Jag ska höja hyran!!!

Sv: Jag ska höja hyran!!!

Aha...det rättade ju ut ett antal frågetecken! :D

I mitt stall tar jag 700 kr per boxplats i kallhyra året om oavsett vad det är för storlek på hästen. Boxarna är ju lika stora och arbetet det samma ändå. I hyran ingår ut- och insläpp och fordring måndag till fredag, helgerna är schemalagda. Strö och foder tillkommer och räknas ut individuellt. Jag förstår inte varför du har reducerade priser på foder och strö. Bara den grejen att man slipper åka och hämta är ju värt en hel del.
Att hyra ut boxplatser är ju en verksamhet och huvudmålet med en verksamhet är ju att den ska gå med vinst. Förutom arbetet med att ha ett stall, har man ju också slängt in en och annan krona i det hela. Bara att bygga en vettig ridbana kostar ju 150-200 000:- och sen byggnation av stall, stängsel, underhåll och liknande - man måste få in pengar som täcker upp kostnaderna och lite till. Om sen någon skulle gnälla om att det blir för dyrt, kan dom ju fundera på vad det skulle kosta dom att köpa sig en egen gård och bygga stall, ridbana osv.;)

Villket söt stall!
Jag tycker att det rimligt, jag skulle lätt stallat upp där för det priset.
När allt är klart så skall vi ta 1200:- /kallhyra.

Den 1 sept. höjer jag hyran och skulle vilja ha hjälp av er att få veta om det är rimligt!! Jag har hittills haft 650:- i kallhyra sept till maj. Under sommaren har jag reducerat hyran till 300:-/mån trots att vi har kanonskötta klippta enorma beten. Stallarna är nybyggda med klimatsystem och utfräscha stora utrymmen! I kallhyran har morgon och nattservicen ingått. Dagtid har hästarna på vintern rundbal i hagen. Foder har gått att köpa till reducerat pris till våra inhyrda. Ex. Hösilage 0.65 öre/kg, Havre 1.20 öre /kg, Hö 1.20 kr/ kg.....halm 0.60 öre/kg.....mmmm.mmmm

Det blir så många olika summor att hålla koll på och jag har sett att en del inte sköter sig utan plockar utan att betala...

Mitt nya system!!

Ps!! Moderator!!! Detta är inte en smygannons!!! Jag har fullt i stallet och en lång kö!!!

A+B= 750...året om alla månader. fri tillgång på grovfoder och spannmål. Ej halm......fö som tid.
C+D=800....samma som ovan
häst850.......samma som ovan....

http://www.hastannonser.se/showHorse.aspx?id=129293

Här är platsen......snälla ge åsiklter, det är svårt att veta samtidigt som hästägare verkar vara ett snålt släkte!! Just nu har jag mer utgifter än vad mina inhyrda bringar!!!

Hjälp!!!

Tycker att det låter väldigt billigt att för den kostnaden få fri tillgång på grovfoder och spannmål.

Kicki :)

Werah - du vet att jag gillar dig massor. Men just nu är jag arg på dig. Du är ju dum om du har så låga priser (alternativt väldigt väldigt snäll...).

Jag betalar 2000 kronor/månad för det du tänker erbjuda för 800 (ok jag har lite påslag för att shiren äter lite mer än en vanlig stor häst men ändå) - fast då ingår även utfodring för mig. Jag föreslår att du lägger dig på minst 1300 för en storhäst om allt ska ingå!

Jag hade från början bara en inhysning med lååååg hyra...sedan har det bara rullat på. Därför har hyran varit så låg. Grejen är att det är klurigt att höja massor på en gång, det var därför jag tänkte att det vore bra att höja lite varje år framöver?!? Guuud så svårt!!

Ja jag förstår.
Du kanske kan tala om för dina inhysningar att du tänker höja i 2 steg, typ att du höjer hälften redan nu i höst och vid årskiftet höjer du steg 2? Då hinner de anpassa sig och de som inte vill vara med om steg 2 hinner flytta.

Du, jag har varit egenföretagare i 13 år (inte i hästbranschen men ändå) och det är bara de senaste 2-3 åren som jag har äntligen lärt mig att ta betalt. Det är en process som tar tid för många egenföretagare. Men till slut ledsnar man på att jobbajobbajobba och inte få så mycket över.

Tänk också på att även om du får en och annan plats över: det är bättre att få bra med betalt för mindre jobb, än dåligt med betalt för mycket jobb.

Jag tar i nuläget 750:- i kallhyra per månad året runt för att täcka mina kostnader av drift och underhåll. Med 4 kubikmeter spån/mån och 12kg/ts grovfoder/dag och mina tjänster, utsläpp alla vardagar och 4 fodringar samt 3 fodringar/dag helger tar jag 2200:-/mån. Hyresgästerna delar på utsläpp med morgonfodring på helgerna.

Har ridbana och uppvärmd sadelk. med egen skrubb samt fikarum, toa och täckestork. Boxarna är på 12 kvm.

Så höj hyran så att du inte står och sponsrar andras fritidsintressen! :)

Kicki :)

Den 1 sept. höjer jag hyran och skulle vilja ha hjälp av er att få veta om det är rimligt!! Jag har hittills haft 650:- i kallhyra sept till maj. Under sommaren har jag reducerat hyran till 300:-/mån trots att vi har kanonskötta klippta enorma beten. Stallarna är nybyggda med klimatsystem och utfräscha stora utrymmen! I kallhyran har morgon och nattservicen ingått. Dagtid har hästarna på vintern rundbal i hagen. Foder har gått att köpa till reducerat pris till våra inhyrda. Ex. Hösilage 0.65 öre/kg, Havre 1.20 öre /kg, Hö 1.20 kr/ kg.....halm 0.60 öre/kg.....mmmm.mmmm

Det blir så många olika summor att hålla koll på och jag har sett att en del inte sköter sig utan plockar utan att betala...

Mitt nya system!!

Ps!! Moderator!!! Detta är inte en smygannons!!! Jag har fullt i stallet och en lång kö!!!

A+B= 750...året om alla månader. fri tillgång på grovfoder och spannmål. Ej halm......fö som tid.
C+D=800....samma som ovan
häst850.......samma som ovan....

http://www.hastannonser.se/showHorse.aspx?id=129293

Här är platsen......snälla ge åsiklter, det är svårt att veta samtidigt som hästägare verkar vara ett snålt släkte!! Just nu har jag mer utgifter än vad mina inhyrda bringar!!!

Hjälp!!!

Jag tycker att du lätt kan ta 800 i kallhyra per box. och 500 kr per månad på sommaren.
jag betalar 500 kr sommar månaderna o 700-800 i kallhyra vintermånaderna.

I våras berättade en rådgivare för mig om en kvinna som drev ett inackorderingsstall och jobbade jämt. När de satte sig ner och räknade på arbetet visade det sig att hon betalade 20 kr/h till hyresgästerna!! :(
Det blev förstås en ändring!
Hyresgästerna accepterade de nya priserna och de nya rutinerna (t.ex. att de fick sköta helger och kvällar själva) och stallägaren blev nog av med sin trötthet.

Jag har stått i en del stall och tycker, lixom alla andra, att du tar alldeles för lite betalt. Du verkar ha ett kanonstall så det finns ingen anledning att ge bort ditt foder, din el eller din tid till andra. Du kan ju inte betala människor för att hålla sina hästar hos dig? Om du bara förklarar varför så tror jag att hyresgästerna förstår ;)
Jag hoppas du känner stödet från alla här, det kan inte vara den roligaste uppgiften att tala detta för hyresgästerna.

PS! Jag trodde kallhyran var hyran för tillgången till boxen :confused:

Ingår in och utsläpp också?

Isåfall ta dina nya hyror och lägg till MINST 500 kr per alternativ.

Förra ägaren till stallet där jag står tog ungefär dina priser, ny ägare kom och ändrade höjde hyrorna till 1200 kr + foder (vi väger upp höet själva med de står i påsar så skulle stalläagaren vilja kontrollera om det känns mycket så är det lätt, vad jag vet fuskar ingen med fordret, kraftoder ges av stallägaren enligt vad man begärt att få).

Det blev ramaskri från de som stod där allihopa flyttade och har snackat skit sedan dess, men nya kom snabbt som hade vett att uppskatta bra stallägare och service, nu är det lång kö till stallet som blev kallat ockerställe där ingen kommer vilja stå :angel: och hyrorna har höjts en bit till pga av ridhus tillkommit.

Senast ändrad av en moderator:

Nu bor jag nära sthlm, men prisex vad jag betalar nu: Kallhyra 2000:-, (sommar 1500:- inkl "bete" där vi stödfodrar), 2.50:-/kg hö, 2.00:-/kh hösilage.

I kallhyran ingår in/utsläpp, täckesbyte. Liten dålig ridvolt, ok hagar.

Oj, vad billigt.

Jag kan tyvärr bara jämföra med stall som har tillgång med ridhus. Där jag har min häst uppstalad nu betalar vi 2600 kr/månad och då ingår allt.
Grovfoder, strö, havre, korn, mineraler, hage, ridhus, ridbana, fina servisutrymen, morgonfodring och utsläpp vardagar, täckesbyten, lindor/skydd av/på osv.
Vi inhyrningar har ett tillfälle/vecka.
Ska tillägga att detta ställe är nybyggt 2006, men din hyra är alldeles för billig.

Säg att detta stall inte hade ridhus, då skulle nog hyran ligga omkring 2000/månad.

Jag betalar 900/mån året om, för fri tillgång på halm, spån, havre och hö. In utsläpp med täcken och allt vad det innebär, bra beten som sköts och tillsyn för all del!
Nytt stall, dock ingen ridbana/ridhus.
Jag tycker det är Billigt! Bara med hö och kallhyra på ett annat ställe så skulle jag komma upp i den summan.

Tycker gott du kan ta åtminstone 1000 för stor häst.

Jag tycker det verkar VÄLDIGT billigt! Hade du bott nära mig så hade jag tjänat på att hyra in mina hästar hos dig istället för att ha dem hemma ju! Täcker verkligen 850kr (stor häst) ens kostnaden för grovfoder och spannmål om du har fri tillgång...?!

Som andra sagt tycker jag att det är alldeles för billigt. OK om man har en el två inackorderingar så är det inte jättemycket extra jobb vid in- & utsläpp osv, men tolv st måste ju ta iaf en timme om dan att fodra morgon & kväll samt ta ut? Bara det är ju 30 timmar arbetstid per månad för dig, får du ut något alls för det?
Även om gården producerar foder så att inackorderingarna kommer undan billigt där ska du ABSOLUT ta betalt för din tid, slitage på byggnader o mark osv osv. Att sen gården & stallet ser helt fantastiskt ut är ju också värt en och annan slant tyckar iaf jag!
Tipset om att höja i två steg var bra, då får folk chans att flytta om dom inte accepterar. Då får du dessutom in mer pengar lagom till vintern när hästarna äter mer och tar mer tid med täcken osv.

Dubbla stallhyran, vore ett rimligare pris.

Häromkring får man betala mellan 2800-3500:- för den servicen. Kallhyra går aldrig på under 800:- här, och då är det kallhyra, alltså ingen service alls så som insläpp eller fodringar.

KL
Hänger på och blandar mig i.

Jag bor i östergötland, dvs ett av landets hästtätaste län. Det du kallar KALLHYRA här, innebär att INGET annat än boxplatsen ingår. Inga turer med fodringar, inga in och utsläpp, inget foder punkt slut.

Här ligger en normal kallhyra i den bemärkelsen JAG definiterar det som kallhyra per ovan, på 700-750 kr. Betes hyra under betessäsong, om du ska ha tillgång till boxen och stallet samtidigt, ligger på 550-600 kr ungefär.

Står i kollektiv där vi tar ALLA turer och fodringar själva, stallet är nog likvärdigt ditt i fråga om finesser, men ditt är mer nyreonverat och därför prydligare. vi har dock skrittavstånd till ridhus och stor anläggning med ft bana och jättefina ridvägar överallt. för detta betalar vi 1200 kr i månaden då ingår foder och strö. men som sagt, vi tar ALLA turer själva kollektivt.

du är för billig. säger som Lovisaleonora - våga förlora ngra existerande hyresgäster om de tycker det blir för hög hyra, och få in nya. Höj rejält, säger som ngra andra, du kan ta iallafall 800 för A-B, 900 för C-D och 1000 kr för stor häst. Med LÄTTHET.

och för betet så höjer du genast till MINST 500 kr. 300 kr - pah!!!! :mad: tro f-n att du går back, det är rena välgörenheten för att inte säga stöld som du utsätts för, inkomstmässigt.

lyssna på råden du får från alla håll och kanter här i tråden och spotta upp dig! (peppa peppa! :))

Vi har en inackordering hos oss och tre egna.

Vi tar ut en kallhyra på 800 kr, vi har tre stora hagar, vinter-, vår- och sommarhage. Håller på att bygga om stallet med boxar på ca 12 kvm.
Ridbana på 20x40, belyst.

Sen betalar han för mat, mockning och totalhelskötsel, dvs vi har hästen som vår egen då ägarna bor utomlands. (Hästen är gammal och ville inte följa med). Allt som allt så betalar han 4000 kr... Då får vi lite extra för att Frasse mår så bra. :D
Pengarna räcker också till hovis och vaccinationer. ;)

När vi är färdigbyggda kommer vi ev. ta in fler och de kommer få betala kallhyran och det maten kostar, plus ev tjänster. Om de vill hjälpa till så får de avdrag på hyran.

Alltså håller jag med de andra om att du är för billig!!!

Senast ändrad:

:eek: Hade jag bott kvar "hemma" hade du haft mig bankandes på dörren just nu!! ;)
Det är fortfarande superbilligt och jag hade gladeligen betalat det du begär om jag hade bott någon mil närmare...

En islandshästägare smyger sig in....
Jag har ett litet stall, vindskydd och schysst hage. Har en tjej som har paint/halvblod hos mig, hon vill ha lösdrift och det är det som är här. Hon betalar för tillgång till box+hö 600 kr. Jag fodrar hennes och våra egna isläningar fn 3 st, 2 gånger per dag. Kraftfodringen sköter hon själv. Sommaren betalar hon 300 kr.
Är det ok?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka