Jag ljög.......

Lady_Morgaine

Trådstartare
Sist jag var hos BM så sa hon att jag skulle köpa järntabletter och äta, inte för att jag hade låga värden eller så(det kollades inte)utan bara föratt. Jag tänkte att "det lär ju inte hända".... tycker inte om järntabletter, magen pajjar osv... Hursomhelst då jag var på återbesök hos BM frågade hon om jag åt tabletterna och jag hör till min förvåning mig själv svara "ja-a då...."
Sedan togs blodprov och hon sa att;
"Det syns att du tar dina tabletter, jättebra värden... fortsätt som nu framöver också!"
"Det ska jag..:angel::devil:"

Men jag vart så förvånad över lögnen?! varför sa jag inte bara som det var:confused: Nåja..... har planer på blutsaft i alla fall så smånignom:idea:

Senast ändrad:
Sv: Jag ljög.......

Jag sa också att jag åt mina järntabletter, men det gjorde jag aldrig för jag har redan problem med magen. Mitt järnvärde gick ändå upp och då sa jag att jag hade slutat äta mina järntabletter. Jag höll bara med för att jag inte orkade argumentera om varför jag inte ville ta dem. Mitt Hb var nere och vände på 116 ett par veckor innan det gick upp igen och det är ju inte jättelågt.

Hihi...jag förstår din lögn. Min BM sa igår att barnmorskorna ska propsa på att man ska äta järntabletter även om man har bra värden. Har man då en bestämd dam till barnmorska så kan jag förstå att man drar till en liten lögn för att slippa argumentera. Min BM sa iaf att det inte fanns anledning för mig med 140 i Hb att äta några tabletter, men att hon ändå var tvungen att säga det. Hon sa att hon inte heller hade skulle ätit några tabletter om hon haft så bra Hb.

Sist jag var hos BM så sa hon att jag skulle köpa järntabletter och äta, inte för att jag hade låga värden eller så(det kollades inte)utan bara föratt. Jag tänkte att "det lär ju inte hända".... tycker inte om järntabletter, magen pajjar osv... Hursomhelst då jag var på återbesök hos BM frågade hon om jag åt tabletterna och jag hör till min förvåning mig själv svara "ja-a då...."
Sedan togs blodprov och hon sa att;
"Det syns att du tar dina tabletter, jättebra värden... fortsätt som nu framöver också!"
"Det ska jag..:angel::devil:"

Men jag vart så förvånad över lögnen?! varför sa jag inte bara som det var:confused: Nåja..... har planer på blutsaft i alla fall så smånignom:idea:

Å jag äter maxdos o mitt värde sjunker, vad konstigt :rofl:

Jag hade HB på 115 första gången BM testade igår och hon undrade om jag verkligen åt mina tabletter och om jag verkligen åt två?!
Ja, jag äter två om dagen, kan hända jag missat någon denna veckan men överlag äter jag piller så jag tror jag blir tokig...
Sen stack hon mig i ett annat finger och tog två nya prover. Då hamnade det på 122! :D

Mina klasskamrater tyckte att det vara vansinnigt att de är så angelägna om att man måste äta så mycket järn, flera av dem, med erfarenhet från vården, tyckte att ett HB på 115 var helt okej, ffa under graviditet...

TS; Himla kul för dig att du har så bra järnvärde då. ;) *avundsjuk*

Jag hade HB på 115 första gången BM testade igår och hon undrade om jag verkligen åt mina tabletter och om jag verkligen åt två?!
Ja, jag äter två om dagen, kan hända jag missat någon denna veckan men överlag äter jag piller så jag tror jag blir tokig...
Sen stack hon mig i ett annat finger och tog två nya prover. Då hamnade det på 122! :D

Mina klasskamrater tyckte att det vara vansinnigt att de är så angelägna om att man måste äta så mycket järn, flera av dem, med erfarenhet från vården, tyckte att ett HB på 115 var helt okej, ffa under graviditet...

TS; Himla kul för dig att du har så bra järnvärde då. ;) *avundsjuk*

Hmm, spännande.. Alltså jag äter 4 Hemofer om dagen, glömmer lite då och då men inte så ofta. Hade 110!

Jag hade bra järnvärde hela graviditeten tog blutsaft då och då, åt leverpastej och blodpudding och blodpalt i massor :rofl: Hade typ 140

*kl*

Skönt att höra att jag inte är ensam om att inte berätta sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen vad det gäller järntabletterna :)
Hade väl 123 som värde(tyckte jag hon sa) så det var väl OK antar jag? Försöker också äta mat som innehåller järn... Sen som sagt tänkte jag införskaffa blutsaft i hälsokosten om det börjar sjunka mycket... i annat fall fortsätter jag enligt BM:s ordination: ...jag fortsätter på samma sätt som hittills.... he he...! :D

Men! :eek: Jag trodde inte barnmorskor sa åt alla att äta järn bara sådär, utan verkligen kollade värdena först. Har man väldigt högt Hb, typ över 146 kan det t o m vara riskabelt att äta järntillskott. Källa finns här.

Mitt järnvärde låg på 110 redan vid inskrivningen så jag mådde rätt kasst då. Började äta en Niferex per dag och kom upp i 130 på några veckor, men nu har det dippat igen så BM tycker jag ska fortsätta med dem.

Hemofer innehåller inte så mycket järn. Behöver du höja järnvärdet så byt till niferex eller duroferon istället. I dem är det 100mg/tablett.

Eftersom blodvolymen ökar en hel del under graviditeten, samtidigt som mer går åt till fostret, så sjunker Hb på de flesta gravida. Det är för att förhindra att det sjunker för lågt som man rekommenderar järntillskottet.

Jag låg på "godkänd" nivå (122 eller nåt) vid inskrivningen, men har glatt knaprat i mig Niferex sen dess, eftersom jag vet hur mycket jag brukar sjunka framåt vecka 25 eller så... Så jag vill upp en bit över 130-135 för att vara säker på att må bra senare också.

Mina värden lågt med ena sonen som sämts på typ 80-90. Men jag vägrade äta järntabletter eftersom ajg helt enkelt inte tål dem. Så jag åt istället jättemycket leverpastej och perislja och sånt.

Men om dina järnväden inte är dåliga behöver du verkligen inte äta järntabletter elelr dricka blutsaft

kl

Jag har inte ätit mer än kanske max 6 tabletter niferex udner hela min graviditet, och det var också för att man skulle och inte för att jag behövde. Nu har jag dock inte tagit en enda tablett på säkert tio veckor och hade 136 i hb värde sist, så jag behöver helt tydligt inte ta några! Underbart!

Mina värden lågt med ena sonen som sämts på typ 80-90. Men jag vägrade äta järntabletter eftersom ajg helt enkelt inte tål dem. Så jag åt istället jättemycket leverpastej och perislja och sånt.

Men om dina järnväden inte är dåliga behöver du verkligen inte äta järntabletter elelr dricka blutsaft
Man behöver äta flera kilo persilja för att det ska göra någon skillnad på järnvärdet. Däremot kan ju leverpastej och blodpudding kanske göra skillnad. Men det är ett känt faktum att det är svårt att kompensera lågt hb med enbart kosthållningen.

I min första graviditet proppade jag i mig spenat, broccoli och aprikoser redan från början, men det märktes ingen skillnad alls....

Fast man kanske kan leva ett par veckor med att vara bubblig för sin egen hälsas skull, om det kan höja järnvärdet så att man mår bra sen. Då kanske det går att underhålla ett högre hb med Hemofer.

(själv har jag som mest gått på 3 Niferex/dag, för att återfå normala Hb-värden efter förlossning - min mage bryr sig inte ett dugg om Niferexen faktiskt, skönt nog)

Fast man kanske kan leva ett par veckor med att vara bubblig för sin egen hälsas skull, om det kan höja järnvärdet så att man mår bra sen. Då kanske det går att underhålla ett högre hb med Hemofer.

(själv har jag som mest gått på 3 Niferex/dag, för att återfå normala Hb-värden efter förlossning - min mage bryr sig inte ett dugg om Niferexen faktiskt, skönt nog)

Jo men jag mådde så.. usch! Men jag kan ju prova igen!

Hemofer innehåller inte så mycket järn. Behöver du höja järnvärdet så byt till niferex eller duroferon istället. I dem är det 100mg/tablett.

Alla kan inte äta dessa tabletter, jag kan bara äta Hemofer och det är knappt det. Min mage är för känslig för niferex och durofen.

Liknande trådar

H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 473
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar