Jag kan inte centrera mig

J

Jullan

Jag läser boken "centrerad ridning" och jag har kommit in på kapitlet med centrering. Hur mycket jag än försöker tänka på mitt "kraftcentrum" så liksom "händer inget"... Det är så svårt att tänka sig ett kraftcentrum, jag tror liksom inte på det... hur ska jag göra? Några tips?:(

Sv: Jag kan inte centrera mig

Jag läser boken "centrerad ridning" och jag har kommit in på kapitlet med centrering. Hur mycket jag än försöker tänka på mitt "kraftcentrum" så liksom "händer inget"... Det är så svårt att tänka sig ett kraftcentrum, jag tror liksom inte på det... hur ska jag göra? Några tips?:(

Hmm. Jag tar inte orden så bokstavligt, utan jag tänker på "kraftfält" som att samla mitt fokus, min närvaro inför hästen och ridningen, min koncentration, och framför allt min känsla över min egen kropp och hästens kropp och rörelser under mig.
så tänker jag - det brukar fungera jättebra. Jag är noga med att när jag börjar ridpasset, skritta ganska länge på lång tygel och bara "samla" mig tankemässigt, dvs per ovan - hitta mig själv och min närvaro. man får ej vara distraherad eller stressad.

kanske kan du prova tänka så istället? det är lite övning också , det blir en vana för kropp och tanke - så när du lyckas ngra gånger så blir det lättare sen.

det är bara att träna träna och träna! och du får inte ge upp och gå tillkbaka till det "gamla" bara för att det inte funkar direkt. jag rider på en ridskola (har egen häst också) där man rider mycket centrerat och jag kan tänka mig att om jag skulle helt plötsligt byta ridstil nu skulle det ta lång tid i att komma in i det "nya"...så öva öva ÖVA!

det brukar funka ännu bättre att rida barbacka tycker jag...i sadel hamnar jag alltid ovanpå och känner inte hästens rörelser på samma sätt.

som mackan sa är att rida på långa tyglar ett bra sätt att komma underfund med centreringen om man kan säga så :). försök få "snits" på det i skritten först. ja vet jätte tråkigt att ba skritta runt, men man blir jätte glad när det väl funkar! allra bäst skulle väl vara att egentligen ta grunderna igen. typ halt, volt...ah du fattar. lite trist kanske...

sen är det jätte viktigt att man är avslappnad och att man ANDAS! jag glömmer jämt att andas så fort jag ska göra t.o.m en volt. :D gör uppvärmningar, avslappnings- och andnings övningar och försök verkligen hitta ett inre lugn när du skrittar igång. och självklart ha med avslappningen och andningen när du fortsätter ridpasset. man kan även göra avslappnings- och andningsövningar hemma.

för mig går det absolut bäst när jag rider helt själv, inte ens nån som tittar på, barbacka och har inga förväntningar eller mål.
det går ävan okej när jag rider lektion. men det är bara för den ridlärare jag har nu. för alla andra blir jag stel, jag andas inte och allt blir katastrof. en bra ridlärare man trivs med och har samma "filosofi" som en själv är nyttigt också :)

hoppas jag har hjälpt något :) undrar du något är det bara att fråga!

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag har ingen egen häst (än) utan har mest läst boken på egna fötter:smirk: Men då står det att man ska tänka sig som en boll i bäckenet och i mina öron (jag är väldigt vetenskaplig av mig) så låter det som hokuspokus.
Jag förstår andningen och att man ska slappna av osv, men jag kör liksom fast i det här med kraftcentrum. Jag tänkte att om jag går igenom boken på marken först och klarar det där så blir det troligen lättare sen på hästen.

"centrera"... "kraftfält".... alltså ärligt talat! Ska vi rida eller träna yoga??? Lite för mycket flumm för min del iallafall....

troll??

Vad man än sysslar med är det viktigt att kunna fokusera sig på det man gör :smirk:

"centrera"... "kraftfält".... alltså ärligt talat! Ska vi rida eller träna yoga??? Lite för mycket flumm för min del iallafall....

Har du läst boken? centrera är igentligen samma sak som att hitta kroppens naturliga balans, och det vill man göra föra att människokroppen skall störa hästen minimalt i sitt arbete under ryttare... Så att hästen bäst kommer till sin rätt....eller för all del att man själv bäst kommer till sin rätt på hästryggen...
Ridning i alra högsta grad...

Boken är bra illustrerad. Värt att titta i innan man vifftar bort det...

Om det är lättare, så skit i det där med att föreställa sig boll eller sol i ditt kraftcentrum utan tänkt dig bara att det är en sammordning av alla nervtrådar i det området.
Nervtrådar som styr kroppens alla delar, vilket också är väldigt vetenskapligt.. Lägg handen som boken visar och acceptera bara att här är sammordningen av nervtrådar...

Haka inte upp dig på ett kraftcentrum föreställande sol eller boll utan bli medveten om platsen och fortsätt att läsa, gör övningarna som illustreras från backen...

På hästryggen är det bra att göra som de tidigare inläggen säger.. Focusera, känn igenom dig själv... se till att du är balanserad och sitter lika å båda sittben osv... Släpp på spänningar som Sally beskriver i boken...

Rätt vad det är så hittar man sitt kraftcentrum...
Ibland tar det tid för hjärnan att acceptera föreställningar..Och det händer ingen ting när man tänker på sitt kraftcentrum.. känslan sitter i en föreställning som kommer ifrån hjärnan....

Ofta krävs det att man får hjälp från tränare i centrerad ridning.... för att hitta rätt. Men man kan såklart lära sig mycket på egen hand också..

Så känn dig inte misslyckad och ge inte upp... Gör det du förstår dig på, så lossnar saker efter hand....;)

Jag övade senast idag, i kön i köpcentret, på att känna hur jag kan ta centreringen med mig i hur jag står, bara. Eller då jag diskar, eller hämtar ved.
Prova att gå helt vanligt en sträcka, testa sedan att tänka på området mellan korsben o magge, och känn med hjälp av detta hur du fördelar vikten i "byggklossarna". Prova att vinkla bäckenet på olika sätt också...
Tror att de flesta av oss inte använder kroppen optimalt, och att det är nyttigt att prova nya angreppsvinklar för att komma framåt.

Jag brukar då jag suttit upp på min häst, ägna en liten stund åt att bara sitta och slappna av, känna efter var jag har andan - i halsen eller i mitt "kraftcentrum". Tycker det har hjälpt mig att få bättre balans och kontakt med min häst.

Att det verkar ovetenskapligt eller flummigt är inte så konstigt, alla försök att beskriva verklighaten, oavsett om det är via matematiken, fysiken eller poesin, är ju just försök. Metaforer och metonymier som kan överföra betydelser, förhoppnigvis så att andra kan förstå...
Jag har inte ridit särskilt länge, men tänker mycket kring dessa frågor, då det finns så mycket i ridningen känns förvirrande - med alla olika inriktningar och skolor.

Hmmm... jag skulle gärna vilja ta ett träningspass i centrerad ridning. Tyvärr tror jag inte det finns någon i närheten... hur får man veta det isf? Jag vill göra allt för att försöka förbättre min ridning då jag tycker att jag brukar ha svårt med att slappna av (det märks väldigt tydligt då man sitter ner i trav), jag satsar faktsikt på att kunna bli en riktigt bra dressyrryttare när jag blir äldre.. kanske till och med tävla lite dressyr:)

Jag vet inte riktigt hur man kan få tag på tränare för centrerad ridning.. Jag själv fick tag på en via en annons..

Jag vet inte men de tränare jag stött på som hålls med det här riktar sig till folk som har tillgång till egen häst.. Eller lånehäst.. Och ibland kan man få åka en bit för lektion och kursverksamhet...

Kanse kan någon komma och gästa ridklubben (om det är i sådan verksamhet du rider i)...Hör efter om fler är intresserade.. Och sen är det bara att hålla utsikt.. Sök på nätet..Fråga folk..

Lycka till med dressyrplanerna.... ;)

Om du inte tror på det är det ju inte så lätt att göra det. Jag hade väldiga problem innan jag hittade kraftcentrat och då bara en kort stund. Man får ta en bit i taget. Man kan ju inte byta ridsätt på en dag :P

Eftersom det handlar om dig och inte om hästen så kan du börja med att gå på Pilates eller yoga, (finns böcker i träningen med om du inte vill gå klasser) där jobbar man mkt med det egna centrat. Tror att det kan vara olika svårt efter hur kroppsmedveten man är, men det handlar mkt om ens egen balans och styrka.
Sedan får man en harmoni "på köpet", och den är lika viktig i arbetet med hästarna.
I själva ridningen tycker jag att dte är viktigt att vara avslappnad och mjuk, det finns markövningar i Sallys böcker så att du är "utstretchad" och avslappnad innan du sitter upp.
Följer man sedan hästens lunk och fokuserar på en eller ett par av de grejer som nämns i böckerna (ex. tänk dig en tråd som fäster i huvudet o drar dig uppåt, och öppna upp knä och bäcken för att bli mer följsam) är det enklare, som alla andra skrivit tar det ju tid.
Framförallt märker iallafall jag direkt på hästen att dne blir avslappnad o nöjd, o jag har en unghäst på inridning, så han är inte den lugnaste....

Blir det lättare om du byter ut ordet "kraftcentrum" mot ordet "tyngdpunkt"? Om det nu är själva ordet som du hakar upp dig på...

Har du sett en sån här liten barnleksak, vet inte vad de heter, men en konisk docka med rundad botten? Den är (nästan) omöjlig att välta omkull, när man vickar den åt nåt håll så ställer den sig upp igen, eftersom den har sin tyngdpunkt lågt nere i den rundade bottnen. Jag brukar tänka på en sån, när jag sitter i sadeln :angel: om jag har min tyngdpunkt nere mot sadeln, så kan min häst vicka mig åt alla möjliga håll, men jag hittar alltid, nåja ;) , tillbaka till det ursprungliga läget igen, pga att jag har min tyngdpunkt där... Hoppas att det inte blev alltför flummigt...

Pepson2: Tack, nu förstår jag mycket bättre! Det där med leksaken var en riktig bra sak att tänka på:)

Jag ska skaffa foderhäst så att ha med "egen" häst blir inga problem... Egentligen passar väl kanske den här frågan in mer i dressyrforumet men jag kan skriva det här ändå. Vad tror ni är dt viktigaste man ska tänka på för att kunna bli en bra dressyrryttare? (förutom det i centrerad ridning):)

Åh tack, den här tråden behövde jag :bow:

Jag har visserligen inte kommit igenom hela boken än, men har läst "grunderna" och försöker verkligen att tillämpa dem i min ridning (kan tilläggas att jag hade mycket nytta av hennes andra bok "ett med hästen" under mina första ridskoleår för sisådär 100 år sedan :p )

Det lustiga är att jag har märkt av att jag har nytta av "tänket" i andra sammanhang än på hästryggen, tex i den stressiga vardagen när jag går, sitter eller står rätt upp och ner. Jag får liksom lättare ner luften i magen, istället för att den fastnar i en stressig klump i bröstet...

Däremot har jag precis som TS svårt att tillämpa detta i själva ridningen. Jag har ingen egen häst som jag kan öva på i lugn och ro, utan det blir att försöka "smygöva" under ridlektionen en gång i veckan. Ibland kanske man hamnar på en stutsig/sprättig häst, blir lite nervös och spänd och då, när man som bäst hade behövt det är det väldigt svårt att sitta centrerat.

Jag lyckas ofta ganska bra i början av lektionen, när man inte har så mycket annat att tänka på utan kan fokusera på sits och andning. Men såfort det blir lite konflikter/spänningar (vilket det nästan alltid blir på en ridskolehäst som man inte är van vid, tyvärr) så glömmer jag helt bort allt vad centrering heter och förvandlas till en ihopkrampad, kutryggad boll med tyngdpunkten någonstans mellan nästippen och hästens öron :crazy:

Jag skulle främst vara tacksam för tips på hur man snabbt kommer "tillbaka" när man för ett ögonblick tappar allt, tex. när hästen drar iväg, man blir hård i handen, spänningar bildas och rumpan "släpper" från sadeln. Hoppas att ni förstår hur jag menar...

För att snabbt hitta fokus/centrering/avslappning igen kan du träna på att slappna av i andra situationer än på hästryggen. Du kan använda dig av någon slags "trigger" när du ska slappna av, t ex att pressa ihop tumme och pekfinger och sen ta tre djupa andetag och låta avslappningen sprida sig i hela kroppen. När du har tränat på detta ett tag och klarar av att slappna av inom några sekunder, kan du göra det även på hästryggen (Ja, du kan ju träna det där också :idea: ). Att pressa ihop tumme och pekfinger kan man göra även när man håller i tyglarna. Lycka till!

Centrerad Ridning är det bästa jag har kommit i kontakt med inom ridsporten, och jag är väldigt glad att jag hittade en tränare. Hon rider också för LM.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 739
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar