Jag klarar inte av henne.

B

Bonbina

Så nu var det erkänt för mig själv och för världen att jag inte klarar av min häst,det känns hemskt att säga det eftersom det är nått som
alltid har känts självklart för mig att skaffar man en häst så ska man
klara av den.
Har alltid gått och snackat skit om alla ryttarna som bara far och
flänger på sin häst utan att kunna rida dom,nu är jag en sån själv.
Gårdagens ridtur var droppen jag tänker aldrig mer rida henne,
aldrig mer rida nån annan häst heller.
Har varit rädd och orolig varje gång jag ska rida nu i ca 2mån det
spelar ingenroll vilken häst det är.
Nu ska iaf min lilla prinsessa fara bort snabbt hoppas jag på,vill inte dra ut nått på det hela vill bara få det överstökat :cry: .
Hon ska åka till nån som ska försöka rida till henne,och sen så får jag väl se om jag vill ha tillbaka henne efter vintern men jag vet inte...
Just nu känns det som att det bästa är att hon får komma till nån som kan rida henne och sedan att hon får stanna där.
Varken jag eller hon mår bra som det är nu,jag förstår mig bara inte på min lilla ängel.Hon bockar och sparkar och stegrar och far hon har fått 100% kontroll och det vet hon mycket väl hon är inte dum den där hästen....

Igår gick jag med henne hem ca 4km efter att hon först fått utbrott i en stenbacke och stegrad och farit och jag hängde bara efter i tyglarna,sedan så fortsatte hon att bocka eller stegra i vartannat steg på hemvägen.
Ja jag vet att man inte ska sitta av men vad skulle jag göra?
Har nog aldrig varit så ledsen som då,bröt ihop som fan när jag gick hem.
Jag älskar ju den där jävla hästen så mycket,det var aldrig min mening att saker och ting skulle bli såhär.

Även fast hon är en satmara ibland så har vi så många fina minnen,speciellt från den tiden då jag kunde rida henne....
I våras hade vi så jävla kul när vi jämt var ute och busade runt barbacka i skogen,vad har hänt?Då gick ju allt hur bra som hellst..
:cry: :cry: :cry:
http://img.photobucket.com/albums/v210/Lerpingvin/galopp1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v210/Lerpingvin/hopp.jpg

Sv: Jag klarar inte av henne.

Ledsen att säga det, men jag tror inte det hjälper att skicka henne på tillridning. Hon kanske uppför sig där, men sen när du ska rida henne igen kommer hon känna att du är osäker, då fortsätter hon antagligen med sina grejer.
Kan säga att jag förstår dig, min häst har också varit sådär.
Hon gick mer på två ben än på fyra när jag fick henne. Jag vågade inte rida henne.
Fast nu är hon hur underbar som helst, det finns inte att hon ska resa sig nu. :)
Jag tycker det verkar skumt att din häst har börjat med det här nu efter ett tag..Säker på att hon inte har ont nånstans?

Har också börjat fundera på att hon har ont,men ena dagen kan hon vara skit snäll sen nästa dag ett monster.Ibland kan halva ridturer gå fint fint....sedan slår det om.
Vet inte vad det är,men jag kan inte ta reda på det.
Så det är lika bra att hon får åka bort nu,sen får jag tid att tänka över hur jag vill
ha det.....

ok..men jag tycker du borde kolla upp det, låta en veterinär gå igenom henne, det låter nästan som hon har ont nånstans.
hur gammal är hon?

Hon är 7år...

Kom och tänka på igår att hon är oftast som en ängel på bort
vägen,det är när man ska hem det bryter ut.
Okey,många hästar blir galna på hemvägen men sådär vill jag inte
ha det...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte heller det hjälper med tillridning faktiskt.

Jag klarar inte heller av min häst, om det med det menas att jag är tex rädd för att göra vissa saker som att rida ut själv.
Ett tag var det så illa att jag inte ens ville ta in honom från hagen för han levde alltid rövare i stallet så jag blev rädd. Många gånger har det kännts motigt men jag har försökt fokusera på det som faktiskt fungerat och gått fram i små små pyttesteg. Man måste faktiskt inte rida!!!

Fundera på vad annat du kan göra med din häst. Hur fungerar det från marken? Kan du longera henne? Rida i paddock?
Ni behöver öva upp ett samspel. Du måste bli en trygg person som hon kan lita på.
Jag har gjort som så att jag bara har gjort saker som jag varit stensäker på!

I början var det mest longering i paddocken och liknande. Då var jag säker och en bra ledare och hästen lyssnade finfint. Efterhand utökade vi det till promenader på andra platser, tömkörning, ridning i paddocken, uteritter med sällskap tills jag under senaste månaderna vågat rida ut själv en del.

Känner jag mig osäker en dag eller han verkar orolig så gör något jag vet vi är bra på och tar inga risker i osäkra situationer. På så sätt är jag alltid lugn och han vet att jag är det och litar på mig.

Jag har inte heller varit rädd för att be om hjälp. Ibland har någon annan tex lånat honom och ridit ut, dels för att han ska få komma ut mer än jag vågar, dels för att jag tycker det känns skönt att någon som är modigare än mig kan rida honom och veta att han fungerar bra då.
De jag rider med vet att jag är rädd och tar hänsyn till det. Det är ovärderligt att kunna rida tillsammans med någon man kan lita på med sina rädslor.

Tillridning har jag oxå blivit tipsad om men jag har aldrig funderat på det eftersom jag vill bygga upp ett förtoende mellan oss och det kommer inte finnas där hur mkt någon annan kan hantera honom.

Det har tagit ca 1.5 år att komma så här långt men jag är glad över alla små framsteg vi gör! Han är en helt annan häst nu än när jag fick honom.

eftersom hon aldrig har blivit ordentligt inriden så är det alltid värt ett försökt,
sen så vill jag att hon ska komma till duktiga människor som kan reda ut vad
problemet är....

Är hon likadan om någon annan rider henne?

Okej, då kan jag hålla med, men lycka till iaf.

Jadu det vet jag faktist inte,eftersom att det finns ingen som vill rida henne längre.
Har redan försökt få folk att rida henne nu dom sista dagarna/veckan som hon är
hemma men det är ganska så lönlöst.Vill verkligen våga rida henne dom här sista
dagarna jag kanske aldrig mer får chansen till det men jag vågar verkligen inte.

Jag skulle nog undersöka hästen innan jag skickar den på tillridning så att den är OK. Undrar lite om hon beter sig likadant när ju jobbar henne för hand eller om det bara är när hon har sadel. Du kunde ju rida henne barbacka utan problem i våras, det är inte så enkelt att hon inte gillar sadeln?

Hej !

JAg tycker att du gör helt rätt! Problemen som hästen har kommer säkert att redas ut när hon kommer till de som ska ha henne på tillridning. HAr hon ont någonstans kommer de förhoppningsvis att upptäcka det och isåfall kontakta veterinär eller liknande!
Hoppas att du sedan får tillfälle att se dem jobba med hästen och att ni ( du, hästen och tillridaren) kan hjälpas åt ett tag så att ni får tillbaka tilliten för varandra.
Om du mot förmodan känner i det läget att: Denna häst är ingenting för mig, eller att du inte är rätt ryttare till henne så kan du ju då överväga att sälja henne..?

Sedan tycker jag att du är väldigt modig som erkänner, för dig själv och framför allt för andra att du inte klarar av din häst! Det är inte många som vågar stå upp för det...
Lycka till!

Först vill jag säga att du har en underbart vacker häst.sen vill jag önska dig lycka till.När du får tillbaka henne så rid för instruktör eller nåt och ta tid att lära känna hästen igen.Lycka till.kram

Stackare :( Känner verkligen med dig. Hästen är jätte fin. Har du inte tillgång till nån tränare som kan hjälpa? Tillridning kan ju alltid funka, men jag tror inte det löser poblemet helt och hållet. Det kan komma tillbaka, särskilt om "tillridarna" rider på ett helt annorlunda sätt än en själv.
Det låter som om ni får börja om från början, hon måste förstå att ni ska samarbeta. Hur länge har du haft hästen?

Bonbina skrev:
eftersom hon aldrig har blivit ordentligt inriden så är det alltid värt ett försökt,
sen så vill jag att hon ska komma till duktiga människor som kan reda ut vad
problemet är....

HAr du möjlighet att vara med på tillridningen och se? Då kommer du säkerligen att känna dig mer säker och du lär dig hur dom hanterar hon och du kan ta efter det och får tillbaka självförtroendet. Jag tror det blir likadant när hon kommer tillbaka om du inte varit med under tillridningen för då har du kvar din osäkerhet och hästen känner direkt det.
Eller kan du inte hitta nån som kan hjälpa dig på plats typ en duktig tränare, då är du liksom ännu mer kvar i spelet och kan reda ut det tillsammans med tränaren.
Att bara skicka iväg hästen så där och hoppas på det blir bättre, kanske känns som en bra lösning när man e less på allt när det inte funkar, men du måste vara med i spelet och reda ut det, det är ju ändå din häst och du som ska rida hon.

Men kolla först och främst upp hästen med hjälp av en kiropraktor eller liknade.

Passar sadel och bett som det ska?
Hur är tänderna?
Vet en häst här i stallet som hade problem med tänderna och var OMÖJLIG att rida nästan, kasta bara upp huvet, bet tag i bettet och rusa runt som en dåre och ägaren fatta inte vad som var tokigt fråns det hade gått så långt att alla bett som hästen hade började bli sönderbitna i ena sidan o då kolla ägaren kolla tänderna och hitta en otrevlig överraskning.
Ägaren trodde ju inte det var tänderna eftersom hästen åt normalt.
Men nu är den hästen sig själv igen.

Hästarna brukar inte börja bocka och stegra bara för skoj skull. Det finns oftast en god förklaring. Busridning, sa du. Ingen tanke på att hästen kanske har problem?
Det du nu märker kan vara ett försök för hästen att tala om att den inte kan utföra det du ber den om.

jo den tanken har slått mig att hon kan ha ont,men som sagt jag undrar fortfarande
varför problemen bara uppkommer på hemvägen då?
Busridning? vad menar du med det?
Alla problemen uppkom när hon blev normal hullig igen efter att vara jätte fet....

Kolla tänderna, kiropraktor, det kan vara värt det.
Och ta ut en hästtandläkare för koll på tänderna isf.
Har själv haft ett liknande problem, för att pållen hade ont i tänderna, som dock inte vet såg (alls).

Min förra häst var väldigt besvärlig vid uteritt. Inte omöjlig, men otroligt jobbig efter ca 20 minuters ridtur. Dock bara i skogen. Det visade sig att hon fått någon typ av reumatism. Det gjorde helt enkelt ont när hon blivit riden ett tag. Vid dressyrträning krånglade hon sällan och troligtvis påverkades hon inte så mycket när hon bar upp sig riktigt och avlastade sina framben. (det var där problemen fanns)
Hästen betedde sig inte alls som hon hade ont och trots upprepade vet. kontroller tog det lång tid innan de upptäckte detta och då ansåg de att hon gått med detta i flera år.
Hoppas ändå det inte är något fel på din häst och att du han rida den igen. Se till att du får vara med och rida hästen när den är borta så att du kan "ta med dig träningen hem."

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar