Jag ridit dotterns ponny! Vad gör jag nu då...?

T

TrollMamma

Ja, jag har alltså klivit upp på min dotters lilla russ.
Hans 114cm kändes waaay tooo smaaaall mot mina 162cm och 57kg. Men, det gick och det gick bra.
Han som tidigare stannat, backat och bockat av en provridande medryttare gjorde ingenting med mej på ryggen.
Visst, han försökte stanna i "utgångshörnet" med med mina benmuskler och petande med spöet gick han snällt fram.
Inte ens en antydan till att bocka! :banana:

Överlycklig givetvis då jag kommer våga släppa dottern lite mer självständigt på banan.

MEN

Givetvis kom det ett men... HERREGUD vilken oigenomriden ponny!!!
När jag tömkör honom kan jag lätt öka och minska traven med röst och lätta förhållningar.
Jag kan ställa honom i hörnpasseringar och på volten.

Nu hade jag en ponny under mej som varken lyssnade på en förhållning eller skänkel.
Ställa honom var knappt tänkbart, la jag till skänkeln började han rusa och jag tvivlar på att han ens kände min förhållning i tygeln..

Jag köte ett vbl en gång i tiden som efter banan var riden rakt fram i skogen i 220km/h.. det här kändes exakt likadant. Skänkel betyder full fart framåt, tygel betyder sväng eller stopp. Inget mellanting.

HUR kan jag komma till rätt med detta och "omvandla" honom till en lyhörd ponny som är trevlig att rida och som faktiskt lyssnar till sin ryttare?

Jag är förstor, dottern för ung ochg oerfaren. Nån medryttare hittar jag inte.
Tömkör gör jag regelbundet och där gör han framsteg. Men det är ändå inte som att ha en ryttare på ryggen.. :crazy:

Tips??

Sv: Jag ridit dotterns ponny! Vad gör jag nu då...?

Den tanken har absolut slagit mej tidigare. Problemet är att jag har inte lyckats hitta ett enda tillridningsstall som tar emot så små ponnyer?

Men om någon vet av något ställe, pm:a mej gärna!! :bump:

Man får ju inte efterlysa ställen.
Men mitt tips är att du ser dig om efter en DUKTIG liten medryttare som, mot betalning, kan hjälpa er att rida till hästen.

Kolla efter en liten medryttare på närmaste ridskolan, det brukar finnas många bra ponnyryttare där ;)

Jag tycker inte du verkar vara såå för stor för honom. jag tror absolut viktmässigt att du kan rida honom, halå ett russ? ;) Men kanske inte flera timmar varje dag, så jag skulle absolut göra det själv.

/Med stor chans för att jag blir slaktad

Om du inte tycker att det känns helt galet att rida på den så är vikten inga problem för ett russ. Jag hade ridit kanske 2 dagar i veckan + tömkört 2 gr.
Hur gammal är dottern? Ett knep är att tömköra samtidigt som hon rider ,lite trixigt med tömmarna över hennes ben men det funkar ypperligt på busfrön + att ryttaren också kan inverka .OBS låt henne ha tyglarna kvar.

Du kan väl rida honom nån gång i veckan eller två om du har tid??

Jag är 165 och väger 60kg och red flera B-ponny fler gånger i veckan, på min praktik, som behövde ridas genom mellan lektionerna då dom kunde vara lite tuffa mot barnen.

Man behöver ju inte rida en timmes dressyrpass men jag red nog i alla fall 10min skritt uppvärmning och jobb, 10 min travjobb, och sedan galoppjobb 5-10 minuter och sedan avtravning ett par varv åt båda hållen i låg form och sedan skrittade av för hand 5-10 minuter.
Det var inget som nån av pållarna tog skada av. Den ena red jag på en hopplektion också och hoppade studs med.

Jag säger stopp och belägg vad gäller att vuxna utbildar ponnyer som barn ska rida. Barn har en helt annan motorik och en helt annan känsla än vad vuxna har, de rider inte på samma sätt och ska heller inte rida på samma sätt. Vilket innebär att b-ponnyerna är hemska att rida för oss vuxna, men de fungerar superbra för barnen att rida.

Jag har många gånger suttit upp på b-ponnyer som tävlar de högsta klasserna i hoppning med vinster och jag fattar inte hur barnen vågar rida ponnyerna. Jag tycker att jag inte har någon kontroll, att de inte gör vad jag säger att de ska göra etc. Men det funkar ju uppenbarligen jättebra för barnen.

Man ska inte låta en vuxen utbilda en ponny, det är väldigt lätt att den blir alldeles för avancerad för ett barn att rida då!

Varför ska barn inte rida på samma sätt som vuxna?

Så man ska ändra ridsätt när man blir vuxen då? Jag tycker nog tvärtom, lär ponnyerna ordentligt så att dom kan lära barnen sen att rida riktigt och sen kan rida alla hästar istället.

Äsch det var det konstigaste jag hört på länge!

Ridning är ju ridning hur gammal eller ung man än är. En oriden ponny är som en oriden häst och vice versa. Den enda skillnaden mellan en häst och en ponny är storleken. Och möjligtvis det faktum att många ponnyer (ffa mindre) är oridna eftersom det mest är oerfarna ryttare som rider dom.

Eller ändrar ryttare över 18 år sin ridning så att de kan gå från den speciella ponnyridningen till hästridning? :confused:

Till TS: Jag tycker du kan rida ponnyn någon dag i veckan och tömköra den någon dag i veckan också! Om du skrittar fram och av den vid hand och inte sitter på den så länge åt gången kommer det gå bra. Känns det helt fel kan du fråga på din lokala ridskola om det antingen finns någon liten duktig ponnyryttare som vill hjälpa dig eller om den kanske kan gå med på någon duktigare ponnylektion och något duktigt barn får rida den?

Det där var det konstigaste jag hört på länge! Varför ska ponnys och hästar inte ridas på samma sätt??

Så man ska ändra ridsätt när man blir vuxen då?
Alltså, det är ju inte så att man helt plötsligt en dag är vuxen och måste lära sig allting på nytt liksom.

Barn har inte samma motorik och konsekvenstänkande som vuxna. De har heller inte samma finmotorik. Det är tex därför vi inte låter hur unga barn som helst cykla till skolan tex. De kan helt enkelt inte cykla på ett tillfredsställande sätt och samtidigt tänka på trafiken. Samma sak varför ungdomar inte få ta körkort förens de är 18 år gamla. Man anser inte att de har motoriken och utvecklingen för att klara av att köra säkert och klara av trafiken med allt vad det innebär.

Det är samma sak med ridning. Vuxna klarar av att rida med sätet på ett helt annat sätt än barn, hålla emot med magen etc för att vuxna först och främst har en helt annan kontroll över sin kropp, men också för att vuxna förstår varför och hur det inverkar på hästen.

Ett barn har inte den kroppskontrollen och de har heller inte samma tänkande som en vuxen har och rider därför inte på samma sätt.

Senast ändrad:

Varför ska ponnys och hästar inte ridas på samma sätt??
Jag säger inte att de inte ska ridas på samma sätt. Det beror ju helt på vem det är som ska ha hästen och ponnyn. En b-ponny ska ridas av barn och därför är det viktigt att barn ska kunna rida den också. Utbildar en vuxen ponnyn blir den lite för avancerad för att gå bra med barnet, eftersom den kräver mer av sin ryttare.

Vuxna och barn rider inte på samma sätt helt enkelt!

Men du skrev att barn inte ska rida på samma sätt som en vuxen, vilket jag tolkar som att det inte är något att eftersträva. Varför inte?

Dessutom tycker jag att din "cykla i trafik"-liknelse inte håller, eftersom att vara ensam på en ridbana med en vuxen (fattade jag det som), som kanske tom instruerar, inte är tillnärmelsevis samma typ av situation.

Alltså, det är ju inte så att man helt plötsligt en dag är vuxen och måste lära sig allting på nytt liksom.

Barn har inte samma motorik och konsekvenstänkande som vuxna. De har heller inte samma finmotorik. Det är tex därför vi inte låter hur unga barn som helst cykla till skolan tex. De kan helt enkelt inte cykla på ett tillfredsställande sätt och samtidigt tänka på trafiken. Samma sak varför ungdomar inte få ta körkort förens de är 18 år gamla. Man anser inte att de har motoriken och utvecklingen för att klara av att köra säkert och klara av trafiken med allt vad det innebär.

Det är samma sak med ridning. Vuxna klarar av att rida med sätet på ett helt annat sätt än barn, hålla emot med magen etc för att vuxna först och främst har en helt annan kontroll över sin kropp, men också för att vuxna förstår varför och hur det inverkar på hästen.

Ett barn har inte den kroppskontrollen och de har heller inte samma tänkande som en vuxen har och rider därför inte på samma sätt.

Jag håller helt med här!

Och för er som tror att det händer på en timme: Det sker med tiden man rider. Man utvecklas ALLTID när man rider, och blir ju aldrig fullärd. Hela tiden lär man sig något nytt, lär sig något på ett annat sätt osv.

Fast med den inställningen kan ju inte heller rutinerade vuxna och nybörjarvuxna rida samma hästar på ridskolan eftersom de rutinerade rider på ett annat sätt än nybörjarna?

Fast med den inställningen kan ju inte heller rutinerade vuxna och nybörjarvuxna rida samma hästar på ridskolan eftersom de rutinerade rider på ett annat sätt än nybörjarna?

Jag får inte heller ihop det riktigt. Ska nybörjare rida på outbildade och ogenomridna hästar för annars blir det för avancerat? Eller vad?

Liknande trådar

T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 499
Träning Äger en Shettlandsponny vallack sedan 1,6 år tillbaka. Köpte honom dels för att jag själv var hästlös sedan en tid och längtade...
Svar
18
· Visningar
1 634
Senast: Carolrita
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka