Jag ska bli hästägare för första gången!

the_connemara

Trådstartare
Och jag vet inte alls hur det går till :eek: Ok, vetbesiktning med böjprov o sådant men ja, mer då?

Hästen vi ska köpa har vi haft koll på sedan föl, hjälpt till på stuteriet och har stort förtroende för uppfödaren som även har bra koll på hästköp så klart ;) Men ändå! Hade gärna velat veta lite allt möjligt om hästköp!

Fö så känner vi hästen väl, har stått hos oss sedan spetember o vart "som vår". Blir 3 i år om det spelar ngn roll.

Lite mer konktreta grejer:
*Besiktning: Hur går det till? Vad kollas? Vem betalar o bestämmer vet? Hur "gammal" kan den vara för att fortf vara aktuell?

*Försäkring: Skrivs den bara över eller kan man byta utan problem med dolda fel osv osv som man hör så mkt om? Höja/minska belopp, kan man göra det i samband med köp?

*Kontrakt: Ngt spec som man bör/inte behöver skriva? Får man typ "kvitto" eller nåt så hästen verkligen är MIN sedan eller hur funkar sådant :D

*Pass: Hur fixar man ändringar i det? Vem ska lämna papper (antar det är ngt sådant med köpekontrakt osv) o så o kostar det ngt? Hur lång tid tar sådant? Kan man samtigigt ändra uppgifter i passet? Upptäckt en vit ball på ena bakbenet som inte står med, är det ägarens ansvar (dvs sen vårat) att uppgifterna stämmer? Får då vill man ju ändra så det inte händer ngt.

Två ägare: Jag ska dela hästen men min mor men troligvis får hästen stå på mig. Kan det ha ngra neg konsekvenser? Jag är ju student osv medan hon har fast jobb o har hästen hos sig. Annat om att dela häst? (med ngn som man litar på då, tänker ju inte ha ngt inbördes kontrakt på vad som är mitt o hennes o vad vi ska göra/inte göra, det löser vi ;))

Ngt mer ni kommer att tänka på? Allt är välkomet!!

Sv: Jag ska bli hästägare för första gången!

verkning varannan månad.
rätt foder och fodermängd.
avmaskning.
tandläkare.
o.s.v.

Sv: Jag ska bli hästägare för första gången!

Lite mer konktreta grejer:
*Besiktning: Hur går det till? Vad kollas? Vem betalar o bestämmer vet? Hur "gammal" kan den vara för att fortf vara aktuell?

Det beror på om det är en gårdsbesiktning eller klinikbesiktning.
Allmäntillstånd, hull, slemhinnor, uppförande, öron, ögon, hjärtat, munhåla o tänder, hovar, böjprov, yttre könsorgan, skelett, senor, leder är väl de saker som kollas vid gårdsbes. Om man väljer att göra klinikbes kan man röntga mm. Tror inte den får vara mer än 2 veckor gammal för att gälla när man ska teckna försäkring. Vem som betalar kommer man själv överens om.
*Försäkring: Skrivs den bara över eller kan man byta utan problem med dolda fel osv osv som man hör så mkt om? Höja/minska belopp, kan man göra det i samband med köp?
Man kan ta över försäkringen o då ska dolda fel oxå följa med om den finns redan. Visst kan du höja beloppet, olika hur stor höjning de olika förs. bolagen godkänner så prata med dom men i regel sätter man ju försäkringsvärdet på samma summa som du betalt för hästen sen kan du höja allt eftersom hästen utbildas osv.
*Kontrakt: Ngt spec som man bör/inte behöver skriva? Får man typ "kvitto" eller nåt så hästen verkligen är MIN sedan eller hur funkar sådant :D
Jag hade köpt ett riktigt köpekontrakt i någon hästbutik, där står ju alla punkter som kan vara viktiga. Detta gäller som kvitto men du kan ju oxå be om ett separat kvitto om du vill det.
*Pass: Hur fixar man ändringar i det? Vem ska lämna papper (antar det är ngt sådant med köpekontrakt osv) o så o kostar det ngt? Hur lång tid tar sådant? Kan man samtigigt ändra uppgifter i passet? Upptäckt en vit ball på ena bakbenet som inte står med, är det ägarens ansvar (dvs sen vårat) att uppgifterna stämmer? Får då vill man ju ändra så det inte händer ngt.
Du skickar in kopia på köpekontrakt till de som utfärdat passet (skulle tro att de ska ha passet oxå för att göra ändringen) Det är ägarens skyldighet att se till att uppgifterna i passet stämmer (tex färg, tecken osv) Olika vad ändringar kostar men ägarbyte brukar kosta 1-200 ungefär, gå in på föreningens hemsida o titta om det finns uppgifter om kostnader för ägarbyte där.

Vet inte hur det fungerar med 2 ägare men tror inte att det har någon betydelse.

Grattis till hästen och lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 815
Senast: Jerseyite
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 661
Senast: Rie
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 637
Senast: Lobelia
·
H
Hästmänniskan som om det inte vore nog att vara gravid o behöva lämna ut hästen på foder, nee, det ska krångla när allt är bestämmt oxå... Jag...
2
Svar
35
· Visningar
3 041
Senast: hemligtnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd