Jag kan inte sitta ner i galoppen!!

V

vblpower

När jag galopperar på min häst så kan jag inte sitta ner utan det blir som att man flyger ifrån sadeln istället. Men det är bara på just den här hästen inte på någon annan häst!
Jag har försökt att öva det mera men oavsett om jag rider barbacka,utan stigbyglar så hjälper inget :eek:
någon som har tips..?

Sv: Jag kan inte sitta ner i galoppen!!

min tränare brukar alltid säga att man ska "rulla på höfterna" :)
jag red också en häst en gång som jag inte kunde sitta på i galoppen för hon var så studsig liksom, men så insåg jag att jag bara tvungen att "rulla på höfterna" typ 5 gånger mer än vanligt :rofl:
sen när jag väl kommit in i rytmen gick det bättre :)

det är det tipset jag har och själv har fått, men ja, det kan ju kanske funka :)

Om du har möjlighet så låt en person longera hästen när du sitter på. På det sättet kan du släppa stigbyglarna, slappna av och därmed hitta rytmen utan att behöva koncentrera dig så mycket på hästen.

slappna av allt vad du kan. försök att bara tänka på hur hästen rör sig och följ med, i börjarn är det okej om man skumpar runt i sadeln, slappna bara av och låt din kropp följa med i rytmen, till slut sitter du nog bra. du måste tillåta din kropp att röra sig, lås dig inte för då blir det ännu värre, sedan måste du andas ordentligt. :d

låt dig longeras utan tyglar och stigbyglar, låt armarna hänga och följ med i hästens rytm redan i skritten, testa att sitta som en potatis säck^^ knip ej med benen utan sträck dem nedåt och rulla med i galoppen med höfterna. spänn magmusklerna och testa att hålla armarna utåt och uppåt och sen han du testa att hålla dem som när du håller tyglarna.
tänk att dina ben ska bli dubbelt så långa och att du har klister i sadlen^^ andningen är viktig, andas du lugnt så kan du inte spänna dig lika mycket.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka