Jag orkar inte mer!

A

Arsozah

Nu känns allting bara helt meningslöst... Nu skulle jag kunna tänka mig att sälja hästen och bara sluta för jag orkar bara inte! Hon har alltid varit lite speciell att rida ut på, men ett tag fick jag buckt på det så att det gick mycket bättre, men nu har det kommit tillbaka och det blir värre och värre för varje dag, igår kunde jag knappt ens gå på promenad med henne!! :cry: Hon ska bara vända hemåt och när hon inte får som hon vill så bara kastar hon sig bakåt och sliter sig (tur att longerlinor finns :crazy: ) och det är så satans tråkigt... Tycker inte normala hästar att det är roligt att komma ut i naturen?

Eftersom att min kommer ifrån Holland så är hon väl inte van vid att rida ut, men om jag skulle vara hon skulle jag väl tycka att det var spännande isåfall. Sen så är hon rätt framskygg oxå och där jag rider är det väldigt mycket krön, och det gillar hon inte för det är rätt ofta det kommer människor på cyklar eller gående och då blir hon jätterädd. Det kan säkert vara en av orsakerna, men jag känner på mig att det inte BARA är det. Hon litar helt enkelt inte på mig och så vill hon få som hon vill. Gaah...

Det började bli som värst när jag flyttade hem henne till sommarbetet, hon går i en grön hage med två kompisar och går in på nätterna. Det finns tyvärr ingen ridbana att rida på så jag måste rida ut varje dag dessutom. Hon tycker det är jättehärligt, så antingen så trivs hon alldeles för bra och vill vända hemåt för det eller så har hon ont någonstans? Jag skodde henne igår, och då var hon oxå värre än någonsin. Visst, hon brukar vara lite kinkig med sina bakfötter, men nu bråkade hon tom när han skulle sko fram :confused: Det var en ny hovslagare iof, men iaf, har aldrig sett henne sådan... Han tyckte vi skulle kolla upp henne, eftersom att hon har varit sån här nu, men grejen är det att massören var här för en och en halv vecka sedan och då skulle hon väl märkt nåt om hon har ont nånstans? Det enda som hon såg var att hon var en aning stum vid korset och ovanför höger bogblad men det var ingenting märkvärdigt så hon tyckte hon såg väldigt fin ut. Vad tror ni, behöver jag kolla ifall hon har nån inflammation i benen nånstans?
Åh jag blir så rädd, det var med hjälp av skoningen vi såg att min ponny var dålig och då skickades hon tillbaka till sin förra ägare i Holland... :cry:

Ååh allting känns bara hopplöst! Det ska vara kul att åka till stallet och se fram emot en ridtur, men nu känner man bara obehag och gråter varje gång man sitter på hästen! Jag vet inte vad jag gör för fel, jag gör det allt bara för att hästen ska tycka det är kul men ändå får man bara en massa skit tillbaka och hon motarbetar mig hela tiden... Men när det gäller hanteringen så är hon jättesnäll, hon har bra respekt för mig från marken och så vidare så det är det inga problem med.

Åh vad ska jag göra, jag vill inte ge upp men när man inte har nån regelbunden hjälp och man måste göra upp med hästen varje dag så orkar man bara inte till slut. Jobbigt både in och utvändigt. Till hösten åker jag till Strömsholm igen och där finns det ju massor med bra människor, men det är nu under sommaren som det är värst och det är bara helt... Blää...

/Trött tjej
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Jag skulle kolla upp henne. Om du skulle sälja blir hon ju kollad i alla fall och då är det inte så kul mitt i en försäljning.
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Ge inte upp, jag har en lika dan häst, som antagligen fått väldigt mkt stryk i sin ungdom för så fort man tar fram spöt så blir hon fullständigt tokig. Hon har en enorm egen vilja och är rent jävlig ibland (spec när hon brunstar). Så nu är det bara att ta det lugnt och låta henne vara med o bestämma lite, då går allt jätte bra. Jag hoppas det löser sig för dig och din häst och du kanske ska kolla upp han? i a f om de blir värre?
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Jag tycker det finns oändligt antal trådar om detta så ensam är du nog inte:angel:

Ofta tror jag inte alls hästen är rädd och när du slutar tro det kommer du en bit på väg.

Ovan att gå ut? Ja kanske men lika gärna en häst som vill bestämma och inte ser dej och din vilja som särskilt mycket att ta hänsyn till.

Hur blir ridturerna när det är så här? Blir det nån motion? Eller blir hästen bara mer och mer överfrisk/trotsig?
Kan du lina/tömköra innan du rider? Rasta av den riktigt? FInns inget
ställe där det funkar att rida dressyr, nån liten bit äng?

Ett sätt är att rida mer aktivt. Inte bli passiv och rädd när den trasslar. Ta initiativet, rid aktivt i varje steg hela tiden. (Lätt att bli passiv i det läget och hästen styr ännu mer)

Bestäm vad ni ska göra och genomför det. Var envis och bit ihop och bli beslutsam. Tolerera inte tjafs utan driv fram, inta själv attityden att "här ska vi gå, idag eller inatt, välj själv" Alltså att du är beredd att vänta tills hästkräket går.

Är det en dominant häst, så ta inte strider. Det vinner den. Men vare envis. Är det inte en dominant utan en ganska osäker häst skulle jag tala om med ett rapp i rumpan vid rätt tillfälle (m en det gäller att vet exakt när det är läge, inte hålla på att slåss hela tiden)
att den måste sansa sej och lyssna på mej. Särskilt en osäker häst är tryggare om ryttaren talar om vad som gäller utan att dutta för mycket.

De osäkra jag har haft har efter att jag har fått tala om att "nu räcker det, ajg vet att du är skraj men nu går du" blivit lugnare och mer trygga i sin inställing för när de väl accepterat att jag bestämmer slipper de och blir lugnare.

Jag känner inte din häst. Menhar du någon bra person att få råd av så ta hjälp. Att rida ska vara roligt.

Hästar ska inte behöva dö av skräck för varje ny cykel bakom ett backkrön heller, stirra ok, men det får räcka.
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Tack för svaren :bow:

Jo, det blir ju så att hon inte blir ordentligt avlasta när jag rider eftersom att hon är som hon är. Därför är det bra om jag kan åka iväg lite oftare nu och träna henne ordentligt (jag hade tänkt att tävla i aug och debutera lite högre klasser men så länge hon är sån här väntar vi). Och det är som du säger, jag får absolut inte bli för dominant för då blir hon bara förbannad och slänger av mig, utan jag måste vara lugn och vänta ut henne. Det skulle vara bra att ha en plätt att longera henne på först, jag har inte hittat nån sådan ännu men jag ska kolla efter det... Det vore bra.

Blev lite förvånad senaste tävlingen oxå, för på framridningen så åkte jag av en gång för att hon drog sig åt utgången hela tiden och då sa jag till henne ordentligt. Sen nästa gång vi kom förbi så låtsades hon som att hon inte brydde sig längre och gick nästan förbi ingången då hon tog värdens sats och hoppade ut bara sådär ifrån trav eller galopp. Det är så tråkigt, den där positiva och glada hästen har försvunnit, men det är bara att hoppas det kommer tillbaka det här kan lika väl vara en testperiod...
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Du måste ha hjälp. Du måste hitta en mycket erfaren tränare eller person som kan hjälpa dig ut med hästen i naturen. Risken är att man blir rädd och orolig och då är man inte tillräckligt övertygad om att lyckas få hästen göra som man vill och då blir inte signalerna tillräckligt tydliga. Du är inte ensam om detta problemet, men det kan bli farligt för dig om du inte söker hjälp. Gör det nu. Det kan vara bra att kolla hästen också så vet du att det inte är att hon har ont nånstans och då är det lättare att övertyga... Lycka till!
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Jag tycker verkligen synd om dig, jag har haft problem med mitt ena sto som hade haft det lite jobbigt och jag vet hur fruktansvärt maktlös man kan känna sig. Det jobbiga är att man så lätt fastnar i negativ ridning, allt blir en kamp istället för mys. Jag gjorde allt från början i små små steg så att vi alltid lyckades det vi tog oss för (även om det kunde dra ut rejält på tiden :angel: ). Min häst var iofs inte dominant, utan mer spattig, vilket jag tror är ett enklare problem ...

Lycka till iallafall! Ge inte upp ! *peppa peppa*
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Tack alla :)

Ja, det ska bli intressant vad tränaren säger jag ska nämligen dit till henne idag med Busan och hon ska hjälpa mig nästa vecka när jag är bortrest i Falsterbo och det känns skönt! En annan tjej som har haft en precis likadan häst ska hjälpa mig rida oxå och det är super. Känns lite bättre då :banana:
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Med rätt träning går det att få bukt med det mesta, men är du säker på att det här är hästen för dig? Det är inte roligt att sälja men ibland får man inse att häst och ryttare kanske inte passar ihop. När just de där tankarna om att "nu ger jag upp" kommer brukar det vara ett tecken på att det kanske inte är rätt häst trots allt.
Om du verkligen är säker så väntar mycket träning men resultatet kommer med tiden.
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Jag har haft 'nä nu ger jag upp'-känslor en miljon gånger med min tjej :D Men nu har vi jobbat igenom det och hon är en underbar ridhäst :love: Så ibland går det ändå!

Men, samtidigt håller jag med - passar man inte ihop bör man byta häst. Att ha häst är dyrt och tar tid, och det ska vara ROLIGT !! Annars får man ändra på något.
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Hästar är lata av naturen. Hon tycker säkert det är kul att komma ut, men det är ju oxå himla skoj och vara med kompisarna i hagen och bara lata sig :d Hon har förmodligen vunnit ett par gånger? Skrämt dig, så du låter henne traska hemåt igen? Då vet hon det! Gör hon bara något så får hon gå hem igen. Kul lek, tycker hon nog :rofl:

Men man ska alltid kika på det. Ta ut en kiropraktor! De hittar alltid något hos alla hästar. Gå igenom utrustning osv. Men det kan ju oxå sitta i huvudet på hästen, eller hur? Ston är ju oxå rätt .. speciella ;)

Hur är hon att rida ut tillsammans med en annan häst?
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Hur många trådar finns det egentligen om detta ämne?

Jag skapade en tråd som hette Snart ger jag upp! Det var inte länge sedan men det poppar upp liknade/likadana trådar hela tiden. Så du är verkligen inte ensam.

Jag måste bara fråga dig hur länge du haft hästen?
 
Sv: Jag orkar inte mer!

Nej, hästen har inte vunnit över mig nångång, vi har alltid kommit dit jag vill tillslut på ett eller annat sätt :smirk: Jag var iväg och tränade igår, och då tittade tränaren igenom henne ordentligt och hon säger att hon inte har ont någonstans så det är bara att köra på. I början av träningen igår när jag skulle rida fram så åkte jag av två gånger inne på ridbanan för att hon skulle gå dit hon inte ville, men sen satte vi fast en "ponnyrem" i sadeln och en fast martingal, sen var dte bara att hålla i och driva fram henne hela tiden. Sen så lossnade det, var inga problem! Så hon säger att jag ska fortsätta så och inte vara för snäll längre, för det är då hon hittar på nya saker.
Sen så har jag bara haft henne i tre-fyra månader, så det är klart det är testperiod men självklart är det ju jobbigt... De jag har hört som har haft samma problem fick jobba med det i ett halvår, så det är inte så jätte lång tid kvar då ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
520
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 762
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp