jag känner inte mina sittben!?

LinnK

Trådstartare
jag känner inte mina sittben hur jag än provar å har mig både i sadeln å på "andra ställen" så nåt gör jag ju fel..

Det pratas ju om att "flytta sittbenet eller tillexempel sitta mer på ena sittbenet, hur lyckas jag med det? jag lyckas bara luta mig åt nåt håll eller spänna muskeln i rumpan...

Sv: jag känner inte mina sittben!?

Låt någon longera dig på hästen, i trav är det nog lättast att känna, börja med balans övningar, röra tår, häens rumpa, cirkulera med armarna, lägga dig bakåt osv. när du har hittat en någotsånär balans i ditt tycke lyfter du dina lår rakt upp - då bör du känna dina sittben. Den känslan man får när man lyfter dom är den känslan man (jag) strävar efter att ha när jag sitter i sadeln med benen ner.

Sätt dig grensle över en pinnstol (köksstol). Alternera med att lägga din vikt endera på den ena rumphalvan och sedan på den andra. Tryck med din ena skinka mot stolen så att den andra åker upp. Rumpan halkar då iväg åt det håller du håller upp rumpan. Just så talar du om för hästen att den skall vika undan eller böja sig för det sittbenet. Svårare än så är det inte. Det är inte så att du skall känna av några individuella ben i din rumpan. Bara förskjuta vikten. Bättre att tala om sina vikthjälper.

Hälsning Maja

För mycket rumpmuskler? ;) Jag känner alltid mina sittben, känns som om de skaver sönder huden efter ett långt dressyrpass. Och tro inte att jag är någon benget för det, men jag har helt enkelt ingen rumpa och inga muskler...

För att känna dina sittben måste du först och främst veta var du ska leta efter var de kan vara. Många tror att de sitter längre ut mot låren än vad de gör. Sitt på en hård stol och sätt händerna under rumpan (långt in, inte ute mot kanten av rumpan). Du lär känna i händerna efter ett tag var de två "morötterna" är. Rulla lite från sida till sida om det är svårt.

I sadeln är det toppen att sätta upp benen framför vulsterna och sitta i "äkta" stolsits i skritt på lång tygel. Tycker inte det är att rekommendera trav, det går för fort för att ditt känselssystem ska hänga med i början.

Det ryttare i regel brukar kalla sittbenen är egentligen "knölarna" baktill på os ishii. Dessa är ju relativt långt isär. Men sittbenen i sej, dvs os ishii, går ihop relativt smalt framåt och vid symfysen framtill (där benet går över i os pubis, blygdbenet) är de två höftbenen förbundna med en broskskiva.

Sitter man i en vettig lodrät sits - dvs utan stolsits, så kommer du inte känna de "bakre knölarna" om du inte medvetet rullar bak uppå dem.
Nu eftersträvar väl alla olika sits-mål, men min tanke är att man ska kunna plocka bort hästen under mej och jag står på benen i balans. I en sådan sits är det närmre mellan sittbenen än man "tror". För mej är det inte mer än ett par fingrar mellan höger och vänster, när jag "sitter rätt". Och nej, de behöver inte vara särskilt lätta att känna - det beror litegrann på hur du ser ut... ;) I vissa lägen ("avlastningssits") rullar man mer eller mindre fram på blygdbenet tom.

Det som jag med absolut säkerhet kan säga är att när du väl hittar sittbenen lär du veta om det! För då man hittar dem och börjar sitta rätt kan de vara dunderömma i början! Då känner du av dem direkt du sätter dig i sadeln, men inte annars. På en stol t ex känner du ingen ömhet när du sätter dig. Men i sadeln... De första minuterna kan vara outhärdliga innan kroppsdrogerna slår in och räddar läget... ;) Men om man jobbar med att hållas i rätt sits och använda (de mycket ömmande...) sittbenen rätt när man väl har hittat dem blir ridningen bara roligare sen! För man hittar "mitt över" lättare när man har koll på sittbenen och kan följa hästen bättre! Att man har svårigheter med att sitta rätt har ofta orsaker som man kan jobba med från marken, utan häst. Att träna upp rörligheten i höfterna är viktigt, det fanns en sån tråd här bara för några dar sen, sök den! Om du ökar din rörlighet i höftregionen är det lättare att "sjunka ner" i rätt position sedan och hitta sittbenen.
På en stol kan du testa vad som händer med sittbenens position. Då är det tillräckligt hårt under rumpan så att du känner var vikten kommer när du ändrar kroppsposition. Det är inte samma del av "benen" som belastas (se evis' uttömliga inlägg ovan), men man kan få idén om hur det funkar. T ex om du sitter rakt med rak rygg och båda fötterna symmetriskt i marken ska du känna lika vikt på båda "knulorna". Om du drar höger axel en aning bakåt kommer det en aning mer vikt på höger "knula", medan om du tar höger axel bakåt än mer åker vikten över till vänster "knula". Något att tänka på då man sitter på hästryggen! :)
Dethär är rätt intressant att utforska! Var också uppmärksam på vad som händer om du tittar upp/tittar ner! Huvudet väger en hel del och påverkar kroppsposition och viktfördelning massor! Håll alltid händerna i "tygelfattningsposition" då du "torrtränar", då får du lättare in samma känsla i ridningen sen.
Dethär är nu mitt sätt att se på saken... ;)

Och jo, dethär med att fokusera för mycket på sittbenen kan ha sina sidor! Det är kroppspositionen som anger viktfördelningen. Börjar man göra konstiga saker med kroppen följer man inte längre hästen lika bra och då slutar det ofta med pannkaka! Var alltid centrerad i din balans, hästens balans och er gemensamma balans, så att ni hittare ett gemensamt kraftcentrum där ni är stabila tillsammans. Ju mindre du rör dig, dess bättre, är jag frestad att säga... Men det är ju också helt fel... För man måste ju absorbera och rikta hästens rörelser också... Dethär är svårt att förklara, det!!! :eek:

Vet inte om detta stämmer på dig men för mig är det i alla fall så att jag sitter fel. Jag vet att jag gör det och jag försöker rätta till det men det är svårt.

Hur som helst brukar jag resa mig upp i sadeln, luta mig framår dra bak benen så mycket det går och sedan sätta mig i sadeln då brukar jag hamna på sittbenen.

Det måste vara en förskräckligt obehaglig sadel du har din stackare.

Hälsning Maja

Om man vill känna sitt benen kan man släppa stigbyglarna, och lyfta benen uppåt/utåt (Som om du försöker sitta på en bredare häst ungefär). Det funkar för mig, då sitter jag BARA på sittbenen... =P

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 476
Senast: hastflicka
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama