Jag orkar inte mer..

T

Tjofffsan

Jag har min häst uppstalld på en stor anläggning, och såklart finns där många viljor.. Men saken är den att, jag är typ den enda som är ung och är där nere själv med min häst(menar alltså nu utan föräldrar) så mig och/eller min häst är det alltid nåt fel på.. Antigen är det fodret, han har för mkt utrustning, gnäller hela tiden om saker.. Tex. om min äst är skadad, och får beodrat av veterinär att ENDAST gå på hö/silage eftersom han skulle stå ett tag, och kanske nån näve korn eller liknande, jag gör då som veterinären sa, och naturligtvis börjar han falla ur(vilket veterinären också sa att han skulle göra) Då börjar folk gnälla på mig att min häst får för lite mat och han mår dåligt osv. Sen när jag började rida honom igen, ökade jag naturligtvis foderstaten igen, men ändå gnäller folk hela tiden! Dessutom har han ryggproblem och har täcke på sig ute, för tflt tunt regntäcke, och folk får det att låta som värsta misshandeln emot honom.. Han blir stel och jättehemsk att rida abbars, är det snällare emot honom? Å visst ja, vatten fyller jag aldrig på heller, enligt dom(!) Jag fyller på vatten, å han tippar ut hinken, jag fyller vatten, och han tippar ut hinken.. Vad ska jag göra, sitta där dygnet runt? Nä, min smala, varma stackars häst, det är ju så synd om han..:angel: Han verkar verkligen vantrivas, som gnäggar åt mig när jag kommer, väntar med spetsade öron på sitt täcke på kvällarna(har ingen möjlighet att åka ner på morron), äter knappt upp all mat han får(ändå är det för lite(?)) osv. osv.

Och jag som alltid varit snäll och accepterat allting, bara tagit emot princip vad som helst, börjar bli så trött på att alla kör över mig och gör som de vill med min häst.. De lyssnar alltså inte på mig, och säkerligen förekommer det en massa skitsnack bakom min rygg också.. Egentligen vill jag verkligen inte ha honom där, men han har varit en häst som haft svårt att "hitta hem", han har liksom aldrig blivit säker på vart han bott, och verkar trivas bra där uppe nu(tyvär), så jag vill inte flytta honom igen, men jag orkar snart inget mer.. Vad ska jag göra?

Sv: Jag orkar inte mer..

det är så fult när folk gör så där! det är ju din häst, och du och vet. vet säkert vad som är bäst för honnom. Vissa hästar behöver täcken osv, medan en frisk häst med bra päls klarar sig utan. Förstår inte hur dom täcks gnälla. Dom kan väl fråga varför du gör som du gör och ge tips ist, om dom nu tycker att du sköter den så dåligt.

Bara för att man är vuxen är man inte bättre hästmänniska. Det finns många yngre människor som har bättre kunskap än vuxna. Fast mycket är förstås tvärtom..

Håll ut, och fråga nångång vad det är som du gör så fel? Fråga vad dom skulle göra!

Hjälp vad jag känner igen mig i det du skriver. :eek:
Jag hade min ponny i ett stall i över 3 år där jag var nästyngst (11 år).
Fick hörde det ena efter det andra och man blir så t r ö t t.
Hade också en häst som bytt ägare 5 ggr innan mig och hon var 8 år,
så möjligheten kändes helt omöjlig att flytta hennes.

Jag fick nu inte påhopp över min häst eftersom hon tydde sig så starkt till mig och såg ut att må för bra (fet och glad :angel: ).
Men min mamma och jag fick höra bakom ryggen hur oansvarigt det var att köpa häst till en så ung och att det just var en sån häst.
Vet inte hur många gånger jag åkte hem ledsen för de snackat skit om mig och min häst, bättre var det ju inte att hon var arab heller.
fast det slutade sen efter ett tag, för jag sa ifrån.
Fick strax innan vi flytta första gången skäll av en för jag inte tagit upp min hästskit som låg i gången, som inte ens var min.
Fick orden "Oansvarig unjävel som inte ska ha häst".
Vilket brast och hon fick höra det ena efter det andra.

Men jag flyttade sen, och det hjälpte mig och min häst massor.
Hon mådde inte så dåligt som jag trodde av att flytta, så jag tror inte dig heller skulle göra det.
Tycker du ska säga ifrån nästa gång och förklara att det är din häst och du kan, han är ju inte döende.
Berätta att du inte vill höra vad som är rätt och fel, behöver du hjälp frågar du.
Man behöver inte ha förståndiga vuxna tanter som gnäller en i nacken.
Annars leta ett mindre stall med jämnåriga, tror inte din häst dör av en flytt,
tror det skulle hjälpa både dig och honom om allt blev lungt.

Jag står iallafall idag i ett litet jätte trivsamt stall där vi bara får vara. :smirk:
och jag tackar gudara att jag tog mig därifrån, annars hade jag nog slutat rida.

knapplån

Tycker det är för jäkligt att bara för att ni är yngre så skall ni få ta skiten från de "vuxna".

Synd att de inte lärt sig att hjälpa er istället och uttrycka sig på ett sätt som inte låter nedvärderande?
Se det som att de kanske är avundsjuka på er eller rädda för konkurrens. ;)

Alla är ju inte sådana, men det finns många typer av hästfolk, man kan ju dock inte funka ihop med alla.

TS: Finns det ingen som är chef över anläggningen som du kan tala med? eller be dina föräldrar vara med och fråga de personer rätt ut vad de menar med det de säger? Det kanske helt enkelt är så att det handlar om okunnighet, de kanske inte vet vad veterinären sagt till dig? Tala om det för dem.

Grejen är ju den att när man skaffar häst i ung ålder, med föräldrar som inte kan så mycket, så vill man ju ha råd och tips, men vissa missförstår ju och hackar ner ist...:(

I mitt fall hade jag gått till min tränare eller någon jag vet inte klandrar ner på mig och frågat om tips och råd.
Står man i ett stort stall bör det finnas någon som är lite mindre negativ eller klandrande som man kan fråga.

Annars säg ifrån, jag frågade och ville bara ha ett tips, inget mer.
Vet själv att om man får frågan kan man tycka man är lite av ett proffs och säger det på fel sätt.
Man måste säga ifrån, annars är det inte kul att ha häst i längden.

Tack alla.. Jag tror jag har bestämt mig.. Jag ska leta reda på ett annat stall och flytta min pålle.. Hoppas han kommer trivas bara:)

Usch jag minns ett stall jag stod i, det sköttes halv kollektivt. Jag hade häst med min lillasyster som då var 11 år. Stallägarna sade till oss att prata med dem ifall de andra tjejerna i stallet skulle vara på lillasyster min för att hon är liten osv - jag var den vuxna(20 år då)...
Men sen visade det sig att det var stallägarna som var på min lillasyster. Han fick för mkt mat osv och jag vet inte allt. Men de gick bara på henne när hon var där ensam, och sade aldrig något till mig.
FY säger jag bara. Sen skedde massa annat och vi fick flytta illa kvickt...

Det är jäkligt trist när vuxna ska gå på yngre för att de tror sig veta bättre. Det är en sak med ett välmenande råd, men i ditt fall har det verkligen gått överstyr. Jag upplevde det oxå i ett annat stall där jag o min lillasyster definitivt var de yngre. Där tisslades det om att vi inte hade täcke på hästen JÄMT (hon kom in som en lerboll ibland, men glad och nöjd!).. och det var det ena och det andra. Sen att vår häst var den friskaste av dem hörde väl inte till saken... ;)

Nej jag tycker nog du ska kolla om du kan hitta något annat trivsamt ställe för både dig och hästen. Stall tar upp så mkt av ens tid att det är viktigt att både man själv och hästen trivs där!

Skit i vad alla säger! Du känner Din häst och vet vad som är bäst för honom/henne!

Det här låter väldigt bekant, jag råkar själv vara yngst i stallet och folk som är äldre än mig verkar automatiskt tro att de vet bättre än mig (trots att jag har mer erfarenhet av hästar än flera av dom har) och att de får tala om för mig vad som är "fel" på min häst.. :mad:
Oftast är det faktiskt rätt lugnt men titt som tätt så kommer kommentarerna... Senast så kom folk på att jag skulle stoppa i honom ett foder för elittävlingshästar för han är ju sååå slö tydligen :confused: Visst, han är rätt lugn men hade jag velat ha en dragig häst så hade jag ju faktiskt kunna köpa mig en sån istället :smirk:
Jag vet att folk försöker hjälpa till och dom menar väl men behövde jag hjälp så skulle jag ju faktiskt be om det! Jag går inte runt och tror att jag kan allt och vet bäst men det betyder ju inte att jag har noll koll.
Som sagt, oftast så håller sig folk här rätt så lugna, men när dom inte gör det.. ..då blir jag rätt trött.

Hoppas att det ordnar sig för dig, om du bestämmer dig för att flytta så håller jag tummarna för att det finns vettigare folk i ditt nya stall och om du bestämmer dig för att stå kvar så hoppas jag att du kan få lite pli på folk på nåt vis!!

*knapplån*
Håller verkligen men :( När jag hade en nordsvensk så var jag yngst i stallet och hade en stor nordsvensk (jag var 12 och 145 cm lång).. Och de hackade alltid på mig att jag soppade fördåligt eller att hästen fick för mycket havre ovs. Fast värst var när någon anklagade MIG för bryttit up deras lås å skåper och tagit deras nya dressyr spö (hade exakt lika dant :(, fast mitt var slittet..)

Sedan skulle man inte ha sådan häst utan eliganta fulblod *blabla*, om man var så liten.. "Jag kunde inte ta hand och rida en sådan stor häst tyckte dom.. Och att jag ramlade av hästen hela tiden.. (stog där 2 år och ramlat av hästen där typ 6 gånger.)

Sedan höl det hela tiden ett vacket öga och vägde min hö påsar och kollade hur mycket mat jag gav hästen :(.

Även att jag tog inte hand om hästen tillräkligt bra, en gång när hästen hade fåt ett littet sår på kanske 2 cm, kallade dit vetrenär :confused: (jag hade rengjort såret och höll koll på han..) Vetrenär ansåg där var inga fel och de i stallet bara, "de kunde varit något faligt"...

Konstigt man höll sig kvar där ändå... men det ångrar jag med!

Mvh
Eran Emma

Usch det är så tråkigt när man hör att stall där det finns massa olika
person(ligheter) och alla bara klagar på varann. "Den har det bettet nu och dem benskydden och den hästen får för lite foder osv osv" Linder verkligen med er som måste stalla in hästen. Själv har jag den underbara lyckan att ha hästen hemma:love:

Bra tips: bygg om garaget/källaren eller bygg 2 uteboxar och skaffa en liten kompis till hästen så slipper man alla jobbiga allvetandes människor:D

Lycka till och hoppas du hittar ett bättre stall:)

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr så tror jag att det är sådär i dom flersta stall, det finns alltid folk som tror att dom vet bättre än andra (även om dom inte gör det). Hästmänniskor är... speciella :smirk: , tror tyvärr inte att det går att komma ifrån :crazy:

I&försig tycker jag det är bra att folk även bryr sig om hur andras hästar har det, men det får inte gå överstyr.

Om dom klankar på att din häst inte får något kraftfoder så berätta att det är veterinären som rekommenderat det.

Om dom klankar på täcket så berätta varför han har det på sig.

Det viktigaste när det kommer till stall och skitsnack är nog information, se till att ta dig tiden (även om du tycker det är onödigt och anser att dom inte borde lägga sig i från första början) att förklara varför du gör på vissa sätt. Har du bra svar på alla deras dumma frågor/påståenden så kommer dom förhoppningsvis inte tycka at det är lika kul att klanka ner på dig efter ett tag.

Ang vattnet så är förresten en bra idé att fylla hinken med tunga, stora, rundade stenar. Vi har en häst som häller ut vattnet så fort man fyllt upp, men nu har vi lagt stora stenar i halva hinken så han orkar inte längre välta den, det fungerar jättebra :)
Visst, man får inte plats med lika mycket vatten men det är långt bättre än att behöva fylla på hink:devil: var tionde minut ;)

Hoppas det löser sig för dig, och försök gärna hitta någon lite äldre i stallet som du kan stötta dig mot och kanske berätta hur det känns när dom andra håller på, så kanske den personen kan säga ifrån?
Jag har själv sett att det ofta inte räcker när bara den som är utsatt säger ifrån, utan vi runtomkring måste också gå in och självklart visa att vi inte tycker att deras beteende (och ofta rent ut sagt mobbning :mad: ) är okej.

Jag tycker som andra här, synd att dom "gamla" tanterna inte kan hjälpa till & tipsa om dom tycker/tror något är fel...

Blir så förbannad, J*vla tanter ... (ursäkta:crazy:)

Tyvärr så tror jag att det är sådär i dom flersta stall, det finns alltid folk som tror att dom vet bättre än andra (även om dom inte gör det). Hästmänniskor är... speciella :smirk: , tror tyvärr inte att det går att komma ifrån :crazy:

I&försig tycker jag det är bra att folk även bryr sig om hur andras hästar har det, men det får inte gå överstyr.

Om dom klankar på att din häst inte får något kraftfoder så berätta att det är veterinären som rekommenderat det.

Om dom klankar på täcket så berätta varför han har det på sig.

Det viktigaste när det kommer till stall och skitsnack är nog information, se till att ta dig tiden (även om du tycker det är onödigt och anser att dom inte borde lägga sig i från första början) att förklara varför du gör på vissa sätt. Har du bra svar på alla deras dumma frågor/påståenden så kommer dom förhoppningsvis inte tycka at det är lika kul att klanka ner på dig efter ett tag.

Ang vattnet så är förresten en bra idé att fylla hinken med tunga, stora, rundade stenar. Vi har en häst som häller ut vattnet så fort man fyllt upp, men nu har vi lagt stora stenar i halva hinken så han orkar inte längre välta den, det fungerar jättebra :)
Visst, man får inte plats med lika mycket vatten men det är långt bättre än att behöva fylla på hink:devil: var tionde minut ;)

Hoppas det löser sig för dig, och försök gärna hitta någon lite äldre i stallet som du kan stötta dig mot och kanske berätta hur det känns när dom andra håller på, så kanske den personen kan säga ifrån?
Jag har själv sett att det ofta inte räcker när bara den som är utsatt säger ifrån, utan vi runtomkring måste också gå in och självklart visa att vi inte tycker att deras beteende (och ofta rent ut sagt mobbning :mad: ) är okej.

Komma ifrån går det nog aldrig, hästfolk är ändå hästfolk:mad: :angel: Men det finns nog i olika "mängder" och där min häst står är det extremt.. Jag åker ner med ångest varje dag, tänker alltid "Undra vad jag har gjort för fel idag då".. Det är grymt jobbigt.. samtidigt så blir det nog inte ens i närheten när man abara är några i ett stall, max 5..

Jag håller med om att det är bra, men man kan väl säga det på ett snällt och trevligt sätt istället för, "Ska han verkligen" osv.. På ett äckligtspydigt sätt.. Å när jag talar om varför eller så, så blir, jag, men du kanske skulle ha gjort sådär också.. som när jag fick "skäll" för att jag inte gett honom vatten(?)suck.. Jag ska fylla på vatten när jag kommer ner.. Å förklarade varför han hade täcket på sig.. "Han behöver nog mer än 1 hink vatten" var det enda svar jag fick.. Jag blir galen på det där stället..

jag försöker förklara varför han tex har täcket på sig.. Enda svaret man får, "Jag tror inte det finns nån häst i världen som behöver täcke vid 20 grader ute" Det blåste kall luft, även om solen låg på, och visst, de har väl aldrig haft en liknande min häst, själva, så de tror väl att de kalrar vad som helst.. Nädå, sen så tog de av han täcket ändå.. Så vad jag säger om min häst, är det INGEN som bryr sig om.. As usual..

Det med stenarna i hinken var smat:) Ska köpa en STOR hink till honom, så han inte välter den, med några stenar i också såklart:D Tack

Be alla vänligt men bestämt att inte diskutera din häst eller dig nedvärderande bakom din rygg. Berätta allt det där som du skrev i tråden (varför han har täcke, att han välter ut vattnet etc) så att de förstår varför du gör som du gör. Be dem komma direkt till dig om de har synpunkter så att du kan förklara. Säg att du tycker att det är fruktansvärt trist att folk pratar om dig sådär. Förhoppningsvis får de dem att tänka efter lite mer :)

Och att de tog av han täcket när du sa att han skulle ha det var ju riktigt dumt gjort! Det är verkligen inte upp till dem att bestämma, din häst hade kunnat bli sjuk av det! Det är ju rent farligt gentemot hästen att de börjar mixtra med det du bestämt! Nej usch, dålig stil. Hoppas att det ger sig! Och som någon sa, försök hitta en "bundis" som stöttar dig så blir det lättare, för jag hoppas att inte alla tycker tvärtemot dig ? :(

Senast ändrad av en moderator:

Byt stall!

Säg där ifrån DIREKT om någon försöker trycka ner dig!

Det går att stanna och ta tillbaka sin roll som likvärdig människa...men det är svårt när man varit i underläge ett tag. Dels så vill andra ha dig där och dels så brukar man bli lite svag av att ha varit nermosad ett tag. Håller själv på att kämpa i en liknande situation och det tär.

Det här är en slags mobbing, som kan få den starkaste att bli deprimerad.

men usch! Jag känner verkligen igen mig själv i allas berättelser här. Dom hackade jämt på mig (speciellt en som var sååååå duktig hippolog), påstod att kusen fick för mycket mat samtidigt som en annan sa att han fick för lite. Jag red aldrig enligt dom, även om jag red på kvällarna då ingen annan var där, just för att dom alltid påpekade det ena och det andra. Om min häst nosade lite på den ena hippologen så fick man räkna med en smäll på hans mule.
Och eftersom jag aldrig mer vågade prata med någon eller ens fråga nåt utan att bli dum i huvudet så var jag så klart tjuven som alltid snodde andras grejer. Speciellt den där hippologen som jämt kom och frågade mig vart hennes havre tagit vägen. Hon förhörde mig länge där och tittade ilsket.
Jag sa bara sanningen att jag inte visste nåt om det, men att hennes kompis frågat om havren. Och det var hon som flyttat på den eftersom det inte fanns plats.

Nu är ju min häst iaf såld och jag kommer nog aldrig mer sätta min fot där.

*kl* usch låter inte alls som ngn kul situation för TS. har skumläst tråden men får man fråga hur gammal du är?? hur stor är anläggningen? på stora anläggningar finns de oftast för mågna viljor. massor med förståsigpåare... som vet allt. vad har din häst gjort med ryggen ??? måste vara nått allvarligt om h*n bhöver täcke vid 20 grader... *undrar*

jag har haft enorm tur med stallet jag står i nu.. vi är en rejält salig blandning. min häst sen en hopphäst tävlat typ125. en islänning en tävlingsponny en travare kommer en tilltravare nu. vi hjälps åt med de mesta gällande våra hästar... vi kommenterar även foder å mängd av mat.. men oftast på ett bra sätt. visst händer de att man kommr på sig själkv med att prataom ngngs häst med ngn annan. men inte så att man ändrar sakeer. tex säger ägaren att täcka ska vara på ja då är de på. dock har jag låteti staällägaren bestämma om min känsliga dam (ryggen). är de 20 grader då får hon itne ha täcke... då rinner juh svetten...

men antingen får du bita ifrån å bli förbannad en gångn kanske räcker eller så får du flytta... synd att du ska flytta är de andra gör fel....

Det är nog bättre för dig och hästen att byta stall, hästen känner att du inte mår bra och vad kommer alla dessa dumma människor ifrån. Jag är glad att jag har ett eget stall skulle iochförsig ha någon mer istallet för det är lite ensamt just nu. Stå på dig tjejen detta från en mamma.:banana: :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka