Jag ska höja hyran!!!

W

werah

Den 1 sept. höjer jag hyran och skulle vilja ha hjälp av er att få veta om det är rimligt!! Jag har hittills haft 650:- i kallhyra sept till maj. Under sommaren har jag reducerat hyran till 300:-/mån trots att vi har kanonskötta klippta enorma beten. Stallarna är nybyggda med klimatsystem och utfräscha stora utrymmen! I kallhyran har morgon och nattservicen ingått. Dagtid har hästarna på vintern rundbal i hagen. Foder har gått att köpa till reducerat pris till våra inhyrda. Ex. Hösilage 0.65 öre/kg, Havre 1.20 öre /kg, Hö 1.20 kr/ kg.....halm 0.60 öre/kg.....mmmm.mmmm

Det blir så många olika summor att hålla koll på och jag har sett att en del inte sköter sig utan plockar utan att betala...

Mitt nya system!!

Ps!! Moderator!!! Detta är inte en smygannons!!! Jag har fullt i stallet och en lång kö!!!

A+B= 750...året om alla månader. fri tillgång på grovfoder och spannmål. Ej halm......fö som tid.
C+D=800....samma som ovan
häst850.......samma som ovan....

http://www.hastannonser.se/showHorse.aspx?id=129293

Här är platsen......snälla ge åsiklter, det är svårt att veta samtidigt som hästägare verkar vara ett snålt släkte!! Just nu har jag mer utgifter än vad mina inhyrda bringar!!!

Hjälp!!!

Sv: Jag ska höja hyran!!!

Jag kan säga att jag betalar i kollektivstall 800kr i kallhyra och då ingår vatten och el och så box på 9 kvadrat..och på sommaren 500kr pga att elförbrukningen är lägre då.
Stallet jag står i är i sämre skick än ditt dessutom och ligger mer än 1 mil från stan.
Så du kan nog verkligen ta mer betalt än det där..:cool:

Senast ändrad:

Jag betalar 1.250 kr & månad. Då har jag en box på ca 11 - 12 kvm, morgonfodring och kvällsfodring. Halvusla hagar och en dåligt underhållen paddock. Betalar samma året om , är dock fri att stalla upp och släppa ut när jag vill.

Jag tycker att tillgång till box, hage och utfodring morgon och kväll kan ligga på ca 500 kronor.
Det täcker el och slitage pluss lite för det jobb man lägger ner.
Om man har ridbana så ska den ju upplysas vid ridning och det kostar.
:crazy:En ren kallhyra på runt tusenlappen är inte orimligt om man har bra stall, bra hagar och ligger bra till.

Det kostar att ha hästar hemma och det kostar att ha hästar inhyrda.

helt klart kan du ta mer betalt! Har varit skonad från dyra stallhyror men 1300kr med mat och service ser jag inte som särskillt mycket när man har en ponny. Givetvis minskas matmängden om hästen är mindre ;)

Men varför kan inte ägaren säga hur mycket hästen äter och så får den betala utefter det? Behöver inte ha reducerat pris. De har ju rena lyxen ialla fall!

synd att några är oärliga och förstör för andra.

Jag tycker de verkar ha rena drömmlivet hos dig, och de är antagligen (förhoppninsgvis) väldigt tacksamma och nöjda över det.

Du är inte för dyr och säger de det så kan de få flytta.
Jag skulle lätt stå hos dig om jag bodde i dina trakter och inte hära.

Förvisso är jag supernöjd med mitt nuvarande stall med.

jag tycker att de nya priserna verkar blliga också. lätt att man får betala 750:- i kallhyra i mina trakter och då ingår ingen service, inget strö och inget foder alls.
se till så att hyran täcker för dina utgifter. något ska du ju gärna ha för arbetet också.

Ta mer betalt! I mitt förra stall låg hyran (inkl. halm, morgon o nattfodring, utsläpp) på 700. Hö (halvkass kvalite) 2,50 kr/kg, havre 2 kr/kg. Betfor+mineraler 30 kr/mån (fick inte bestämma själv hur mkt utan det var "enklast" att alla fick samma). På sommaren betalde man 500/mån plus ev havre.
Där jag står nu kostar det 1600/mån (inkl morgonfodring) o då har man fri tillgång till halm/spån, hösilage, havre och betfor. 1000 kr på sommaren och då får man också ta foder.

Vad gäller stallen så var det första iofs bättre standard, men nu har vi hyffsade rast-och beteshagar samt en helt ok upplyst paddock

Om jag var du så skulle jag ta 800:- för A&B,900 för C&D,och 1000 för stor häst..Stallet ser jättefräsch ut,och har ju ridbana med!

Jag betalar 800:- i månaden för en box på 9 kvm,dåliga hagar,trångt stall,och paddock,ridbana finns inte så långt ögat når..

Då ingår el,box,kallvatten,och hö.

Jag "hyr" ut en stallplats helt gratis.
Men det är ett litet stall med bar min häst och en "inhyrning" som jag valt ut med omsorg.

Jag tar inte betalt men hon som äger andra hästen är verkligen toppen och tar ansvar över inköp och arbeta när det gäller saker som måste fixas.

Som hyresvärd som man betalar till tar man ju på sej väldigt mycke ansvar. Det slipper jag ;) (men jag mockar för och sköter hennes häst gärna flera dagar i veckan)

Tycker du kan ta mer. Jag har betalat 700 i kallhyra på ett ställe för storhäst och då ingick det ingen mat eller service alls, och du skulle alltså bara ta 150:- mer fast grovfoder ingår och du ger viss service.
Stor häst tycker jag gott du kan ta 1000:- för.

Är det verkligen marknadsmässiga priser i ditt område? Jag tycker det verkar på tok för dyrt.

Om du höjer till vettiga priser kommer du måhända bli av med några snålvargar, men de vill du inte ha i stallet. Det är dessa snålvargar som stjäl foder, vägrar betala, ylar i tid och otid och är allmänt enerverande. Våga höja till en vettig nivå, då har du större chans att få in vettiga inackorderingar. Har du dessutom kö behöver du ju definitvt inte skrapa med foten och böja på nacken!

Jag hade från början bara en inhysning med lååååg hyra...sedan har det bara rullat på. Därför har hyran varit så låg. Grejen är att det är klurigt att höja massor på en gång, det var därför jag tänkte att det vore bra att höja lite varje år framöver?!? Guuud så svårt!!

Är det verkligen marknadsmässiga priser i ditt område? Jag tycker det verkar på tok för dyrt.

Om du höjer till vettiga priser kommer du måhända bli av med några snålvargar, men de vill du inte ha i stallet. Det är dessa snålvargar som stjäl foder, vägrar betala, ylar i tid och otid och är allmänt enerverande. Våga höja till en vettig nivå, då har du större chans att få in vettiga inackorderingar. Har du dessutom kö behöver du ju definitvt inte skrapa med foten och böja på nacken!
Tycker du att det är för dyrt eller för billigt eller är du ironisk? Eller skrev du fel/jag läste fel?

Tar du inte mer eftersom grovfoder o spannmål ingår? Jag betalar en kallhyra/box på 625kr o inte 17 får jag grovfoder o spannmål för under 200kr/häst även om jag har shettisar.
Nä våga ta betalt vad det kostar. Sätt ett boxpris o sen ett pris på foder tex foder/mån. kostar 500kr då ingår MAX si eller så många kg grovfoder o spannmål.

Jag flyttar gärna mina hästar till dig annars för det blir ju nästan gratis för min del som har 6 st.

Jag bor i ditt område och har stått inhyrd i dina trakter (har numera eget stall :bow:)
Du är för billig och jag känner inte dej och vet inte hur du är som stallägare men jag tror att du är bättre än dom flesta.

Ta högre kallhyra än du gör idag och marknadsmässiga priser för det foder och det arbete du gör med hästarna.

(tycker jag)

Kan säga så här ..jag tycker ditt pris är otroligt billigt.Det ska ju gå runt för dig oxå..

för ca 7 år sedan när jag hadde häst hadde jag den i en by 3 mil i från en liten stad. och redan då betalade jag 800 kr i kallhyra..
Kallhyra för mig är tillgång till hagar och anläggningen i sig + box /el och vatten.Inget mer alltså.

Med det du erbjuder för storhäst i dagsläget här där jag bor kommer man inte under 1500:-

Senast ändrad:

Jag tycker att du kan ta mer betalt än det .

I stallet jag stod i vintras betala jag 550:- då ingick halm, fodring morgon & natt på vardagar ... utsläpp & helger hade schema .
det fanns en ridbana, den funka men var djup & det var inte ofta han harva den .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka