Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
JAg har vart med om tvärtom. Ponnysar som bara ridits av vuxna till en början och sen skulle 12 åringar upp på ryggen och ponnysarna betedde sig riktigt illa för dom va inte vana vid detta.
Dom reds på ett helt annat sätt av de vuxna och hade vant sig vid detta.
Fast jag hävdar fortfarande att det handlar om bristande ridning. 12-åringarna red kanske inte lika bra som de vuxna gjorde. Och en häst som uppför sig dåligt är antingen oriden eller testar ryttaren tycker jag.
De gjorde ju 12-åringarna säkert inte, men en ponny ska ändå acceptera det tycker jag utan att spåra ur. Sen om det hade med ouppfostran att göra tror jag säkert det lite oxå,men ponnysarna gick klockrent med vuxna ryttare.
Men nu pratar jag om ponnysar som BARA hade ridits av vuxna. Och vid 5-6 års ålder ska dom säljas till ett barn och det går åt pipan.
Men det handlar ju mera om hur hästen är psykiskt, om den klarar av att ha en mindre duktig utan att bry sej så mycket. Finns ju hästar som förändras i princip direkt när det kommer upp en duktigare ryttare medan den samtidigt kan ha ett väldigt tålamod med mindre duktiga.Kl
Alla är vi ju barn i början och alla behöver vi något "tåligt" att rida på i början.
Jag säger stopp och belägg vad gäller att vuxna utbildar ponnyer som barn ska rida. Barn har en helt annan motorik och en helt annan känsla än vad vuxna har, de rider inte på samma sätt och ska heller inte rida på samma sätt. Vilket innebär att b-ponnyerna är hemska att rida för oss vuxna, men de fungerar superbra för barnen att rida.
Jag har många gånger suttit upp på b-ponnyer som tävlar de högsta klasserna i hoppning med vinster och jag fattar inte hur barnen vågar rida ponnyerna. Jag tycker att jag inte har någon kontroll, att de inte gör vad jag säger att de ska göra etc. Men det funkar ju uppenbarligen jättebra för barnen.
Man ska inte låta en vuxen utbilda en ponny, det är väldigt lätt att den blir alldeles för avancerad för ett barn att rida då!
Fast dom ponnyerna du pratar om är klassiskt dom ponnyryttarna som får det jätte svårt när dom sedan ska gå över till stor häst, för dom har bara lärt sig styra och gasa, inte att rida... Dom ryttarna som sitter på välskolade ponnyer är snarare dom som kanske inte vinner alla ponnyklasserna, men som får det enkelt när dom ska ta sig vidare för dom lärt sig rida...
/Camilla
Tycker ponnyakuten är bra att ta in här.
Där var det många som just gasa och red.. Men med hjälp av Tobbe mm. Så började de rida sina hästar.
Så det bästa i detta fall är nog att låta barnet och ponnyn börja rida lektioner i hop. Så de får utveckla sej i samma takt...
Att ubilda ponnyn och så rider dotterna på samma vis är ju ingen idè.
Håller lite med att nu förstår de varann och börjar ponnyn bli utbildad och inte dottern så kanse de inte förstår varann sen.
Nu menar jag inte att ett barn inte ska rida sin häst utan den bör börja träna på sin ridning ihop med sin ponny.
Eller om du rider den men då måste du klara att själv utbilda efter dottern. På så vis är det bra om du lär känna hästen och vet att där går den bra mm..
Men du bör ta med båda i utbildningen och inte bara ponnyn...
Som de säger på ponnyakuten det är alltid rytarens fel... Alltså din dotter behöver utvecklas mer och är hon inte redo eller kan det. Så är det nog bättre att låta henne vara barn och bara gasa och rida.
Hon måste vilja och vara mogen att låta det blir mer ridning av det hela..
Den bästa tiden är ju ändå ens shettis och ponny tid. va kul man hade...
Men som sagt prata med din dotter så du inte gör något som hon inte tycker är kul.
Det är hennes ponny och inte din...
Hon ska inte tröttna och hästen lider inte så länge de har kul ihop..
Så börja med att prata med din dotter och fråga vad hon vill med sin ridning. Vill hon lulla eller rida mer vuxet. Hon kanske vill vänta några år till.
Föräldrar driver sina barn alldeles för mycket ibland.
Känner hon sej redo så kan båda två bli utbildade ihop och utvecklas ihop. Med din hjälp eller en tränares.
Här fick jag mej en riktigt rejäl tankeställare!
Än så länge är dottern nöjd att lulla runt på ridbanan i skritt och trav. Men min tanke har ju hela tiden varit att hon ska ha en ponny att lära sej på vilket blev lite chockartat när jag klev upp på honom och insåg hur "dåligt" riden han egentligen är. Men, det är ju efter MINA normer hur en häst ska kännas att rida, inte min dotters.
Hon kommer ju allt eftersom kunna rida bättre och bättre och hittar ju säkert då egna knep och knappar för att få honom dit hon vill.
Så där har jag aldrig tänkt innan och plötsligt blev ponnyn inte ett "problem" för att jag inte hittar någon som kan hjälpa till.
Jag kan ist lugnt låta dom växa ihop som ett ekipage och ja, jag kan hjälpa henne med hennes utbildning tillsammans med sin ponny (även om det säkert kan vara bättre med en utomstående tränare då hon lätt surar och skäller på mej när jag gör något som inte passar )
Tack!
Precis!!Men min tanke har ju hela tiden varit att hon ska ha en ponny att lära sej på vilket blev lite chockartat när jag klev upp på honom och insåg hur "dåligt" riden han egentligen är. Men, det är ju efter MINA normer hur en häst ska kännas att rida, inte min dotters.
Hon kommer ju allt eftersom kunna rida bättre och bättre och hittar ju säkert då egna knep och knappar för att få honom dit hon vill.
Nej, vad jag menar är att en b-ponny rids huvudsakligen av barn som har ett annat ridsätt än en vuxen. Om en ponny utbildas av en vuxen, lägger man ridningen på en vuxens nivå, vilket barnet inte kan komma upp till eftersom det är ett barn.Jag har vart med om liknande,Jag tror Ramona menar lite såhär,
En b-ponny rids ju huvudsakligen av barn som har ett annat ridsätt än en vuxen pga ben,tyngd ev. bättre motorik etc.
Alltså vänjer sig en del ponnys vid detta ridsätt och sen när en vuxen sätter sig upp blir dte ovant för ponnyn.