Jag måste ha missat någonting.

Sv: Jag måste ha missat någonting.

Jag funderar på detta om betfor, jag är medryttare till en tjej som har 3 hästar hon ger den största hästen som är ca 170 cm i manken 1 liter torr betfor om dagen självklart är den blöt när han äter den:rofl: . Men asså sen hon började med det har han blivit knäpp han gör bock språng sparkar bakut och stegrar sig detta händer oftast i galopp eller när man fattar galopp han är även jätte otålig i stallgången. Han har vart en jättelugn häst innan. På en vecka har han slängt av mig 3 ggr och som sagt han är 170, it hurts!!:cry:

Jag hävdar att detta beror på att han inte tränas jättemycket och får alldeles för myket energi, men hon som äger honom vill inte tro att det är detta.

Har jag rätt eller är det någon annat??

Kan ni inte sluta med betfor tillfälligt för att se om han blir bättre! Det funkar ju tydligen inte nu, inte sååå kul att bli avkastad....

Jag ger mina hästar betfor om det ska bli en kall natt så att de får lite värme från energin. De går ute hela tiden. De flesta hästar verkar dessutom gilla det så det är ju ett bra sätt att få i dem andra saker som kanske inte är lika goda. Jag ger också blöt betfor... ;)

Jo jag har ju sagt åt henne att jag tycker hon ska dra ner på det i allafall men hon är rädd att han tappar hull, så det känns inte som hon vill lyssna..

skrev nåt men ändrade mig när jag läste mer ordentligt... Måste fråga bara jag ger min häst betfor 5 dl när det är torrt. Han går inte så mycket just nu kan jag låta bli havren då? alltså jag menar får han den energi han behöver ändå? Han får 2liter strå lusern också och 10kg hösilage...han är en nordis kanske man ska tillägga.

// Anna

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger mina 2 dl betfor, det räcker. Blandas in med lucernhacket (0,5 kg), mineral o linfröolja. O så hösilage, 7,5 kg per häst/dag.

kitkat - kan hon inte ge hästen t ex lucern/lucernpellets o dra ner på betfor till iaf minst hälften av vad den får?? Så mycket energi är ju lite överdrivet. Lucern/Hippo Alfa el dyl hjälper ju hullet bra, bättre än betfor.

Om din häst behöver något annat foder än hö/hösilage beror på vad det är för näringsinnehåll i grovfodret.
Det är tämligen meningslös frågeställning om du inte vet vad ditt hö/hösilage innehåller.
När det gäller hästar så kan man inte "ladda" musklerna med energi, hästarna är nämligen alltid "laddade".
Betfor är ett bra fodermedel, om man blötlägger det ordentligt, som inte tillför en massa stärkelse som spannmål gör.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Elo
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 651
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar