Jag hatar sadlar... *sliter tussar ur håret snart*

Alexandra_W

Trådstartare
Arrgh, jag ska börja med körning eller något.. *sucka*

Nu har jag bryderier med valackens sadel igen.

Kort resume för de som inte hängt med:

Han är en MARDRÖM att hitta sadel till. Hyperkort sadelläge, 30 cm (!!). Dessutom KINKIG med vad HAN tycker om för sadel. Bred över ryggen och så lång, bred och hög manke.

En sadeltillpassare har misslyckats, sen red vi i en för lång sadel ett par år (eftersom INGET passade och hästen tyckte om sadeln så fick det bli den).

Gav mig in i djungeln igen 2005, och efter att ha provat en miljard sadlar gav jag upp dressyrsadelletandet och köpte en bomlös (FreeForm). Men dne går ju inte att hoppa i, så en tur till annan sadelutprovare och efter att ha provat ännu en miljard sadlar hittade vi TVÅ som passade. En av dem tyckte jag bättre om än den andra så den blev det. En Hubertus Comfort flatback. Fick dock byta hela stoppningen och stoppa med extramjuk lammull för att hästen skulle bli riktigt nöjd.

Men NÖJD det var hästen. Riktigt ordentligt nöjd. Enda 'problemet' var att sadeln glappar lite bak när hästen skickar upp ryggen vid arbete (och han kommer upp ORDENTLIGT i ryggen när han jobbar). Vi provade att passa ut en sadel som bryggade lite på stallgången men låg bra när ryggen kom upp men det ville hästen INTE. Så han får ha sin älskade HUbertus då även omd en glappar. Vi fick dock 1 månad efter köp stoppa om den lite då den ruggade pälsen vid sidan av manken vid hoppning och/eller galopp, och sen skulle den kollas 3 mån senare. Och sadelmakaren 'varnade' för att det finns en risk att vi inte kommer få Hubertusen att fungera hundraprocentigt, och att sadelmakaren INTE har några andra alternativ på rak arm..

Sen fick jag en spricka i armbågen och så blev det vintervila och jobbyte för matte etc etc så i korthet så har hästen stått från oktober - februari. Så vi har inte varit in på tremånaderskollen, men ska in sånart han är igång.

Idag red jag i Hubertusen, hästen pigg och glad och bjöd på massor av trevlig form och massor av rygg. Ganska tittig och det blev en del skyggningar etc. När jag sadlade av så har sadeln ruggat pälsen ganska ordentligt på bägge sidor av manken.

Visst, han är ur kondition och ryggen har ändrats lite, men inte såå mycket. Ska sätta igång honom färdigt innan jag kollar den igen, men jag börjar ju redan nooojja.. Jag komemr bli tokig på riktigt om den inte går att få att fungera igen..

Som EXTRA komplikation så verkar den ligga synnerligen bra på treåringen. Inte kollad av sadelakare men den ligger an, den ligger i jämnvikt, den ligger still, lagom mankfrihet etc. Och kollar man på schabraket så ingen fällpäls under bossorna etc, och pälsen slät och fin (TROTS hopp och skutt!), så den verkar ligga alldeles prima på henne.

Och då är ju frågan om man ska låta treåringen ha den sålänge hon kan, och så får valacken gå i den så 'lite' som möjligt och sålänge han är nöjd så får jag blunda för rugget? För om jag ändrar den till honom är ju risken unghästen inte kan ha den.. Och om man inte kan ändra den till honom alls så ska jag nu kunna köpa en ny hoppsadel åt honom måste jag byta in den, och då måste bådehan och unghästen ha en ny sadel.. Suck, jag blir gråhårig av det här =/

Sv: Jag hatar sadlar... *sliter tussar ur håret snart*

....Visst är det härligt med sadlar... Jag känner på mig att inom en snar framtid kommer alla hästar av någon mystisk anledning bli körhästar iställt ;)

Jag tycker du ska behålla Hubertusen tills hästen är i normal kondition igen, och om du är orolig över att använda Hubertusen så använd FF istället.
Och använd Hubertusen på unghästen och var glad.

Sedan, om Hubertusen inte funkar (när hästen har bytt päls) så tycker jag att du ska ta en tripp till Mustang, se om det finns något som passar, och då får du ta beslutet då. Du har ju FF som passar båda, så det är ju ingen katastrof om unghästen fpr vänta lite med en hoppsadel. Och det är inte heller någon katastrof om valacken (har glömt hans namn..) endast rids med FF tills du har råd att köpa en hoppsadel som passar.

Jag tycker du ska behålla Hubertusen tills hästen är i normal kondition igen, och om du är orolig över att använda Hubertusen så använd FF istället.
Och använd Hubertusen på unghästen och var glad.

Jo, så är ju planen. Att inte ens åka in och kolla HUbertusen förrän han är i bättre kondition. Och ha den på K sålänge den verkar ligga bra. Det är först senare problemen kommer.

Sedan, om Hubertusen inte funkar (när hästen har bytt päls) så tycker jag att du ska ta en tripp till Mustang, se om det finns något som passar, och då får du ta beslutet då.

Fast det vet jag ju redan att det inte finns. Något annat som passar alltså =/ Utan då måste det specialbeställas och donas. Och jag har INTE råd med det, tyvärr. Det kommer landa på över 20 000 kr då och det har jag helt enkelt inte.

Du har ju FF som passar båda, så det är ju ingen katastrof om unghästen fpr vänta lite med en hoppsadel.

Unghästen har inte gått i FF.en än, och det kommer nog ta ett tag. FF:en är inte den bästa att stå i lätt sits i etc, så jag kommer behöva en bomsadel nu tills hon är etablerad i alla gångarter. Och sen kommer ju bomarbete och hoppning etc. Så hon kommer behöva en bomsadel 'hela tiden'. Hon kommer senare behöva en bomdressyrsadel med (att tävla i), men det ligger ju lite längre fram och är inte aktuellt förrän tidigast nästa år. Det är jag dock inte så bekymrad över, hon är betydligt lättare att hitta sadel till än V.

Och det är inte heller någon katastrof om valacken (har glömt hans namn..) endast rids med FF tills du har råd att köpa en hoppsadel som passar
´

Valacken kallas/heter Vision.. ;) Och han behöver ju en bomsadel/hoppsadel om vi ska hoppa, och det gör vi ju hela sommarhalvåret. Och det var ju för jag inte ville ge upp det som jag köpte två sadlar åt honom. Men jag kommer 'aldrig' ha råd att köpa en 20 000 kronors åt honom, och det är ungefär var vi kommer landa - minst - om inte HUbertusen passar.

Så det är liksom kruxet, unghästen behöver utan undantag en bomsadel, valacken behöver det om vi inte ska ge upp hoppningen. Och kan valacken inte ha Hubertusen, ja då är det kört =/ (Lillhästen löser sig nog ändå, jag har mer hopp vad gäller henne och sadlar så kan hon en dag inte ha H:n men valacken kan så är jag nöjd ändå)

Men då tycker jag du behålla Hubertusen till unghästen då, och rida Vision med den så länge också. För din häst talar sitt tydliga språk, och jag tror faktiskt att du märker om det inte står rätt till. Lita på din magkänsla helt enkelt.

Hur mycket ska du hoppa?? För numera har dom ju equilizerpad till bomlösa sadlar som det går att hoppa i, från torsion. Man kanske inte kan hoppa alldeles för mycket i en sån men det ska motverka tryck vid landning enligt torsion.

Sparf skrev:
Hur mycket ska du hoppa?? För numera har dom ju equilizerpad till bomlösa sadlar som det går att hoppa i, från torsion. Man kanske inte kan hoppa alldeles för mycket i en sån men det ska motverka tryck vid landning enligt torsion.

Torsion snackar skit.

Deras equilizerpad är en Skitopad under annat namn. Alltså det är skiter som tillverkar bägge två och det är samma material.

Och jag har provhoppat i min FF (med skitopad) och kommer INTE göra det igen, och anser att man INTE ska (oavsett vad Torsion säger, och oavsett att det finns de som hoppar i sin FF, ffa i USA) hoppa i bomlös som har stiglädrena fästa i band över ryggen.

För trots att jag är en lätt ryttare, det var låga (50 - 60 cm) hinder och bara några språng så syntes det förhöjd tryck över ryggen där bandet går. Inte på tornutskott etc, utan på 'sidorna' där hästens ka bära vikten. Men om 4 - 5 språng på den låga höjden ger förhöjt tryck så har man ett punkttryck i vissa faser av språnget till att börja med, och på högre höjder, fler språng eller om ryttaren tappar balansen i landningen t ex så ser jag en stor risk att du får tryck över ryggrad med.

Men det där punkttrycket gör att jag inte anser den bomlösa lämplig att hoppa annat än över något dike eller någon stock i skogen - inga hoppträningar.

Jag har hoppat ungefär likvärdigt i en SportsSaddle med, som har Y-infästning för stigbygelfästena, och den gav inget punkttryck i samma test, så den skulle kännas mer okej, fast då är frampommeln kraftigt ivägen för hoppning, och stigläderinfästningarna motarbetar dig så det finns andra nackdelar där (helt oavsett att jag inte har någon SS då *s*)

Så hoppa i bomlöst är tyvärr inget alternativ, då vill jag - liksom de flesta bomlöstförespråkare i Sverige (utom Torsion) rekommenderar - ha en bomsadel. För hästens ryggs skull.

Nu vet jag inte riktigt hur mycket hoppandet blir i år eftrsom jag har svårt att ha en fast träningstid varje vecka, men förra året tränade vi nästan 1 gång/vecka, jag & valacken, och så tävlade vi lite. Det blir inget tävlande i år, och ingen hoppträning såsom följande år. Däremot kommer jag försöka lösa träningen på mer flexibelt sätt, och dessutom åka påkurs om det går. Och så har vi unghästens ridning med.

Diabolical_Kitten skrev:
Men då tycker jag du behålla Hubertusen till unghästen då, och rida Vision med den så länge också. För din häst talar sitt tydliga språk, och jag tror faktiskt att du märker om det inte står rätt till. Lita på din magkänsla helt enkelt.

Jo, jag tänkte mer då sen när jag åker in och kollar den. Om den inte alls ligger bra och inte går att få att ligga bra.

Sist den gav rugg p samma ställe (men mindre än det här) låg den ju inte alls bra vid koll utan låg och vickade. Gick att fixa med stoppning, men en vacker dag är det ju 'fullt' med stoppning och då är det värre. Och V tycks ju blivit så miljöskadad att han inte riktigt är lika 'pipig' med sadelpassform som tidigare, och det är ju trevligt, men samtidigt så är jag ju rädd att om han tycker 'den här passar fiiint den matte' en längre period och sadeln de facto inte ligger bra så kan hans rygg få problem igen.

Nåja, är bara att hoppas att den endera ligger bättre igen när han är musklad, eller att den går att fixa så den ligger bra till 98% iaf, och fortsätter passa lilldamen. Då får det bli en kompromiss sålänge.

Alexandra_W skrev:
Torsion snackar skit.

Jag tänkte nästa skriva det men sedan tänkte jag att "Alex vet nog det ännu bättre än jag". :D

Precis som Alexandra säger, Torsions TN pad är en Skito pad, fast de har en annan design helt enkelt. Torsions sadlar är så mjuka och sladdriga så de fördelar inget tryck utan paden. Så man ska absolut INTE hoppa i en bomlös som t.ex. Torsion. Freeform är mer stabil, men som Alexandra också skriver så är inte den heller lämplig för sånt.

Jag förstår vad du menar. Jag är själv i en sån sits att hästen inte visar lika tydligt att han inte gillar sadlarna. Jag provade en hoppsadel förra veckan, och det enda han gjorde var att söka sig neråt när jag travade, men det var inte en avslappnad trav utan den var ganska hackig. Men inga bocksprång eller krångel vid uppsittning...
Provade en ST i helgen och hästen stod och stampade med bakbenen när jag skulle hoppa upp (jag trodde att han bara var trälig första dagen, men när han gör det andra dagen också så blir man misstänksam) och samma sak där: Inga bocksprång eller gnällande, utan han hade istället ingen framåtbjudning i traven och han försökte gå med nosen i marken, för att det kändes bekvämare.
Så hade jag inte känt honom såpass bra som jag gör hade jag nog köpt båda sadlarna, men som tur var så fattade jag att något var fel.

Jag önskar dig lycka till, och tycker du ska avvakta lite innan du börjar få panik. Rid igång honom, och är det lika illa fast han har bytt päls så får du starta en ny tråd ;)

Alexandra_W skrev:
Torsion snackar skit.

Deras equilizerpad är en Skitopad under annat namn. Alltså det är skiter som tillverkar bägge två och det är samma material.
Det påstås ju detta men Torsions ilägg är inte stämplade med Skitos logga. Jag har två äkta Skitopaddar och där är iläggen stämplade. Varför skulle Skito inte stämpla alla sina ilägg oavsett om de ska säljas i en Skitopad eller lösa?
Luktar mysko anser jag.
// Linda

mahlmt skrev:
Det påstås ju detta men Torsions ilägg är inte stämplade med Skitos logga. Jag har två äkta Skitopaddar och där är iläggen stämplade. Varför skulle Skito inte stämpla alla sina ilägg oavsett om de ska säljas i en Skitopad eller lösa?
Luktar mysko anser jag.
// Linda

Åh fan, ja då kan man undra, om inte Skito gör en 'budgetpad' (för priset skiljer ju med) som är sämre än orginalskiton. Fast jag hade för mig att folk med Torsionpaddar hade skitostämpel, men endera var det missförstånd då, eller gällde gamla?

Fast om inte Skitostämpeln finns så är det ju ÄNNU mer så att 'torsion snackar skit'. För fixar inte en skitopad hoppning så gör inte en Torsionkopia det :devil:

Jo, jag får ju ha galoppen som utslagsgivande jag. Den brukar vara den avslöjande faktorn. Dvs traven kan vara perfekt, hästen kan verka nöjd, men när vi ska galoppera märks det direkt.

Problemet med HUbertusen (som han villigt och utan problem galopperar med) är ju att om galoppen börjar trassla om X veckor - är det sadeln eller galoppen liksom? *sucka* (och där är FF:en ingen större hjälp för där kan man då ta in MIG som felkälla..)

...Jag ska kolla min Skito i stallet idag... Jag har ju en från Stall vrå med en Skitostämpel på, så jag evt hur den ska se ut...

Min häst visar det också på galoppen, men jag har provat sadlar där han skrittar bra, galopperar bra, men där han travar hackigt. Och jag har provat sadlar där han inte skrittar bra, men travar bra och galopperar bra. Och jag har även provat sadlar där han skrittar bra, travar bra men kan inte galoppera. :crazy: Ibland vet jag inte om det är jag som gör fel eller om det är sadeln, för om inte sadeln passar mig så blir det ju svårare för mig att göra rätt. Jag vet bara att när sadeln passar oss båda blir allt rätt ;)

Men rider du inte bra i FFn? För om det är galoppen så kan du ju dubbelkolla det med FFn och se om han gör samma fel med den. Du kan ju ha en tränare som kollar så att du gör rätt, eller en kompis om du itne har tillgång till tränare som kan hjälpa dig.

Jag rider nog 'lika bra eller lika dåligt' i FF:n och i H:n. Men hästen känne rju mina ev tabbar bättre i FF:en. vet inte om det är slump, ryttarfel eller något annat men det har varit pass när det INTE gått att galoppera i FF.en, har varit som förgjort. Men dagen efter i H:n har det fungerat fint. (Aldrig provat bara byta sadel samma pass dock). Och där undrar jag om det inte är så att han har säg en lite sämre dag men inte en dålig, men det jag 'stör' honom via FF.en och därför galoppen muppar..

Sen har han ju bra och dåliga perioder, och de dåliga perioderna så är galoppen knas oavsett om det är FF.en eller H:n. Men just de där när han känns fin men det 'går inte' att galoppera i FF:en, men dagen efter känns lika fin och kan galoppera i H:n, det misstänker jag är Alex som är den felande länken ;)

När det gäller sadelprovning så slår galoppen aldrig fel som 'betyg'. Iofs kan traven vara skit med, men då vet jag redan där att sadeln inte passar. Men endera fungerar 'ingenting' (= han tycker inte om sadeln nånstans), eller så fungerar skritt och trav finfint men inte galoppen. Men det gäller att man verkligen galopperar, för en sadel han tycker är 'sådär', så kan han kännas exakt lika fin i skritt och trav som i den han tycker är 'super'.

Välkommen i klubben.. har en 8 årig valack som kan omskrivas till.. BURK!! Ingen manke, megabred, kort rygg... Rider just nu i en allroundsadel xxvid som jag hittade på tradera, men jag är ju egentligen ute efter en dressyrsadel... o gärna en hoppsadel också, då han gillar o hoppa.. men jag hoppar fasiken inte den jag rider i nu, då han gillar att bocka o den har knappt nåt stöd för skänkeln...:crazy: Vad gör man ???

Spänner hjälmen, sätter ett stigläder runt halsen på hästen, hoppar och ser glad ut ;)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 866
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka