Jag misslyckades med att ta bort fästingen! Vad gör jag nu?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Qira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 24 612
Q

Qira

Jaha... jag misslyckades helt. Fästingen gick sönder och käkarna sitter nu fast hårdare än hårt i min stackars hund. Vad göra :confused:

Det brukar alltid gå smidigt med fästingplockaren jag har, men inte den här gången. Hur farligt är det att fästingen gick sönder? Det råder ju en fästinghysteri så nu känns det som att hunden kommer att bli insta-sjuk, men det kanske inte är sååå farligt? Har tänkt att ha koll på såret och kontakta vetrinären om det ser det minsta argt ut.

Några lugnande ord någon?

Blä :cry:

Sv: Jag misslyckades med att ta bort fästingen! Vad gör jag nu?

Det är lugnt.

Tvätta med alsolsprit och håll koll på området ifall det börjar se fult ut.

Jag har lyckats lämna kvar huvudet ett antal gånger, och det har aldrig blivit något av det.

Jag har misslyckats många ggr med fästingarna(har säkert plockat ett hundratal på mina i sommar).Ibland lossnar huvudena av sig själva men annars kan det bli som inkapslade knölar som tyvärr sitter kvar.Ibland går det att trycka hål på knölarna och då kommer allt ut.
Som föregående skrev så håll lite koll så det inte blir jätteinflamerat så är det nog ingen fara

Frågade faktiskt min veterinär eftersom det har hänt mig ett flertal ggr och han sa att det är bättre att låta huvudet (käkarna) vara ifred. Då ramlar de ofast av efter ett tag. Om man håller på och pillar och drar skapar man oftast en inflammation. Man kan tvätta med lite sprit och bara avvakta.

Jag har lyckats med det själv och på mig själv. Senast igår hade jag en fästing i jumsken, tog bort den med en pinsett....ja kroppen i alla fall, huvudet blev kvar :crazy:

Både på mig själv och på vovven brukar jag tvätta med alsollösning, inte alsolsprit. Sedan har jag en gammal tub med jukon (finns kanske inte nu :grin:) den brukar jag lägga på en liten klick och så brukar huvudet komma ut senare. Den kommer nog ändå, fast det där med jukon är jag van med sedan jag var barn.

Tack för alla svar... det känns faktiskt bättre nu :bow:

Tycker ändå att det är en ny typ av hysteri ang. fästingar. Kommer inte ihåg att de var så farliga när man var liten, men nu ska man ha en massa medel på hundarna och helst ska man själv vara vaccinerad. Eller så är det bara jag som umgås med smått tokiga människor :angel:

Tack för alla svar i alla fall. Jag ska hålla koll på såret lite... (håller redan koll på två andra: Tok-flickan hoppade in i hörnet på soffbordet när hon skulle ta sig ner från soffan, sen lekte hon lite väl våldsamt med buskompisen häromdagen och har ett rivsår på örat med).
Bra övning att hålla på att pilla och tvätta i alla fall. Allt i livet är som en enda lång träning!

Men de var väl inte heller lika farliga när man var liten? Det här med TBE och borelia har väl både ökat och spridit sig?
Sen är det ju väldigt olika vart man bor, TBE t ex finns ju främst runt kusterna i södra sverige vad jag förstått, samt runt Mälaren och i viss mån Vänern. Jag är uppvuxen i Sthlms skärgård där det är både mycket fästingar och farliga fästingar, bor nu i värmland och här är det bättre. Mina vänner härifrån får en nära-döden-uplevelse om de råkar få en fästing på sig, jag har säkert haft 30 st som satt sig fast...
Märks stor skillnad på hunden, han får förvisso fästingar här också men när jag är på besök hos min mamma som bor kvar i Sthlm så kan jag plocka 20-30 st efter en promenad.

Jo, det är nog sant som du säger. Äckliga djur är de i alla fall, med eller utan TBE och allt skit de bär på. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 241
Senast: Hedwig
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 113
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 383
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka