Sv: Jag kan inte centrera mig
det är bara att träna träna och träna! och du får inte ge upp och gå tillkbaka till det "gamla" bara för att det inte funkar direkt. jag rider på en ridskola (har egen häst också) där man rider mycket centrerat och jag kan tänka mig att om jag skulle helt plötsligt byta ridstil nu skulle det ta lång tid i att komma in i det "nya"...så öva öva ÖVA!
det brukar funka ännu bättre att rida barbacka tycker jag...i sadel hamnar jag alltid ovanpå och känner inte hästens rörelser på samma sätt.
som mackan sa är att rida på långa tyglar ett bra sätt att komma underfund med centreringen om man kan säga så
. försök få "snits" på det i skritten först. ja vet jätte tråkigt att ba skritta runt, men man blir jätte glad när det väl funkar! allra bäst skulle väl vara att egentligen ta grunderna igen. typ halt, volt...ah du fattar. lite trist kanske...
sen är det jätte viktigt att man är avslappnad och att man ANDAS! jag glömmer jämt att andas så fort jag ska göra t.o.m en volt.
gör uppvärmningar, avslappnings- och andnings övningar och försök verkligen hitta ett inre lugn när du skrittar igång. och självklart ha med avslappningen och andningen när du fortsätter ridpasset. man kan även göra avslappnings- och andningsövningar hemma.
för
mig går det absolut bäst när jag rider helt själv, inte ens nån som tittar på, barbacka och har inga förväntningar eller mål.
det går ävan okej när jag rider lektion. men det är bara för den ridlärare jag har nu. för alla andra blir jag stel, jag andas inte och allt blir katastrof. en bra ridlärare man trivs med och har samma "filosofi" som en själv är nyttigt också
hoppas jag har hjälpt något
undrar du något är det bara att fråga!