Jag i CHOCK!!

Sv: Jag i CHOCK!!

Oj, det låter jobbigt. :crazy:

Men, om du nu äter såna starka mediciner så kanske det är bättre att skydda er ordentligt så att ni slipper stå inför detta val igen?

Ni kan ta er igenom detta gemensamt du och din sambo. Ta det lugnt och andas. (Du kanske ändå ska höra med ytterligare någon läkare angående medicinerna så att ni inte tar ett förhastat beslut?)

Hur har det gått för dig??
Håller alla tummar för att det löser sig för er.

*KL*
Får man fråga vad för medicin? Jag gick igenom kemoterapi plus åt flera olika mediciner plus antidepressiva mm när jag blev gravid och de vakade mig bara noga i början för de var oroliga för missfal och fick noga ultraljud och tester men bebis var ok :)

Hej alla. Förlåt att jag inte svarat. Har inte orkat sitta här. Efter samtal med två läkare som säger lika dant beslutade vi att i fredags göra abort me MYCKET Stor sorg i hjärtat. :( kan även säga att tabletterna ska avslutas nu! Dom har förstört mitt liv känns det som just nu. Dom heter Efexor depot, nån som vet ngt om dom?

Google is your friend !
Läs mer här

Jag måste säga att jag blir förvånad över vad din läkare säger till dig - speciellt med avseende på detta:
"Graviditet och amning
Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid. Det finns i dag inte tillräckliga kunskaper om, och i så fall hur, läkemedlet påverkar fostret."

Och detta från fass

Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare vid bruk av Efexor Depot under graviditet.

I graviditeter där läkemedel av samma typ Efexor Depot använts fram till förlossningen har följande symtom rapporterats hos barnet i omedelbar anslutning till eller strax efter födseln: svårighet att sova, ryckighet, ihållande gråt, irritabilitet, amningssvårigheter, ökad sömnighet, darrningar, kräkningar, lågt blodsocker, andningssvårigheter, mörkblå eller violett missfärgning av huden, kramper, spända eller förslappade muskler eller svårighet att reglera kroppstemperaturen.

Dessa symtom är övergående. Om du har tagit Efexor Depot under graviditeten och ditt barn får något av dessa symtom, ska du snarast kontakta din läkare eller barnmorska.

Senast ändrad:

konstigt att de råder dig till abort utan att undersöka forstret först. Jag skulle kräva att de undersöker bebisen och tar prover för att se om det är skadat.
Min syrra käkade mediciner som man inte ska äta under hela sina graviditeter med båda barnen och hon har två fullt friska barn!

Google is your friend !
Läs mer här

Jag måste säga att jag blir förvånad över vad din läkare säger till dig - speciellt med avseende på detta:
"Graviditet och amning
Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid. Det finns i dag inte tillräckliga kunskaper om, och i så fall hur, läkemedlet påverkar fostret."

Och detta från fass

Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare vid bruk av Efexor Depot under graviditet.

I graviditeter där läkemedel av samma typ Efexor Depot använts fram till förlossningen har följande symtom rapporterats hos barnet i omedelbar anslutning till eller strax efter födseln: svårighet att sova, ryckighet, ihållande gråt, irritabilitet, amningssvårigheter, ökad sömnighet, darrningar, kräkningar, lågt blodsocker, andningssvårigheter, mörkblå eller violett missfärgning av huden, kramper, spända eller förslappade muskler eller svårighet att reglera kroppstemperaturen.

Dessa symtom är övergående. Om du har tagit Efexor Depot under graviditeten och ditt barn får något av dessa symtom, ska du snarast kontakta din läkare eller barnmorska.

precis.. att man ska rådgöra med sin läkare om användning står till och med på omeprazol

Ja, jag håller med.

Det som jag har hört är just att man inte vet, men att det i de allra flesta fall är bättre att modern fortsätter medicineringen än att hon slutar tvärt och istället får psykiska problem.

Just att man inte vet säkert tolkar jag som att det inte funnits något akut behov av att forska på det, det vill säga att det inte funnits något som tytt på svåra fosterskador.

Hade det fötts barn efter barn med svåra fosterskador hade det ju naturligtvis uppmärksammats enormt, och medicinen hade förmodligen dragits in tills de hade forskat vidare på det.

men är det inte konstigt att en läkare skriver ut utan att försäkra sig om att personen i fråga är skyddad mot graviditet osv?.

jättesorligt att höra...
jag hoppas det fixar sig, verkar kanske redan som att det är "gjort"=/ hoppas då att personerna i fråga kan snart få barn igen...

Min syrra käkade mediciner som man inte ska äta under hela sina graviditeter med båda barnen och hon har två fullt friska barn!

:eek:Varför??? lät fruktansvärt dumt i mina öron, ville hon ha skadade barn eller?
Om man vet att det finns en liten risk för att det ska skada barnet slutar mna väl äta farliga piller.

usch, stackars dig. Men se det på den ljusa sidan, uppenbarligen KAN ni bli gravida!!

+ att ofta så är det så att par som har svårt för att bli med barn har lättare efter att de lyckats en gång!

:eek:Varför??? lät fruktansvärt dumt i mina öron, ville hon ha skadade barn eller?
Om man vet att det finns en liten risk för att det ska skada barnet slutar mna väl äta farliga piller.

Man får väga risken för barnet mot risken för mamman att sluta med medicinerna.

konstigt att de råder dig till abort utan att undersöka forstret först. Jag skulle kräva att de undersöker bebisen och tar prover för att se om det är skadat.

Du verkar ha höga tankar om vad läkarvetenskapen kan åstadkomma.

Det är inte det lättaste att bara "undersöka" ett foster, speciellt inte i början av graviditeten. Vad är det för prover du menar att man skulle kunna ta, som kan avslöja alla slags skador?

Sen kan man ju kräva både hit och dit, men det lär inte hjälpa om det man kräver inte går att göra.

JAg vet det. MEn jag tycker det är konstigt at läkarna rek abort när det är så osäkert att läkemedlet ens ger biverkningar.

JAg har ingen aning om prover som kan tas eftersom jag inte kAn ett dugg om gyn el fosterdiagnostik. JAg tycker bara att grövre avvikelser bör kunna upptäckas. SEn har jag ingen aning om hur långt gången ts är.

Hej alla. Förlåt att jag inte svarat. Har inte orkat sitta här. Efter samtal med två läkare som säger lika dant beslutade vi att i fredags göra abort me MYCKET Stor sorg i hjärtat. :( kan även säga att tabletterna ska avslutas nu! Dom har förstört mitt liv känns det som just nu. Dom heter Efexor depot, nån som vet ngt om dom?

Oj, vad tråkigt för er! Men samtidigt så har ni ju fattat ett bra beslut utifrån omständigheterna. Synd att ni inte hade denna information innan. :(

Ja förmodligen ville hon jättegärna ha skadade barn *inte*. Hon åt ett läkemedel där det fanns en risk för barnet att få ryggmärgsbråck. En neurolog ansåg att hon behövde fortsätta äta sina mediciner för sitt eget och barnens välbefinnande. Hon fick dosen inställd så hon åt minimal dos och kontrollerades av neurolog hela graviditeten.

Vissa mediciner kan man inte klara sig utan. I det här fallet var det EP medicin, den är inte bara att sluta äta och må lite dåligt och gilla läget för att man vill ha barn.

Gud vilken dum fråga. Tror du det själv?

Moderns välbefinnande är väl också viktigt? Som jag sa tidigare är de flesta läkare av den åsikten att man faktiskt hellre ser att modern fortsätter medicinera istället för att sluta tvärt och riskera ännu värre saker, vare sig de är psykiska eller fysiska.

det var lite ironi, förlåt att jag glömde smiley.

Jag kan svara för mig när jag säger att jag vet inte om jag verkligen hade velat ha barn om det fanns en risk att barnet hade blivit skadat. Då ade jag nog hellre adopterat.
Men det står för mig, klandrar inte er andra. Nu när jag fick reda på hur det låg till ursäktar jag mig så mycket.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 597
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 109
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 753
Senast: Snö
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar