Jag ljög.......

Sv: Jag ljög.......

Man behöver äta flera kilo persilja för att det ska göra någon skillnad på järnvärdet. Däremot kan ju leverpastej och blodpudding kanske göra skillnad. Men det är ett känt faktum att det är svårt att kompensera lågt hb med enbart kosthållningen.

I min första graviditet proppade jag i mig spenat, broccoli och aprikoser redan från början, men det märktes ingen skillnad alls....

Jag åt jättemycket leverpastej med perislja på och lyckades åtminstone klättra från 80-90 som ajg var nere i som sämst till 100. Och detta bara på kosthållning

*KL*

Jag kommer från MVC nu. Är i v. 23. (Herregud vad tiden går fort!:eek:) Min BM frågade om jag hade börjat äta järntabletter än men jag sa att jag ville kolla hb först för jag brukar ligga högt (hade 138 på inskrivningen) och jag blir väldigt hård i magen av järntabletter. Hon frågade om jag mådde bra (det gör jag!) och sa sen att då kollar dom hb nästa gång. Hon ville inte sticka mig i onödan! Jag ska dit igen om ca tre veckor. Skönt att hon inte "tvingade" mig bara för sakens skull, utan lyssnade på mig!

Jag har aldrig ätit järntabletter som gravid,men jag har å andra sidan aldrig varit under 134 i värde heller,skrev in mig med 166 en gång och då blev de oroliga för det i stället men efter att ha gett blod i många år så vet jag ju att jag ligger så högt och att det för mig är normalt.

*KL*

Jag kommer från MVC nu. Är i v. 23. (Herregud vad tiden går fort!:eek:) Min BM frågade om jag hade börjat äta järntabletter än men jag sa att jag ville kolla hb först för jag brukar ligga högt (hade 138 på inskrivningen) och jag blir väldigt hård i magen av järntabletter. Hon frågade om jag mådde bra (det gör jag!) och sa sen att då kollar dom hb nästa gång. Hon ville inte sticka mig i onödan! Jag ska dit igen om ca tre veckor. Skönt att hon inte "tvingade" mig bara för sakens skull, utan lyssnade på mig!

Inte sticka i onödan:eek:?? Varför slipper du undan för??:mad: ...orättvist!;)
Jag tycker det är så obehagligt med sticken så usch... då sa min BM glatt att "vi kommer att sticka dig nästa gång också!" "Å sen nästan varje gång!"
....men, om det är frivilligt att gå dit kan jag väl helt enkellt "tacka nej" till att bli stucken...?:devil:

Inte sticka i onödan:eek:?? Varför slipper du undan för??:mad: ...orättvist!;)
Jag tycker det är så obehagligt med sticken så usch... då sa min BM glatt att "vi kommer att sticka dig nästa gång också!" "Å sen nästan varje gång!"
....men, om det är frivilligt att gå dit kan jag väl helt enkellt "tacka nej" till att bli stucken...?:devil:

Jag tycker inte det är jobbigt o bli stucken, men sist fick hon GRÄVA med sprutan det var iiinte skönt. Så nu tycker jag att det ska bli lite jobbigare nästa gång. Men vad fasen, man överlever!

Ja gräva med sprutan är lite jobbigt, då känns det ju!

Fast sticket i fingret, där är ju ingen spruta inblandad iaf! :D

Jag äter inga tabletter någonsin, och åt därför inte järntabletter under ngn av graviditeterna heller. Bägge barnen mår bra, är lagom intelligenta och alldeles normala, i alla fall.
Hörde nånstans att det rekommenderade järnvärdet är för 18-åriga män. Varför ska då en gravid kvinna försöka nå upp till det värdet? Jag tror naturen vet bäst hur det ska vara under olika skeden i livet. Allt konstlat brukar slå tillbaka förr eller senare. Se bara på all vår benskörhet, allergi osv....

Hörde nånstans att det rekommenderade järnvärdet är för 18-åriga män.

Fast, det tror jag inte stämmer, min sambo var på hälsokoll på jobbet i höstas och på hans "besiktningspapper" står referensvärden angivna.
Där står att Hb't för en kvinna bör vara mellan 117-153 och för en man 134-170.
Att barnmorskorna då vill att man ska ligga över 120 låter ju inte direkt otroligt.

Fast, det tror jag inte stämmer, min sambo var på hälsokoll på jobbet i höstas och på hans "besiktningspapper" står referensvärden angivna.
Där står att Hb't för en kvinna bör vara mellan 117-153 och för en man 134-170.
Att barnmorskorna då vill att man ska ligga över 120 låter ju inte direkt otroligt.

Förmodligen har du alldeles rätt. Att det numera finns olika värden för olika människor. Min uppgift är sen "stenåldern". Förmodligen nåt jag läst i nån tidning . Det kanske rentav är att man har kommit på att man inte ska jämföra 18-åriga män och gravida kvinnor? Forskningen går ju framåt:p

Undrar i alla fall varför man "bör" ligga på ett visst värde, om inte kroppen vill det. Om man i övrigt mår bra, menar jag. Det brukar finnas nån vits med att det blir som det blir.

Risken är väl om man, pga tex dålig kost, har ett dåligt värde redan från början som kroppen bara precis "klarar av" att leva på. Bebisen är ju inget annat än en parasit som tar det den vill ha och behöver. Mamman får ju leva på det som eventuellt blir över.
Min BM sa att det är "viktigast" att ha en liten "järnbuffert" runt vecka 25 för det är då man ökar som mest i blodvolym och då späds de värden man har ut.

Efter många om och men verkar min barnmorska dessutom acceptera att jag nog är en sådan person som ligger på ett Hb runt 120. Vissa ligger ju mycket mycket högre så visst är alla olika. Men det måste ju finnas någon anledning till att de så noga rekomenderar ett extra intag av järn till kvinnor som är gravida eller tex har riklig mens...

Jag vet inte om det är en anledning till att hålla uppe Hb, men grejen är väl att det inte är så ovanligt att man förlorar en del blod i samband med förlossningen.

En av mina vänner har alltid legat högt (=över 150) i Hb även under graviditeterna. Hon råkade ut för att moderkakan släppte och förlorade massor med blod - katastrofsnitt var bara förnamnet :eek:, läkaren trodde ett tag att hon inte skulle klara livet på min vän.... - och efter denna pärs var hennes Hb nere på 95 pga blodförlusten.

kl

Ni som ater jarntabletter men trots det har lagt blodvarde, dricker ni apelsinjuice? Kroppen kan namligen inte ta upp jarn utan att ha en ordentlig buffert med c-vitaminer.

*kl*

Min BM har aldrig propsat på att jag ska äta järntabletter. Jag har varken sjunkit eller ökat i Hb under min graviditet (är nu i v.36) och har legat runt 130 hela tiden. Jag har ätit hyfsat bra hela tiden.

kl

Ni som ater jarntabletter men trots det har lagt blodvarde, dricker ni apelsinjuice? Kroppen kan namligen inte ta upp jarn utan att ha en ordentlig buffert med c-vitaminer.
Även B12 har med järnupptaget att göra, om jag inte minns alldeles galet.
Ffa viktigt för vegetarianer att tänka på.

kl
Jag hade 144 vid inskrivningen häromdagen, men BM sa att det också kunde bero på att jag var uttorkad då jag precis tillfrisknat från vinterkräksjukan.:grin:
Men hon tyckte i alla fall inte att jag behövde ta några tabletter. "Det märks nästa gång du kommer", sa hon. :laugh:

Jag har fått förklarat för mig att kroppen använder sig av järn från olika depåer, först när dessa depåer är slut sjunker HB-värdet i blodet.
Det är viktigt att hålla depåerna fyllda ifall man råkar ut för blodförlust under förlossningen.

kl

Någon buffert med C-vitaminer kan kroppen inte ha. Man behöver få i sig dagsbehovet varje dag, varken mer eller mindre. På grund av att C-vitamin är vattenlösligt, så kan det inte lagras i kroppen, utan det som inte används försvinner ut med urinen (vilket också gör det fullständigt ofarligt att överdosera C-vitamin). För bästa upptag av järn, är det dock bra med samtidigt intag av C-vitamin, och man bör undvika kaffe, te och mjölkprodukter i samband med att man tar sitt järntillskott (eftersom de minskar kroppens förmåga att ta upp järn).

Liknande trådar

H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 473
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar