Jag ridit dotterns ponny! Vad gör jag nu då...?

Sv: Jag ridit dotterns ponny! Vad gör jag nu då...?

Håller med om ditt resonemang. Det bästa är om barnen har av vuxna utbildade ponnyer och får lära sig tidigt att rida på rätt sätt.

Vi har ju ett typ exempel på detta genom Marina mattson som det åter igen som om att hon vunnit i buke-nyheterna. Hon är fortfarande inte gammal ändå sitter jag med alla mina mer års erfarenhet och önskar att jag hade hennes sits och effektivitet vid ridning som många års bra grundarbete gett henne.

/Camilla

Jag är 169cm lång och väger 60kg.
Jag brukar ibland, då och då rida stallägarens russ som är ca 125cm hög. Visserligen ganska grov men ändå, jag kan rida henne utan problem och ifjol sommar red jag henne ganska mycket och hon fick inga problem, varken på leder eller rygg.

Sen beror det ju självklart på hur grovt eller vältränat russ du har men jag ser absolut inga problem att du skulle rida russet 1-3ggr i veckan. Du behöver ju inte rida i alla gångarter varje ridtur, bara att träna i skritten ger ju otroligt mycket!

Sen när russet uppför sig och kan åtminstonde skänklarna tycker jag du ska låta din dotter rida för en duktig instruktör som kan hjälpa henne att jobba vidare med ponnyn! :)

Visst kan god ridning göra en häst "svårriden" för oss kreti och pleti.

Bent Branderup har berättat om hur han i sin ungdom red en välutbildad häst och sneglade på sina kompisar som satt på läktaren. Ett, tu, tre så hade hästen gjort en sluta rakt in i väggen då den tolkat Bents kroppspråk som om det var det den skulle göra.

Meeen, jag måste säga att jag tror att det är få av oss som rider våra barns ponnyer så väl att det bli till nackdel för barnen...... Jag har då aldrig stött på ett sådant ekipage, däremot tvärt om sett många fina vuxenutbildade ponnyer som varit till stor glädje för sina barnryttare.

Själv har jag som (del)mål att ubilda vår (sonens) ponny till både piaff och passage. Och än så länge är hon fullt ridbar både för barn och nybörjare ;) Alla som provat ponnyn hittills är stormförtjusta i henne!

Här t ex testar kompisens 8-åring henne för första gången, gick hur bra som helst:
soa.jpg

TS Du kan säkerligen tillföra ekipaget något genom att rida ponnyn då och då. För stor för det är du ju inte (utgår ifrån att du rider i god balans).

Håller med om ditt resonemang. Det bästa är om barnen har av vuxna utbildade ponnyer och får lära sig tidigt att rida på rätt sätt.

+ 1 på den!

Jag tycker att det är viktigt att barnen har välutbildade ponnyer att lära sej rida på.
Det är ju ingen som föreslår att en vuxen oerfaren skaffar en outbildad häst så varför ska barnen behöva ha det så?

Samtliga av våra ponnyer är välutbildade/välridna och ja, ibland blir det tokigt när barnen rider. Speciellt när de svänger vänster med tygel, skänlel och blick men viker sej i sidan och med vikthjälpen ber ponnyn att svänga höger.

Men vi har små duktiga ryttare som lär sej att rida med fina hjälper, i bra balans och som har koll på vad de gör med sin kropp.
Det är den ridningen som jag tycker att vi runt barnen skall uppmuntra!

Liknande trådar

T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 499
Träning Äger en Shettlandsponny vallack sedan 1,6 år tillbaka. Köpte honom dels för att jag själv var hästlös sedan en tid och längtade...
Svar
18
· Visningar
1 634
Senast: Carolrita
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka