"Jag tänker bli bäst i världen"

(Kristianstadsbladet)
2008 blev hon diskad och fråntagen sitt EM-brons. 2009 fick hon en varning och böter på nordiska mästerskapen sedan kontrollanter hittat grus i munnen på hennes häst. Elin Aspnäs har haft två tunga år, men nu är hon ...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Jag tänker bli bäst i världen"

Nej, tandgnissling i sig drar inte ner poängen. Domarna ska titta på hur hästen beter sig, inte hur den låter.

Lägger den huvudet på sned, undandrar sig hjälper, eller tappar stöd eller kontakt på en tygel ex, så ska det dras poäng för det, inte för gnisslet.

Vilket rimmar ännu sämre, för vilken häst skulle inte vilja släppa stödet med grus i käften, att lägga huvudet på sned för att slippa känslan av gruset torde ju inte heller vara konstigt. Så undrar man ju, vem har lagt dit gruset egentligen?

Nej, tandgnissling i sig drar inte ner poängen. Domarna ska titta på hur hästen beter sig, inte hur den låter.

Lägger den huvudet på sned, undandrar sig hjälper, eller tappar stöd eller kontakt på en tygel ex, så ska det dras poäng för det, inte för gnisslet.

Saxat ur TR2:

Mom 271
Skärande av tänder, slag med svansen el dylikt, när det kan uppfattas som tecken på irritation och motstånd från hästen, samt tungfel, d v s när hästen genom att dra upp eller föra ut tungan och därigenom undandrar sig bettets inverkan, skall det belasta den bedömningsgrupp där det inträffar, samt betygen under “Allmänt intryck”.

Saxat ur TR2:

Mom 271
Skärande av tänder, slag med svansen el dylikt, när det kan uppfattas som tecken på irritation och motstånd från hästen, samt tungfel, d v s när hästen genom att dra upp eller föra ut tungan och därigenom undandrar sig bettets inverkan, skall det belasta den bedömningsgrupp där det inträffar, samt betygen under “Allmänt intryck”.

Bara för att hästen gnisslar tänderna är det inte automatiskt så att det uppfattas från domarhåll som tecken på att hästen är irriterad eller för den delen visar motstånd.

Vilket rimmar ännu sämre, för vilken häst skulle inte vilja släppa stödet med grus i käften, att lägga huvudet på sned för att slippa känslan av gruset torde ju inte heller vara konstigt.

Svar : Christo... Han är en gammal GP häst och har troligtvis gnisslat tänder i all evighet. Inte heller kan man ju anta att han släppte bettet eller la huvudet på sned under ritten för det hade ju synts på poängen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Junioren Elin Aspnäs fick under Nordiska-baltiska mästerskapen i dressyr en varning och böter från FEI, efter att...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
22 474
Senast: Boop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar