Jag som tänker för mycket?

B

Bellina

Hej:)

Det var ett tag sen jag tävlade nu men iallafall så kom jag och tänka på en sak. På våran andra tävling så vägrade min ponny otroligt mycket. Det fanns ett våghinder med i banan som man skulel hoppa två gånger. Varje hinder gick jätte bra tills vi kom till våghindret, hon bara vägra och vägra men tillslut kom vi över det.
När jag gick banan innan vi skulle hoppa så tänkte jag att vågen och regnbågen kommer hon vägra på.
Men hon vägrade bara på vågen, tror ni att det kan ha berott på att jag tänker för mycket, alltså att jag tänker att: "Nu måste jag driva mycket för annars vägrar hon" eller att jag vet innerst inne att hon kommer vägra.
Ska jag bara rida på som om det var ett helt vanligt hinder?
Tacksam för svar:)

Sv: Jag som tänker för mycket?

Det tror jag. Du kanske tvekade lite? Rid på alla hinder, som att de vore småpotatis! ;)

du ska bara rida som om det vore ett vanligt hinder men vara mer beredd på att korrigera en vägran :)
Jag har en ponny som typ alltid vägrar ut sig, och lite beror på att jag tänker alldeles förmycket, "det kommer hon vägra på, det kommer hon inte hoppa, där måste jag driva som en tok etc. " för när jag börjar driva mer så svarar min ponny (ett tjurigt sto) med att gå emot ännu mer och helt säkert stanna :)
Så ist, rider jag som vanligt tills jag känner en minsta tvekan, och då får hon en snärt bakom skänkeln (behövs på min häst, din kanske bara behöver ett extra skänkeltryck) och då hoppar hon oftast/ det tar bara ett försök till :)

Hoppas du fattade nåt av det där, Lycka till!:D

Försök tänka positivt "det här fixar vi" :) Felen vi ryttare gör har väldigt mycket att göra med våra neg tankar, man tror inte det påverkar så mycket men det gör det. Mental träning pysslar många elitidrottare med och det är inte utan anledning :)

Nästa gång fixar ni det :) Lycka till!

Ja okej, för det är så konstigt, jag kan själv tveka på ett "tittigt" hinder som är 60 cm, men sen på ett helt vanligt hinder på 1 m känns det helt bra.

Tack för alla svar:) Ska pröva:)

Hej!
Jag känner igen mig i det du beskriver. Jag tänker också alldeles för mkt och har kommit fram till den slutsatsen att då rider mam inte i nuet. Vist måste man ha en plan, men jag har haft det problemet att jag "ridit" klart innan jag ens kommit sadeln på framridningen och resten av tävlingen blir bara en dimma.
Det bästa tror jag är att ta bort alla tankar och bara fockusera på det man gör just för stunden, det har fungerat för mig!
Jag har läst en bok om just tanke överföring mellan hästar och människor, "talking whit horses" av henry blake. och där tar dom upp just det hur mycket man egentligen över för i känslor och kroppsspråk till sin häst. Om du går på framhoppningen och tänker oj det hindret kommer min häst vägra på! Då när du sedan kommer in på banan och hoppar de andra hindren är du lugn, men när du sedan vänder upp mot våg hindret tänker du driv, driv, driv hoppa, hoppa hoppa. eller något liknande. Samtidigt i det undermedvetna skickar du signaler till din häst som säger "oj, detta hindret är det något speciellt med" Hindret kanske var läskigt från början, men det kommer bara bli läskigare när man skickar de här signalerna och då dörstärker man hästens "lust" att vägra.
Det bästa är nog som du säger att inte tänka så mycket och rida på känsla, känner man att hästen spänner sig och tittar till. Lägg till skänkel lite mjukt eller smacka och har du då inte tänkt "vägra inte" finns det inte några negativa undermedvetna signaler som du signalerar. Tänk "kom igen du klarar det" då skickar du positiva signaler istället och smackningarna och skänkeln puschar hästen att försöka.
Mitt tips som jag kan ge är att läs lite av Henry blake han är genialisk. Och tänk positivt!

Tack för tipset!! Den boken ska jag köpa, den verkar super:) Det måste vara mitt fel, hoppas det iallafall. Måste prova nästa gång jag hoppar:)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 875
Senast: Ajda
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka