Jag och min ena hund vill olika saker

pernilla_s

Trådstartare
Jag har en hund som jag tränar aktivt med för att senare tävla. Skaffade en hund till för lättare träning och möjligen lättare tävling. Mitt stora intresse är att träna och jag hänger på brukshundsklubben 2-3 dagar i veckan och tränar utöver det tränar jag så klart hemma och promenerar i skogen. Mitt problem är att min första hund passar mig som handen i handsken. Han älskar att träna och vill verkligen träna.

Min andra hund vill verkligen inte träna i någon form. Har provat med en massa olika positiva metoder men han har inget intresse för det. Han hänger gärna med på promenader men resten av tiden vill han gosa i soffan. Han e verkligen en *tanthund*. Han aktivitetsbehov är mkt litet. Jag tycker ju om honom så klart. Men jag vill så mkt mera.

Hur lär man sig acceptera detta så man kan njuta av honom och inte önskar att han vore mer som min andre hund? Är ju inte rättvist mot honom att jag hela tiden önskar att han var någon annan,

Om du hela tiden önskar att han vore på ett annat sätt, och det är uteslutet att han är lugn pga smärta eller liknande så kanske det vore läge att hitta ett annat hem åt honom? Du skriver att han vore en bra "tanthund". Kanske det finns just någon "tant-aktig" person som skulle älska att ha honom i sitt liv?

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför du köpt en hund för lättare träning om du verkligen vill träna ordentligt, men det är ju i dagsläget inte något man kan göra något åt. Du måste ju inte ha kvar honom, om han kan få ett riktigt bra hem hos en annan person.

Om du hela tiden önskar att han vore på ett annat sätt, och det är uteslutet att han är lugn pga smärta eller liknande så kanske det vore läge att hitta ett annat hem åt honom? Du skriver att han vore en bra "tanthund". Kanske det finns just någon "tant-aktig" person som skulle älska att ha honom i sitt liv?

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför du köpt en hund för lättare träning om du verkligen vill träna ordentligt, men det är ju i dagsläget inte något man kan göra något åt. Du måste ju inte ha kvar honom, om han kan få ett riktigt bra hem hos en annan person.

Till en början trodde jag det skulle bli för mkt med två mkt aktiva hundar om man säger så. Sen hade jag varit nöjd med lite lättare träning, men han vill verkligen inte. Samtidigt är han helt underbar mot barnen och älskar verkligen att få vara nära. Han är ju verkligen en kärleksfull kille. Felet sitter hos mig som jämför honom med min andra hund.

Vi hade samma problem, bara det att det är vår första hund som är lite väl lugn och otaggad ibland :p
Nu vet jag ju inte exakt vad du har gjort eller hur din hund är osv men för oss har det hjälpt att bara försöka göra saker roliga.
Vi har hållt på sen vi fick honom och nu 6 månader senare börjar han visa lite intresse för lättare träning iaf.
Nu hade jag ju turen att jag hade möjlighet att skaffa en till (har alltid velat ha två) och valde då en lite piggare hund med mer krut.
Sambon har fått sin myslufs och jag mitt monster (som han uttrycker det) och alla är jättenöjda :D

Så nu har vi en mysfarbror som är heeelnöjd med lite rally, lättare vardagslydnad och tricks och en liten marodör som bara vill mer ^^
Han är iofs rätt ouppfostrad och har nog fått göra lite som han vill tidigare (vi fick hem honom när han var ca 7 månader) men det går sakta framåt :)

Mitt råd är faktiskt som Red_Chilis: Om du inte är nöjd med honom och vill mer, och han kan få det lika bra hos någon annan så går det ju faktiskt att omplacera. Det blir ju inte roligt för någon av er som det är just nu :/

Hur gammal är han och vad är det för ras? (Det kan bli lättare att ge råd och tips då tänker jag :))

Han e 10 månader en blandning av kinesisk nakenhund och Dansk svensk gårdshund. Kommer dock inte omplacera honom han har allergier så han får bo hos mig och så får vi hitta en mysväg tillsammans. Har ju som sagt min stora kille som älskar träning.

Skaffa en till. ;) Helst något renrasigt så du har större chans att få något jämnt i temperament. En kines korsad med en DSG är ju inte nödvändigtvis den mest aktiva korsningen om kinesen slår igenom (som det verkar ha blivit för dig).

Om inte omplacering är ett alternativ (skulle vi ta en hund i dagsläget låter det precis som en sådan, lite äldre och som funkar bra för bara "hemmaliv" liksom, och det känns som att det finns många som tänker likadant) får du väl försöka ändra synen på honom. Istället för att se honom som potentiell träningskompis försöka se honom mer som "barnens hund"/"familjens hund" eller något och helt lägga träningen på hyllan. Finns möjligheten kanske en tredje hund framöver kan fylla träningskompis-behovet istället?

Han kanske är din träningshund- han ska träna dig i att ta det lugnt och acceptera honom för den han är. Om du idag tänker "Har hundarna fått den träning/aktivering de behöver idag?" kanske du kan tänka "Har jag gett hundarna en glad dag idag?". För din ena hund kanske det är att ligga en stund med dig i skuggan på en filt, för den andra att träna ett bra pass.

Jag har en hund som jag tränar aktivt med för att senare tävla. Skaffade en hund till för lättare träning och möjligen lättare tävling. Mitt stora intresse är att träna och jag hänger på brukshundsklubben 2-3 dagar i veckan och tränar utöver det tränar jag så klart hemma och promenerar i skogen. Mitt problem är att min första hund passar mig som handen i handsken. Han älskar att träna och vill verkligen träna.

Min andra hund vill verkligen inte träna i någon form. Har provat med en massa olika positiva metoder men han har inget intresse för det. Han hänger gärna med på promenader men resten av tiden vill han gosa i soffan. Han e verkligen en *tanthund*. Han aktivitetsbehov är mkt litet. Jag tycker ju om honom så klart. Men jag vill så mkt mera.

Hur lär man sig acceptera detta så man kan njuta av honom och inte önskar att han vore mer som min andre hund? Är ju inte rättvist mot honom att jag hela tiden önskar att han var någon annan,

Är det inte ganska praktiskt att du har en lite mindre krävande hund så du kan fokusera fullt ut på den ena då? Annars tycker jag att du ska köpa en till. Det verkar ju inte som om det är någon krävande hund precis :)

Nästan en månad senare så har jag löst det :p Idag hämtade vi en 16 veckors valp en parson russel terrier. Tror det kommer bli bra :banana:

Så tre hundar vart det och jisses sambon gick med på det :D

DSC_0467_zpsfvlpigni.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 368
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 274
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 604
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar