Jag ska bli anmäld..

movi

Trådstartare
för djurplågeri..Dom flesta här på katt vet nog om historien om min katt!Kom som 12 v bebis till stallet,bodde där i 2 år,tills han upptäckte att jag och min familj bodde endast 2 km från stallet,så han flyttade hit,och det var helt ok!
Problemet är att när han är inne här i lägenmheten nattetid,så kissar han överallt,på dagarna gör han inget,för då har vi koll på honom,och låter honom gå ut!
Så lösningen blev att nattetid,så sover han i tvättstugan och källaren,dagtid så är han ute eller här inne,som han behagar!
Han får mat 2gånger/dag här inne i lägenheten,går in och ut som an känner för!
Har en väldigt gnällig granne som tycker jag är elak,"katten ska vara inne 24 tim per dygn,stackarn får sov i tvättis och bla bla bla"!
Igår fick hon spel,hotade med att ringa katthemmet och be dom komma och hämta den stackars katten,hon skulle även ringa miljö och hälsa..
Har jag en gnällig granne eller har hon rätt? Man börjar ju bli orolig,Hälsa kanske ringer på dörren en dag el katthemmet tar katten en dag..
Jag tycker nog att min katt har det bra,en familj och hund och lägenhet på dagarna,en tvättstuga och källare på nätterna,mat 2 ggr/dag,och kan gå ut och in som han vill..

Sv: Jag ska bli anmäld..

jag hade väl inte stoppat katten i tvättstugan/källaren.. (haft grannar som hade hundarna boendes i sin källare och jag var för liten och dum för att anmäla det men det skulle anmälts.) men är det rent fräscht och han har nånstans att sova och utrymme är det väl lika bra som vilket annat rum.

tror inte du har nått att oroa dig för, trivdes inte katten hade han flyttat av sig själv.

trivdes inte katten hade han flyttat av sig själv.

Det där är en ansvarslös inställning till katter som bygger på gamla myter om katters självständighet. Ja, katter är självständiga, men det innebär att inte att man kan låta bli att ta hand om dem.

Självklart ska man hålla en katt så att den trivs tillräckligt bra för att inte rymma. Och om den försvinner måste man försöka leta rätt på den - inte säga "jaja, han flyttade".

Och på motsvarande vis behöver det inte nödvändigtvis vara ett tecken på bra katthållning att katten inte försvinner.

nej givetvis inte. vad jag menade var att så länge de tar väl hand om katten är det ju inga bekymmer. de vet väl bäst själva vad deras katt trivs med?

Jag svarade inte TS, jag reagerade på det du skrev om att katten skulle ha flyttat om den inte trivts.

Nej jag tycker det låter som att katten har det bra!
Anmäler man dig tycker inte jag man har alla hästarna i sina spiltor,om man säger så..:rofl:

Feel free to anmäla mig också som har min Perserkatt och mina två långhåriga bondkatter utomhus:eek:o inne som dom behagar.
Borstar givetvis dom.

jag vet. det var det jag svarade på. detta är en katt som vart utekatt och bott i stall men valt att flytta in och bo inne. Jag tog för givet att (har läst TS andra trådar om katten med och det verkar snarare vara grannen som letar bråk, men visst jag kan ha fel. ) katten har det bra där den är.

tvättstugan är på 2 rum,en tvättdel och en torkdel,han är på torkdelen,längst in,har en sovplats där på ca 5 höga utemöbelsdynor,och kan om han vill,gå ut,då ytterporten är öppen eller gå upp i trappan och lägga sig vid våran dörr,har en soffdyna där!
Så det började med att granntanten öppnade tvättis till katten,det är en allmän tvättstuga,vi är 4 familjer i huset,men det är bara 2 som använder tvättis(jag o granntanten),dom andra 2 familjerna har egen makin i lägenheten!
Och jag vet att katter behöver tillsyn,precis som med alla djur,men är jag kattplågare dom 6-7 tim han får ha tvättis som "hem",dom andra 17-18 tim är han ju välkommen in här i lägenheten,om han vill,det är inte alltid han är inne i långa stundr,sen ut en sväng,sen in en sväng osv? Räknas jag som ansvarslös kattägare?
På kvällen vid 23 följer han med på promenad med mig och hunden,och vid 6 på morgonen,så följer han med på promenad,sen kommer han in och äter frukost här,gosar vilar och vill ut ett tag..

Senast ändrad:

det är ju bra att han har möjlighet att gå ut när han vill. och varmt och gott att sussa med. det som kan bli problem är väl att det är en allmän tvättstuga helt enkelt, granntanten har rätt till en kattfritvättstuga om hon vill ha det skulle jag tro..

det är ju bra att han har möjlighet att gå ut när han vill. och varmt och gott att sussa med. det som kan bli problem är väl att det är en allmän tvättstuga helt enkelt, granntanten har rätt till en kattfritvättstuga om hon vill ha det skulle jag tro..

Ja,om hon vill,men det är hon som började med att släppa in den stackars katten där,när jag vid ett tillfälle inte var hemma när katten satt i trappan,sen har hon låtit dörren stå öppen,ifall han inte får komma in..Och hon badar sina katter i tvättis,och badar även hunden däer,som hon är hundvakt åt ibland! Och lägger barnbarnets hästgrejor i böt där nere,så nj,det har inget med hår eller allergier att göra!

Hmmmm... Problemet här är ju inte att katten far illa, utan att du släpper in en icke rumsren katt i en allmän tvättstuga och låter honom sova där varje natt. Ledsen, men knappast att djurskyddsinspektören går på din linje om tanten anmäler.

Djur får inte bo i en allmän tvättstuga, allra helst när den inte är rumsren. Om du inte kan ha katten inne hos dig på natten för att den kissar överallt när du ligger och sover, går det ju inte att lösa det problemet genom att låta katten sova och kissa överallt i tvättstugan.

Har jag förstått rätt? I så fall: Det går ju bara inte. Tanten kommer att få rätt.

katten kissar inte i tvättstugan,för när han blir nödig så kan han gå ut,enda gången han gjort något där är när då grannen stängt in honom i tvättstugan för att hon tycker att det är för kallt för katten att gå ut och kissa..
Och,det är grannen som föreslagit att han kan vara i tvättstugan,för hon vet att han gör inne här i lägenheten,och sa att ha honom i tvättis på nätterna..Så det var hon som föreslog det och tyckte att det var helt ok,det jag tror som nu startade detta var att,varje kväll smyger hon ner i tvättis och drar på torken i torkrummet på 6 tim tll katten,och det var det jag sa ifrån om,sa att det kommer att bli ett herrans liv på hyresvärden om vi kör torken hela nätterna utan att ha tvätt..det drar ju el ett gammalt torkaggregat..då började hon härja..

Har ni öppet in till tvättstugan hela nätterna, för att katten ska kunna gå ut om den behöver kissa? Och kör torken för att katten inte ska frysa? Oavsett vem som gör och har gjort och sagt vad, och om du eller tanten är skyldig till det ena eller det andra, går ju inte detta...

Mitt förslag till lösning är att du börjar ha katten instängd på toa hos dig nattetid med låda, så kissen blir rumsren.Borde gå att lära om kissen att använda låda. Och om den kissar utanför är det ändå rätt lätt att ta rätt på inne på toa.

Alternativt att du med värdens tillåtelse bygger ett katthus ute och ordnar med värme där, som du betalar själv. Värden kommer ju inte gilla att det står öppet in till tvättstugan hela nätterna och att katten bor där.

15 nätter på raken hade jag kissen instängd på toan,nån natt gjorde han på lådan men mest höll han sig,men när han får fri tillgång till lägenheten nattetid så pissar han på flera ställen,han trivs inte instängd det visar han genom att pissa inne,utan vill kunna gå ut och in,men han vill inte heller vara på heltid i stallet.
Dagtid kissar han ej inne,då jag är vaken och ser när han vill ut..
Och placera om en kisse som inte är rumsren,ja det är svårt,kanske rentav omöjligt..
Jag vill att det ska bli vår,då kan jag ha mitt toafönster öppet och han tar sig in och ut på en bräda,ca 1m,så hade vi i somras och höstas och en bit i på senhösten..
Och jag förstår inte varför grannen i dryga månaden accepterar katten i tvättis,för att sen när jag protesterar om torken,ja då går hon i taket..
Jag var ute en snabbis med vovven nu,då lyser det i tvättis,torken är på,ingen tvättar..Men katten ligger här inne och har gjort i flera timmar..

1. Katthem har ingen befogenhet att åka och hämta djur så det är ett tomt hot från din granne. Skulle någon komma och knycka din katt är det de som brutit mot vår lagstiftning så då kan du polisanmäla.

2. Din katt har tak över huvudet, får mat och veterinärvård (utgår jag ifrån) så jag har väldigt svårt att se att en inspektör skulle kunna finna några stora brister i din djurhållning för av vad jag har läst bryter du inte mot någon direkt lag/föreskrift i din katthållning.

Peppar peppar,jag har en frisk katt,så ännu ingen vet.vård..ja kastrering märkning och vaccinering har han fått! Några mindre modell sår har jag klarat själv,och naturligtvis så skulle jag åka till vet om det behövdes,det gör jag med mina andra djur,så även kisse-pisse!
Vet att flertalet säger bara en katt,men det är min Pysen!

Jag kan ju förstå om hyresvärden skulle klaga om han fick reda på att dörren är öppen till tvättstugan nattetid och att granntanten har på torken men ur kattens synvinkel har han det nog så bra så jag tvivlar verkligen på att djurskyddsinspektör reagerar och katthem åker inte och tar katter bara så där.

Hyresvärden lär säkerligen ha sina åsikter om det dock. Själv hade jag blivit förbaskad om jag vore hyresgäst. Dörrar in till trapphus och tvättstugor bör vara stängda annars går det åt el. Och ju dyrare elräkning desto dyrare hyra.

Kan du bygga om ett vädringsfönster så du kan montera in en kattlucka?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Hej. Inte varit aktiv på flera år men nu är jag helt rådvill och behöver hjälp så vänder mig hit i hopp om hjälp. Jag har alltid haft...
Svar
13
· Visningar
1 601
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama