Jag skäms..

H

Hemligisten

Usch, igår försov jag mig när jag skulle ha morgonfodringspasset med 1,5timme!!!!
Jag känner mig fortfarande dum, inte roligt för hästägarna att deras små älsklingar fick vänta på sin mat efter natten..
Någon fler som gjort något dumt? mot hästar? :cry: :cry: :cry:
 
Sv: Jag skäms..

Skit händer och misstag är mänskliga. Jag tror ALLA lyckats försova sig när det var något viktigt någon gång. Huvudsaken är att det inte är en vana.

Jag har försovit mig nån timme vid utsläpp (fri tillgång på mat så fodring inget problem), vad VÄRRE är så har jag somnat ifrån insläpp ett par ggr och inte vaknat förrän nästa morgon. Dvs hästarna fick sova ute. (Mat fortf inget problem, de har fri tillgång).

Och visst är det pinsamt och skämmigt, men mänskligt. Och hästarna brukar inte dö heller.

DUMT mot hästarna vore det att MEDVETET skita i att fodra/ta in/ta ut.
 
Sv: Jag skäms..

*suckar*
Skönt att höra att fler gör misstag mot sina pållar..
Men våra har tyvärr inte fri tillgång så dom stod bara och väntade och väntade...
OCh det är ju faktiskt inte bara mina hästar utan fleras som blev lidande..
Känns så jobbigt så nu när jag möter deras ägare osv.. Självklart blev dom jätte besvikna och arga och ledsna, jag förstår dom..
Och det gör inte saken bättre än att jag verkligen hatar att göra fel och så är jag så in i norden konflikträdd..
Jag är så ledsen...
Jag vågar inte nästan åka till stallet för att jag inte vet hur dom skall reagera denna dag.. jättejobbigt...
 
Sv: Jag skäms..

Hemligisten skrev:
*suckar*
Skönt att höra att fler gör misstag mot sina pållar..
Men våra har tyvärr inte fri tillgång så dom stod bara och väntade och väntade...
OCh det är ju faktiskt inte bara mina hästar utan fleras som blev lidande..
Känns så jobbigt så nu när jag möter deras ägare osv.. Självklart blev dom jätte besvikna och arga och ledsna, jag förstår dom..
Och det gör inte saken bättre än att jag verkligen hatar att göra fel och så är jag så in i norden konflikträdd..
Jag är så ledsen...
Jag vågar inte nästan åka till stallet för att jag inte vet hur dom skall reagera denna dag.. jättejobbigt...

1,5 timmar gör inget alls. Hästarna är lika glada ändå när du kommer nästa gång :) å hästägarna behöver du inte bry dig om. Blir det diskussion så är det bara att hänvisa till sommar/vintertid då vi ställer om klockan och detta klarar ju även hästarna då också :D Däremot är det ju värre om man utfodrar olika tider varje vecka beroende på VEM som har fodringen. En vill fodra då beroende på att den personen har de arbetstiderna, en annan har nåt helt annat och det tredje ska bort och måste fodra nån annan tid osv.........
 
Sv: Jag skäms..

Åh, gud tack så hemskt mkt för de orden.. behövde dom, för jag gjorde verkligen en ägare jättearg och besviken så hon klarade inte ens att prata om det just då med mig sa hon.
Kändes så hemskt för jag gillar verkligen henne, hon har alltid varit så schysst och ställer upp och lånar grejer och lär mig saker.
VIlle ju verkligen inte göra henne besviken på mig då...

Tack gammeln för dina kloka ord! ;)
 
Sv: Jag skäms..

Nä men herregud! Alla gör väl MISSTAG ibland. Om du inte gjort det upprepade ggr så förstår jg inte hur de andra kan bli SÅ ARGA på dig.

Visst att man ska hålla fodringstiderna så bra det går och att det just på morgonen är lång tid sen senaste fodring, men det är ju inte som att de skulle bli sjuka och DÖ av ditt misstag... EN MORGON liksom...

Jag skulle bli arg/besviken om någon gjorde samma sak upprepade ggr och särkilt om h*n inte verkade bry sig.

Jag glömde ge min häst vatten EN natt! :eek: Tror att det var orsaken till att hon några veckor senare fick FÖRSTOPPNING... :cry: :crazy:
 
Sv: Jag skäms..

Hemligisten skrev:
*suckar*
Skönt att höra att fler gör misstag mot sina pållar..
Men våra har tyvärr inte fri tillgång så dom stod bara och väntade och väntade...
OCh det är ju faktiskt inte bara mina hästar utan fleras som blev lidande..
Känns så jobbigt så nu när jag möter deras ägare osv.. Självklart blev dom jätte besvikna och arga och ledsna, jag förstår dom..
Och det gör inte saken bättre än att jag verkligen hatar att göra fel och så är jag så in i norden konflikträdd..
Jag är så ledsen...
Jag vågar inte nästan åka till stallet för att jag inte vet hur dom skall reagera denna dag.. jättejobbigt...

Strunta i hästägarna!! Det där är bara trams om de är arga/sura på det där. Okej om det var andra gången du försov dig, men misstag kan alla göra.

Jag har stått i inackorderingsstall och det missades ibland, men sålänge det inte var hela tiden och inte samma person så. Visst NÅN muttrade väl, men de flesta förstår ju, det är mänskligt att göra misstag.

Den enda gången ett misstag ledde till att någon blev ARG var när mitt stallskåpslås gick sönder, så jag kunde inte stänga skåpet. Jag tyckte jag kunde köpa grejer och fixa det dagen efter, och lät skåpet stå öppet och sa inte till stallägaren.

I skåpet (som var i låst sadelkammare som var i låst byggnad) fanns råttgift (fanns i alla skåp). En annan inack tar med sin hund in i sadelkammaren (det var HUNDFÖRBUD där) och han hinner ju sätta i sig en hel del råttgift innan. Hon var skitförbannad på mig och krävde jag skulle betala hela veterinärräkningen. Jag ansåg att tog hon hunden dit det var hundförbud tänkte jag inte ta hela ansvaret, utan erbjöd mig betala halva veterinärräkningen. Det var rätt mycket tjags någon vecka och mycket surt innan stallägaren gick in och sa att JAG skulle sagt till att skåpet var trasigt, och HON skulle inte haft in hunden och att vi borde betala hälften var, och då gick hon med på det.

Men aldrig någon som blev arg på någon annan om det glömde bytas täcke (så hästen stod och svettades floder) eller kom försent en morgon eller ett insläpp. För alla vet att det kan komma kriser emellan, bilen kan paja och man kan helt enkelt glömma/försova sig.

Så skit i dina stallkamrater omd e är sura, då är de inte mycket att ha!
 
Sv: Jag skäms..

jag har somnat ifrån Lady nån gång när hon skulle in och gått ut vid halv 3 i natte och släpp in henne.

sen vet jag nån som berättade om ett stalli närheten när nån glömde att fodra och släppa ut på morgonen, d var en tjej som kom ut vid 4 och upptäclkte vansinniga hästar......
 
Sv: Jag skäms..

I mitt förra stall åkte stallägaren bort över natten och glömde meddela någon av oss inackorderingar om det. Jag kom till stallet vid lunchtid, och att jag kom DÅ berodde enbart på att jag hämtat hö.
Hästarna stod fortfarande inne, så klart, och hade inte fått frukost.
Det var GLADA hästar som mötte mig, tja, någon var väl lite upprörd över sin uteblivna frukost, men dom lugnade sig så fort maten hade serverats. Ingen större skada skedd, alla mådde bra och efter brunchen lufsade dom snällt ut i hagen som om inget hade häst. Hästar är inte långsinta och det är säkert inte dina stallkompisar heller. ;)
Lite värre var det väl den gången samme stallägare hade glömt stänga grinden till hagarna och vi hade en ny häst i flocken. När jag och min medryttare kom till stallet var det tomt! :eek: Dock hade hästarna blivit infångade och gick i en annans hage, där vi kunde hämta dem. Men dom hade hunnit springa runt en hel del innan, var mindre kul att gå runt och prata med alla husägare som fått sina gräsmattor upptrampade, men ingen var arg, vi erbjöd oss att fixa det förstörda så det löste sig den gången också.
 
Sv: Jag skäms..

Ingen fara, 1 timme hit el dit tycker inte jag gör något. :)
Hästarna är, som flera skrivit, lika glada för det. :)

En annan sak är det om man glömmer det helt, visst, alla kan glömma...
Men i förra stallet var det en tjej som konstant glömde då hon tagit på sig fodringar in/ut släpp och sådannt tål jag inte. Då är det principen lixom.
Handlar ju inte bara om hennes häst, utan om hela stallets.
 
Sv: Jag skäms..

men herregud, väntade ägarna med att fodra tills du kom bara för att??

Den som kommer först till stallet kan väl anstränga sig lite med att hjälpa till att fodra istället...jisses


och 1,5 timma är väl inte hela världen!
 
Sv: Jag skäms..

1,5 timma är ju inte hela världen, och det har ju bara hänt en gång.
Det hade varit skillnad om det hade skett upprepade gånger eller att du varit mer
försenad än så.

Tycker inte du ska bry dig om de i stallet som "hackar" på dig pga. detta, det är bara och skita i dem om de inte kan acceptera att du faktiskt gjorde Ett misstag.
 
Sv: Jag skäms..

Tack alla vänliga själar för er omtanke..
Jag mår bättre idag och försöker att inte vara ledsen för att jag gjorde fel...
Fick ett mess av hon som blev mest arg : Påminnelse, du har stallet i morgon.. vill ha ett mess när du släppt ut dom.. kan inte sova annars.. orolig matte..

Känns så tråkigt att jag förstört hennes förtroende för mig.. Men men, jag får stå för det jag gjort och låta tiden visa att det var en engångföreteelse.. :smirk:
 
Sv: Jag skäms..

Hemligisten skrev:
Åh, gud tack så hemskt mkt för de orden.. behövde dom, för jag gjorde verkligen en ägare jättearg och besviken så hon klarade inte ens att prata om det just då med mig sa hon.

Men vilken extrem överdrift... :mad: Trodde hon att hennes häst svävade i livsfara för att maten kom en timme senare än vanligt...?
 
Sv: Jag skäms..

När jag stod i kollektiv så missade jag en morgonfodring :crazy: alla missade vi något men alltid fick hästarna sin mat bara någon timme senare då det alltid var någon som upptäckte det. Vi hade EN i stallet som var "polis" och aldrig gjorde fel. På den tiden hade jag ett föl som delade box med vår lilla ponny. Då de åt olika mat så band vi alltid upp ponnyn under kvällsmaten så fölet skulle få äta sin mat i lugn och ro, gissa vem som glömde lossa på ponnyn en kväll! Gissa om vi andra njöt av skadeglädje när detta upptäcktes på morgonen :devil: ponnyn tog det hela med ro. Han var van att stå i spilta och hade både vatten och hö (var uppbunden med elastiskt grimskaft så han hade kunnat ligga ner).
Som du ser så gör även "stallpoliser " fel ibland! :D
 
Sv: Jag skäms..

Hemligisten skrev:
Tack alla vänliga själar för er omtanke..
Jag mår bättre idag och försöker att inte vara ledsen för att jag gjorde fel...
Fick ett mess av hon som blev mest arg : Påminnelse, du har stallet i morgon.. vill ha ett mess när du släppt ut dom.. kan inte sova annars.. orolig matte..

Känns så tråkigt att jag förstört hennes förtroende för mig.. Men men, jag får stå för det jag gjort och låta tiden visa att det var en engångföreteelse.. :smirk:

Men herregud!!! 1,5 timme är väl inget att hetsa upp sig för.

I vårt stall har vi morgonfodringen uppdelad på olika boxar och alla fodrar vid olika tidpunkter, mellan 6-7,30. Våra hästar är väldigt lugna och fina vid morgonfodringen, men de blir oroliga när de ätit upp och vill ut.

Hos oss har frukosten också glömts bort en gång, och det upptäcktes inte förrän på kvällen :crazy: , när alla upptäckte att frukosten stod kvar i foderkammaren. :angel:

Det är personal på ridskolan som släpper ut och de tänkte inte alls på att hästarna var oroligare än vanligt. Men å andra sidan så brukar våra hästar vara oroliga vid utsläpp.

mvh Jessica
 
Sv: Jag skäms..

Hemligisten skrev:
Fick ett mess av hon som blev mest arg : Påminnelse, du har stallet i morgon.. vill ha ett mess när du släppt ut dom.. kan inte sova annars.. orolig matte..

Men herregud, det låter inte som om hon kan ha sin häst i ett stall där andra människor tar hand om del av skötseln. Det är ju tramsigt i allra högsta grad! Hon kan inte sova för att hon är rädd för att hennes häst ska få mat och bli utsläppt 1,5 h för sent.... Jaja :smirk: !

Tycker absolut INTE att du ska ha dåligt samvete! Det händer säkert någon gång att den oroliga ägaren också begår misstag. Vem vet, hon blir kanske nästa person som försover sig??
 
Sv: Jag skäms..

När vi precis hade flyttat våra hästar till ett nytt kollektivstall hände det mer än en gång att våra hästar (obs bara våra två hästar alltså) blev utan kvällsmat. Första gången det hände tänkte jag att: Ja , ja, alla kan missa." När det hände femte gången på ganska kort tid blev jag skitförbannad och stegade rasande ut över stallplan bort mot stallägarens hus, men innan jag kom så långt hann jag sansa mig och insåg att eftersom det bara var våra hästar som blev utan gång på gång, så måste ju JAG ha missat någon viktig information som gällde kvällsfodringen. Och visst var det så... Och våra hästar överlevde och mår alldeles utmärkt.

Står man i ett kollektivstall måste man acceptera att alla inte gör som man själv är van och det handlar om att ge och ta. Ingen är perfekt. Annars får man väl ta hand om sin häst själv. Det tycker jag att du ska hälsa sura tjejen med "porslinshästen"... =)
 
Sv: Jag skäms..

Vad gör 1,5tim.? Ingenting om det inte är så att det händer ofta. Tycker mer eller minder det börjar likna mobbing i ditt stall för att du försov dig en gång. Vem som helst kan försova sig.
 
Sv: Jag skäms..

Nu är det ju iofsig bara min och hennes fyra hästar i stallet men jag hjälper även till i ett annat stall och i det andra stallet så sa ägaren bara att dom överlever nog (och då var det tom FÖRSTA dagen som jag skulle börja hjälpa dom :o .. (kändes jätteskönt) Hon var bara glad att jag berättade..

Men som sagt jag tycker det är trist om jag och mikn stallägare nu inte ska komma överrens på samma sätt som tidigare.. Hon har verkligen alltid varit jättegullig.. (stått i stallet i snart två månader). :(
Vet lixom inte vad jag skall säga eller göra för att det skall bli som förut igen.. Nu känns det som om hon inte ser på mig på samma sätt som förut då hon verkligen LITADE på mig till 100%.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 423
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: falukorw
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 248
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp