Jag, min häst och ledarskapet... NH..

Blomskan

Trådstartare
Jaha.. Det är bara att inse att min häst skiter (i stort sett) fullständigt i mig...

Jag behöver tips på hur man jobbar fram det här med att bli ledare för sin häst.
Jag vägrar ta till slag sparkar och diverse andra obefogade bestraffningar utan vårat förhållande ska bygga på ömsesidig respekt.
Jag har helt klart för mig att allting bygger på lugn och tålamod.

Men det jag behöver hjälp med är konkretatips på hur jag skall göra, tex, när jag skall fånga honom i hagen - sticker han åt andra hållet, detta gör han även om dom andra hästarna inte är med.

Jag kan bara efter tonvis med övertalning, "back up", lugn o ro och hungrig hästmage få honom att gå på transporten.

Jag har bara haft honom sedan slutet på juli men eftersom jag inte har så stor erfarenhet av det här med NH så vet jag inte vilka övningar vi kan syssla med för att komma fram till den här fina kontakten som många har med sin häst.

Sammanfattningsvis: Jag vill ha tips på övningar och lekar vi kan göra för att bygga upp tilliten.

Sv: Jag, min häst och ledarskapet... NH..

En kompis till mig hade hand om en häst som alltid stack i hagen.. Det som gäller är att ha mycket tålamod. Hon började helt enkelt med att ta sig tid att "jaga" hästen i hagen. Gick den åt ena hållet, så gick hon efter, och drev henne undan. Efter 10min, 20min, 30min etc tröttnade hästen och märkte att den inte ha´de övertaget och "anslöt" sig till henne. Första gångerna höll hon säker på en timme (gav upp flera gånger)... Men tillslut gav hästen med sig, och är nu väldigt lättfångad i hagen! :) :banana: Det blir ju att hästen väljer att följa dig, istället för att sticka från dig.. hoppas du förstår min dåliga förklaring

Kika lite på hur Monty Roberts arbetar med hästar! Han är jätteduktig, tex med inkallning och att få hästar att gå på transporter.
Vi var och kikade på hans show för ca två år sen, vilket var jättehäftigt! Kika på youtube eller nått!

Kika lite på hur Monty Roberts arbetar med hästar! Han är jätteduktig, tex med inkallning och att få hästar att gå på transporter.
Vi var och kikade på hans show för ca två år sen, vilket var jättehäftigt! Kika på youtube eller nått!

Tuben!!! :bow:
Att jag inte tänkt på det!
Ikväll ska jag bänka mig och titta på hur han gör..!
Tack för tipsen, skall åka hem och trötta ut min häst.. :)

:D Jag körde konsekvent med att helt enkelt vänta ut min "kamel"... gick omkring med ryggen mot honom och såg jätteupptagen ut och eftersom han är EXTREMT nyfiken på det mest kom han helt enkelt fram för att kolla vad jag egentligen gjorde, då mös vi lite sen var det bara att sätta på lilla grimskaftet....

Min käre make hade också problem, hästarna nochalerade honom totalt... han tröttnade på detta, tog en stol, satte sig i hagen och väntade, och väntade och väntade, sen väntade han lite till, det snöade som bara den, riktiga "lappvantar" han frös som en "gnu" jag gick till och med ut med en varm kopp kaffe åt honom och tro det eller ej, han vann:D efter ett par väldigt tålamodsprövande timmar kom hästarna fram till honom och tittade på han som om han vore GALEN:eek: men efter det har han inga problem alls.... Men ni kan ju gissa att byn snackade länge om "dåren som satt i hagen på en stol och sakta förvandlades till snögubbe":D

Lycka till med din pålle, det som funkar på en funkar inte på alla, men nu har du kanske fått några tips som kanske hjälper på vägen..

Kramar från mig i norr... (detta kommer du fixa, på ett eller andra sätt, det är jag övertygad om) :laugh:

För det första så ska du fundera över varför din häst INTE VILL komma till dig, för det vill den inte..jag har 8 travare som tränas varje dag, en del riktigt hårt och INGEN skulle vända på sig o gå ifrån mig när dom ska hämtas. Så antingen tränar du fel eller så tycker din häst att du är en mes :angel:

:bow:
Man börjar med att bli vän med sin häst- umgås mkt.

Har tyvärr inga enkla konkreta tips på hur man blir en bra ledare för sin häst att komma med. Alla delar hänger ihop i en komplex helhet som man får lära sig bit för bit från grunden (om man nu inte är så lyckligt lottad att man hade det i sig naturligt från början)...

Lite hopp och inspiration kanske jag ändå kan få bjuda på genom dessa små filmklipp:

http://www.youtube.com/watch?v=MRJ8kFZZpWw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=mMBncWJcksk

Hästar ser på en gång om man har pondus eller inte.
Se skillnad på kvinnan o mannen.

Sen vet man inte om den där stackars hästen har stått på lastbil i 3 dagar:confused:

Kl

Försök att vara lite mer självsäker i ditt förhållningssätt och dra dej inte för att ha en bit morot tex i fickan så kommer han nog. Om han då börjar komma, så stärks ditt självförtroende och då kommer du att ha mer pondus och hästen att respektera dej mer.

Senast ändrad av en moderator:

Fast o muta in mig hos honom vet jag inte om det är rätt sätt...?
Han ska ju inte komma till mig bara för att han får något gott utan för att han vill..
Känner mig full av självsäkerhet i umgänget med min häst.

Min käre make hade också problem, hästarna nochalerade honom totalt... han tröttnade på detta, tog en stol, satte sig i hagen och väntade, och väntade och väntade, sen väntade han lite till, det snöade som bara den, riktiga "lappvantar" han frös som en "gnu" jag gick till och med ut med en varm kopp kaffe åt honom och tro det eller ej, han vann:D efter ett par väldigt tålamodsprövande timmar kom hästarna fram till honom och tittade på han som om han vore GALEN:eek: men efter det har han inga problem alls.... Men ni kan ju gissa att byn snackade länge om "dåren som satt i hagen på en stol och sakta förvandlades till snögubbe":D

:rofl::rofl:

För det första så ska du fundera över varför din häst INTE VILL komma till dig, för det vill den inte..jag har 8 travare som tränas varje dag, en del riktigt hårt och INGEN skulle vända på sig o gå ifrån mig när dom ska hämtas. Så antingen tränar du fel eller så tycker din häst att du är en mes :angel:

Ok, och eftersom du har sett både hur jag tränar och förhåller mig till min häst så skulle jag vilja veta var i felet ligger?
Har ridit/tränat och handskats på samma sätt med alla hästar (har bl.a jobbat som travhästskötare i ett stort proffsstall) jag har sprungit på i livet och aldrig någonsin blivit bemött på detta sätt, men antagligen så är det väl alla andra hästar som har varit knepiga.

Formulerade mitt första inlägg väldigt dumt upptäckte jag.

Jag vill alltså ha tips på NH-övningar för att få bättre kontakt med min häst.
Det var dumt av mig att dra upp exemplen.

En av hästarna i stallet där jag rider är sån. Det är i hans fall oftast inte brist på respekt, utan att han inte litar på oss. Han blev illa behandlad förut och kan vara svår att fånga in i hagen. Men när man väl har börjat känna honom så är det inga som helst problem.
Däremot kan han ibland när de går på nytt bete, vara lite kinkig och vill inte följa med, då brukar jag beroende på vilket humör han är på, antingen gå efter honom eller skita i honom och låta han komma till mig.
Om han är på humöret att han hellre vill stanna i hagen och beta så går jag ifrån honom och sen undrar han vart alla tog vägewn och inser att det inte är så kul i hagen alldeles själv, då kommer han lunkande mot stallet och följer med så snällt.
Andra dagar när han inte vill följa med mig alls (inte för att hagen är roligare, utan för att han inte vill, varför vet jag inte än) då kan han hålla på att rusa runt och vända baken till så fort man kommer nära. Då följer jag bara efter tills han trättnar och jagar på honom tills han står i något hörn och ger upp så att säga. Då brukar man så småningom kunna få tag på honom, men det kan ta en timma i de fallen.

Jag skulle som axel sa, också säga att det bästa är att lära känna hästen. Gå med i hagen, sitt och läs en bok eller något så länge och bara vara där. Då vänjer han sig. Sen försök att hantera honom så mycket som möjligt. Annars finns det ju många tips från monty mfl. tex att fånga och släppa tills hästen står still när man ska ta den.

Just så håller han på oxå..
Misttänker att han inte heller har haft det så bra. När han kom till stallet där han står idag (början på maj) så var han fruktansvärt rädd om sitt huvud. Detta är dock inga problem idag.

Igår när jag skulle ta in honom så gick han iväg och jag traskade i lugn och ro efter, det tog 5 minuter så tröttnade han och stannade och väntade på mig..

Den hästen vi har vet vi inte exakt vad som hände, det hände när han stod i det stallet men vi var inte med (det hände mågot med hans medryttare, hon slutade för att hon int litade på hästen och sa att hon var rädd för honom, medan hästen som är snäll som en ko, plötsligt blivit livrädd för grimskaft och extremt huvudskygg)

Kan mycket väl tänka mig att det är något liknande. Eftersom vi inte vet vad som hände så är det svårt att veta hur man ska hantera det hela. Det var flera år sedan nu och han har blivit mycket bättre. De som han är van vid (hans medryttare) är det inga som helst problem med. Men när vi utbölingar som rider andra hästar i stallet kommer så kan han fjanta sig lite ibland. Andra gånger funkar det toppen, han kommer till och med emot en i hagen.
Jobba mycket med grimmor och grimskaft för att se om det är problemet, försök vänja in, använd dem överallt på kroppen (alltså stryk med grimskaftet över hela kroppen, han ska stå still och inte skygga för det). Då märker du snart om det är det som är läskigt. Och försök få en positiv bild av att du tar på huvudet, tex kan du stryka mjukt på huvudet när han äter.
Annars kan det vara så att om han har blivit rädd så behöver han mycket tid och framför allt måste han lita på dig. Gå ut och gå och gör så mycket med honom du kan. Finns ju många led-övningar om du kollar lite inom NH.

förslaget med att "jaga" hästen har jag testat och *kors i himlen* det funkade! :bow:
Hade en häst för många år sen som var som dín, bara gick undan mig.
Jag bara gick efter honom, när han svängde höger så skyndade jag mig åt höger osv. Tillslut stannade han och vände sig mot mig och jag fick ta honom. (blir jobbigt i stor hage och när de börjar springa men det är bara att flåsa vidare!)

Annars brukar jag ha på repgrimma och träna hästen att stanna när jag stannar, svänga när jag svänger UTAN att jag ska behöva dra i grimskaft etc. Träna på att flytta honom bakåt, åt sidan, framåt, ett ben etc.
Jag har med mig en pisk som "förlängd arm" :angel: Så när jag stannar så höjer jag händerna och stannar sen. Om hästen springer förbi så viftar jag med spöet framför honom och prroar och drar i repgrimman.
Ska jag backa så säger jag först bara "back" sen går jag emot honom framifrån, ingen rekation då så tar jag tag i grimman eller trycker mot bringan tills han rör sig bakåt - då lättar jag på trycket DIREKT.

Så har jag jobbat alla hästar och alla har gått som hundar efter mig med löst grimskaft.
röst - kroppspråk - tryck och så fort de reagerar så slutar jag kommandot.

Inga slag, inga höga röster, ingen stress :idea:

(Att flytta på en häst betyder dominans)

Jag tror inte det är ett dugg fel på din träning eller att du är mesig, din häst ser dig inte som ledare än bara och ingen fara med det för det går ju att åtgärda :laugh:
Med lite övning så går det finfint! :bump:

Fast o muta in mig hos honom vet jag inte om det är rätt sätt...?
Han ska ju inte komma till mig bara för att han får något gott utan för att han vill..
Känner mig full av självsäkerhet i umgänget med min häst.

Han ser dej inte som självsäker. Jga tycker inte man ska krångla till allt så och föra över mänskliga begrepp som "muta" det handlar om att han ska komma så du får in honom, varken mer eller mindre. Varför göra så stor affär, kommer han för en morot så :idea: Det blir en god cirkel av det mellan er, du känner dej bättre och sen kommer han ändå.

Alla hästar i stallet vet att jag ev har något godis och inte en enda har problem vad gäller "ledarskap" eller att göra det jag ber om, så jag förstår inte varför man ska var så rädd för enkla lösningar om man har problem. Varför krångla.

Fast det är inte alltid det funkar med godis heller. Vill hästen inte komma till dig så hjälper det inte om man håller i en morot eller inte. Vi har försökt med det mesta med den hästen jag berättade om innan och när vi hade godis eller betfor för att locka in honom, så kom han och snappade åt sig godiset och stack.
Så godis som lockbete tycker jag inte funkar så bra. Däremot godis som lite extra belöning tycker jag funkar bättre. När hästen kommit och låtit sig fångas in så kan man gott klappa om dem och bjuda på en godbit. Så får den en positiv känsla och känner att det inte är så farligt att låta sig fångas. (nu vet jag inte om hästen tänker just så, men det förstärker ju iaf den positiva upplevelsen som blir ihop med själva infångandet)

Gå en kurs i horsemanship med ledarskap.
Där får du lära dig om ditt och hästens kroppsspråk.
Det är lättast att lära sig på praktiskt vis:idea:

Lycka till:)

När hästen kommit och låtit sig fångas in så kan man gott klappa om dem och bjuda på en godbit.

Ja det är ju då man ger den, när skulle man annars ge den om den inte låter sej fångas:confused: Man viftar inte med moroten. Men hästen VET och det kan vara ok för mej med en ny häst som jag inte känner ännu och vill hämta i hagen.

Liknande trådar

Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat