Sv: Jag - korkad
Oj, vad billigt
Min häst är också enda inhyrning i ett stall där stallägaren har sina tre ponnyer, och hon äter nog också lika mycket som de andra tre ihop
.
Betalar 750 för kallhyra inkl halm (som finns i överflöd på gården, så den är ingen extra kostnad för dem) och då ingår ingen service - vi delar på allt jobb, vilket iofs funkar mycket bra. Kraftfoder, lucern och mineraler köper jag själv till min häst...hö köper de in på hösten och jag betalar min exakta förbrukning varje månad ihop med stallhyran. Finns varken ridhus, spolspilta eller uppvärmd sadelkammare...det som finns är en liten sandridbana + hindermaterial. Min månadskostnad brukar bli 1600-1700.
Kan du inte ändra kontraktet till något sådant? För det du har nu låter fullständigt orimligt. Hyran måste ju även täcka slitage på hagar och stallinredning, och i ditt fall även kostnader för uppvärmning i sadelkammaren, varmvatten till spolspiltan etc. Du går ju back!
(
edit: en till sak som kostar är ju att du ligger ute med en massa pengar för foder du köpt in! Det anser jag också är en service som bör räknas in i kallhyran.)
Säger som flera andra, säg upp nuvarande kontrakt! Räkna ut vad du behöver i kallhyra fö att det ska gå ihop. Och presentera ett nytt kontrakt, där hon får betala kallhyra + det foder o spån hon använder.
Försök att inte bry dig om hon blir sur...det är hennes problem, inte ditt.
Hoppas du vågar stå på dig