste hålla med. Hon ska bli bäst- men på vad? Att fuska sig fram? Och sen blir förvånad över Sveriges reaktion?

Och stackars stackars häst. Kan inte ens tänka mig hur ont det måste göra om gruset klämms mellan bett och mungiper/tunga eller liknande.

Man undrar hur de som fuskar tänker.

Att det är värt att hästen får lida lite istället för att arbeta med det egentliga problemet?

Med fusk får man ofta bakslag, vilket har skett två gånger i detta fall.

Trisst att en så ung tjej är beredd att fuska, om det är det hon gjort.

Det är nog inget hon kommit på själv, utan den ligger nog andra förebilder som grund till det...

Gruset gör att hästen inte gnisslar tänder. Tyvärr en inte helt ovanlig form för att "bli av" med det problemet, då det drar ner poängen.

Nej, tandgnissling i sig drar inte ner poängen. Domarna ska titta på hur hästen beter sig, inte hur den låter.

Lägger den huvudet på sned, undandrar sig hjälper, eller tappar stöd eller kontakt på en tygel ex, så ska det dras poäng för det, inte för gnisslet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Junioren Elin Aspnäs fick under Nordiska-baltiska mästerskapen i dressyr en varning och böter från FEI, efter att...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
22 474
Senast: Boop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar