Jag oroar mig...

Shaggy

Trådstartare
...och nu fick jag ännu mer att oroa mig för.
Jag oroar mig konstant sjuk över hästens mage, hennes ben, hennes rygg, att hon inte går i form vid ridning osv. osv. Egentligen har jag bara anledning att oroa mig för hennes ben eftersom dom är rätt så tjocka ovanför kotan honm har dock inte ont och vet och et säger att jag inte behöver vara orolig :smirk:.
Nu har hon gått upp kraftigt i vikt dom senaste dagarna pga flytt till en klöver beväxt vinterhage. Hästen är i sjunde himlen och mattes nerver dallrar utanpå. Igår hos hovslagaren så säger hans fru att "Du får se upp för fång". Jag vet inte varför hon sa det till mig eftersom hon inte vet vad hon går på för bete, men jag känner henne och hon ville säkert vara snäll. Novan är korsning halvblod/arab och dom raserna är väl inte särskilt överrepresenterade vad gäller fång? Jag har under dom senaste veckorna låtit henne beta endel klöver, hon har fått extra protein foder inne (betet var protein fattigt i sommarhagen på slutet). Hennes mage funkar, lite gasig, men bra kosistens på högarna och helt normal mängd, ingen värme i hovarna. Helt enkelt jag ser inga problem mer än det tjocka över kotorna men trots det oroar jag mig så jag har ont i magen :crazy:.
Bara för att jag skriver såhär nu så står hon väl med akut fång i eftermiddag (positivt tänkande- vadå)

Hej!
Att hästen äter mycket klöver behöver inte leda till fång, att du har bytt från magert betet till ett kraftigare kan däremot ha konsekvenser. Nu på höstkanten har näringsinnehållet i betet minskat men trots det är den klassat som fång-period.
Det är riktigt som du skriver att arab inte klassas som en fång-ras men jag skulle inte förlita mig på det (Ägare till en fång-arab) :crazy:.
Se upp med övervikten däremot, man nämner fetma som en trolig orsak till fång i engelska vet böcker.

Jovisst vill jag ha ner henne i vikt. Hon är på tok förtjock. Frågan är bara hur man gör. Har ingen möjlighet att ha henne i annan hage. Att ta in henne tidigare funkar inte eftersom alla i stallet jobbar på annan ort. Minska maten inne går knappast eftersom hon bara får 1,5 kg hö/dag inne och hon måste ju ha nåt att äta på natten. Jag får väl helt enkelt rida och försöka få ner vikten på det sättet och samtidigt vänta på att betet i hagen ska ta slut :crazy:.

Jag håller med dig, det är svårt.
Jag är en sådan räknefanatiker...håller koll på allt de får i sig, men det är bara för att jag är en ”mat-mamma” och ger på tok för mycket mat till pojkarna.
Motion är ju aldrig fel, är hon tjock eller bara bukig? Hon kanske inte få i sig tillräckligt av någonting?
Det finns många tjocka hästar som inte får fång så var inte orolig! Du skulle bara veta hur mycket mat min fånghäst får om dagen :o, mycket protein så han kan läka!

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 990
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: fridaxi
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 014
Hästvård I lördags var min häst tydligt halt höger bak, jag trodde det berodde på strålröta som jag hittat dagen innan och varit och pillat i...
Svar
10
· Visningar
1 693
Senast: BRAGO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka