Jag har tydligen blivit lurad...

lady_vip

Trådstartare
Jag köpte mitt sto -03, hon är född -94. Jag köpte henne som diplomsto (vilket stod tydligt i annonsen), men nu när jag ska sälja henne vill jag kolla närmre på det hela och tycker inte att det stämmer.

Ringer ASVH och kollar och de säger att hon bara är bedömd klass I, inget diplom!! Detta skulle vara vid 3-års, jag tror även att hon är bedömd som 4-åring, men vet inte 100.

Men just nu verkar det som att mitt diplomsto inte alls har diplom som jag trodde och har betalt för:mad:

Sv: Jag har tydligen blivit lurad...

Vad trisst för dig om det nu är så :(

En undran bara, har du aldrig varit intresserad av att veta resultaten? Och isf så sklle du ju kunnat upptäcka det innan du köpte stoet.

Nja, jag har ju liksom aldrig behövt dem eftersom jag köpte henne som ridhäst.
Nu ska hon säljas som avelssto är det tänkt (men nu börjar jag ju tveka om hon duger till det öht) och jag började kolla lite för att kunna svara på frågor av ev. spekulant. Tyckte att det borde stå någonstans eftersom jag inte kan hitta papperna från när vi köpte henne. Men på BLUPen kan jag ju bara se hennes poäng och de är inte speciellt höga. Hon fick klass I och tydligen fick 25 % av klass I-hästarna diplom på den tiden...

Iaf ASVH skulle kolla upp det, men hon verkade väldigt frågande. Jag undrar ju mest om man skulle våga sälja ett sto som diplomsto om hon verkligen inte var det. Fast iofs så kanske inte säljaren hade så stor koll, men hon visade ju trots allt henne själv.

Skådepenningen har jag iaf, tror tom att jag har 2 stycken...

Kan hon ha fått diplom på premiering då? Så det inte är treårstest det gäller?

Hon har aldrig haft föl och tydligen så var det kvalitetstävlan hon var visad på. Så, nej tyvärr.

Sen kan jag inte tänka mig att hon var "klar" i huvudet för att visas som 4-åring, inte med tanke på hur hon va när jag köpte henne. Och det bekräftades när hon på ASVH sa att hon hade fått en 6a på temprament i hoppningen... Dessutom 6a på benen (inåttåad)...

tyvärr så är det sista man ska lita på är andra människor. man får vara noggran och kolla upp saker för att veta hur det ligger till inte bara tro på vad folk säger.. men men nu är ju det ju redan gjort. om din häst har stam och ev. meriter så tycker jag absolut att hon ska kunna säljas som avels sto. hur många bryr sig om om stoet har diplom eller inte??? visst är det ett plus men inte ett måste (det är vad jag tycker iallafall.. rätta mig om jag har fel)

Du kan andas ut, du har inte blivit lurad om hon blev klass 1 på kvaliteten. Tidigare indelades hästarna efter antal starter de 25% bästa kl 1 nästa 25% kl 2 osv.
Då gällde för att få diplom att hästen skulle vara bland de 25% bäst placerade hästarna (av alla) = alltså fick alla som blev kl 1 också diplom.
Tidigare fanns inte heller något som hellst krav på hur siffrorna skulle vara placerade alltså att de behövde vara motsvarande kl 1 exteriört (vilket det var några år nu senare, vilket nu återigen är borttaget) och inte heller fanns det krav som finns nu att inget exteriörpoäng fick vara under 7.
Så du har mkt riktigt ett diplomsto om det var som 4 åring på kvaliteten hon blev klass 1.

Jätteklyddigt (och lite orättvist) med alla dessa ändringar de gör hela tiden vad gäller diplomvillkor på kvaliteten.
Om jag bara ser till de jag själv visat så med de ändringar som gjorts nu så hade 1 blivit av med sitt diplom (just pga 6a på benen (dock pga fölningsskada)) dock hade den skyhöga poäng för övrigt så rättvist vet i fasiken om det varit, däremot hade ytterligare 4 hästar jag visat fått diplom med de nya reglerna så det hade ju varit trevligt.

Åh, tack!!

Men varför har inte ASVH någon anteckning om att hon har diplom?
Jag skulle återkomma om några veckor så skulle de kolla i protokollen från arkivet, tydligen ligger inte 98-års test i datorn (kanske hade varit en idé för dem att lägga in det :angel: ), men hon trodde inte att min häst har diplom, "det är ju inte troligt med dem poängen".

Ska sätta mig och rota igenom ALLA papper nu i eftermiddag för att se om jag hittar det där jäkla pappret...

Åh, tack!!

Men varför har inte ASVH någon anteckning om att hon har diplom?
Jag skulle återkomma om några veckor så skulle de kolla i protokollen från arkivet, tydligen ligger inte 98-års test i datorn (kanske hade varit en idé för dem att lägga in det :angel: ), men hon trodde inte att min häst har diplom, "det är ju inte troligt med dem poängen".

Ska sätta mig och rota igenom ALLA papper nu i eftermiddag för att se om jag hittar det där jäkla pappret...

Ingen aning, hur de sköter registreringen av diplom, finns inget jag haft så mkt klydd med som att över huvud taget få ett korrekt utskrivet diplom, så är de lika duktiga på att registrera in dem så förstår jag att de saknas på så gamla resultat :angel:

Jag väntar fortfarande även på de hederspriser ett sto jag visade 2002 vann, de hade dataproblem och vågade därför inte förätta prisutdelningen då allt måste kontrollräknas manuellt, så den skulle ske vid senare tillfälle troligtvis på deras årsmöte men de skulle skicka kallelse. Ja eller hur...... ringde en gång och kollade och då hade de ännu inte bestämt när den skulle vara, hörde sedan aldrig någonting och orkade helt enkelt inte bry mig, hade ju kanske varit lite enklare om de helt enkelt hade skickat hem priserna, täcket hade man ju i alla fall gärna haft.

Samma ställe har haft vissa problem med registreringen av grabbens 3 års som helt saknas på BLUP sidan, ovanpå det så har jag tre olika diplom här hemma med olika härstamning på honom dock inget med rätt, uppfödarna i danmark har haft lite roligt åt dessa då de också har fått ett ex av vart hemskickat. Har även där gett upp försöken att få ut ett korrekt, även om det hade varit trevligt att ha det i samlingen på väggen bland de andra.
Har felanmält det borttappade resultatet på BLUP mer än en gång, men ingenting händer, gissar nästan att det är registrerat på någon annan häst iom den felaktiga härstamningen på diplomen.

Så som du förstår är jag inte helt förvånad över att de inte har korrekt koll på om din häst har diplom eller ej. (Har förövrigt även fått diplom hemsänt på en häst som inte alls hade diplompoäng undra just vems diplom det är hon har fått, var lite lustigt att få det med tanke på att det var den häst som gått sämst av alla jag visat)

Lyfter upp detta igen.

Fick idag svar från ASVH att hon är en klass1 häst, inte Diplomsto eftersom det inte fanns diplom på den tiden???? Detta är ju 1998...

Vet varken ut eller in, har spekulanter på en häst som jag inte vet om hon har diplom eller ej...

1999 fanns det i alla fall, det var första året jag visade på kvalitet och faktum är att ekorre som man är så fanns den gamla råd och anvisningar kvar i den hästens pärm (på den tiden hade jag ordning och reda, var lite lättare när man bara hade två pållar.......)

Lyfter upp detta igen.

Fick idag svar från ASVH att hon är en klass1 häst, inte Diplomsto eftersom det inte fanns diplom på den tiden???? Detta är ju 1998...

Vet varken ut eller in, har spekulanter på en häst som jag inte vet om hon har diplom eller ej...
Fast visst fanns diplom. 40 p och mer så fick du diplom på premieringen.
Var visades hon? Jag har anteckningar från premieringarna i Kristianstad-län hela 90-talet. Förmodligen det året också. Eller minns jag så fel? Nej jag var ju prem.sekreterare på den tiden.:D

Beroende på var hon visades så finns resultatet säkert hos den aktuella Länsstyrelsen. (Möjligen att materialet är flyttat men Kajsa på ASVH vet säkert det.)

PM:a namn och stam om du inte vill skriva här. :idea:

Är hon född -94 så är det diplom som 3-åring hon har fått.
Är dock osäker på vilket år som skalan ändrades.. oj vilket minne man har

Senast ändrad:

Var alltså 99 första året de delade ut diplom på kvaliteten ?

minnet är så gott...men kort. Här finns säkert någon som minns. :idea:

Minns att Göran Hedin var inblandad. Jag satt med i NordÖstra SkHV men gick ur när ungarna var små. Tror det var 98 som det ändrades en massa.

Man hade ju 50p och 60p skala förr.

Får man diplom på premiering from 40 p?
Kan inte minnas att vi fick diplom...

Hon visades som 4-åring vad jag vet i Tingsryd, men kan även ha visats som 3-åring.... Pm:ar hennes namn och stam ändå:)

Fast det som man i vanlig benämning menar med "diplomsto" är ju att hästen har uppnått en extriör poäng på minst 40 (enl 50p-skalan som var aktuell på den tiden). Det som utdelades på kvaliten då var ju bara ett slags bevis på att hästen placerat sig på bedömningsplatsen. Det säger ju ingenting om kvaliten på hästen, eftersom det skulle kunna vara mycket dåliga hästar som visades på just den platsen. Eller tvärtom.

Däremot är det ju möjligt att stoet ifråga visades på kvaliten och faktiskt fick ett högt extriört omdöme.

Har själv haft ett sto i familjen som stambokfördes med 36p men senare visades på kvaliten med 41p dvs diplomberättigad p. Men det är ju dom 36 som står i stamboken..:grin:

Fast va det över 40 så fick hon ju inte diplom, var det inte 25% reglen där?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 648
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Uppsättning
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur