jag skulle behöva lite rådgivning här!!=)

sara_90

Trådstartare
hej det är såhär! jag får hem en helklippt häst

1. stallet jag står i erbjudder ej täckesbyten
2. stallet han ska stå i är ett mindre stall,inget drag och det blir antagligen ganska varmt på natten,en del öppnar sitt boxfönster.

men det är så att det täcke jag lägger på han efter att jag har ridit(borde vara ett fleccetäcke?)

det är bara det att jag vill inte behöva vänta i stallet en timme till för att sedan lägga på han det täcke han skall ha på sej nästa dag,ute..

det blir ju som sagt varmt i stallet på natten,då är det väl ganska dumt att ha på han ett vintertäcke som han står på med under natten och får gå ut i sen på morgonen,sen får han gå in igen på em vid 4..:confused::confused:

rådgivning någon?

Senast ändrad:
Sv: jag skulle behöva lite rådgivning här!!=)

När det gäller min helklippta pojke tänker jag alltid: Hellre för varm än för kall. Nu har han dock kissing spines vilket gör ryggen väldigt känslig för kyla/drag.

Kan du inte få ett täcke på på morgonen och ett täcke av vid insläpp mot lite extra i hyra?

Lycka till!

hej,nej du det räcker inte min ekonomi till..``jobbar`` där en dag i veckan som det är nu för att betala av en del av hyran har två hästar uppstallade där nämnligen,dock är stoet bara till ``skogsridning`` :)

Blir han så svettig trots att han är klippt att han måste stå med svettäcke efter du ridit?

Hur stor temperaturskillnad har du inne gentemot ute? Hästar har en komfort-temp-zon på ca 20 grader. Så om det inte skiljer för mycket så borde hästen utan problem kunna ha samma täcke inne på natten som ute om det bara andas ordentligt. Generellt så klarar hästar kyla mycket bättre än värme men det är ju känsligt när hästen är klippt, helst om den är nyklippt. Kanske funkar att ha nåt fönster öppet för att få ned tempen i stallet.

Har du inte tid till att sköta täckesbyre själv och inte ràd att betala nàgon för att hjälpa dig...

Du har satt din hást i klistret när du klippte honom.

Självklart ska hästen torka med ett täcke eller tvà, byta om det behövs, sen bör han ha ett täcke inne och ett annat ute. Det tillhör god omvârdnad.

Men visst din häst kommer inte att dö om du lämmnar honom svettig med utetäcket pà över natten som han gàr ut med pà morgonen, hästen är ett robust djur den klarar det. Fast det är ju ingen höjdare att göra sà.

Men oftast sà brukar man fixa i stallet mocka osv göra hö pàsar och allt det andra smà tjafset som man gör i stallet. Om du rider FÖRST och gör allt det andra sedan sà borde hästen ha tillräckligt tid pà sig att torka efter ridningen.
Sen att han har samma tácke pà sig ute och inne är ju lite svârt att göra nàgàt àt om du inte vill pröjsa eller göra en deal med de andra i stallet, tex att du tar en extra dag i mànaden mot att de fixar täcket pà din häst.

Senast ändrad:

Men är den helklippt borde den väl inte svettas så farligt? Då är det ju bara att ryka och ta på vintertcäket. Vi har också samma täcke inne som ute, det funkar bra. Om de går i stor hage ute och rör på sig behöver de inte lika tjockt täcke som om de går i en liten rastruta, och då jämnar det ut sig iom att de står stilla inne och därmed behöver lite mer värme, dvs de kan nog ha samma tjocklek ändå, speciellt om några förnster får vara öppna.

Bucas har utetäcken som man kan lägga på en blöt häst om du inte hinner vänta tills hästen har torkat. De finns i olika tjocklekar i fodret.

Personligen skulle jag välja ett med tunnare foder så att de inte blir för varma inne. Då börjar hästarna rulla sig mycket med risk för att rulla fast och regnskållor trivs utmärkt.
Utomhus rör sig ändå hästarna förhoppningsvis mer om de inte står rätt upp o ner i en grushage vill säga. Då är det bättre att ta in tidigare om det är riktigt skitväder med regn och blåst.

aj,aj,aj.... var det du som klippte honom eller är han nyinköpt? tycker att du borde ha tänkt på det innan du klippte hästen/köpte hästen/valde stall. jag kan inte se någon annan lösning än att du byter stall eller skaffar någon som kan byta täcken på din häst. hästkraken ska inte behöva ha på sig utetäcke på natten!:(

OM du slöar med mockningen och de, och det tar 20 min, så en helklippt häst borde inte svettas så mkt att den inte med ett bra svettäcke hinner torka.

Dvs investera i ett bra svettäcke, och söla litegrann med mockning etc så du får de där 20 min de dagar han blivit svettig, och byt sen till vintertäcket innan du åker. Lite beroende på vad du har/skaffar för vintertäcke så är det ju ingen fara om han är lite fuktig när det läggs på.

Ingen kritik, men är du van med helklippta? Jag tror du förväntar dig både mer svettning och längre torktid än vad som är normalt för klippta =)

DÄREMOT så att stallet är varmstall och han ska stå med vintertäcke på natten, det tycker jag INTE är bra, men där finns ju ingen lösning, mer än täcka så tunt det går. Utan där tycker jag du bör köpa till täckesbyte just pga det.

När man ridit klart så sitter man av, tar av sadeln och lägger på svettäcke.
Sen skrittar man av vid hand.
Det brukar räcka för en normal, helklippt häst.
Min häst har samma täcke dygnet runt.
Det är rätt så kallt i stallet men dess då viktigare att han är torr och inte står i fuktiga täcken.
Jag har aldrig upplevt det som ett problem när han blivit svettig vid ridning.

Föreslår som föregående, att du sadlar av och sen skrittar av hästen för hand med fleecetäcke på. En helklippt häst torkar väldigt fort. Sen kan du ha på utetäcket och låta honom stå med det. Fast det är inget jag föredrar när man har varmstall, men nu kan du ju varken ändra på stallets isolering eller betala täckesbyten så då får man göra det bästa av situationen.

aj,aj,aj.... var det du som klippte honom eller är han nyinköpt? tycker att du borde ha tänkt på det innan du klippte hästen/köpte hästen/valde stall. jag kan inte se någon annan lösning än att du byter stall eller skaffar någon som kan byta täcken på din häst. hästkraken ska inte behöva ha på sig utetäcke på natten!:(

Självklart ska hästen torka med ett täcke eller tvà, byta om det behövs, sen bör han ha ett täcke inne och ett annat ute. Det tillhör god omvârdnad.

Menar ni generellt eller bara i TS fall? För jag ser inga som helst problem att ha samma täcke på ute som inne i ett kallstall och ett täcke som sitter bra och andas.

TS
Hur mkt skiljet det? Låt alla dörrar och fönster stå på glänt för att hålla nere temperaturen.
Hur svettig blir hästen då? Om en helklippt häst blir dyblöt och inte torr efter avskrittning med en svettäcke på så skulle jag kanske börja fundera på om något är fel?

men som sagt, ngr graders skillnad är ju absolut ingenting. I ett stall där jag stod i innan envisades alla med att hålla alla dörrar och fönster stängda vilket resulterade i ett fuktig stall som var nästan 15-20 grader varmare än ute. Där ingick täckesbyte som tur var.
I nya stallet ingår inte täckesbyte med där är stallet mer öppet och samma luft inne som ute. Just där min häst står skiljer det nog inte en grad från utetemperaturen så samma täcke inne som ute är absolut inga problem.

hej,jag startade inte denna tråden för tt få påhopp!

jag vet mkt väl om hur man sköter en häst rätt..

det är bara det att jag har aldrig ägt eller ens ridit en HELklippt häst förut så jag ville ha lite rådgivning!

och ja,visst kan jag slöa med att mocka och fixa för kvällen och då ha lagt på hästen ett fleecetäcke innan för att sedan byta!..

jag vet ju hur en del andra gör med sina hästar i stallet,inget direkt privatstall då det ligger i anslutning till ridskola!

tack till er som hjälpt mej

och hästen min är min foderhäst...

Jag hade ridit först, tagit med mig fleecetäcket, och sedan efter passet tagit av sadeln och lagt på fleecetäcket för att sedan skritta för hand 10-15min. Sedan hade jag mockat, gjort mat, vatten etc och även smörjt utrustning. Då borde hästen hinna torka ;)

Knapplån kanske? För jag hoppas inte jag har hoppat på dig?

hmmm..tack hörni,jag är lixom ingen tävlingsmänniska och har aldrig ens stått i en sådan anläggning...

men hade ja inte vart så förbannat trött när ja skrev inlägget så hade ja ju själv kunnat räkna ut att en klippt häst torkar fortare än en oklippt,bara van vid oklippta hästar som torkar med fleece efter en timme><..

med andra ord,smart att rida,lägga på hsten fleece täcke och sen göra allt jag skall och sen lägga på ett täcke som den kan stå inne med och även vara ute med på dagen,utan att frysa på dagen och inte svettas på natten...

ridskolehästarna har iaf mat i hagen(min skogsmulle står i ridskolehagen) och har för mej att jag har sett hö i privathästarnas hage oxå,för annars får jag prata med stallägarn om det..är ju ganska kladdiga hagar i denna tid så vet inte hur mkt hästen rör på sej..

btw fick hem han nu till stallet i dag ( 2 dec)... nåja allt löser sej,kan ju som sagt öppna hans boxfönster om så är..

Lyssna inte på alla avhyvlingar, det där är bara småsint och ffa fett larvigt.
Se till att skritta av ordentligt, då torkar hästen en del. När du kommer upp i stallet tar du av sadel och lägger på ett fleecetäcke och sen fixar du allt, typ borstar av, tar av benskydd, hänger undan utrustning och det sista du gör är att byta till det täcke hästen ska ha på natten och i hagen. Att ha ett utetäcke inne är nästan bättre för de andas många gånger mycket bättre än innetäcken. Och i o m att de andas är det ingen katastrof om hästen inte är helt snustorr när du sätter på det för täcket transporterar bort fukten!
Det enda jag skulle passa mig för är att täcka för varmt, ha ett typ mellantjockt istället för jättetjockt etc., de ska inte vara varma under täcket och i hagen rör de sig + äter och så hade ni inte ett så kyligt stall.
Så här gör jag också, min häst är en tävlingshäst och känslig och gud vet vad mer och han överlever ;)

okej..:laugh:

tack så mycket=)..;)

nu ska jag snart åka ut till stallet och rida min nya stjärna en kort tur:D:D..kommer kännas jätte ovant eftersom jag har ridit mitt varmblod senaste året typ haha:D..
sen ska jag slänga på fleecetäcket å så får han torka med det^^.. ååh va roligt det här ska bli..

sen undrar jag är det nån som har bra övningar på lösgörande övningar och stärkande?

han är nämnligen påbörjad fram och bakdelsvändning och skänkelvikning..

så skänkelvikningar och volter,serpentiner vet jag är bra att göra..^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 910
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar