Jag orkar inte längre..

M

Misan96

Har en häst som den 6/11 svällde upp lite i hasen v-bak. dagen efter är hon stor som ett hus i hela benet och jag ringer efter vet som säger akut lymfangit.
Sprutor i halsen minst 5 dgr + butta i 4 dgr. Inget hände efter 5 dgr så vi ringer vet som skickar oss vidare till kliniken.. Där hittar dom ingenting på ultraljudet och vi ska fortsätta behandla med butta och Tribrissen, stödbandade under dagen och under natten omslag med någon ättikblandning. Efter en vecka igen så hade ingenting hänt i hasen så vi fick åka tillbaka till kliniken idag igen. Inget hittades på röntgen och nu ska vi fortsätta med bandagering och tribrissen.
Funkar inte detta så är förslaget att vi ska spruta med cortison.

Men jag orkar inte längre åka ut till min häst som hatar att inte få röra på sig, hon har så mycket energi som bara byggs upp. Man kan se på henne när hon blir rastlös, bara vankar av och an, skakar med huvudet. Det är så himla jobbigt att se henne så där, jag mår inte bra själv över det och det känns så j*vla tungt att bara åka ut och mocka, medicinera och pyssla lite.. Jag kan inte tänka mig henne mer vila nu, hon har redan vilat i tre veckor. Och under hela september vilade hon pga en skada som ledde till åtta styng.
Mina tankar snurrar runt, tårarna rinner och jag mår illa.. Jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag ta ner henne, vad kan jag göra för att det ska bli lättare för henne, kommer hon bli bättre?!?! Massor av frågor men inga svar.
Tankarna har gått runt en avlivning, Jag vill ju inte att hon ska lida.. Men delvis gör hon det av smärtan från svullnaden och delvis för att hon står i en liten hage och inte får göra någonting.. Jag börjar tyvärr ge upp, min magkänsla säger mig att det är dags att snart ta farväl. Men tiden får visa hur utgången blir...

Sv: Jag orkar inte längre..

Jag kan förstå att det inte känns roligt med en skadad häst som bara vill röra sig, men att tänka på avlivning för detta och den andra skadan ni haft är för mej obegripligt.:confused:
*För det första, har du dragit ner på kraft fodret så att hon inte får i sig för mycket energi?
*För det andra så får väl den tiden du missar i ridning gå till att borsta, massera och bara umgås :idea:
Kan inte hjälpa dej mer än så här :(

Ge inte upp, men jag kan förstå dig på ett sätt. Att du inte riktigt vet vad du ska göra:( ...... Jag vet inte vad du har haft för vet, eller om du har heft olika, men du kan ju försöka hitta en bra och erfaren vetrinär som du litar på, och kanske om du har tur, hittar han ett fel som han kan lösa....Så ge inte upp än......

Jag har en shettis som fick stå i boxvila i över en månad...jag förstår hur du känner dig men om inte vetrinären rekomenderar avlivning, så tycker jag att du ska bita ihop och göra ditt bästa för din häst...Hydra (min shettis) fick bla äpplen, kålrötter och morötter upphängda i boxen hon hade ett himla jobb med att äta dem...:D Man får va försiktig och inte ge för mycket bara... Hydra blev lite depig mot slutet hon förstod ju inte att det var nödvändigt och att hon inte skulle stå där för evigt...Men nu är hon frisk och glad. Jag hoppas verkligen att din häst blir frisk...

Trist, men det känns som sagt väldigt tidigt att överväga avlivning. Det klart det är jobbigt att se hästen må dåligt, men tre veckor är ju ganska kort tid. Alla hästar tycker det är trist att stå still, men många klarar ju flera månader utan "men"! Se till att hästen alltid har att tugga på, hö, halm, grankvistar eller nåt annat gott. Pyssla, umgås, lär hästen nån liten konst. En kompis häst har lärt sig att "flema" då hon gör tummen upp till den! Aktivera hästens hjärna lite, många hästar kan tycka det är svårt att ta godis ur handen, näerr man håller den övanför deras huvudhöjd. Klura, kämpa på, och framförallt, lycka till!

hade ett varmblod som fick en hovbensfraktur som satt riktigt illa till.... hon stog i 9 månader.... så låt de ta lite tid 3 veckor är inte så lång tid ändå...

Men...har du verkligen blivit ordinerad vila för lymfangiten? Ordinationen är annars så mycket rörelse det bara går med hänsyn till ev feber, medicinering och skada. Lyckades få lymfangit i alla fyra ben på min häst för drygt en månad sedan men inget annat var sagt än att jag skulle låta henne gå i sin vanliga hage och motioneras varje dag för att få ner svullnaden. Är nästintill helt besvärsfri idag.

Ge inte upp!
Fick idag reda på att min häst har muskelinflammation och rehabiliteringen tar flera månader, jag är jätteledsen.
Hon ska stå i en pyttehage, vet inte hur länge, hon som är ett krutpaket i sig själv.

Om inte vet. rekomenderar avlivning, så försök att inte ge upp.
:love: :love:

Vid lymfangit är det bra om hästen får röra på sig, promenader brukar rekommenderas. Vad tror veterinärerna att det är? Tror de fortfarande på lymfangit? Har hästen feber, hälta och ont fortfarande?

Min häst har haft upprepad lymfangit (3 gånger okt 05- mars 06).
Svullnaden har inte gått ner snabbt utan cortison. Svullnaden kan sitta i länge, särskilt om den bara får stå stilla så rörelse är jätteviktigt.

Har blivit ordinerad flera promenader per dag - även med halt häst.
Så snart han slutat halta, men fortfarande är svullen så har jag skrittat långa rundor, ut i hagen där hästen rör på sig mer än på box så snart "det värsta" är över.

Jag svarar er alla här, (har ingen aning om hur man kan skicka ett allmänt svar) Det är inte bara tre veckor, i stort sett hela året har hon vilat pga hälta, lite tid och andra problem. Men det är först nu det varit riktigt allvarligt (tre månader snart) Grejen är den att jag har inte råd med alla mediciner och klinikbesök..
Men tro mig, jag vill inte för det är världens finaste och hon har lärt mig massor. Det är andra gången med lymfangit och vet säger att det kan vara svårare att bli frisk ju fler gånger hon haft det. Vet ju inte hur många gånger hon haft det tidigare.. Tror starkt på en naturlig hästhållning, att linda sin häst varje natt för att slippa svullnad,och kanske smärta?!, är för mig inte naturligt. Det låter hemskt att säga så som jag säger, men hon mår inte bra, ska jag spara för att se om hon kanske blir frisk och kasnke smärtfri?!

Men så länge vet inte säger något så ska ja hålla ut, (eller iallafall så länge jag har råd):bump: :banana:

Tack för stöttningen!!:bow:

Jag förstår precis vad du menar!

Min häst är halt och hon blir aldrig bra.
Igår fick jag också ta ut vet för lymfangit (på köpet).

Men iaf. vi har en häst i samma stall som fick en liknande skada. En dag hade hon väldigt svullet ben och efter ett par dagar så åkte ägaren ut till klinik som inte kunde säga vad det var, svullnaden var så stor så man såg inget på röngen eller ulltraljud.

Nu 6 mån senare så har man kunnat konstatera att djupa böjsenan och griffelbandet är trasigt så den kommer inte kunna gå som ridhäst.
Alltså om hästen fått tex en spark så kan hästen fått en skada som ger en svullnad runt senorna och det stället är väldigt svårläkt tyvär. Kan ta jätte lång tid innan den går ner. Hästen vi har i stallet är fortfarande svullen.

Ang min häst har jag bestämmt mig för att ge henne en chans till och funkar inte det så tar jag bort henne även om jag egetnligen inte vill eller förmår att göra det...=/

Sätt en deadline och ett mål når ni inte det så kanske det är bäst att ta bort hästen.

Jag tycker också att det är bra att sätta en gräns; om inte annat så för sig själv. Min häst har varit dålig till och från i fem år och i somras funderade jag på att lämna bort honom som sällskapshäst.
Jag bestämde mig dock för att ta hem honom från betet. Men när jag bestämde mig för att göra det bestämde jag också att detta var sista chansen.

Blir han dålig igen så kan jag inte ha kvar honom. På grund av att jag är nersliten till fotknölarna efter fem års kastande mellan hopp och förtvivlan. Jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar jag lagt ner på hästen i vet.räkningar och andra åtgärder genom åren...Över 50 000 är det i varje fall...

Han blev dålig igen och nu är han utdömd som ridhäst. Kanske kan han fungera som promenadhäst men det är inte vidare troligt...
Det blir nog att jag tar bort honom.

När jag läser dina inlägg får jag känslan av att du är trött. Jag vet precis hur det är.
Ingen annan kan säga till dig hur länge du ska orka. Det är en gräns du måste sätta själv.
Har du någon möjlighet till avlastning?
Det kan hjälpa att inte behöva åka till stallet vareviga dag...

LYCKA TILL!

Jag kan tänka mig att du är riktigt trött på att totton är dålig hela tiden:( tråkigt att behöva se sina älsklingar må dåligt...och tråkigt också att lägga ut så mycket pengar som vet.vården kostar tyvärr utan att ens veta om hästen blir bra utav den vården...
jag hade också en sådan period då min totto var dålig till och från halva året för nåt år sen...det var antingen sår,spark,vrickningar,hovbölder,svullnader och ja allt möjligt(som tur är inte allt för allvarliga så jag funderade aldrig på avlivning!).
Men det jag tänkte på angående din häst är att vad jag vet så ska man gå ut och promenera eller motionera på annat sätt ifall hästen är svullen..sålänge inget är brytet eller liknande ska hästen motioneras!(hört det av flera veterinärer och liknande)..det har stämt bra på alla hästar jag träffat på...låter nästan aldrig min stå helt om man e svullen eller så..skrittar då istället ut en stund barbacka..bara så han får röra på sig!
Men som någon sa här i slutet så kanske du kan skaffa lite hjälp med hästen?? avlasta lite för dig då...
Lycka till med hästen och hoppas allt ordnar sig för dig!!

Jag förstår att du mår dåligt och är less. Det blir man! Men samtidigt, att efter 3 veckor fundera på avlivning, utan att ens ha en diagnos känns för MIG som lite 'slit och släng'. Jag är kräkless på att promenera valacken, och se honom stå och ha tråkigt i sin box. Han har stått sen 10:e oktober, och har flera månader kvar på box, oviss prognos med. Dessutom täcker inte försäkringen så det har kostat skjortan med. (Han har en senskada + fler traumatiska skador i ett bakben).

Och jag har en luddig gräns någonstans, kopplad till hans välmående och min ekonomi, men det är då slaget mot den dåliga prognosen och ekonomin. Med en god prognos hade jag bitit ihop, gnällt av mig och fortsatt.

Men, om hästen är svullen och inget är brutet/någon annans kada syns - varför får inte hästen promenera? Hon borde ju promeneras massor för att få ner svullnaden tycker man?

Kanske läge byta veterinär?

Så, min åsikt: Det är HELT okej att vara jätteledsen, må dåligt, känna att 'fan jag orkar inte det här'. Men i ditt fall tycker jag att försök bita ihop och härda ut, 3 veckor är ingen tid alls, inte 3 månader heller. Utan ge det tid, byt veterinär om du känner för det, förösk få en diagnos, ta upp frågan om promenader/rörelse, och försök under tiden göra livet lättare för både dig och hästen. Ge hästen leksaker, grenar, grankvistar och annat att tugga på, göm morötter i bädden, pyssla och skäm bort. Och så skämmer du bort DIG SJÄLV med. Gå på bio, gå ut, vad du nu vill göra. Så det blir annat än bara sköta om konvalescenthäst. (Jag kan lite skamset erkänna att jag ibland ser fram emot att jobba mina dygnspass, för då slipper jag promenera häst i hällregn i en timme den dagen *fyy..skäms*)

Men, du har mitt fulla medlidande! Jag har haft alldeles för mycket trassel på mina hästar, och ovan nämnda valack har haft TRE långa boxvilor i sitt liv. 2 månader för spiktramp, 2½ månad efter en operation, och så nu då, som kommer bli den längsta, minst året ut (dvs minst 3 månader).. i bästa fall. I värsta fall pratar vi om till ivår..

Jag tycker du ska berätta precis vad du känner för veterinären, som kan göra en helhetsbedömning. Men kämpa på ett tag till, man klarar mer än man tror. Min häst fick boxvila 11 månader! (fast promenader och efter 3 månader börja rida försiktigt), det är svårt att hitta motivation att knalla med hästen i mörkret dag ut och dag in, försöka hålla den sysselsatt i boxen. Men nu är han helt frisk, och jag är glad och stolt över mig själv att jag klarade det. Kunde inte åka bort en dag på ett helt år! Även om han inte blivit bra, så tror jag iaf att jag varit glad att jag gjort mitt bästa. Sen är det ju den ekonomiska biten som är det jobbiga, som man inte bara kan övervinna även med järnvilja. Men som jag sa först, säg precis vad du känner till vet. så kan den hjälpa dig att bestämma om det är värt att fortsätta. Kramar til dig, hoppas det går bra

usch ja förstår hur du känner dig...köpte min kille för lite mer än 3år sen...jo första vintern fick han kvarka...stod hela vintern...lagom till vintern efter så fick han va veterinären trodde va lymfangit...efter mycke behandlande o inget hände så tog ja tag i det själv o åkte till klinik...jo då visar d sig att han hade krossat griffelben...tro f*n att d inte gick ner...men d blev bra efter x antal månader i utebox...stod på ett tjockt lager flis ute i en liten minihage...lätt o ta upp skiten sen oxå...jo o sen tredje vintern fick han luftvägsinfektion,o stod på hbg djursjukhus i 10 dagar...över jul o nyår...d va hemskt...så dålig han va...o nu e det då vinter ige...ja vågar knappt åka till stallet ibland för då tror ja d har hänt nåt...men nu har vi kommit igån riktigt ordentligt o det är megaroligt....så försök hålla modet o humöret uppe...ta ut en kunnig veterinär o be dom göra en bedömning på hästen..d är d bästa...lycka till ja håller tummarna...mvh jessica o pelle....:bump:

Förstår att du tycker det är jobbigt....det är det att se sin häst lida.

MEN, att du ens tänker tanken på att ta bort henne redan fast det inte ens gått en månad, är för mig obergripligt.
Jag har precis tagit bort min älskade vän, men där FANNS inget att göra, och jag hade hållit på i 16 månader då det plötsligt inte fanns mer att göra. Det har kostat mig ofantligt mkt pengar, och jag har fortfarande inte hunnit ikapp allt, men jag ångrar inte en krona jag lagt ner på att få honom så glad igen.

Visst, att du haft andra problem med din häst, men det hör inte hit tycker jag...du skriver själv att det även är för att du itne haft tid. Det känns mer som att det är den ekonomiska biten som oroar dig över och att det är den du inte vet om du klarar....?

Att låta henne gå i konvalecenshage och må dåligt över det - ja det är inget du kan göra åt det, var istället glad att det finns en chans att din häst kan bli bra.
Min ena fick en spricka i ett ben, pga en spark, för ungefär 2 år sen. Han blev ståendes i box 3 MÅNADER! Fick inte ens stå i konvalecenshage....men han klarade det, även man såg att han led något fruktansvärt av uttråkning ibland.....

Hoppas det går bra för er!

Tack, för dom orden. Ni visar ju att det kan gå jättebra även om det inte alltid känns så!:) Jag ska hålla ut, och nu har jag lite mer energi att ta tag i mig själv för att försöka göra saker bättre! Jag hoppas verkligen det går bra för er också i framtiden!!!

Kram

Be dom ultraljuda förstärkningsbanden runt hasen...har själv haft en sån häst men felet uppdagades ca 6 månader efter han fick symptomen och då var allt "förstört"

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka