blir så trött....

Sv: blir så trött....

Tycker inte alls du är oseriös, har själv en häst på foder o hon som har hästen maila över ett foderavtal som hon hittat på nätet samt ett par egna punkter som hon hade tex att hästen inte skulle hoppas eftersom hon inte trivs med det osv, men det var ju sådana saker vi diskuterat när jag varit där o provridit så det var inget jag tyckte var konstigt snarare tvärtom. Det är ju bara bra att man vet hur ägaren vill ha det så slipper det bli bråk om oklarheter senare.
Jag menar det är ju trots allt hennes häst så skulle det varit något jag inte gillat hade jag antingen fått finna mig i det eller letat en annan häst.
Hoppas verkligen du hittar en bättre fodervärd!:)

hon säger att det känns inte som att jag litar på henne bara för att jag skrivit allt det där..
men det handlar inte alls om det....

Det är väl självklart att man inte litar helt på sin fodervärd. Då hade man ju låtit bli kontrakt överhuvudtaget. Det är ju självskrivet och inget att diskutera ens.

Dina krav är rimliga. Jag har när jag lämnat ut och lånat häst alltid skrivit hur hästen får användas. Vem exakt som står för vilka kostnader i fall hästen skadas osv.

Hälsning Maja

Näe du, säger som de andra. Krånglar hon nu och kallar dig oseriös, då är hon väl inte den du vill ska ha din ögonsten.
Du äger hästen och har rätt att skriva in det du anser vettigt i kontraktet, du är rädd om din häst helt enkelt. Vill hon inte får hon låna en annan häst.

Lycka till

Alla svarar att kraven på fodervärden är rimliga trots att ingen sett /läst vad som står i kontraktet ??

Skulle dock inte lämna iväg hästen när det börjar med olika åsikter om saker och ting .

Varför inte lägga ut kontrakten och få en objektiv bedömning på vad som står i det och ev få hjälp med om det finns någon fallgrop*i kontraktet ?

Alla svarar att kraven på fodervärden är rimliga trots att ingen sett /läst vad som står i kontraktet ??

Men Ts har ju skrivit vad hon har tagit upp i kontraktet och att den ev. fodervärden tyckte att det var orimliga krav! Och det är ju dessa krav som folk tycker är rimliga!

Du har ju inte heller isf. sett/läst vad som står i kontraktet och tyckte trots det att citat: "inga konstigheter?? "

Kicki :)

Men Ts har ju skrivit vad hon har tagit upp i kontraktet och att den ev. fodervärden tyckte att det var orimliga krav! Och det är ju dessa krav som folk tycker är rimliga!

Du har ju inte heller isf. sett/läst vad som står i kontraktet och tyckte trots det att citat: "inga konstigheter?? "

Nepp jag har heller inte sett kontraktet ;)

Dels så tycker jag det är konstigt att den ev Fodervärden reagerar så starkt som hon gör och att den som startat tråden startar ett nytt nick för den här frågeställningen .

Varför gör man det ?
Och sen är det så att man alltid på Bukefalos får höra den ena sidan av saker och ting !?

Jag tar ingen ställning igentligen varken för eller inte mot Fodervärden eftersom man kanske inte har all fakta .

Däremot så har man redan handlat i en konflikt med varandra så är det lika bra att avbryta sammarbetet och leta efter en annan fodervärd ;)

Mvh Mia

tråkigt att hon tyckte du var oseriös, skulle jag låna en häst med det kontraktet, skulle jag bara vara glad, att ägaren är noga med vem hon skickar hästen till och att ägaren faktiskt bryr sig.

Jag har en foderhäst nu, och jag och ägaren hörs varje dag. vi ringer emmellanåt men oftast skickar jag något sms i stil med:

Allt är ok med Per, vi red en tur idag, gick super!

korta sms men äöndå betyderlsefulla för ägaren då hon tycker det är kul att jag hör av mig.

Nepp jag har heller inte sett kontraktet ;)

Dels så tycker jag det är konstigt att den ev Fodervärden reagerar så starkt som hon gör och att den som startat tråden startar ett nytt nick för den här frågeställningen .

Varför gör man det ?
Och sen är det så att man alltid på Bukefalos får höra den ena sidan av saker och ting !?

Den som startat tråden kanske lätt går att känna igen under sitt vanliga nick och vill i denna situation undvika detta. Sedan är det väl inte så konstigt att fodervärden reagerar så, finns väl alla möjliga människor som inte kan se saker ur andras synvinkel, i detta fall hästägarens!

Klart att man bara får höra ena sidan, men det är ju inte specifikt för Buke, så är det ju ofta IRL. åxå. Och man måste ju i detta fall tro på det TS skriver, annars blir det ju helt hopplöst att yttra sig om någonting som någon överhuvudtaget skriver.

Det är ju hästägaren som bestämmer inte en tränare! Den som ska ha hästen på foder får ju finna sig i hästägarens önskemål eller avstå och ta en annan häst. Det är ju helt upp till ägaren vilka krav som ska ställas och då i slutändan upp till den påtänkta fodervärden att acceptera eller avstå.

Svarar på ditt inlägg fast egentligen är det nog mer ett svar till hela grejen.

Självklart är det så att den som är fodervärd får lov att gå med på vad hästens ägare ställer för krav, annars blir det ju till att leta annan häst. Såklart.

Så långt är jag absolut med.

Dock så ställer jag mig tveksam till om man som hästägare verkligen bör ställa krav på allt möjligt bara för att man är ägaren och då bestämmer.

Absolut ska man ha kontroll på sin häst, att höra hur det går skulle för mig vara ett måste, dock så anser jag nog att om jag av en eller annan anledning inte kan ta hand om min häst en tid och söker efter en annan som är villig att stå för hela kostnaden för MIN häst då måste jag ju också ge denne friheten att rida/träna min häst på sitt sätt.

Det får ju finnas gränser såklart och totala galenskaper ska ju inte accepteras, tänker nu mer i det normala fallet.

Skulle jag inte vilja låta den av mig utvalde fodervärden ta ansvaret för hur hästen sköts/rids/tävlas, ja, då skulle jag nog skaffa en skötare under den tiden jag själv ej kan rida eller ha hand om hästen OCH då ta hela kostnaden själv.

Jag tycker inte det skulle kännas schysst att låta någon annan betala och ta hand om min häst en längre period och samtidigt bestämma vad fodervärden får och inte får göra.

Jag tycker man ska vara ganska glad om man hittar en fodervärd som är beredd att ta hela kostnaden och skötseln för en häst under en så kort tid som inte ens ett år.

Hängde någon med i mitt svammel.? ;)

Jag håller med dig fullständigt! Jag skulle absolut inte vara beredd att ta en häst på foder och betala alla kostnader för hästen men ändå inte kunna använda den till tävling och dyl., välja min egen medryttare etc. utan att behöva kolla av med ägaren.

Till ts, jag tycker inte att du ska lämna ut hästen till den här fodervärden utan till någon som kommer att tillse de krav du har (under förutsättning att någon är beredd att göra det).

Jag tror överhuvudtaget att om man har ett stort kontrollbehov (vilket många gånger kan vara motiverat) kanske medryttare är en bättre väg än att använda sig av fodervärd.
Sedan kan även jag tycka att det vore intressant med ett utlagt kontrakt så att man får en aning om kraven som ställs upp.

Men alltså, om hon inte ens har hästen ännu och börjar klaga, så ringer varningsklockorna dovt i mina öron!

Och du avsäger dig inte alls allt ansvar eller rättighet med hästen... du har kvar det eftersom det är du som äger hästen och i slutändan även får hem hästen!

Jag får för mig att den tilltänka fv mycket väl kan komma att tjoa om att du inte får ta hem hästen när du väl är redo att ta hem den...

Hitta en ny fodervärd som kan ta att du skriver ett ordentligt kontrakt, och som kan acceptera dina vilkor.

När man tar häst på foder, så får man hästägaren på köpet!

Försök hitta en annan fodervärd, här ringer varningsklockorna redan.

Klart att man inte kan lita på en fodervärd till 100% i början, det är ju oftast en okänd människa man lämnar ut sin dyrbara ägodel till.
Det är ingen som vet om hästen verkligen får den skötsel o omvårdnad man blivit lovad, man hör ofta om fodervärdar som misskött sin foderhäst.

jag har själv en häst ute på foder, där vi oxå skrev kontrakt. Första året var jag o tittade till honom i allafall en gång i månaden, nu andra året har jag släppt på "bevakningen" eftersom de sköter honom väldigt bra. Vi har regelbunden mailkontakt, hon skickar bilder o avger rapport om hur det går. nu är jag o tittar till honom lite då o då.

Det är iof inte fodervärden som ska hålla kontakten med ägaren, utan tvärt om tycker jag, det är ju ändå min häst i slutändan, mao mitt ansvar

*kl mig själv*

Jag har fått en toppentjej till mitt sto.

Hon förstod absolut att jag är en fånig tjej som ville skriva in i kontraktet att manen på hästen inte fick klippas, och hon höll med mig om att den absolut inte fick klippas heller.
Hästen har en gudomligt fin man.
Jag berättade även bakgrunden till varför jag ville skriva ett fånigt noggrant kontrakt, att jag haft otur med en hel del av fv. (men även haft några bra). Jag poängterade även att jag litade på henne.
Och just tex manen är en sak som det finns grund för, jag tycker min hästs över 1 meter långa man är fin, det har tagit år att få den så lång, hon är aldrig klippt...
Jag lånade ut en islänning med lång man till en tjej, jag sa ordagrant till att sax var absolut förbjudet, och fick ändå hem en islänning med "halvblodsman", dvs 2 dm lång man... Inte det roligaste när man värdesätter att hästen ska vara rastypisk i sitt utseende.

Ja visst är jag lite fånigt som värdesätter sådant, men det tar fv en halvtimme max att klippa av något som tar år att växa ut (och troligast aldrig blir lika långt igen).

Jag litar på tjejen som ska ha mitt sto på foder, hon verkar vara en supertjej!
Ett kontrakt är inte bara förbud och regler, det är även en påminnelse om vad som sas från början, och en säkerhet, för båda parter!

Senast ändrad:

tack för alla svar!

det är skönt att få lite andra ögon på saker o ting,

Nu har jag som tur är hittat ngn som passar bra o som jag kommer överens med, vilket känns super!

så nu kan jag bli hästfri :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 807
Senast: Jerseyite
·
Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 518
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur