Jag ska höja hyran!!!

Sv: Jag ska höja hyran!!!

Jag bor i östergötland, dvs ett av landets hästtätaste län. Det du kallar KALLHYRA här, innebär att INGET annat än boxplatsen ingår. Inga turer med fodringar, inga in och utsläpp, inget foder punkt slut.

Det är den definitionen av kallhyra jag också har. Man betalar för utrymmet, that's it. Även här finns stall som ligger otroligt billigt, men för en boxplats med närhet till Buss, Ridbana eller Ridhus betalar man vanligtvis runt 1000-lappen i kallhyra, men grundläggande service (insläpp/utsläpp, fodringar, täckesbyten) så höjs priset med ca. 3-500;-

Personligen anser jag att det är rimligt att ta betalt för jobbet man gör, inte fan ska man jobba nästan gratis för att ha hästar i stallet. :crazy: och jag har svårt att förstå hur många går runt.

Driver man ett inakorderingsstall där man hyr ut 8 boxar, med grundläggande service för säg 1200:- så får du ut 9600:-, vilket faller under kat. lågavlönat. För jag har svårt att se hur den som driver inak. hinner med ett vanligt heltidsjobb.

Jag hade komponerat ihop ett fast erbjudande ex storhäst:

Box med in & utsläpp samt alla fodringar 850 kr
Halm 2 balar/vecka 300 kr
2 kg havre , 1 kg betfor, mineral /dag 500 kr
10 kg hö/dag 800 kr
Paddock etc 200 kr
totalt: 2650 kr

Ett stall här i stan annonserar ut sina stallplatser för en nätt liten summa av 1825:- månaden för storhäst i kallhyra .Då tillkommer foderkostnaderna på det.

Vad som ingår i deras så kallade stallhyra vet jag inte..
Men priset tål att tänkas på..:angel:

:eek:
Jag satte kaffet i vrångstrupen och nästan svimmade :o

Jag har sett dina bilder förut på ditt fina stall, och det är verkligen så himla fint och hemtrevligt. Klart man trodde det var dyrt å stå där:o

-Vi kommer allihopa på buke med våra hästar och stallar in dom hos dig:p
Det skulle faktiskt vara billigare än att ha dom hemma.

Varför skänker du bort gårdens foder?
Antar att fodret inte slår sig själv och hystar in sig i ditt stall :D

Hmm... vi kan väl få köpa foder av dig? Billigaste i stan liksom :p

Nu vet jag inte hur långt ditt stall ligger från närmaste stad/by, men dina priser är så billiga så de som står inackorderade hos dig måste känna som att de vunnit på lotto...

Jag får en känsla av att folk utnyttjar dig. Och att du har svårt för att ta betalt och vill vara snäll.

Jag tycker absolut att du kan höja (rejält), och att ta höjningen i två etapper är himla juste mot dina inackorderingar.
Fodret tycker jag absolut att du ska ta marknadspriser för.
Varför skänka bort pengar till andra människor?

Jag hoppas verkligen att du känner stödet här från alla i tråden.
Om någon i ditt stall skulle ha mage att protestera mot en höjning, då borde de verkligen skämmas och sedan försöka hitta ngt billigare... till samma fina anläggning.

*buss på*
//Jezz

Kul med gott stöd. Eftersom jag haft samma hyra i 7 år, och då bara enstaka inhyrningar har det helt enkelt bara rullat på. Den höjningen jag planerar är ju rejäl utslaget på året, eftersom här finns bete under 5 månader, men att alla kostnader är utspridda under året . Det innebär att jag går +-0 på vintern och med vinst på sommaren. Det kan verka som låg hyra, men det är en rejäl höjning om man räknar på årskostnaden. Nog klokt som någon skrev att höja i etapper, kanske lite varje år tills hyran är normal. Kul att få era exempel så man kan jämföra lite. Ett tag hade vi ett system, foderboken. Där skrev man upp allt man tog under en månad ex halm hö, havre mm.mm. Sedan sammanräknades det och betalades varje månad. Det var bara konstigt att det fattades en massa dagar.....Jag har ju svårt att tro att vissa hästar bara fick hö var 3 e dag mm......Eftersom det slarvades med att skrivas upp gick vi back och den som slarvade förstörde för de skötsamma....
Ja, det är väl orsaken till att jag vill ha en bestämd summa varje månad så vet jag vad som ska betalas utan krångel!...

För mig som inhyrd (och som ägare till ett samvete=vill inte sko mig på någon annan) skulle det vara ganska optimalt om man gjorde så att man fastställde en månadshyra inklusive foder etc. MEN också specade vad som ingår i den hyran.

Om jag tex. tar Blossom så har jag räknat ungefär så här:

Foder - ungefär 1000 kr/månad
Boxplats - ungefär 500 kl/månad
In/utsläpp och fodringar - ungefär 500 kr/månad
Spån - ungefär 4 x 60 kr/månad = 240 kr

Summan blir då 2240 kronor och stallägaren vill ha 2000. Det innebär att han i princip tar för lite betalt men han vill inte höja. Jag är dock noga med att vara juste tillbaks och jag tror att det är därför han inte vill höja. Vill han åka bort en helg så vet han att han kan be mig ta hand om hästarna, blir han sjuk så vet han att jag bara är ett telefonsamtal bort, han vet att det är jag som städar stallet, åker och handlar om något saknas, kommer ut extra och hjälper till att vaka om någon är sjuk etc.

Dessutom är jag i princip alltid med och tar in ALLA hästarna (17 stycken inklusive min egen) varje kväll. Så det känns ändå rimligt.

Det jag vill uppnå med min spec av kostnaderna är att jag vet att om jag använder fyra spånbalar per månad så ryms det inom en vettig/någorlunda rimlig kalkyl men om jag ser att det går åt mer så köper jag själv dit det. Likadant om jag ser att min häst börjar falla ur lite på senvintern, då betalar jag för att höja hömängden. Jag vet ju hur mycket hö vi har bestämt att min häst ska ha enligt vår kalkyl och då känns det rimligt att det drabbar mig, inte stallägaren, om jag behöver korrigera fodermängden.

Det jag vill komma till är att jag tycker att du ska ta ett "fast pris" för en viss grundservice etc. men att du också ska speca exakt vad som gäller om någon ökar sin foderstat, behöver använda mer spån än överenskommet etc. Det ger en trygghet ekonomiskt för dig och en bra känsla för hyresgästen!

Sköter ni fodringarna själva eller gör de inackorderade det, väger det isåfall själva upp sina "matpåsar" eller hur funkar det?

Vi har vanliga Ikeapåsar alla väger upp sin mat i som stallägaren fordrar med, det står på en lista vad alla ska ha, om stallägaren känner för kontrollera någon så är det bara att hänga på vågen så ser denna direkt om det stämmer eller inte.
Mig veteligen har ingen tagit mer än vad som står på listan (som gäller hela tiden, man säger till stallägaren om man vill ändra på sin foderstat så denna ändrar listan, så denna lista ggr antal dagar är vad som gäller vi uträknade av månadskostnad för foder) stallägaren har gjort stickprov då och då och heller aldrig hittat något fel, alla sköter sig.

I vår stallhyra ingår halm/spån (i rimlig mängd).

Det som jag har märkt i stall där foder ingår, så öses det på väldigt mycket som ofta blir nedtrampat och sedan utmockat dagen efter..... vadååå.. det ingår ju liksom, det är ju gratis.... ja eller hur... :crazy:

Jag har faktiskt en inhyrning som jag aldrig skulle höja hyran för. Hon mockar ofta för mina, hon lagar staket, otrolig ordning och reda, ser till ALLAS hästar, kommer direkt om hjälp behövs, hjälper ALLTID till att ta in hö, och kasta halm mm.....sådana är guld värda!! Hon är även den enda som har bett om att få höjd hyra:D

Min pålla betalar jag för box plus havren 1000:- okt-maj för hö 1,50 per kg och torv 72:-. betfor mm köper jag själv.I detta ingår in och utsläpp(är bara att öppna dörr till hagen så går pållarna ut själva) fodringar. Mocka och rida gör jag själv men har jag tid och lust mockar jag åt ägarinnans häst också särskilt när jag vet att hon jobbar sent. Jag tar också del av ansvaret när jag kommer efter jobbet att ge hästarna mat och släppa in. Man ser ju vad som behövs. En till vuxen kvinna har häst inhyrd. Lagom stort stall för att vi hjälps åt. Tre hästar med ägarinnans.Vi kommunicerar via ett skrivblock. På sommaren öppnas hagen upp och kostnaden blir 500:- per månad. Jag tycker det fungerar friktionsfritt. Tyvärr finns ingen padock än men det går att hyra in sig på grannens för 150:- per månad och ett ridhus 10 min ifrån stallet kan man också hyra in sig i.

Hej Werah. Jättefint stall och så fina möjligheter. Vårt stall har en trång sadelkammare där jag får knappt plats att byta om och kallt på vintern. Slang att spola häst finns ute. Bada häst åh vad jag längtar att få bada med min häst. Är långt till en badsjö som är okej att bada i. Spartanskt har vi men enkelt och friktionsfritt. Hade jag bott närmare Munkedal hade jag hängt på låset och bett dig sätta upp mig på väntelista. Det är visserligen bara några mil. Hmm får fundera på detta. Ta för guds skull mer betalt. Se vad jag betalar i tidigare svar. Och då klagar jag inte på mitt pris.:d

En islandshästägare smyger sig in....
Jag har ett litet stall, vindskydd och schysst hage. Har en tjej som har paint/halvblod hos mig, hon vill ha lösdrift och det är det som är här. Hon betalar för tillgång till box+hö 600 kr. Jag fodrar hennes och våra egna isläningar fn 3 st, 2 gånger per dag. Kraftfodringen sköter hon själv. Sommaren betalar hon 300 kr.
Är det ok?

Om hon betalar 600:- för lödrift inkl. underhåll, el, vatten utrymmen för utrustning, grovfoder, dina tjänster samt att få tillgång till box vid behov så är det ju väldigt billigt. Och om 300:- sommartid inkl. bete så är det ju mer än gratis.

Kicki :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka